Ergernis met moeder

25-08-2019 13:42 80 berichten
Hallo dames,

Naarmate ik ouder word merk ik dat ik me steeds meer ga storen aan mijn moeders "onverschilligheid", zal ik het maar noemen. Dit uit zich voornamelijk in het vanzelfsprekend vinden dat anderen haar 'problemen' oplossen. Het stuit mij erg tegen de borst omdat ik erg zelfstandig ben denk ik. En daar ook trots op ben. Ik zorg ervoor dat ik nooit iemands probleem ben en dat ik alles zelf oplos.

De afgelopen weken stoort het me enorm dat ze na haar vakanties (het is zomer dus dat zijn er flink wat geweest de afgelopen maanden) er vanuit gaat dat iemand haar wel op komt halen op het vliegveld. En als zij zo telkens iemand weet te strikken, prima. Ikzelf vind het tien keer makkelijker om zelf de bus of trein te pakken naar huis, zo hoeft zij niet te zijn.
Maar de afgelopen twee keer kwam ze aan op een vliegveld dichtbij huis, waar ze direct in de bus kan instappen en dan is ze binnen een uurtje thuis. Nee zo denkt ze niet. Haar "initiele'' ophaler kon ineens niet dus werd ik de avond vantevoren geappt of ik kon. Euh nee, je mag me best, bij vertrek, vragen of ik je ook op kan halen, deze dag om zo laat. Geen probleem. Maar niet een avond vantevoren, als blijkt dat je eigenlijk niks geregeld hebt en verwacht dat iemand dat gewoon maar even doet. Je kan ook de bus pakken ipv verwachten dat een ander zijn agenda omgooit.

Maargoed, met die irritaties in mijn achterhoofd zit ik ook vandaag. Die irritaties moet ik niet mee laten spelen, weet ik, maar toch... Ik ga vandaag mijn auto naar mijn moeder brengen zodat mijn stiefvader ernaar kan kijken. Ik neem dan tijdelijk zijn auto mee zodat ik toch een auto heb. Let wel, hier heb ik niet om gevraagd, dit bood hij zelf aan. Ik vind het enorm lief, en wil er zeker wat voor terugdoen. Hij hoeft het niet te doen tenslotte. Dit alles heb ik ook al duidelijk gemaakt.

Ik krijg een berichtje van mijn moeder, of ik hun vanavond, als ik toch al onderweg ben, op wil halen op x adres. Ik vraag me dan ten eerste af hoe ze daar zijn gekomen? En waarom kunnen ze niet op die manier terug? Daarnaast is het voor mij omrijden, waar m'n moeder erg luchtig over doet. Maargoed, vooruit dan. Het zijn wel m'n ouders (moeder en stiefvader) en tenslotte doet hij ook wat voor mij. Ik denk tegelijkertijd wel; dat is dan wel zo, maar daar wil ik zelf ook wat tegenover stellen, het hoeft niet voor niks.

Ik geef vervolgens aan dat ik er dan om zolaat ben, omdat dat mij het beste uitkomt, ik wil ook nog een beetje avond hebben. Krijg ik de vraag terug of het ook een uur later kan. Die heb ik nu even geparkeerd. Ikzelf zou zo'n vraag nooit stellen als iemand me de gunst doet om me op te komen halen. Maar dat ben ik, is niet automatisch de norm, dat weet ik. Ik denk alleen wel: "Oke, dan doe ik het niet, het hoeft voor mij niet hoor?!"

Pfffff!! Ik stoor me hier nu even ontzettend aan! Die vanzelfsprekendheid dat alles voor haar gedaan wordt... bah!
Zo... van me afgetypt... misschien kan ik straks een normaal antwoord geven. Meningen enc zijn uiteraard gewoon welkom.
Alle reacties Link kopieren
ziterdoorheen schreef:
25-08-2019 15:00
. Hoe zijn ze anders daar gekomen?

Op de fiets ? Het is heerlijk weer.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik krijg de indruk dat het pijnpunt bij jou zit in het gemak waarmee ze een beroep op je doen zonder zich af te vragen hoe het voor jou is, of het jou moeite kost. Nou ja, alsof ze je gewoon niet zien.
Probeer daar boven te staan.
DuchessMeganMarkle schreef:
25-08-2019 14:54
Wél dus, stiefvader gaat haar auto checken.
Dat heeft hij zelf aangeboden volgens to en heeft ze daar niet om gevraagd. Maar dan nog heeft ze gebruik gemaakt van zijn aanbod maar vind een gunst terug verlenen vervelend. Ik heb altijd geleerd dat de ene dienst de andere waard is. Als je dat niet wil en dat is je goed recht, maak dan ook geen gebruik van andermans gunsten. Maar goed, naarmate het topic vordert blijkt er wel wat meer achter te zitten zoals gewoonlijk.
@BGB: ze fietsen nooit. Alleen naar de kroeg op zaterdagavond, als ze vantevoren al weten dat er teveel alcohol wordt gedronken. Maargoed, ik zit teveel te gissen en een probleem op te lossen terwijl dat niet nodig is.

@Zenzeo: klopt helemaal. Hoe sta je daarboven? :-[
Das best lastig.
Je zou kunnen proberen te bedenken dat ze wat ouder zijn en toch niet meer te veranderen en dat je zelf te prijzen bent omdat je toch voor ze klaarstaat.
En echt, je kunt heel veel slechtere ouders treffen, weet ik helaas.
nospe schreef:
25-08-2019 15:03
Dat heeft hij zelf aangeboden volgens to en heeft ze daar niet om gevraagd. Maar dan nog heeft ze gebruik gemaakt van zijn aanbod maar vind een gunst terug verlenen vervelend. Ik heb altijd geleerd dat de ene dienst de andere waard is. Als je dat niet wil en dat is je goed recht, maak dan ook geen gebruik van andermans gunsten. Maar goed, naarmate het topic vordert blijkt er wel wat meer achter te zitten zoals gewoonlijk.
Het probleem is niet een gunst terug verlenen. Dit soort dingen doe ik normaal gesproken (bij anderen) zonder problemen en zie ik niet als gunst. Ik betaal mijn stiefvader ook gewoon voor de reparatie, en ik wil ze samen ook mee uit eten nemen omdat ze dat heel leuk vinden. Als dit een 'gunst terug verlenen' is, hoeveel gunsten doe je dan voordat je 'klaar' bent?

Misschien denk ik te simpel hoor.
bettiepage_2 schreef:
25-08-2019 14:40
Ik vind het eigenlijk best triest om zo neerbuigend over je schoonmoeder te praten. Het is wel de moeder van je man, he. En ze doet jou toch niks verkeerds, of wel? Een beetje respect zou je niet misstaan
Het was niet mijn bedoeling respectloos over te komen. Meer voorbeelden van de afhankelijke opstelling.

Maar:

Verdient iemand automatisch respect omdat ze de moeder van iemand is?

Dat wil niet zeggen dat er geen respect is, dat is er echt wel, maar zij is wel iemand waar niemand terecht kan en die alleen maar aan zichzelf denkt en over zichzelf praat. Ze heeft haar kinderen keihard laten vallen toen ze haar het hardst nodig hadden, en dat doet ze nog steeds.
En daarom zeg ik, we hebben een modus gevonden om het contact goed te houden en dat is door elkaar niet te vaak te zien (eens per maand). Dat is een modus bepaald door mijn vriend overigens. Niet door mij. Dan blijft het contact goed en blijft het irritatieniveau bij mijn vriend laag. Helaas heeft niet iedereen goede en fijne ouders.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Zenzeo schreef:
25-08-2019 15:12
Das best lastig.
Je zou kunnen proberen te bedenken dat ze wat ouder zijn en toch niet meer te veranderen en dat je zelf te prijzen bent omdat je toch voor ze klaarstaat.
En echt, je kunt heel veel slechtere ouders treffen, weet ik helaas.
Het stomme is, dat me dit bij mijn vader een stuk beter lukt dan bij mijn moeder. Maar dat zal komen omdat hij zelfstandiger is dan zij. Als hij wat vraagt dan weet ik dat het hem gewoon niet lukt zonder mij. Als zij wat vraagt dan weet ik dat ze dat als eerste doet, zonder zelf te proberen of iemand die wat dichterbij woont het te vragen.

Maar oke. Laat ik maar eens gaan proberen me niet te storen :cheer2:

En; dat er veel slechtere ouders bestaan weet ik ook. Jaren terug stonden we op veel slechtere voet met elkaar, en ik heb ze ook jaren mijn 'slechte' opvoeding kwalijk genomen. Inmiddels weet ik ook dat zij het beste hebben gedaan wat zij destijds konden (én dat ik als volwassene niet kon blijven janken dat mijn papa en mama zo slecht waren ;) )
anoniem_666db9d5bfc39 wijzigde dit bericht op 25-08-2019 15:21
19.45% gewijzigd
Mijn ma was ook wel super verwend. Belde me dan dat ik met spoed moest komen: moest er een nieuw peertje in de lamp gedraaid worden.
Dat soort dingen.
blijfgewoonbianca schreef:
25-08-2019 15:00
Als Antwerpen goedkoper is, of Dusseldorf , dan brengen of halen we vrienden, kinderen , ouders daar ipv Amsterdam, wat buiten de spits ook een uur rijden is. En ja, dan moet je soms om een onmogelijke tijd je bed uit, of is het een halve dagtaak.

Goed hoor! Geweldig van jou.
Ik vind zulke dingen echt onzin als er een bus gaat die je binnen 25 minuten op de juiste plaats brengt, zonder gedoe.
Zenzeo schreef:
25-08-2019 15:19
Mijn ma was ook wel super verwend. Belde me dan dat ik met spoed moest komen: moest er een nieuw peertje in de lamp gedraaid worden.
Dat soort dingen.
Het verwende stuk herken ik wel. Ik heb wel eens lange gesprekken gehad met mijn moeders jongste zus, die vertelde ook dit soort verhalen.
Ik ben zelf ook behoorlijk zelfstandig, en vraag bijna niet tot nooit om hulp.

Ik stoor me dus ook aan mensen die voor elk wissewasje wel mijn hulp vragen. En ook aan het gemak waar dat dan mee gaat.

Als het daadwerkelijk ergens over gaat, help ik graag. Maar dan bied ik het meestal al uit mezelf aan.

Ik snap je ergernis.
Ik vind dat jij je aanstelt als een ondankbaar blaag. En als je dan zo fantastisch zelfstandig bent regel die reparatie van je auto dan gewoon zelf. Regel zelf je vervangend vervoer. En betaal daar de rekening ook fijn zelf voor.
Andersom schreef:
25-08-2019 15:26
Goed hoor! Geweldig van jou.
Ik vind zulke dingen echt onzin als er een bus gaat die je binnen 25 minuten op de juiste plaats brengt, zonder gedoe.
Krijg ik van jou nu ook een sticker ?
25-08-2019 16:11
Jij krijgt er wel een van mij, met glitters!
Wat een gezeur om niets.
Je kunt toch wel iets voor elkaar doen......de tijd die je er over zeurt kost je meer energie dan daadwerkelijk even helpen.
Wat maakt het uit hoe ze op die verjaardag zijn gekomen? Je stiefvader is zo aardig om naar je auto te kijken, je mag zelfs zijn auto lenen. Het word je ook gewoon gevraagd, niet opgelegd volgens mij.

Je zegt ook over je moeder dat ze niets geregeld heeft met het afhalen, maar dat had ze wel en die persoon heeft afgezegd.

Zit je niet aan je max qua stress waardoor je dat op onbenulligheden gaat afreageren?
Ik vind je heel kil overkomen, echt zo'n zeur zo van "het moet zo en niet anders". Zo werkt het niet.

Haal gewoon je moeder op en klaar, volgende keer doet zij (of haar man) weer wat voor jou.
Ik krijg het idee dat je er vooral moeite mee hebt als er onverwacht iets van je wordt gevraagd; dat kort tevoren een beroep op je wordt gedaan terwijl je iets anders van plan was.

Jouw moeder heeft vertrouwen in andere mensen. Jij lijkt eerder wantrouwend te zijn: alleen als je het zelf doet, komt het goed. Ook hier speelt het thema ‘controle’, net zoals bij een onverwachte gebeurtenis.

Misschien stof om eens over na te denken?
DuchessMeganMarkle schreef:
25-08-2019 14:54
Wél dus, stiefvader gaat haar auto checken.

Oh ja? Waar zegt TO dat ze dat gevraagd heeft dan?
YellowLemon schreef:
25-08-2019 17:07
Wat maakt het uit hoe ze op die verjaardag zijn gekomen? J
Inderdaad.. En ze hebben toch een tweede auto, of heb ik dat verkeerd gelezen?
25-08-2019 16:11
Leuk dat het goedkoper is om te vliegen vanaf een andere luchthaven, vaak ver uit de buurt.

Dit betekent dat degene die brengen en komen halen én benzinekosten beteken, én soms op een onmogelijk tijdstip moeten rijden en dat alles omdat de vlucht zo goedkoop is... :bonk:
Noia schreef:
25-08-2019 15:49

Ik stoor me dus ook aan mensen die voor elk wissewasje wel mijn hulp vragen. En ook aan het gemak waar dat dan mee gaat.

Als het daadwerkelijk ergens over gaat, help ik graag. Maar dan bied ik het meestal al uit mezelf aan.

Ik snap je ergernis.
Wees blij dat je zo zelfstandig bent en dat je durft te doen.
Ik vind je vrij neerbuigend naar mensen toe die misschien minder zelfstandig in het leven staan dan jij.
Erg arrogant zelfs.
Noia schreef:
25-08-2019 15:49

Ik snap je ergernis.
Wees blij dat je zo zelfstandig bent en dat je durft te doen.
Ik vind je vrij neerbuigend naar mensen toe die misschien minder zelfstandig in het leven staan dan jij.
Erg arrogant zelfs.
VivaYfke schreef:
25-08-2019 22:36
Leuk dat het goedkoper is om te vliegen vanaf een andere luchthaven, vaak ver uit de buurt.

Dit betekent dat degene die brengen en komen halen én benzinekosten beteken

Nou, nee....dat gebeurt dan 9 van de 10 keer met de auto van de vakantiegangers
.

, én soms op een onmogelijk tijdstip moeten rijden en dat alles omdat de vlucht zo goedkoop is... :bonk:
Als dat over en weer gebeurt is dat toch geen punt ?
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 25-08-2019 22:46
0.71% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven