Irritaties in het OV
donderdag 4 oktober 2018 om 08:37
Ik ga dagelijks met het openbaar vervoer naar mijn werk en ik erger me aan veel dingen. Waar erger jij je aan in het openbaar vervoer?
To trapt af met een top 3:
1) Mensen die op het perron voor de ingang van de trein staan, zodat je niet kunt uitstappen en als een rugbyspeler tegen de mensen aan moet lopen, omdat ze weigeren aan de kant te gaan.
2) Mensen die vinden dat hun koffers, tassen en trolley's een zitplaats nodig hebben. En altijd in de spits.
3) Mensen die al instappen, terwijl er nog mensen aan het uitstappen zijn.
To trapt af met een top 3:
1) Mensen die op het perron voor de ingang van de trein staan, zodat je niet kunt uitstappen en als een rugbyspeler tegen de mensen aan moet lopen, omdat ze weigeren aan de kant te gaan.

2) Mensen die vinden dat hun koffers, tassen en trolley's een zitplaats nodig hebben. En altijd in de spits.
3) Mensen die al instappen, terwijl er nog mensen aan het uitstappen zijn.
We’re all mad here
dinsdag 3 september 2019 om 19:08
Over roltrappen gesproken.
Ik stond een keer in de rij voor de roltrap en het was nogal druk. Achter me stond een moeder met een nogal druk/wild kind, dat tegen mijn rug opbeukte. Waarop ik een beetje chagrijnig om keek. Kreeg ik commentaar van die moeder dat ik niet boos moest kijken, dat kon gebeuren.
Echt zo bizar, mijn moeder had mij echt op mijn kop gegeven en gemaand rustig te zijn. Terwijl zij het kennelijk heel gewoon vond dat haar kind zo tegen een vreemde opbeukt. Het kind zal het heus niet expres hebben gedaan en dat neem ik niks kwalijk, maar die moeder hoort het wel op te voeden.
Ik stond een keer in de rij voor de roltrap en het was nogal druk. Achter me stond een moeder met een nogal druk/wild kind, dat tegen mijn rug opbeukte. Waarop ik een beetje chagrijnig om keek. Kreeg ik commentaar van die moeder dat ik niet boos moest kijken, dat kon gebeuren.
Echt zo bizar, mijn moeder had mij echt op mijn kop gegeven en gemaand rustig te zijn. Terwijl zij het kennelijk heel gewoon vond dat haar kind zo tegen een vreemde opbeukt. Het kind zal het heus niet expres hebben gedaan en dat neem ik niks kwalijk, maar die moeder hoort het wel op te voeden.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
woensdag 4 september 2019 om 00:08
Vanmorgen! Overvolle intercity,ik geinstalleerd,walgelijke zure geur. Spray wat deo rond (sorry om 7:30 op een lege maag die lucht blegh ging zowat over mijn nek maar ja 30min staan, liever niet). Ineens spot ik het. Gozer achter me die zijn schoenen uit had en zijn gore stinkpoten langs mijn leuning had gelegd. Ik stond op:gast dat ik van je muziek moet meegenieten is 1 ding maar dit is de 1e klas trek je schoenen aan ok?! Over het paard getilde kutmillenial moest even melden dat hij net terug was uit LA en moe was met zere voeten dus nee schoenen gingen niet aan. Rotjong. Ik ben vertrokken, aso volk toch ook. Niemand die ook bijval geeft. Iedereen is bang in het OV ofzo. Ik wens het rotjong enorme schimmelinfectie aan zijn voeten en een jankende stinkende baby naast hem op zijn volgende vlucht.

woensdag 4 september 2019 om 10:18
Oooo wat erg, voetgeur zo vlak naast je!
Wat ik ergerlijk vind; gewoonlijk reis ik tweede klas. Als het heel druk is en ik wil echt zitten, bijvoorbeeld omdat ik dringend nog wat moet werken in de trein of omdat ik gewoon doodmoe ben, en er is wel plaats in de eerste klas, wil ik mijn klasse opwaarderen, online of zo. Maar dat kan dan niet. Gisteren ben ik in Amsterdam weer uit de trein gegaan, naar de automaat, klasse opgewaardeerd en de volgende trein gepakt en daarin eerste klasse gaan zitten. Maar dat was er wel een waarbij ik dan in Utrecht weer moest overstappen. Dat ging vlot, trein stond klaar aan de andere zijde van het perron, maar toch, alles weer in- en uitpakken, lastig. Het zou fijn zijn als je via de NS-app bijvoorbeeld snel even de klasse kunt aanpassen, op het moment dat je het nodig hebt. Ik heb ooit eens ergens gelezen dat dit zou kunnen met aanschaf van een of ander kaartje online, maar ik heb het nog niet kunnen vinden.
Wat ik ergerlijk vind; gewoonlijk reis ik tweede klas. Als het heel druk is en ik wil echt zitten, bijvoorbeeld omdat ik dringend nog wat moet werken in de trein of omdat ik gewoon doodmoe ben, en er is wel plaats in de eerste klas, wil ik mijn klasse opwaarderen, online of zo. Maar dat kan dan niet. Gisteren ben ik in Amsterdam weer uit de trein gegaan, naar de automaat, klasse opgewaardeerd en de volgende trein gepakt en daarin eerste klasse gaan zitten. Maar dat was er wel een waarbij ik dan in Utrecht weer moest overstappen. Dat ging vlot, trein stond klaar aan de andere zijde van het perron, maar toch, alles weer in- en uitpakken, lastig. Het zou fijn zijn als je via de NS-app bijvoorbeeld snel even de klasse kunt aanpassen, op het moment dat je het nodig hebt. Ik heb ooit eens ergens gelezen dat dit zou kunnen met aanschaf van een of ander kaartje online, maar ik heb het nog niet kunnen vinden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 4 september 2019 om 14:33
Dat is NS flex, kan je zelfs na het inchecken nog je klasse wijzigen.Yella78 schreef: ↑04-09-2019 10:18Oooo wat erg, voetgeur zo vlak naast je!
woensdag 4 september 2019 om 15:15
Ik snap dat je niet zit te wachten op de geur van tenenkaas, al helemaal niet 's ochtends vroeg, maar ik vind dat je flink uitpakt. Je had het toch ook gewoon kunnen vragen? En met deodorant rondsprayen, really? Volgens mij moet je in de tweede klas ook je schoenen aanhouden, trouwens.Familiemens schreef: ↑04-09-2019 00:08Vanmorgen! Overvolle intercity,ik geinstalleerd,walgelijke zure geur. Spray wat deo rond (sorry om 7:30 op een lege maag die lucht blegh ging zowat over mijn nek maar ja 30min staan, liever niet). Ineens spot ik het. Gozer achter me die zijn schoenen uit had en zijn gore stinkpoten langs mijn leuning had gelegd. Ik stond op:gast dat ik van je muziek moet meegenieten is 1 ding maar dit is de 1e klas trek je schoenen aan ok?! Over het paard getilde kutmillenial moest even melden dat hij net terug was uit LA en moe was met zere voeten dus nee schoenen gingen niet aan. Rotjong. Ik ben vertrokken, aso volk toch ook. Niemand die ook bijval geeft. Iedereen is bang in het OV ofzo. Ik wens het rotjong enorme schimmelinfectie aan zijn voeten en een jankende stinkende baby naast hem op zijn volgende vlucht.![]()
Wat eten we vanavond?

donderdag 5 september 2019 om 09:57
Gisteren werden er potten Ben en Jerry's light ijs uitgedeeld op het station. Hele rij, hartstikke netjes en prima. Persten er gewoon een oudere man en vrouw tussen, bijna helemaal vooraan die rij. Hoe sneu wil je het hebben.
Ik heb die stem nog niet gehoord, ik hoop dat die weg blijft ook. Ik krijg altijd de bibbers van die "mind your step" stem in Schiphol.
Ik heb die stem nog niet gehoord, ik hoop dat die weg blijft ook. Ik krijg altijd de bibbers van die "mind your step" stem in Schiphol.

donderdag 5 september 2019 om 13:24
Hier ook nog geen stem bij de roltrap gehoord!
Over roltrappen gesproken: vanochtend wilde ik even snel via de roltrap naar boven om nog net een trein te kunnen halen, staat er iemand breeduit met een fiets op de roltrap, waardoor ik er niet langs kon. En dan ook nog verontwaardigd reageren toen ik haar vriendelijk wees op de stickers met “rechts staan, links voorbijgaan”. Neem gewoon de lift als je per se met een fiets de trein in wilt!
Over roltrappen gesproken: vanochtend wilde ik even snel via de roltrap naar boven om nog net een trein te kunnen halen, staat er iemand breeduit met een fiets op de roltrap, waardoor ik er niet langs kon. En dan ook nog verontwaardigd reageren toen ik haar vriendelijk wees op de stickers met “rechts staan, links voorbijgaan”. Neem gewoon de lift als je per se met een fiets de trein in wilt!

donderdag 5 september 2019 om 13:31
Ik heb een hekel aan geurtjes van anderen in het OV, maar wat ik hierboven lees over deo sprayen vind ik echt niet kunnen. Ik heb astma en dat roept bij mij een aanval op, als dat te dicht bij mij gebeurt. Misschien daar ook rekening mee houden, ik kan er namelijk niets aan doen als iemand anders stinkt, maar ik pluk daar wel de wrange vruchten van

donderdag 5 september 2019 om 20:55
Het is een soort nul-uren-contract, een nul-diensten-abonnement bij de NS. Ik krijg dan ook iedere maand een rekening van nul euro in mijn mailbox. Wil ik een keer in het weekend of doordeweeks met de trein dan laad ik gauw een maand voordeelabonnement erop en reis ik met korting, mits natuurlijk de kosten voor die maand Abo minder zijn dan de korting. En dan betaal ik al mijn reiskosten achteraf. Ook van de metro. Wel extra zuinig zijn op je pas, dat een dief er niet eersteklas mee van Groningen naar Vlissingen reist.
Helaas mogen minderjarigen dit niet afsluiten, zo zuur, die zitten dus vast aan een ouderwets jaarabonnement en mogen ook niet achteraf betalen.
donderdag 5 september 2019 om 22:32
Je gebruikt dus wel nog steeds een card? Ik ging er eigenlijk van uit dat het via de telefoon zou gaan, met scannen. Hoe werkt het dan als je in de trein je klasse wijzigt? Dat is dan toch niet op de card te zien? Of wel? (voor de conducteur)
donderdag 5 september 2019 om 22:41
Ja, gewoon inchecken met je kaart. Via de app kan je dat zo aanpassen in de trein. Dat is gekoppeld aan je kaartnummer, dus dat ziet de conducteur gewoon. NS flex vind ik ook super handig (heeft me wel wat stress bespaard met net wel/niet de trein halen ivm het niet hoeven opladen). Alleen ben ik zelf wel ietwat panischer als ik mijn kaart even kwijt ben. En met het wisselen van je abonnement kan je dat niet in het voren doen, maar pas op dezelfde dag.

vrijdag 6 september 2019 om 06:59
Dat nooit meer opwaarderen kan met elk abonnement van ns. Waardeer zelf al jaren niet meer op, ideaal.
Ns flex lijkt me alleen handig als je niet structureel reist, anders liever een dal abonnement of traject vrij abonnement. Is voordeliger.
Zie nu dat ns de abonnementen alweer heeft aangepast.. Is ineens allemaal flex geworden.
Ns flex lijkt me alleen handig als je niet structureel reist, anders liever een dal abonnement of traject vrij abonnement. Is voordeliger.
Zie nu dat ns de abonnementen alweer heeft aangepast.. Is ineens allemaal flex geworden.
vrijdag 6 september 2019 om 08:33
Helemaal prima, maar ga dan inderdaad niet in de stiltecoupé zitten. Zeker niet als er genoeg plek is (en dat heb ik vaak genoeg meegemaakt)
Seriously?
vrijdag 6 september 2019 om 08:48
NS flex is in nog wel meer gevallen gunstig tov reguliere abonnementen die blijkbaar niet meer bestaan. Ik reis regelmatig met de trein en normale abonnementen zouden echt niet goedkoper zijn toen ze nog bestonden (?). Sowieso als je niet weet hoe lang je met de trein blijft reizen zit je er geen jaar aan vast. Als je soms wel en soms niet in de weekenden reist (afhankelijk ook van de afstand) zet je het zo tijdelijk stop en aan. Zo een dal40% kan ook heel snel gunstig zijn, maar als je dan niet meer in dal reist dan kan ie er zo weer af. Ik vind zo een automatische incasso zelf overzichtelijker dan het automatisch opwaarderen (wat inderdaad al eerder kon en wat ik ook aan wilde zetten maar toen kwam flex aan de orde waarbij ik sowieso goedkoper uit was), maar dat is wellicht persoonlijk. Verder is een klassewissel in de trein voor sommigen echt een uitkomst. Ik snap ook niet helemaal waarom dat met reizen op saldo met persoonlijke ov-kaart niet kan via de app.
vrijdag 6 september 2019 om 09:24
Over stiltecoupé gesproken ik waagde me er laatst weer aan om mijn vingers eraan te branden of mijn hoofd te verliezen, want een fatsoenlijke reactie krijg je zelden. Bedreigingen zijn geen uitzondering.
Een groep in dit geval: ik sprak ze aan want joh angst moet je niet laten leiden; “Hé, hebben jullie eigenlijk wel door dat jullie in de stiltecoupé zitten?” (Vrij normaal toch om dat zo te brengen op neutrale toon?) Toen kreeg ik van alles naar mijn hoofd over wie ik wel niet ben en dat het onzin is en dat zo iemand als ik ze misschien maar voor de trein moeten duwen (top uitspraak..). Ze bleven me aanstaren en over me praten. Geen bijval van medereizigers en ze waren met een man of 8. Ik voelde me flink onveilig en er begon al een paniekreactie op gang te komen. Ik ben de trein uitgestapt, want de trein stond nog op het perron. Ik vond het vervolgens ook wel een bijzondere oplossing dat de conducteur die met me meeliep als oplossing mij eerste klas stilte liet zitten (waar vervolgens de enige andere persoon ging bellen....) in plaats van de mannen weg te sturen.
Ik blijf het lastig vinden mensen aan te spreken. Maar Ik ga ook niet voor niets in de stiltecoupé zitten.
Een groep in dit geval: ik sprak ze aan want joh angst moet je niet laten leiden; “Hé, hebben jullie eigenlijk wel door dat jullie in de stiltecoupé zitten?” (Vrij normaal toch om dat zo te brengen op neutrale toon?) Toen kreeg ik van alles naar mijn hoofd over wie ik wel niet ben en dat het onzin is en dat zo iemand als ik ze misschien maar voor de trein moeten duwen (top uitspraak..). Ze bleven me aanstaren en over me praten. Geen bijval van medereizigers en ze waren met een man of 8. Ik voelde me flink onveilig en er begon al een paniekreactie op gang te komen. Ik ben de trein uitgestapt, want de trein stond nog op het perron. Ik vond het vervolgens ook wel een bijzondere oplossing dat de conducteur die met me meeliep als oplossing mij eerste klas stilte liet zitten (waar vervolgens de enige andere persoon ging bellen....) in plaats van de mannen weg te sturen.
Ik blijf het lastig vinden mensen aan te spreken. Maar Ik ga ook niet voor niets in de stiltecoupé zitten.
vrijdag 6 september 2019 om 09:43
Ik snap dit niet zo goed, bedoel je dat ik niet vandaag even naar de automaat kan om het te regelen en dan volgende week pas gebruiken? Ik moet dinsdagochtend met de trein, kan ik dan nog met mijn normale OV-chipkaart (ik heb een oud dalurenabonnement met reizen op saldo, dus een persoonlijke OV-chipkaart) reizen of móet ik eerst dat flex bij de kaartautomaat opladen? Ik neem aan dat dit niet heel lang duurt en dat ik dan gelijk kan inchecken weer?

vrijdag 6 september 2019 om 09:54
vrijdag 6 september 2019 om 10:19
Omzetten naar flex werkt per direct geloof ik. Ik heb het op donderdag geregeld en kon het vrijdagmorgen al gebruiken.Yella78 schreef: ↑06-09-2019 09:43Ik snap dit niet zo goed, bedoel je dat ik niet vandaag even naar de automaat kan om het te regelen en dan volgende week pas gebruiken? Ik moet dinsdagochtend met de trein, kan ik dan nog met mijn normale OV-chipkaart (ik heb een oud dalurenabonnement met reizen op saldo, dus een persoonlijke OV-chipkaart) reizen of móet ik eerst dat flex bij de kaartautomaat opladen? Ik neem aan dat dit niet heel lang duurt en dat ik dan gelijk kan inchecken weer?
Seriously?
vrijdag 6 september 2019 om 11:19
Ja, omzetten naar NSflex werkt inderdaad per direct. Er kan even tussen zitten dat je de mail ontvangt. Tenminste dat staat er bij als waarschuwing en dat is dan een risico wat bestaat om het op het laatste moment te regelen (al dan niet bewust, want soms vergeet je het of moet er een maand tussen zitten en moet je wel op de dag zelf het regelen). Maar bij mij was het eigenlijk altijd binnen 10 minuten wel geregeld. Dus op het laatste moment je abonnement aanpassen kan wel.
Ik bedoelde dus dat het vervelend is dat je het juist niet in kan plannen. Soms weet ik al dat ik "weekendvrij" wil of juist kwijt wil en ik vergeet dat soort dingen heel makkelijk
. Als je dan van te voren kan aangeven dat je je abonnement wil wijzigen per die en die datum zou dat heel fijn zijn. Maar ik gok dat NS dat niet voor niets niet als optie heeft
.
Ik bedoelde dus dat het vervelend is dat je het juist niet in kan plannen. Soms weet ik al dat ik "weekendvrij" wil of juist kwijt wil en ik vergeet dat soort dingen heel makkelijk