Zwanger, man komt afspraken over taakverdeling niet na.

22-08-2019 11:50 832 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar ervaringen van andere vrouwen, niet perse naar oordelen van anderen.

Inmiddels ben ik 11 weken zwanger van mijn 1e kind. Mijn man en ik hebben ongeveer hetzelfde inkomen. Voordat ik zwanger werd hebben uitgebreid gesproken over hoe we de taken zouden verdelen etc. Een van de afspraken was dat man vanaf dat ik zwanger was niet meer in het buitenland zou werken en binnen NL max 2 uur reisafstand zou accepteren. Andere afspraak was ook dat we beiden 4 dagen zouden gaan werken.

Inmiddels heeft man aangegeven dat hij 5 dagen blijft werken. In de omgeving waar ik woon moet je helaas nu al de dagen aan de kinderopvang doorgeven. Hierdoor gaat ons kind straks 3 dagen naar de opvang ipv 2 dagen. Daar heb ik mijn inmiddels bij neergelegd. De andere dag komen mijn ouders oppassen bij ons thuis.

Nu heeft man een opdracht via werk op 1,5 uur enkele reis t/m februari vanaf september. Ik kan hem eigenlijk wel vermoorden, hoe bedenkt hij het! En als er files staan kan het nog meer worden dus 4 uur reistijd per dag, dus iedere dag minimaal 12 uur van huis of overnachten. Heb het gegeven voor kennisgeving aangenomen en gedacht kom er later wel op erug.

Na afspraken dat opdracht max 2 uur reistijd per dag zouden zijn en 4 dagen werken :cry: schijnbaar niet meer geldig zijn,realiseer ik mij dat ik er straks waarschijnlijk veelal voorsta mijn kind. Ik ga mij heus wel redden, maar gewoon het idee dat we geen afspraken over zijn werk kunnen maken, maakt mij verdrietig.

Ik baal zo! Heb dit bij vriendinnen zien gebeuren en gezworen dat het mij niet zou overkomen, maar het gebeurd schijnbaar toch.

Ik zou graag in contact komen met andere vrouwen 32-36 uur werken en thuis (bijna) alles zelf moeten doen:
Hoe doen jullie dat?
Wat zijn goede tips?
Of hoe maak ik met mijn afspraken waar hij zich aan houdt?

PS hopelijk draait man nog bij of zie ik door hormonen alles negatief in, maar ben liever voorbereid.
doe_es-lief schreef:
22-08-2019 12:40
O wow...
Als je zo doorgaat sta je er straks echt alleen voor. Hormonen is één ding maar je bent nu wel even de ik-bepaal-hoe-het-gaat-en-hij-heeft-maar-te-volgen tiran aan het uithangen.
Triest van je miskramen maar dan nog vind ik je reactie wel erg eh..boud.
Ze hadden het afgesproken. Man komt afspraak niet na, dus als er iemand zich nu gedraagt alsof hij alles alleen mag bepalen is het man
nessemeisje schreef:
22-08-2019 13:02
Inderdaad, mijn waffel valt ook open bij sommige reacties. Ze heeft reële afspraken gemaakt over werk en betrokkenheid en daar veegt hij gewoon zijn kont mee af. En daar mag ze niet boos over zijn? Ik zit me gewoon plaatsvervangend boos te maken hier over die vent.

Vergeet de reacties over haar hormonen niet.
Abundance-of-Freedom schreef:
22-08-2019 13:01
Oh op pagina 1 wordt geopperd of het geen optie is om 3 dagen te gaan werken. Zou ik niet doen als ik TO was.

Nee dat is ook onzin.

Ik ben alleen van mening: laat het na de geboorte ingaan. Geef man die kans op promotie. En als ze wel ziek wordt dat regelt man maar wat. Maar waarom nu al?

Ja afspraak is afspraak. Daar kan je samen over praten en de afspraken aanpassen. Maar dit starre, het moet zo en niet anders terwijl er de komende zes maanden nog geen baby is...
I told you walking was idiotic.
nessemeisje schreef:
22-08-2019 13:02
Inderdaad, mijn waffel valt ook open bij sommige reacties. Ze heeft reële afspraken gemaakt over werk en betrokkenheid en daar veegt hij gewoon zijn kont mee af. En daar mag ze niet boos over zijn? Ik zit me gewoon plaatsvervangend boos te maken hier over die vent.

toen ik de topic titel las dacht ik, die vent wordt massaal verafschuwd.

en nu blijkt dus dat een afspraak niet bindend is, voor een man.
wij slapen nooit.
Abundance-of-Freedom schreef:
22-08-2019 13:05
Vergeet de reacties over haar hormonen niet.
Nou inderdaad. Afgezien van haar post over die troef (niet doen TO) zie ik niets onredelijks in TO en is ze terecht over de pis.
valentinamaria schreef:
22-08-2019 13:07

Ja, of het zal wel alleen in TO's hoofd bestaan hebben. Echt, what the fuck.
afspraak is afspraak, simpel.
wij slapen nooit.
nessemeisje schreef:
22-08-2019 13:08
Nou inderdaad. Afgezien van haar post over die troef (niet doen TO) zie ik niets onredelijks in TO en is ze terecht over de pis.

Ik vind dat echt wel hormonaal reageert. Morgen kan ik wel ziek zijn. Ja dat zie je dan morgen wel weer. Ik kan morgen ook opeens heel ziek blijken. Dat regelen man en ik dan wel.

Nogmaals de eerste zes maanden is er geen eens een baby.
valentinamaria schreef:

Enige wat beetje wankel is: hoe duidelijk waren die afspraken?
Is man zich echt bewust van de afspraken en hoe bindend ze zijn?

Of zat hij in zijn telefoon en mompelde HmmHmm toen TO het er over had??

Als mijn man zo met duidelijk afspraken om was gegaan. Was hij nu mijn man niet meer. En dat is geen loos dreigement.
nessemeisje schreef:
22-08-2019 13:09
Ja, of het zal wel alleen in TO's hoofd bestaan hebben. Echt, what the fuck.

Er is maar een kant van het verhaal te lezen hè? Misschien heeft TO man wel opgedragen om. Je weet het niet.
Oh, ik vind die troef heel reeel. Mijn man wil ook een derde. Die krijgt hij niet. Punt.
Pandax schreef:
22-08-2019 13:11
Oh, ik vind die troef heel reeel. Mijn man wil ook een derde. Die krijgt hij niet. Punt.

Maar als hij precies doet wat jij wil, komt dan die derde er? Want dat is de troef van TO.
Mevrouw75 schreef:
22-08-2019 12:31
Man kan ook een deel van de dagen doorwerken en een deel van de dagen niet.

Je kunt ook afspreken dat jij het brengen en ophalen doet en hij weer andere taken. Je hoeft toch niet alles 50:50 te doen?
Ik was in de KDV tijd ook chef wegbrengen en ophalen. Man moest om 7 uur aanwezig zijn om naar de klus te vertrekken en dan is het KDV nog niet open. En ophalen deed ik ook meestal omdat ik de auto had en omdat man ook wel eens na 6 uur pas thuis was bij een klus ver weg. Daar staat dan weer tegenover dat man begon met koken (meestal stond alles al klaar, alleen nog maar opzetten) als hij wel eerder thuis was.
valentinamaria schreef:

Wat moet je dan?
Arbortus? Scheiden?

Ja, zwaar kut dat je man (nog?) niet 4 dagen gaat werken, maar je kan hem niet vastbinden thuis. Dan heb je ook niks aan hem.

De reacties van to vind ik daarnaast ook een beetje zwart-wit. Hij blijft 5 dagen werken en dús moet ik alles doen thuis. Ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag waarom zij dan alles maar moet doen. Die logica ontgaat me gewoon. Ik heb het over een troef die ik in handen had (misschien het verkeerde woord) en zij heeft het meteen over potentiële 2e en 3e kinderen als troef.

De praktijk is gewoon weerbarstig en daar moet je met z’n tweeen uitkomen.
lilalinda schreef:
22-08-2019 13:10
Enige wat beetje wankel is: hoe duidelijk waren die afspraken?
Is man zich echt bewust van de afspraken en hoe bindend ze zijn?

Of zat hij in zijn telefoon en mompelde HmmHmm toen TO het er over had??

een afspraak is bindend.
daar ben ik heel zwart wit in.

en kom me nou niet aan met dat excuus voor de mompelende man.
wij slapen nooit.
TijdvoorTaart schreef:
22-08-2019 12:55
Heb alleen OP en laatste pagina gelezen, maar met de info die ik nu heb snap ik dit volkomen.
TO en man maken afspraken (daar kunnen wij van alles van vinden, maar zij hebben dit samen besproken) en man houdt zich er niet aan, zonder enig overleg. Een gezin doe je samen en het is niet de taak van de vrouw om alles op te lossen.
TO wil 4 dagen blijven werken (wat wij mede-vrouwen alleen maar aan zouden moeten moedigen) en haar eigen carrière behouden en partner lijkt nu al haar/zijn carrière, en haar/zijn rol in het gezin, niet als gelijk te zien. Hoe moet dat dan met meerdere kinderen? Wie gaat er dan weer de concessies doen?
Ik snap wel dat TO tegen partner zegt: als dit de toekomst is, dan pas ik
Dit dus.
Die man komt eenzijdig de gemaakte afspraken niet na en zet TO voor het blok nu ze zwanger is, niet alleen door vijf dagen te gaan werken, maar ook door op die dagen nog eens zoveel reistijd te hebben dat ze er in de ochtend en vooravond alleen voor staat.
En als oplossing moet TO gewoon niet zo piepen, en maar drie dagen gaan werken en zelf haar carrièrekansen verkleinen, want parttime werken is zo lastig voor een man. Want waarom zou haar carrière net zo belangrijk zijn als die van hem, en waarom zou hij net zo verantwoordelijk zijn voor zijn kind? Ik snap wel dat ze zich absoluut niet serieus genomen of als gelijkwaardig behandeld voelt.

Het is echt treurig gesteld met de emancipatie in dit land.
Nou je weet in elk geval wat het hem waard is. Niets. Je draait straks denk inderdaad overal alleen voor op. Vind dit gewoon verraad. Het heeft niets te maken met of kind er wel of niet al is. Hij houdt zich niet aan de afspraken. Vind andere dingen belangrijker. Je bent al minder gaan werken en nu doet hij niet ook een stap. Nare vent.
ReginaMills schreef:
22-08-2019 13:12
Maar als hij precies doet wat jij wil, komt dan die derde er? Want dat is de troef van TO.

Definieer je de zorg voor mijn mans eigen kinderen nu serieus als ‘precies doen wat ik wil?’ Zie je hoe volkomen verknipt dat is?
valentinamaria schreef:
22-08-2019 13:14
een afspraak is bindend.

Je kunt best terugkomen op afspraken. Omdat ze toch niet zo goed blijken te werken.
Pandax schreef:
22-08-2019 13:16
Definieer je de zorg voor mijn mans eigen kinderen nu serieus als ‘precies doen wat ik wil?’ Zie je hoe volkomen verknipt dat is?

Nee ik refereer aan wat TO eerder zei.
valentinamaria schreef:
22-08-2019 13:14
een afspraak is bindend.

Ik ook, maar ik ben van de duidelijke afspraken: samen aan tafel
aankijken: hebben we elkaar gesnopen?

Geen idee hoe het bij TO ging
Mevrouw75 schreef:
22-08-2019 13:17
Je kunt best terugkomen op afspraken. Omdat ze toch niet zo goed blijken te werken.
de afspraak was nog niet in werking gezet, dus hoe weet je dan dat het niet werkte?
wij slapen nooit.
Mevrouw75 schreef:
In overleg kan veel
eenzijdig veranderen kan niet
lilalinda schreef:
22-08-2019 12:47
Ik deed ze deels zelf, en deels ging hij mee.
Toevallig in beide zwangerschappen een cruciale echo (serieuze check of het wel goed zat) alleen gedaan (hij had best meegekund). Beiden keren was het goed, maar eigenlijk had ik dat liever met hem samen gedaan.
Maar ik heb moeite met me afhankelijk opstellen, dus zeg al snel: ik ga wel alleen

Ik mag me best kwetsbaarder opstellen
De standaard controles bij VK deed ik alleen. Toen ik een niet standaard controle moest in het ziekenhuis met 39.5 weken, ging hij wel mee. En maar goed ook, want daar kregen we te horen dat er niet 1 maar 2 kindjes zouden komen. En dan ben je graag samen inderdaad.

Maar de standaard riedel bij de VK (bij een normale zwangerschap) kan je toch echt best alleen.
Mevrouw75 schreef:

Dat kan. Maar dat doet TO’s partner niet. Hij negeert zijn afspraken gewoon.

Ik ben het met je eens dat de praktijk weerbarstig is. Dat het in deze maatschappij soms slikken is in een niet altijd even eerlijke situatie. Maar dat maakt het niet okee. Het is accepteren, omdat dat werkbaar is, maar niet omdat het okee is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven