Wasmachine vraag...

14-09-2019 15:00 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze wasmachine is stuk gegaan. Nu zitten we te twijfelen tussen een 2e hands miele of een nieuwe een wat goedkoper merk.
Wat is jullie ervaring? En welk merk anders dan?
Ik zou liever goedkoper nieuw dan tweedehands beter merk kopen. Puur omdat je niet weet waarom wasmachines tweedehands mankeert en je bij nieuw garantie hebt.
Oudblond schreef:
14-09-2019 16:15
't Is maar welk 'tests' je leest.
Ik heb me een paar jaar geleden ingelezen op de site waarop reparateurs hun mening geven. Die weten wat er stuk gaat aan welke machine en welke machines zelden gerepareerd hoeven te worden.
http://www.wasmachinepagina.nl/wat-is-d ... asmachines
Daar staat juist dat monteurs het een goed merk vinden.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Tickel schreef:
14-09-2019 18:47
Daar staat juist dat monteurs het een goed merk vinden.
Heb je het over Miele? Als je hun ervaringen ook koppelt aan de aankoopprijs (wat ik toen heb gedaan) dan zie je dat ook minder dure merken even goede machines hebben.
En de pech hebben dat je een 'op maandagmorgen' gefabriceerde machine koopt, kan je bij elk merk hebben. Dan zijn de garantiesvoorwaarden weer belangrijk.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Oudblond schreef:
14-09-2019 18:50
Heb je het over Miele? Als je hun ervaringen ook koppelt aan de aankoopprijs (wat ik toen heb gedaan) dan zie je dat ook minder dure merken even goede machines hebben.
En de pech hebben dat je een 'op maandagmorgen' gefabriceerde machine koopt, kan je bij elk merk hebben. Dan zijn de garantiesvoorwaarden weer belangrijk.
Ja Miele, want jouw link was weer een reactie over een Miele post.

Die maandagmorgenexemplaren heb je in alles. Ik heb zelf 11 jaar een Miele in gebruik. 1 reparatie gehad aan de thermostaat. Mocht die weer sneuvelen, dan weet ik hoe ik het zelf kan repareren voor 3 tientjes.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Een Beko hebben en dan Miele afkraken vind ik ook niet echt geloofwaardig.
Oudere machines zijn vaak veel minder zuinig. Een nieuwe kopen kan je veel opleveren qua energie en waterverbruik.
Ik heb ooit weleens een Miele gehad die altijd maar kapot was. Dan werd hij gemaakt en na ftwee keer wassen was hij weer kapot.

Lag aan de aandrijfsnaar. Paar keer er opnieuw opgezet, toen een nieuwe snaar gekocht, en na vijf keer heb ik een andere machine gekocht.

Op het laatste liet ik de zijkant er maar vanaf zodat ik elk kwartier de snaar er opnieuw op kon zetten. :)

Mijn ouders hebben een Miele gehad waar ze twintig jaar mee gedaan hebben maar dit was duidelijk niet dezelfde kwaliteit.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Maar ik denk dat bijna alles tegenwoordig goed is. Succesvolle eigenschappen nemen ze van elkaar over. Liever goed gegapt dan fout zelf ontworpen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
14-09-2019 19:24
Maar ik denk dat bijna alles tegenwoordig goed is. Succesvolle eigenschappen nemen ze van elkaar over. Liever goed gegapt dan fout zelf ontworpen.

Zo is het hoor. Pech hebben kun je met elke wasmachine en een duur apparaat is echt geen garantie meer voor een lange, probleemloze levensduur.
De printplaten zijn vaak een probleem. Dus heb ik (na jaren Miele gehad te hebben en in 1 jaar zowel de de printplaat van de droger als de wasmachine vervangen te hebben voor veel geld waarna beiden alsnog mechanisch de geest gaven) gekozen voor een simpel apparaat. Met knoppen en weinig tot geen digitale snufjes. Tweepersoons huishouden met veel donkere was. Veel was vanwege man zijn werk, maar dat is 40-60 graden was. De delicatere dingen gaan vaak naar de stomerij nadat ik in mijn Miele met tig wol-fijn-zijde e.d. programma's een boel mooie dingen verknoeid heb. Dus koos ik voor de simpelste machine waar de mechanica het werk doet en een knop vervangen kan worden zonder een hele printplaat te moeten vervangen.
Ik heb even terug gekeken in het topic dat ik toen opende: dat wordt in november 4 jaar. En sinds nog geen probleem gehad met de Beko wasmachine. En vlak daarna ook een Beko droger gekocht. Ook heel tevreden over. En dan heb ik het niet over prijs/kwaliteit. Ik ben echt tevreden over deze aparaten waar ik veel minder voor betaald heb.
Het valt mij op dat iedereen zegt hoeveel jaar men een wasmachine heeft en op basis daarvan vergelijkingen maakt. Dat (hoeveel jaar) alleen zegt echter niet zoveel. Kijken naar het aantal wasbeurten zegt veel meer, want of je 1, 5 of 10 wassen per week draait, maakt nogal verschil op jaarbasis.
Wat velen hier zeggen idd: een Miele gaat niet meer standaard twintig jaar mee. Ze maken nog wel goede machines, maar tweedehands zou ik niet aan beginnen.

Ik heb tot twee keer toe een tweedehands wasmachine gekocht (beiden Bosch) de eerste deed het prima, de tweede had continu mankementen.

Toen ik met mijn man ging samenwonen had hij een Candy staan (dat is het B-merk onder de B-merken) en die draaide al jaren prima. Ik wilde echter een andere en we kochten een AEG: binnen een half jaar kapot. Nu al jaren een Samsung Eco Bubble. We draaien ongeveer 10-15 wassen per week en hij is nog prima.

Je kunt pech of geluk hebben, welk merk ook. Ik zou voor een nieuwe gaan.
Tijdschriftenverslindster schreef:
14-09-2019 19:35
Het valt mij op dat iedereen zegt hoeveel jaar men een wasmachine heeft en op basis daarvan vergelijkingen maakt. Dat (hoeveel jaar) alleen zegt echter niet zoveel. Kijken naar het aantal wasbeurten zegt veel meer, want of je 1, 5 of 10 wassen per week draait, maakt nogal verschil op jaarbasis.
Ik doe gemiddeld 8 wassen per week. Ik denk dat dat vrij doorsnee is in een huishouden met 2 volwassenen en huisdieren?
Hm.. als ik er zo over nadenk... mijn sport is zwemmen en mijn badpak spoel ik met wat handwasmiddel uit na het zwemmen. Ik heb dus voor sporten alleen een extra handdoek. Maar omwille van katten wordt het bed hier best vaak verschoond. Dat zijn 2 machines per week. Man heeft fysieke arbeid dus zijn tenue gaat helemaal dagelijks in de wasmand. Mijn 'nette' broeken en jurken was ik echt niet elke keer na dragen: Die gaan op hangertjes op het balkon en eens in de zoveel tijd naar de stomerij.
Ik zou voor een nieuwe machine gaan. Van een tweedehands ken je de voorgeschiedenis niet, die kan van alles mankeren of er zit vetluis/het weer in.

Ik heb acht jaar geleden een nieuwe Miele aangeschaft. Na de fabrieksgarantie was ineens de printplaat kapot. Die kon uiteraard vervangen worden door de Miele monteur, maar "op de nieuwe printplaat staat net iets andere software mevrouw, dus uw wasprogramma's kloppen niet meer." Als ik bijvoorbeeld op 60 graden witte/bonte was wil draaien moet ik kiezen voor kort ipv normaal programma, want anders warmt hij niet meer op tot 60 graden. Volgens de monteur omdat het allemaal meer eco en duurzaam moest. Fijn.

Overigens ben ik wel tevreden over de wasprestaties van mijn Miele. Ik was zo'n 6-8 keer per week (2 kleuters met nog regelmatig nachtelijke ongelukjes).
Mijn miele is inmiddels 14 jaar oudmen 2x verhuisd. Ik draai denk ik 8-10 wassen ofzo per week momenteel. In de babytijd van mijn jongste zoon waren er dat makkelijk 25 per week.

Ik begin nu wel langzaam een geluid van de lagers ofzo te horen...maar ik denk dat weinig machines zoveel wassen overleefd zouden hebben.
granny71 schreef:
14-09-2019 15:43
[https://www.dewitgoedoutlet.nl/wasmachi ... r=priceurl]
Tweedehands met garantie en b-keus met cosmetische foutjes
Ik heb ook via deze firma mijn wasmachine gekocht omdat ik destijds wat krap bij kas zat. Inmiddels al 3 jaar plezier van en hij vertoont nog geen tekenen van een eventueel naderend einde. Service was ook top trouwens!
Tijdschriftenverslindster schreef:
14-09-2019 19:35
Ja, dat is natuurlijk ook een belangrijke factor
Toevoeging op mijn post over de AEG van 7 jaar oud: wast minimaal 4x per week.

Maar tegenwoordig worden de meeste machines toch gemaakt om het maar een x aantal jaar vol te houden. Mijn vriend was ooit inkoper voor een witgoedketen en fabrikanten gaven zelf toe dat ze apparaten niet meer maakten om langer dan een x aantal jaar mee te gaan, want dat is niet rendabel. Mensen zijn niet meer zo merktrouw en er veel meer concurrentie. En als merken als Miele en Philips vast hadden willen houden aan dezelfde levensduur-eisen konden ze natuurlijk nooit aansluiten bij de B en C merken en je verdient natuurlijk meer geld als mensen om de 10 jaar een nieuwe wasmachine kopen dan om de 20 jaar.
Ga eens bij kennissen en buren informeren wat ze hebben staan.
Als dat kan. Deed ik voor mijn eerste ook en heb dezelfde gekocht als een broer.
Die heeft dus met twee goedkope reparaties 25 jaar bij mij gestaan.

Ik had een stuk over de mijn wasmachine en dat laat ik toch maar weg. Ik heb hetzelfde merk als de vorige (25 jaar) en deze is toch anders. Heel anders in gebruik. Zoek naar handleidingen bij wasmachines en merken en stel dan vragen.
Mijn MIELE stofzuiger is vervangen door een AEG na ruim 20 jaar. Is veel minder gebruiksgemak. Nieuwe is compacter en vanwege goede ervaring met AEG heb ik een goedkope gekocht. Is veel minder, maar wel goedkoper en prima zuigkracht.
Prijs was 1/4 van MIELE. Minder gebruiksgemak, maar vond A-merk te duur.
Staat nu alweer twee jaar te zuigen in mijn huis. Hoef niet verder te zoeken.
Ik heb er een kruimeldief bij gekocht die ook nat kan zuigen.
Was gewoon een uit een test van consumentengids.
MERKEN zeggen ook niet alles. Let op type en jaar van productie. Staat ook in gids. De stofzuiger was wel van hetzelfde als de test uit consumentengids. Die was als beste goedkoop getest.
Ik heb mijn Bauknegt nu 11 jaar, ik was er ongeveer 6 wassen per week mee, bijna altijd op 40 graden. Bauknegt is een traditioneel snotmerk, maar ondanks dat hij tegenwoordig af en toe een onverklaarbare foutmelding geeft (die weer weg is als je weer op play drukt), is er nog nooit iets stuk geweest.
Ik heb ook de Samsung Ecobubble gehad, en die verkocht aan de koper van mijn woning
Puur omdat we het niet zagen zitten om hem naar beneden te halen en mijn vriend had een prima Miele

maar eerlijk gezegd , nu ik met de Miele was, mis ik soms de ecobubble. De miele die mijn vriend had staan is best oud, maar doet het nog prima, dat is het niet
Wel dat de techniek doorgaat en de Miele dingen niet kan de de ecobubble wel kan.
Mijn oude Miele heeft bv geen timer, dat vond ik altijd zo prettig.
Thuiskomen van mijn werk en dan net de was die klaar was..

Maar goed als deze Miele het begeeft dan gaan we zeker weer voor de ecobubble
Goedkope Miele's zijn niet beter of slechter dan andere wasmachines van die prijs.

Wij kijken gewoon rond naar machines met lange garanties.

Voor een paar honderd euro vijf jaar garantie (BEKO bv.) vind ik prima zolang het wasresultaat voldoende is. Ieder jaar buiten de garantie is extra.

Tweedehands is prima als je een jonge vind van samenwoners of uit een erfenis voor een hele scherpe prijs.
MinkeDeWit schreef:
14-09-2019 16:24
Nu heb ik een Miele, inmiddels 11 jaar oud, en nog nooit een reparateur bij geweest. Het was zeker niet de duurste die ze hadden. Ik zou sowieso voor een nieuwe gaan.
Dit ook. Onze is van 2006. Doet het nog prima. Jaarlijks 95 graden leeg draaien met schoonmaakazijn.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
To?
Ik koop een wasmachine met het idee dat een levensduur van een jaar of 7 fantastisch is. De modellen van daarna zijn goedkoper, beter en zuiniger.
Een tip die ik wel voor je heb is even kijken naar je woon/inboedelverzekering. Klinkt misschien een beetje overdreven, maar toch. Bij sommige verzekeringen krijg je voor een iets duurdere wasmachine beter uitgekeerd dan bij een goedkopere. Voorbeeld is bij Klaverblad, daar krijg je voor een wasmachine van onder de €500 tot 10 jaar een % bedrag uitgekeerd en voor een wasmachine van €500+ 15 jaar.

Als je dan een wasmachine ziet die bij winkel A €499 kost en bij winkel B €501, dan is dat iets om over na te denken.

Verder zou ik voor nieuwe gaan en een winkel uitzoeken die hem ook naar de gewenste locatie brengt (en misschien zelfs de oude mee neemt) :lol:

Succes met kiezen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven