Autisme wie ook? Deel 4
woensdag 1 augustus 2018 om 08:14
Deel 3
psyche/autisme-wie-ook-deel-3/list_messages/396434
Het wel en wee uit de levens van de viva-autisten deel 4. Nieuwkomers en nieuwsgerigen wees ook welkom.
psyche/autisme-wie-ook-deel-3/list_messages/396434
Het wel en wee uit de levens van de viva-autisten deel 4. Nieuwkomers en nieuwsgerigen wees ook welkom.
World of Warcraft: Legion

dinsdag 6 augustus 2019 om 18:33
Heb jij ook moeite met hoofd- en bijzaken onderscheiden?

dinsdag 6 augustus 2019 om 18:43
Het is wel een lange tekst maar je doet het wel in alinea's. Dat scheelt wel vind ik. Soms lees ik een verhaal wat aan 1 stuk door is geschreven, dat leest echt niet fijn.

dinsdag 6 augustus 2019 om 18:50
Vind tantejans haar lange tekst niet echt storend.
Wat kwebbeltje91 ook al schrijft; het is ook onderverdeeld in alinea's.
Ooit was ik op een ander forum actief (ook mbt autisme) en daar schreef iemand altijd ook erg lange stukken. Dat vond ik echter minder prettig; ook vanwege de felle en belerende toon die deze persoon gebruikte.
Nogmaals tantejans haar reacties mag ik altijd graag lezen.
Wat kwebbeltje91 ook al schrijft; het is ook onderverdeeld in alinea's.
Ooit was ik op een ander forum actief (ook mbt autisme) en daar schreef iemand altijd ook erg lange stukken. Dat vond ik echter minder prettig; ook vanwege de felle en belerende toon die deze persoon gebruikte.
Nogmaals tantejans haar reacties mag ik altijd graag lezen.
anoniem_64bba64a29e4a wijzigde dit bericht op 06-08-2019 19:05
2.34% gewijzigd

dinsdag 6 augustus 2019 om 19:03
Dat ligt eraan met wat.
In dit geval dus wél een beetje.
Ik weet misschien zelf dan niet goed welk punt ik wil maken in mijn post en eindig in een algemeen en uitgebreid verhaal lijkt wel.
Maar ik vind het ook lastig om van mezelf te zeggen of ik daar moeite mee heb of niet.
dinsdag 6 augustus 2019 om 19:59
Mijn zus had dus vandaag een afspraak, over wat allemaal kan nu ze een diagnose heeft. En eigenlijk is ze nog niet echt veel wijzer. Mogelijk kan ze wat minder uren werken, en mogelijk past ziekenkas dit verschil bij. Maar ze moet dus nog naar ziekenkas en alles in gang zetten, en ze moeten daar ook akkoord zijn. En blijkbaar moet ook werkgever er akkoord mee zijn met die mindere uren. Het klinkt allemaal zo onzeker of het iets word. Het vreemde is volgens de persoon waar zij geweest is. Heeft vorige regering net veel ondersteunings dingen afgebroken. Terwijl ik hier vanmorgen een link had dat ze nu net meer gingen doen.
Het zal afwachten worden of het iets word, volgens mij gaat ze best elders werken. Op zich werkt ze niet zo ver 15 km van huis. Maar de file maakt dat ze soms 2 uur onderweg is, in het slechtste geval dus 4u per dag heen en terug. Maar dit zeiden mijn ouders al zo vaak. Maar ze heeft daar vrij goed loon, en wil daar blijven. Het is dus dringend tijd dat ze wat rijstroken bij leggen zo dat ze vlot naar haar werk kan. Dat zou nog het beste zijn daar heeft iedereen iets aan, maar dat gaat ook niet meer komen spijtig genoeg.
Het zal afwachten worden of het iets word, volgens mij gaat ze best elders werken. Op zich werkt ze niet zo ver 15 km van huis. Maar de file maakt dat ze soms 2 uur onderweg is, in het slechtste geval dus 4u per dag heen en terug. Maar dit zeiden mijn ouders al zo vaak. Maar ze heeft daar vrij goed loon, en wil daar blijven. Het is dus dringend tijd dat ze wat rijstroken bij leggen zo dat ze vlot naar haar werk kan. Dat zou nog het beste zijn daar heeft iedereen iets aan, maar dat gaat ook niet meer komen spijtig genoeg.
dinsdag 6 augustus 2019 om 21:24
Alinea's zijn inderdaad wel prettig, kan er alleen echt mijn aandacht niet bijhouden als het er meer dan 3 zijn, was overigens ook niet vervelend bedoelt.
Dat je al zoveel typt, wel respect, was al lang gestopt :p
Ik heb morgen een intake voor groepstherapie psycho-educatie, heb er wel zin in, ben benieuwd hoe het is.
Dat je al zoveel typt, wel respect, was al lang gestopt :p
Ik heb morgen een intake voor groepstherapie psycho-educatie, heb er wel zin in, ben benieuwd hoe het is.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
dinsdag 6 augustus 2019 om 21:39
Bij mijn zus is dit nog maar aantal maanden ontdekt. Ze is 27 en eigenlijk had ze nooit echt grote problemen, buiten aantal keren burn out op werk. En vandaar is zij ook eens gaan kijken voor diagnose. Bij vrouwen is dit niet zo vlot ontdekt vroeger. Ze hoopt vooral wat minder uren te werken, met compensatie uit ziekenkas. Nog zien of het lukt, ik hoop het.
dinsdag 6 augustus 2019 om 21:43
Yep, dat klopt wel. 'Fijn' dat ze nu een diagnose heeft en hopelijk iets meer handvatten krijgt. Ik moet zeggen dat ik het wel zeer fijn vind om wat minder te werken of hoe zeg je dat. Dat er minder druk achter zit.pplakke schreef: ↑06-08-2019 21:39Bij mijn zus is dit nog maar aantal maanden ontdekt. Ze is 27 en eigenlijk had ze nooit echt grote problemen, buiten aantal keren burn out op werk. En vandaar is zij ook eens gaan kijken voor diagnose. Bij vrouwen is dit niet zo vlot ontdekt vroeger. Ze hoopt vooral wat minder uren te werken, met compensatie uit ziekenkas. Nog zien of het lukt, ik hoop het.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
dinsdag 6 augustus 2019 om 21:57
Ik denk niet dat het haar om handvatten te doen is. Normaal mocht zij dus naar het raster. Maar zij is 27 en kan al heel haar leven zonder heeft ook altijd relaties gehad, nu ook. Dat gaat ze niet doen, wil juist wat minder werken. Ze is altijd wat jaloers op mij dat ik nooit gewerkt heb. Maar ik heb dan ook geen huis en spreek al 11 jaar enkel mijn ouders waar ik bij woon. Zo erg is het bij mijn zus gelukkig niet ze is volledig zelfstandig.

maandag 12 augustus 2019 om 06:33
Ssst, ieder slaapt.
Dat personen met ass jonger worden geschat, heb ik al vaker gelezen. Heel domme vraag, maar zou het niet kunnen dat door onze veelal neutrale gezichtsuitdrukking, wij gewoon minder rimpels maken?
Over ass en leeftijd verder:
De levensverwachting met ass is vrij laag, maar is er hier echt iemand die wil dat dit zolang mogelijk duurt?
Dat personen met ass jonger worden geschat, heb ik al vaker gelezen. Heel domme vraag, maar zou het niet kunnen dat door onze veelal neutrale gezichtsuitdrukking, wij gewoon minder rimpels maken?
De levensverwachting met ass is vrij laag, maar is er hier echt iemand die wil dat dit zolang mogelijk duurt?
maandag 12 augustus 2019 om 08:14
Voor mij hoeft het niet lang te duren. Maar ik heb de indruk dat juist doordat ik bijna altijd gerust zit ik oud zou kunnen worden. Zo als het in groep was op school ging ik recht op een hartaderbreuk af denk ik, mijn ogen voelden als op ontploffen heel mijn schooltijd. Zo hoog was mijn bloeddruk in groep, toen dit eens gemeten werd staken ze dit op dat ik niet tegen dit aanspan dingetje kon. Maar dat had ik altijd in groep toen. Nu is het minder maar nu zeg ik helemaal niets meer en iedereen weet dit. Daar voel ik mij het beste bij. Dit weekend was er de verjaardag van mijn ouders, er was bezoek en ik voelde me niet slecht. Misschien was het ook die drukte van buitengewoon onderwijs waar ik niet tegen kon.Valdemar schreef: ↑12-08-2019 06:33Ssst, ieder slaapt.
Toen ik in 2013 naar het ziekenhuis ging met mijn knie (mijn eigen schuld was dit). Toen met mijn knie is buiten mri ook niet echt iets gebeurt gelukkig. Die scan vond ik niet erg was gewoon wat lawaai, maar geen snijden of spuiten of zo. Toen zei die mevrouw aan de balie nog dat zie je ook niet vaak al jaren niet meer geweest. Dat klopt ook, naar het schijnt heb ik vroeger buisjes of zo iets in mijn oren gehad. Maar toen was ik nog heel klein, ik herinner mij daar niets meer van. Dus was toen 20 jaar of zo niet meer in ziekenhuis geweest. Dat is een grote angst van mij operaties, en daar blijven slapen. En allemaal vreemde mensen waar ik moet tegen spreken. Onze hond heeft mij vroeger eens een bloedneus getrapt door over mij te springen als ik in de stoel lag. En die neus arts die dat met zo een soort stekje toe deed,omdat dit bleef aanslepen. Zei dat ik een scheef neusbeentje heb. En toen als ik zei maak het maar recht had ik nog een operatie gehad. Maar mijn vader en zijn vader hebben dit ook al heel hun leven. Volgens mij vinden die artsen altijd wel iets als je daar komt. Ik ben liever een beetje scheef dan verdoofd met messen op een tafel.
maandag 12 augustus 2019 om 08:38
Ik ben echt blij met mijn leven, dus ja, van mij mag het nog wel een poosje duren.Valdemar schreef: ↑12-08-2019 06:33Ssst, ieder slaapt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

maandag 12 augustus 2019 om 08:55
Ondanks dat ik soms echt zwartgallige buien heb, mag het leven van mij nog erg lang duren.Valdemar schreef: ↑12-08-2019 06:33Ssst, ieder slaapt.
Wel met een goede gezondheid uiteraard.
maandag 12 augustus 2019 om 11:36
maandag 12 augustus 2019 om 11:54
Ik heb op mijn 11e op het randje van de dood gehangen, op mijn 27e nog een keer.
Hoe depressief ik ook ben, ik herinner me altijd de opluchting na die twee levensbedreigende situaties.
En daar hou ik me aan vast.
Hoe depressief ik ook ben, ik herinner me altijd de opluchting na die twee levensbedreigende situaties.
En daar hou ik me aan vast.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
maandag 12 augustus 2019 om 13:25

maandag 12 augustus 2019 om 13:47
Van mij mag het leven nog heel lang duren hoor.
Ik werk zelf in de zorg en zie dementie vaak voorkomen. Ik heb altijd gezegd, ik hoop dat ik nooit ga dementeren. Mocht dat ooit gebeuren dan hoop ik dat ik snel dood ben.
Nu komt dementie niet in de familie voor dus wat dat betreft zit het niet in de genen. Andere dingen (lichamelijk) wel helaas. Maar ja, daar valt ook wel prima mee te leven hoor. Hier en daar wat aanpassingen, gaat prima. Inmiddels heb ik ook geaccepteerd dat ik geen volledige werkweek kan werken, en dat ik niet zo goed kan leren.
Ik werk zelf in de zorg en zie dementie vaak voorkomen. Ik heb altijd gezegd, ik hoop dat ik nooit ga dementeren. Mocht dat ooit gebeuren dan hoop ik dat ik snel dood ben.
Nu komt dementie niet in de familie voor dus wat dat betreft zit het niet in de genen. Andere dingen (lichamelijk) wel helaas. Maar ja, daar valt ook wel prima mee te leven hoor. Hier en daar wat aanpassingen, gaat prima. Inmiddels heb ik ook geaccepteerd dat ik geen volledige werkweek kan werken, en dat ik niet zo goed kan leren.
maandag 12 augustus 2019 om 15:01
hondenmens schreef: ↑12-08-2019 13:25Ik heb altijd gedacht niet oud te worden. Nog wel. Niks ernstigs gemankeerd en ben zelden ziek. Maar nooit een goede conditie gehad (minder longinhoud). Veel piekeren over van alles. Kom ook uit een land waar de levensverwachting een stuk lager ligt. Deels zit dat toch in je genen.
Mijn conditie was de slechtste van heel de school, in de school waar ik tot 16 zat. Toen wij eens sponsor loop hadden. Was ik bij de laatste en had de minste toeren gedaan uiteraard. Het was wel zo ik heb enorme last van huisstofmijt, en lag toen meestal tot 1 u te hoesten in bed. En toen leken de slijmen wat te minderen en sliep ik nog even. Ik at toen ook enkel in de avond want op school voelde ik me ziek.
Na school ging ik die kledingbakken doen met mijn vader, at ik wel, en kreeg ik ook nieuw bed. En was ik dus verlost van de huisstofmijt, en kon ik plots na aantal maanden meerdere vrachtwagens met kleding laden per dag. Kwam ik thuis maaide ik zelfs nog onze gazon met zelftrekker dat duurt ook meer dan 1 uur. Ik had toen dus echt een goede conditie. Al moet ik wel zeggen de Polen die werken bij waar ze die kleding opkochten. Zij laden constant kleding zakken minstens 8 u per dag denk ik. Terwijl ik en mijn vader 1 a 2 stallen deden per week waar vrijwilligers kleding uit bakken verzamelden. En verder deden wij ook kledingbakken zelf leegmaken. Maar dit ging dan over hoeveelheden maximum 1 vrachtwagen vullen in stal+leegmaken bij opkoper+ dan nog wat losse bakken nadien die dag. Of anders enkel bakken dan duurt het langer om vol te geraken. Maar in elk geval wat die Polen deden een ganse dag misschien per man 4 vrachtwagens of zelfs meer leeg maken. Dat zou ik fysiek nooit aankunnen denk ik.
Nu met mijn knie, ze is niet meer goed dus ook niet echt conditie en dat zal nooit meer veranderen.
dinsdag 13 augustus 2019 om 05:28
Kandijsuiker schreef: ↑13-08-2019 03:31Ik heb altijd gedacht dat ik de 30 niet zou halen, maar dat is al bijna dus of het moet een ongeluk zijn. Fysiek en mentaal gaat het beter de laatste tijd, al heb ik eetproblemen.
Dat is goed verbetering, als die eetproblemen nog verdwijnen zal het nog beter gaan. Ik bereik ook bijna 30 jaar in oktober is het zo ver al heb ik niet zo iets met leeftijden, dit gaat vanzelf.

dinsdag 13 augustus 2019 om 06:50
Heb nogal een raar soort 'tik/bijgeloof'.
In het verleden dacht ik lange tijd dat ik maar 38 zou worden.
Ben nu 42, dus dat heb ik overwonnen.....
De laatste tijd heb ik echter weer een raar gevoel bij het getal 47.
Wil me er niet teveel blind op staren,.
Toch kan ik me er soms wel wat lichtelijk aan storen; wanneer ik dit getal ergens 'tegenkom'.
In het verleden dacht ik lange tijd dat ik maar 38 zou worden.
Ben nu 42, dus dat heb ik overwonnen.....
De laatste tijd heb ik echter weer een raar gevoel bij het getal 47.
Wil me er niet teveel blind op staren,.
Toch kan ik me er soms wel wat lichtelijk aan storen; wanneer ik dit getal ergens 'tegenkom'.
dinsdag 13 augustus 2019 om 07:07
Als ik zeg dat ik 40 ben (terwijl ik feitelijk bijna 53 ben), zouden dat anderen - op grond van mijn uiterlijk - dat kunnen geloven. Mijn vader wordt ook jonger geschat, maar heeft geen autisme. Het zal wel een beetje in de familie zitten.
Je zou verwachten dat er geen verschil is tussen mensen met ASS en zonder ASS m.b.t. levensverwachting (ik heb gelezen dat lagere levensverwachting niet inherent is aan ASS). Of zou de lagere levensverwachting komen door indirecte gevolgen van ASS: ASS-ers met depressies en zelfmoord oververtegenwoordigd?Over ass en leeftijd verder:
dinsdag 13 augustus 2019 om 07:15
Ik ben ook zelden ziek (gemiddeld ongeveer een week per jaar). Als ik ziek ben is dat vaak een verkoudheidje of een griepje. Astma en hoofdpijn (migraine?) zijn de laatste jaren afgenomen of verdwenen. Mijn longen zijn 1,14 keer zo groot als van een gemiddelde 53-jarige man. Ik heb het gevoel veel energie te bezitten. Ik voel mij een jonge kerel.hondenmens schreef: ↑12-08-2019 13:25Ik heb altijd gedacht niet oud te worden. Nog wel. Niks ernstigs gemankeerd en ben zelden ziek. Maar nooit een goede conditie gehad (minder longinhoud). Veel piekeren over van alles. Kom ook uit een land waar de levensverwachting een stuk lager ligt. Deels zit dat toch in je genen.