Puberteit maakt kind passief

23-08-2019 21:00 88 berichten
Mijn dochter van 13 is een behoorlijke puberella aan het worden.

Ze ligt (buiten school) de hele dag op bed met haar I-Pad (en als ze die niet heeft /krijgt dan ligt ze gewoon lamlendig te liggen. Een praatje, redeneren, boos worden, strafmaatregelen, een beloning als,... Alles ketst af als water op een eend.

We wonen met zijn tweeën in huis en alle huishoudelijke taken komen op mij neer, zelfs haar kamer. Als ik haar vraag/zeg wat te doen, zegt ze niks en draait zich om of verstopt zich in de deken.

Ze is nergens voor te porren. Wil niet afspreken met vrienden, niet sporten, niet mee de stad in voor een ijsje, een drankje of een nieuwe hoodie,.. Op vakantie zat ze voortdurend in het appartement. Als ze verplicht wordt mee te gaan dan gaat ze op een afstand van het gezelschap zitten met een ontevreden gezicht.

Ik weet dat het de hormonen zijn en dat ze over een paar jaar weer haar leuke zelf is, maar :whip:

Iemand tips die iets anders omvatten dan maat 38 onder haar kont?
fluttershy schreef:
23-08-2019 22:54
Ze kijkt zelfs niet naar tv of Netflix. Ook niet als ik weg ben.
En ze gaat ook nergens heen? Geen vrienden, niks?
helena2 schreef:
23-08-2019 22:33
Eet ze goed?
Slaapt ze goed?
Huilt ze veel?
Sport ze ook?
Komt ze op tijd op school?
Hoe vinden de mentoren dat het gaat?
Als dit allemaal oké is, dan is het waarschijnlijk inderdaad gewoon pubergedrag.
Anders zou het toch kunnen zijn dat er meer speelt, zoals al genoemd.
Ze eet goed als het klaar gemaakt is. Als ik laat ben en ze heeft iets wat ze zelf moet bakken dan eet ze brood. Maar dat past in haar patroon van nu.

Ze slaapt goed.

Ik zie haar nooit huilen, maar misschien doet ze dat stiekem.

Ze sport niet.

Ze komt op tijd op school.

Haar mentor vorig jaar vond haar stil en op zichzelf, maar zag dat als eigen keuze. In de groep ligt ze (nog) goed. Ze zondert zichzelf wel af, maar is welkom.
Ze klinkt depressief, eerlijk gezegd.
Lady*Voldemort schreef:
23-08-2019 22:55
En ze gaat ook nergens heen? Geen vrienden, niks?
Nee, uit school gaat ze gelijk naar huis. Ze wil niks doen met vrienden. Haar school ligt vlakbij de stad dus ik dacht dat ze na school wel eens zou gaan met vrienden, maar nee. Ook naar schoolfeesten (is heel leuk, in een zaal in de stad, met dj, bar, dansvloer en meer pré uitgaan dan schools) wil ze niet. Voor dit jaar gaan we weer een nieuwe hobby proberen (koos ze zelf) maar haar oude hobby die ze al jaren deed daar wilde ze niet meer naartoe.
Alle reacties Link kopieren
fluttershy schreef:
23-08-2019 23:06
Nee, uit school gaat ze gelijk naar huis. Ze wil niks doen met vrienden. Haar school ligt vlakbij de stad dus ik dacht dat ze na school wel eens zou gaan met vrienden, maar nee. Ook naar schoolfeesten (is heel leuk, in een zaal in de stad, met dj, bar, dansvloer en meer pré uitgaan dan schools) wil ze niet. Voor dit jaar gaan we weer een nieuwe hobby proberen (koos ze zelf) maar haar oude hobby die ze al jaren deed daar wilde ze niet meer naartoe.
Misschien ligt ze niet zo goed in de groep als de mentor denkt? Of voelt ze zich niet op haar gemak tussen zeker(lijkende) populaire klasgenoten/

Wat een leuk schoolfeest kan lijken, is helemaal niet leuk als je steeds in een hoekje staat met niemand om mee te praten. Ze is overigens pas 13; niet elke 13-jarige voelt zicht op hun gemak met club-achtige feestjes.
paarsebloem wijzigde dit bericht op 23-08-2019 23:16
6.34% gewijzigd
Ze is wel vaak aan het snappen of videobellen met haar klasgenoten. Of ze spelen spelletjes waar de anderen dan online zijn.
fluttershy schreef:
23-08-2019 23:15
Ze is wel vaak aan het snappen of videobellen met haar klasgenoten. Of ze spelen spelletjes waar de anderen dan online zijn.
Dat is dan toch goed. Dan is ze niet zo niet-sociaal als je het eerst liet lijken.
Sommige mensen voelen zich nu eenmaal meer op een gemak achter een schermpje dan wanneer ze zich slungelig-voelend in het echt moeten vertonen op een dansvloer, met bar en deejay, omringd door klasgenoten die al wat volwassener zijn.
fluttershy schreef:
23-08-2019 23:06

Ik vind dit behoorlijk verontrustend klinken. Weet je waarom ze haar oude hobby niet meer wil uitvoeren?
Dit klinkt of is er iets gebeurd waar ze zich voor schaamt en niet over durft te praten.
Tijd voor een goed gesprek dus.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook eerder vind klinken als een kind waar het niet goed mee gaat, dan als standaard pubergedrag.

Probeer het gesprek over hoe het met haar gaat eens écht aan te gaan.
Zeg wat je ziet, maar zonder aannames. Praat werkelijk met haar. En zoek iemand buiten huis waar ze haar ei kwijt kan.
Wat verwacht je van dit topic TO? Je reacties blijven vrij oppervlakkig. Wat haal je eruit?
lemoos2 schreef:
23-08-2019 21:36
Serieus? Ik ben beroepsmatig iedere werkdag tot aan mijn oren onder pubers bedolven. Ik vind het een standaardverhaal hoor. Ze hangen, zijn lethargisch en je krijgt alleen wat actie te zien als de WiFi het begeeft of er maar twee plekken voor een lader zijn.
Ja ik ook en heb er daarnaast ook 3 thuis.

Pubers hangen op bed, op de bank en alles waar op te hangen valt incl ipad en mobieltje, doen ongeïnteresseerd en voeren niks uit, compleet normaal. Maar een puber die alleen maar hangt, niet buiten komt, geen vrienden heeft en/of naar (sport ) clubjes wil is toch wel zorgelijk.
Tess1981 schreef:
24-08-2019 13:13
Ja ik ook en heb er daarnaast ook 3 thuis.

Pubers hangen op bed, op de bank en alles waar op te hangen valt incl ipad en mobieltje, doen ongeïnteresseerd en voeren niks uit, compleet normaal. Maar een puber die alleen maar hangt, niet buiten komt, geen vrienden heeft en/of naar (sport ) clubjes wil is toch wel zorgelijk.
Nou precies.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven