Zwanger, man komt afspraken over taakverdeling niet na.

22-08-2019 11:50 832 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar ervaringen van andere vrouwen, niet perse naar oordelen van anderen.

Inmiddels ben ik 11 weken zwanger van mijn 1e kind. Mijn man en ik hebben ongeveer hetzelfde inkomen. Voordat ik zwanger werd hebben uitgebreid gesproken over hoe we de taken zouden verdelen etc. Een van de afspraken was dat man vanaf dat ik zwanger was niet meer in het buitenland zou werken en binnen NL max 2 uur reisafstand zou accepteren. Andere afspraak was ook dat we beiden 4 dagen zouden gaan werken.

Inmiddels heeft man aangegeven dat hij 5 dagen blijft werken. In de omgeving waar ik woon moet je helaas nu al de dagen aan de kinderopvang doorgeven. Hierdoor gaat ons kind straks 3 dagen naar de opvang ipv 2 dagen. Daar heb ik mijn inmiddels bij neergelegd. De andere dag komen mijn ouders oppassen bij ons thuis.

Nu heeft man een opdracht via werk op 1,5 uur enkele reis t/m februari vanaf september. Ik kan hem eigenlijk wel vermoorden, hoe bedenkt hij het! En als er files staan kan het nog meer worden dus 4 uur reistijd per dag, dus iedere dag minimaal 12 uur van huis of overnachten. Heb het gegeven voor kennisgeving aangenomen en gedacht kom er later wel op erug.

Na afspraken dat opdracht max 2 uur reistijd per dag zouden zijn en 4 dagen werken :cry: schijnbaar niet meer geldig zijn,realiseer ik mij dat ik er straks waarschijnlijk veelal voorsta mijn kind. Ik ga mij heus wel redden, maar gewoon het idee dat we geen afspraken over zijn werk kunnen maken, maakt mij verdrietig.

Ik baal zo! Heb dit bij vriendinnen zien gebeuren en gezworen dat het mij niet zou overkomen, maar het gebeurd schijnbaar toch.

Ik zou graag in contact komen met andere vrouwen 32-36 uur werken en thuis (bijna) alles zelf moeten doen:
Hoe doen jullie dat?
Wat zijn goede tips?
Of hoe maak ik met mijn afspraken waar hij zich aan houdt?

PS hopelijk draait man nog bij of zie ik door hormonen alles negatief in, maar ben liever voorbereid.
nessemeisje schreef:
22-08-2019 13:02
Inderdaad, mijn waffel valt ook open bij sommige reacties. Ze heeft reële afspraken gemaakt over werk en betrokkenheid en daar veegt hij gewoon zijn kont mee af. En daar mag ze niet boos over zijn? Ik zit me gewoon plaatsvervangend boos te maken hier over die vent.
Eens, ik vind veel reacties ook echt bizar. TO en haar man maken duidelijke afspraken, hij lapt het aan zijn laars en vervolgens heeft zij het gedaan, moet ze niet zo moeilijk doen en ligt het allemaal aan haar hormonen. En als ze braaf haar mond houdt, hij over een paar jaar veel meer werkt en niets in huis doet dan is het zeker ook weer allemaal haar eigen schuld, want dan had ze het maar beter moeten regelen voor zichzelf.
susan wijzigde dit bericht op 22-08-2019 15:25
1.71% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
nessemeisje schreef:
22-08-2019 15:20
Het staat er letterlijk. Dat is niet iets wat ik vind, dat wordt (weer) geadviseerd als "oplossing".
Een paar die dat roepen en net zoveel, misschien wel meer die dat niet vinden.

Bovendien is het wel nuttig om het nog even te herhalen dat to helemaal niet minder hoeft te werken.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 22-08-2019 15:26
0.56% gewijzigd
Susan schreef:
22-08-2019 15:25
Eens, ik vind veel reacties ook echt bizar. TO en haar man maken duidelijke afspraken, hij lapt het aan zijn laars en vervolgens heeft zij het gedaan, moet ze niet zo moeilijk doen en ligt het allemaal aan haar hormonen. En als ze braaf haar mond houdt, hij over een paar jaar veel meer werkt en niets in huis doet dan is het zeker ook weer allemaal haar eigen schuld, want dan had ze het maar beter moeten regelen voor zichzelf.
nessemeisje schreef:
22-08-2019 15:08
Oh ja, die is nieuw. Het is TO's schuld dat ze migraine heeft, moet ze maar niet zo stressen bij een zwangerschap van 11 weken terwijl ze drie keer een miskraam gehad heeft. En uiteraard moet TO minder werken. :bonk:
Nou, ja. Door stress maak je bepaalde hormonen aan die dus de migraine trickeren. En ja, met 50 uur (wat TO zelf beweerd te werken) lijkt het me logisch dat je dat minder gaat doen. Buiten dat schrijft ze zelf ergens dat ze een derde van de maand niet kán werken. Lijkt me dus een logische conclusie.
Och Leeuw;

Eerlijk gezegd denk ik dat je wel een beetje hormonaal reageert. Ik (her)ken het van mezelf. Vergeet niet dat een man niet zoveel kan met een zwangere vrouw. Ja, het is een feit en hij zal je uiteindelijk zien groeien, maar hij voelt niet wat jij voelt. Ik heb eens horen zeggen; een vrouw wordt moeder als ze zwanger is, maar een man pas vader als het kind werkelijk geboren is. En ook dat herken ik uit mijn eigen situatie.
Ondanks dat kan je best met je man een gesprek aangaan over de afspraken die gemaakt zijn. Maar dan wel een gesprek, geen aanval, verwijten of eisen-pakket. Misschien heeft hij bij het maken van afspraken inderdaad niet goed nagedacht, te snel ja gezegd, misschien verandert hij wel op stel en sprong als kind er werkelijk is. Je weet het niet, en als je het hem niet vraagt kom je er ook niet achter.
Probeer hier samen uit te komen en denk ik oplossingen, niet in problemen.
Persoonlijk vind ik het ook erg vroeg dat hij met 11 wk zwangerschap al van alles moet gaan omgooien, regelen, aanpassen. Ja jij kan je soms flink beroerd en moe voelen maar dat wordt echt niet anders als hij naast je komt zitten en je handje vasthoud.
Maar to, ben he nou omwille van het in de toekomst zorgen voor een kind minder gaan werken of om je gezondheid?
aloha66 schreef:
22-08-2019 15:04
Wat dacht je van niet om de 2 weken een echo, niet zo stressen om alles en gewoon zelf ook eens minder werken. Consultancy kan ook heel goed wat meer thuis, webcam bv. Jij moet leren loslaten en niet de hele wereld willen regeren. Je klinkt echt niet gezellig. Ik snap wel dat je man niet overal mee naar toe wil en liever blijft werken. Ik heb je geloept en zelfs als de vk aangeeft dat het niet nodig is maak je , o hoe stoer van jezelf haha, zelf nog maar even een echo. Joh je bent pas een paar weken! En als je minder stressig doet wordt je hormoonbalans rustiger en heb je ongetwijfeld minder last van je hormoon gerelateerde migraine.
Laat het eens wat los.

Ik heb het betreffende topic niet gelezen. Maar als je eerder al miskramen hebt gehad snap ik de onzekerheid compleet en dat je graag om de twee weken een echo wil ter bevestiging.

In het ziekenhuis waar ik loop is het vrij normaal dat je vanaf de 6 weken om de twee weken een echo krijgt tot 12/13 weken. Daarna om de maand en vervolgens nemen de afspraken en echo’s weer toe. Dus om de twee weken klinkt niet overdreven.
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 15:11
Tuurlijk is een taxi geen probleem. Maar ja dan moet ik er eerst 1 bellen en dan wachten tot ie komt....mijn migraine is niet stress gerelateerd.
Woon je in zo'n gehucht dan? Normaal staat een taxi met 10 minuten wel voor de deur hoor. En je kan natuurlijk ook van te voren bellen en afspreken. En ja , hormonale migraine is wél stress gerelateerd. Anders is ie niet hormonaal.
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 13:30
To is gewend dat man 4 dagen per week in het buitenland zit en dingen met vrienden doet. Vind TO ook (zonder kinderen) heerlijk want ik heb ook eigen baan en dingen. In huis doet man eigen was, hebben 1x per week schoonmaakster en boodschappen hebben we een digitale lijst waarop we zelf dingen aanvinken als iets op is. Word 1x in de week thuisbeszorgd. Ik kook iets vaker, maar man doet administratie en technische dingen. Was tot toe prima verdeeld :)
fijn dat de taken in ieder geval naar tevredenheid verdeeld zijn tot nu toe

ergens anders type je dat je man in het weekend ook met vrienden afspreekt of te moe is, ik lees daarin dat er zo wat weinig tijd samen overblijft... maar als jij dat heerlijk vindt dan kun je binnenkort je hart ophalen natuurlijk
Lorem Ipsum
aloha66 schreef:
22-08-2019 15:30
En ja , hormonale migraine is wél stress gerelateerd. Anders is ie niet hormonaal.
je maakt jezelf volkomen belachelijk
Star² schreef:
22-08-2019 15:17
Nul ervaring met migraine dus, da's wel duidelijk. Wees blij.
Nou nee, veel ervaring met migraine. Daarom weet ik juist dat het handig is om makkelijke dingen in de vriezer te hebben, van te voren een plan B te hebben etc. Maar wel op mijzelf aangewezen.
En als die afspraken wat de zwangerschap betreft nou 1 x per maand is of minder gaat man heus wel mee. Maar loep maar eens, to gaat om de 2 weken, minstens.
Daar zou ik het als vrouw al benauwd van krijgen.
Echt, loepen werkt verhelderend.
aloha66 schreef:
22-08-2019 15:30
Woon je in zo'n gehucht dan? Normaal staat een taxi met 10 minuten wel voor de deur hoor. En je kan natuurlijk ook van te voren bellen en afspreken. En ja , hormonale migraine is wél stress gerelateerd. Anders is ie niet hormonaal.

Ik denk dat een neuroloog iets meer weet dan jij.
lilalinda schreef:
22-08-2019 15:32
je maakt jezelf volkomen belachelijk
Nee hoor. Ze noemen het hormonale migraine vanwege... tadaaa de invloed van hormonen. Stress is wel degelijk een grote invloed op hormoonbalans. Google maar eens.
aloha66 schreef:

jou loepen werkt nog verhelderender
Je gaat bij mij onder negeer, beter voor mijn bloeddruk :)
aloha66 schreef:
Nou nee, veel ervaring met migraine. Daarom weet ik juist dat het handig is om makkelijke dingen in de vriezer te hebben, van te voren een plan B te hebben etc. Maar wel op mijzelf aangewezen.
En als die afspraken wat de zwangerschap betreft nou 1 x per maand is of minder gaat man heus wel mee. Maar loep maar eens, to gaat om de 2 weken, minstens.

Vandaar dat je het koppijn noemt. Uhuh.
aloha66 schreef:
Zoals ik net al aangaf in het ziekenhuis doen ze niet anders. Nooit gehoord dat de vrouwen het hier benauwd van krijgen. Fijn dat de zorg er is en dat het ziekenhuis er alles aan doet om je gerust te stellen.
lilalinda schreef:
22-08-2019 15:34
jou loepen werkt nog verhelderender
Je gaat bij mij onder negeer, beter voor mijn bloeddruk :)

+1
piepp schreef:
22-08-2019 15:28
Och Leeuw;

Eerlijk gezegd denk ik dat je wel een beetje hormonaal reageert. Ik (her)ken het van mezelf. Vergeet niet dat een man niet zoveel kan met een zwangere vrouw. Ja, het is een feit en hij zal je uiteindelijk zien groeien, maar hij voelt niet wat jij voelt. Ik heb eens horen zeggen; een vrouw wordt moeder als ze zwanger is, maar een man pas vader als het kind werkelijk geboren is. En ook dat herken ik uit mijn eigen situatie.
Ondanks dat kan je best met je man een gesprek aangaan over de afspraken die gemaakt zijn. Maar dan wel een gesprek, geen aanval, verwijten of eisen-pakket. Misschien heeft hij bij het maken van afspraken inderdaad niet goed nagedacht, te snel ja gezegd, misschien verandert hij wel op stel en sprong als kind er werkelijk is. Je weet het niet, en als je het hem niet vraagt kom je er ook niet achter.
Persoonlijk vind ik het ook erg vroeg dat hij met 11 wk zwangerschap al van alles moet gaan omgooien, regelen, aanpassen. Ja jij kan je soms flink beroerd en moe voelen maar dat wordt echt niet anders als hij naast je komt zitten en je handje vasthoud.
De zoveelste reactie waarvan mijn tenen krom gaan staan.

To zal ongetwijfeld nu last hebben van hormonen, maar dat staat toch helemaal los van de afspraken die gemaakt zijn voordat ze zwanger werd ?

Je mag toch verwachten van iemand als afspraken in het kader van een ingrijpende beslissing worden besproken, nl. voor een kind gaan, dat die degene daar goed over na denkt voordat er concrete afspraken worden gemaakt ?
Susan schreef:

Helemaal dit.

Maar on topic: ik zou nú proberen om dit recht te trekken. Dat betekent niet dat je er dan vanaf bent, maar wel dat je de eerste tijd na de bevalling even rust hebt omdat je partner dan wat meer zijn deel doet. In mijn ervaring is het proberen een gelijke verdeling te krijgen een strijd die nooit gestreden is, maar als je handig mikt kun je op momenten dat je echt zou verdrinken wat respijt krijgen. Zoals na de bevalling.
Susan schreef:

Ja echt vreemde kronkels hebben sommige :roll:
aloha66 schreef:
22-08-2019 15:34
Nee hoor. Ze noemen het hormonale migraine vanwege... tadaaa de invloed van hormonen. Stress is wel degelijk een grote invloed op hormoonbalans. Google maar eens.
Wat dom van zo’n neuroloog, hè, dattie dat nou zelf niet even opzoekt op Google. Zo’n man blijft to maar behandelen, medicijnen voorschrijven etc. terwijl ze ook samen even achter de pc hadden kunnen duiken. Ben je er binnen een paar minuutjes achter dat het allemaal to haar eigen dikke domme schuld is. Moet ze maar niet zo stressen. Echt, je snapt het niet, hè, wat zo’n man bezielt.
Misschien moet to wat vaker mediteren, dat werkt ontspannend. Is ze er zo, poef, vanaf. Echt, ze kièzen er gewoon voor, al die artsen en die patiënten, om de ziekte in stand te houden. Dom dom dom dom......
Pffffew wat een lastig verhaal. Eigenlijk de enige reactie die ik begrijp is die van akido- als ik het goed schrijf.
Het zijn geen hormonen, je hoeft geen water bij de wijn te doen tov de afspraken. Jullie hebben ze samen gemaakt. Meerdere etentjes zijn erover heen gegaan.
Hou je poot stijf nu!
Het is voor mij een bekend verhaal, voordat de jongste er was werkte ik 4 dgn, ex 5 dgn, alles gelijkwaardig. Ik wilde ivm ander zorgenkind wel minder werken, maar moest dan volgens hem alles in huis doen en gelijk blijven bijdragen. Totdat ik uitrekende dat hij als ik 4 dgn bleef werken, 400-500 euro meer moest gaan betalen aan opvang en ik er 60 euro op vooruitging.
Maar daarna minimaal wekelijks ruzie over geld en verdeling.
En na 3 jr uit elkaar.
Jullie krijgen samen een kind, dus moet hij zich aan de afspraken houden.
Welk pressiemiddel je inzet is aan jou, maar zo waren de afspraken.
piepp schreef:
22-08-2019 15:28
Och Leeuw;

Ze mag niet van hem eisen dat hij zich aan de afspraken houdt? Hij heeft te snel ja gezegd op zulke essentiele dingen? De voorwaarden die er voor haar verbonden waren aan het willen van een kind? Zijn mannen een soort domme wezens in jouw ogen, waarbij vader worden hen overkomt? De verdeling werk/zorg is gewoon een keuze hoor, heeft niks te maken met "het gevoel vader te zijn" Ik vond luiers verschonen en flessen geven ook geen zak aan, maar het moest wel gebeuren.

Misschien verandert hij wel als het kind er eenmaal En wat als hij er niet op terug komt als het kind er eenmaal is, en dus besluit dat hij niet tussen 7-19 voor zijn kind zorgt, dan heeft TO gewoon pech?
Marlouse schreef:
22-08-2019 15:42
Wat dom van zo’n neuroloog, hè, dattie dat nou zelf niet even opzoekt op Google. Zo’n man blijft to maar behandelen, medicijnen voorschrijven etc. terwijl ze ook samen even achter de pc hadden kunnen duiken. Ben je er binnen een paar minuutjes achter dat het allemaal to haar eigen dikke domme schuld is. Moet ze maar niet zo stressen. Echt, je snapt het niet, hè, wat zo’n man bezielt.
Misschien moet to wat vaker mediteren, dat werkt ontspannend. Is ze er zo, poef, vanaf. Echt, ze kièzen er gewoon voor, al die artsen en die patiënten, om de ziekte in stand te houden. Dom dom dom dom......
:)
Pandax schreef:
22-08-2019 15:38
Helemaal dit.

Maar on topic: ik zou nú proberen om dit recht te trekken. Dat betekent niet dat je er dan vanaf bent, maar wel dat je de eerste tijd na de bevalling even rust hebt omdat je partner dan wat meer zijn deel doet. In mijn ervaring is het proberen een gelijke verdeling te krijgen een strijd die nooit gestreden is, maar als je handig mikt kun je op momenten dat je echt zou verdrinken wat respijt krijgen. Zoals na de bevalling.
Heel goed advies vind ik dit, dus +1.

To, heel veel sterkte in deze situatie. Ik begrijp je verontwaardiging heel goed. Het is echt niet niks allemaal. Een zwangerschap is gewoon niet altijd makkelijk en in jouw situatie is het sowieso door de migraine al gewoon extra moeilijk :rose:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven