Puberteit maakt kind passief
vrijdag 23 augustus 2019 om 21:00
Mijn dochter van 13 is een behoorlijke puberella aan het worden.
Ze ligt (buiten school) de hele dag op bed met haar I-Pad (en als ze die niet heeft /krijgt dan ligt ze gewoon lamlendig te liggen. Een praatje, redeneren, boos worden, strafmaatregelen, een beloning als,... Alles ketst af als water op een eend.
We wonen met zijn tweeën in huis en alle huishoudelijke taken komen op mij neer, zelfs haar kamer. Als ik haar vraag/zeg wat te doen, zegt ze niks en draait zich om of verstopt zich in de deken.
Ze is nergens voor te porren. Wil niet afspreken met vrienden, niet sporten, niet mee de stad in voor een ijsje, een drankje of een nieuwe hoodie,.. Op vakantie zat ze voortdurend in het appartement. Als ze verplicht wordt mee te gaan dan gaat ze op een afstand van het gezelschap zitten met een ontevreden gezicht.
Ik weet dat het de hormonen zijn en dat ze over een paar jaar weer haar leuke zelf is, maar
Iemand tips die iets anders omvatten dan maat 38 onder haar kont?
Ze ligt (buiten school) de hele dag op bed met haar I-Pad (en als ze die niet heeft /krijgt dan ligt ze gewoon lamlendig te liggen. Een praatje, redeneren, boos worden, strafmaatregelen, een beloning als,... Alles ketst af als water op een eend.
We wonen met zijn tweeën in huis en alle huishoudelijke taken komen op mij neer, zelfs haar kamer. Als ik haar vraag/zeg wat te doen, zegt ze niks en draait zich om of verstopt zich in de deken.
Ze is nergens voor te porren. Wil niet afspreken met vrienden, niet sporten, niet mee de stad in voor een ijsje, een drankje of een nieuwe hoodie,.. Op vakantie zat ze voortdurend in het appartement. Als ze verplicht wordt mee te gaan dan gaat ze op een afstand van het gezelschap zitten met een ontevreden gezicht.
Ik weet dat het de hormonen zijn en dat ze over een paar jaar weer haar leuke zelf is, maar
Iemand tips die iets anders omvatten dan maat 38 onder haar kont?
vrijdag 23 augustus 2019 om 21:07
Tja, dat pubers zo "hangen" is op zich niet zo vreemd.
Maar ze kan wel meehelpen en verantwoordelijkheid dragen voor haar eigen kamer.
Ze mag haar kamer zelf netjes en schoon houden en zorgen dat ze de vuile was in de wasmand doet.
En eens wat helpen in huis met de vaatwasser in en uit ruimen en eens stofzuigen kan ook, ze woont er tenslotte ook en ze is al 13 jaar.
Maar ze kan wel meehelpen en verantwoordelijkheid dragen voor haar eigen kamer.
Ze mag haar kamer zelf netjes en schoon houden en zorgen dat ze de vuile was in de wasmand doet.
En eens wat helpen in huis met de vaatwasser in en uit ruimen en eens stofzuigen kan ook, ze woont er tenslotte ook en ze is al 13 jaar.
vrijdag 23 augustus 2019 om 21:08
vrijdag 23 augustus 2019 om 21:09
vrijdag 23 augustus 2019 om 21:09
Heb ik ook wel eens gedaan.little_angel89 schreef: ↑23-08-2019 21:04Eigen verantwoording geven voor haar kamer. Zij leeft daar, jij niet. Vuile was in de wasmand en anders jammer de bammer.
Of zelf gaan staken, kijken hoe lang het duurt.
Had gevraagd of ze een klein klusje wilde doen.
Antwoord was "Heb ik geen zin in"
Met als gevolg dat er dus s'avonds niet gekookt was en er de volgende dag geen nieuwe pindakaas was gekocht want daar had IK geen zin in.
Heb het zinnetje "Geen zin" nooit meer gehoord van ze.
Natuurlijk werd er nog wel gemopperd maar ze deden wel wat ik vroeg.
vrijdag 23 augustus 2019 om 21:11
Niet doen, nergens voor nodig en heeft geen blijvend effect.
vrijdag 23 augustus 2019 om 21:15
granny71 schreef: ↑23-08-2019 21:09Heb ik ook wel eens gedaan.
Met als gevolg dat er dus s'avonds niet gekookt was en er de volgende dag geen nieuwe pindakaas was gekocht want daar had IK geen zin in.
vrijdag 23 augustus 2019 om 21:15
Oei, alsof ik over mezelf teruglees. Soms kan een puberteit door de hormonen héél erg zwaar zijn. Ik heb - jaren terug al weer - als volwassene een depressie gehad en ik kan je vertellen dat ik me in m’n puberteit een stuk rotter nog voelde.
Ik zou je willen adviseren, maar dat is dus geheel gekleurd door mijn eigen verleden, om als je het enigszins op kan brengen met compassie met haar om te gaan. Echt grensoverschrijdend gedrag hoef je natuurlijk niet te pikken, maar het valt me zo vaak op dat pubers worden benaderd alsof ze om te pesten zo lamlendig, lui en ongelukkig zijn. Alsof ze met een schop onder hun kont en maar een beetje wilskracht eigenlijk gewoon hele leuke energieke vrolijke jongvolwassenen kunnen zijn. Misschien kan je je er bij neerleggen dat bij haar de puberteit zich nou eenmaal zo uit en haar gewoon laten hierin?
Nou, dan ligt ze maar de hele tijd een beetje voor zich uit te staren, kan het schelen. Ze kan nog een heel leven actief zijn. Nu zit het er kennelijk gewoon even niet in. Ook goed, toch?
Ik zou je willen adviseren, maar dat is dus geheel gekleurd door mijn eigen verleden, om als je het enigszins op kan brengen met compassie met haar om te gaan. Echt grensoverschrijdend gedrag hoef je natuurlijk niet te pikken, maar het valt me zo vaak op dat pubers worden benaderd alsof ze om te pesten zo lamlendig, lui en ongelukkig zijn. Alsof ze met een schop onder hun kont en maar een beetje wilskracht eigenlijk gewoon hele leuke energieke vrolijke jongvolwassenen kunnen zijn. Misschien kan je je er bij neerleggen dat bij haar de puberteit zich nou eenmaal zo uit en haar gewoon laten hierin?
Nou, dan ligt ze maar de hele tijd een beetje voor zich uit te staren, kan het schelen. Ze kan nog een heel leven actief zijn. Nu zit het er kennelijk gewoon even niet in. Ook goed, toch?
vrijdag 23 augustus 2019 om 21:17
Bij mogen ze gerust ergens geen zin in hebben. Ik heb zelf ook niet altijd overal zin in en er zijn dingen waar ik nooit zin in heb. Geeft niks dat je er geen zin in hebt, dan doe je het maar zonder dat je er zin in hebt.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 23-08-2019 21:41
0.21% gewijzigd
vrijdag 23 augustus 2019 om 21:18
granny71 schreef: ↑23-08-2019 21:09Heb ik ook wel eens gedaan.
vrijdag 23 augustus 2019 om 21:18
Ik weet niet hoor. Op zich ben ik niet onbekend met lamlendig pubergedrag, maar dit klinkt wel extreem lamlendig. Ik zou toch eens proberen uit te vissen of er niet meer aan de hand is dan alleen maar puberteit. En dat hoeft niet eens iets heel dramatisch te zijn hoor, het kan ook gewoon liefdesverdriet zijn of zo. Hoewel dat ook best dramatisch is natuurlijk.
Oh, en die kamer van haar zou ik lekker laten.
Oh, en die kamer van haar zou ik lekker laten.
vrijdag 23 augustus 2019 om 21:19
Geen zin is geen optie, vind ik altijd zo’n rare uitspraak. Wat als iemand nou geen zin heeft, dat uitspreekt en daar naar handelt, volgt er dan een pak slaag? Wordt diegene dan op straat geknikkerd in de sneeuw?
vrijdag 23 augustus 2019 om 21:19
Dat bedoel ik.
Ze mogen er geen zin in hebben, maar dan doen ze het maar met tegenzin, maar het niet doen is geen optie.
Ik doe ook genoeg dingen terwijl ik er geen zin in heb, that's life.
vrijdag 23 augustus 2019 om 21:21
Waar slaat dat op?
Dan doen ze het maar zonder zin. Ik strijk hun kleren ook vaak met tegenzin.
Ik heb ook niet altijd zin om te koken, maar ze verwachten toch dat er eten staat.
Ik heb ook niet altijd zin om zoon naar een vriendje te brengen, hij wil er toch graag heen ect.
Zin of geen zin, sommige dingen moeten nu eenmaal. En wie hier woont die draagt zijn of haar steentje bij.
vrijdag 23 augustus 2019 om 21:22
Dat soort dingen wordt altijd geroepen door mensen die de mazzel hebben er een paar opmerkelijk volgzame kinderen op na te houden. En die mazzel danken ze dan aan hun eigen fantastische opvoederskwaliteiten.
vrijdag 23 augustus 2019 om 21:23
Ik zou me wel afvragen of dit ‘gewoon’ de hormonen zijn, of dat er meer aan de hand is. Lukt het wel nog om sommige momenten echt contact te hebben? Of met haar te praten over hoe ze zich voelt?
Heeft ze op andere plekken als school, sport of bij vrienden wel lol?
Tuurlijk, dit hoort er ook bij, dat lamlendige hangen (in een houding waar ik al pijn van in mijn nek krijg als ik er alleen maar naar kijk), maar ik zou wel proberen te achterhalen of er iets is.
En vergeet niet te vragen naar social media: daar gebeurt veel shit op. En soms doen ze hele domme dingen en kunnen daar vervolgens echt ongelofelijk gestresst van raken (blootfoto’s aan iemand gegeven bijv. En die dreigt dat nu publiek te maken).
Heeft ze op andere plekken als school, sport of bij vrienden wel lol?
Tuurlijk, dit hoort er ook bij, dat lamlendige hangen (in een houding waar ik al pijn van in mijn nek krijg als ik er alleen maar naar kijk), maar ik zou wel proberen te achterhalen of er iets is.
En vergeet niet te vragen naar social media: daar gebeurt veel shit op. En soms doen ze hele domme dingen en kunnen daar vervolgens echt ongelofelijk gestresst van raken (blootfoto’s aan iemand gegeven bijv. En die dreigt dat nu publiek te maken).
vrijdag 23 augustus 2019 om 21:26
Ze is onderdeel van een gezin van twee, dertien is een mooie leeftijd voor taken.
Kind hier heeft al taken sinds ze 4 is. Haar kamer is haar probleem, als ze opruimt wil ik soms wel eens helpen, dan doen we het een beetje samen en dan helpt ze mij ook wel eens als ik aan het koken ben.
Bij ons zijn er vaste afspraken; eerste thuis van werk of school laat de hond uit, wie kookt hoeft niet af te ruimen, wie het laatste weg gaat zet vaatwasser aan in de ochtend etc. Daarnaast hebben we allemaal onze eigen dagelijkse taken: ik doe elke dag even de toilet, man regelt de vuilnis en kind voert de overige dieren etc etc. Heel simpel hoor.
Wij zijn overigens niet begonnen met erge klussen maar met dingen die ze leuk vond, ze begrijpt nu ook dat het er soms bij hoort dat dingen minder leuk zijn. Ze heeft ook echt wel haar luie dagen en dag mag, als aan het einde van haar dag maar haar klussen zijn gedaan.
En vervelend doen in gezelschap wordt hier acuut de kop on gedrukt, ze kan zich gewoon aanpassen en normaal doen. Grote mond wordt hier niet getolereerd, mogelijk wel in jouw geval bijv ziekten die invloed hebben op moeheid, etc uit laten sluiten door huisarts, denk aan bloedarmoede en ziekte van pheiffer bijv
Kind hier heeft al taken sinds ze 4 is. Haar kamer is haar probleem, als ze opruimt wil ik soms wel eens helpen, dan doen we het een beetje samen en dan helpt ze mij ook wel eens als ik aan het koken ben.
Bij ons zijn er vaste afspraken; eerste thuis van werk of school laat de hond uit, wie kookt hoeft niet af te ruimen, wie het laatste weg gaat zet vaatwasser aan in de ochtend etc. Daarnaast hebben we allemaal onze eigen dagelijkse taken: ik doe elke dag even de toilet, man regelt de vuilnis en kind voert de overige dieren etc etc. Heel simpel hoor.
Wij zijn overigens niet begonnen met erge klussen maar met dingen die ze leuk vond, ze begrijpt nu ook dat het er soms bij hoort dat dingen minder leuk zijn. Ze heeft ook echt wel haar luie dagen en dag mag, als aan het einde van haar dag maar haar klussen zijn gedaan.
En vervelend doen in gezelschap wordt hier acuut de kop on gedrukt, ze kan zich gewoon aanpassen en normaal doen. Grote mond wordt hier niet getolereerd, mogelijk wel in jouw geval bijv ziekten die invloed hebben op moeheid, etc uit laten sluiten door huisarts, denk aan bloedarmoede en ziekte van pheiffer bijv
nursy wijzigde dit bericht op 23-08-2019 21:30
Reden: Kansloze spellngscontrole pffff
Reden: Kansloze spellngscontrole pffff
0.53% gewijzigd
vrijdag 23 augustus 2019 om 21:27
Jij hebt pubers (gehad)?LAgirl82 schreef: ↑23-08-2019 21:21Waar slaat dat op?
Dan doen ze het maar zonder zin. Ik strijk hun kleren ook vaak met tegenzin.
Ik heb ook niet altijd zin om te koken, maar ze verwachten toch dat er eten staat.
Ik heb ook niet altijd zin om zoon naar een vriendje te brengen, hij wil er toch graag heen ect.
Zin of geen zin, sommige dingen moeten nu eenmaal. En wie hier woont die draagt zijn of haar steentje bij.
vrijdag 23 augustus 2019 om 21:33