Hoe was het voor jou als kind op te groeien in twee werelden

24-09-2019 06:20 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag reacties willen zien van kinderen van gescheiden ouders die hele verschillende levensopvattingen hebben.

Ik ben 18 jaar getrouwd geweest en heb twee kinderen (meisje 11, jongen 16). Ik ben 5 jaar geleden gescheiden, we hadden nooit veel argumenten, maar kregen meer en meer verschillende opvatting over het leven.

Onschuldige dingen zoals ik werd vegatarier en hij eet vlees waren op te lossen. Maar zijn rechtse kijk op het leven werd extremer.

We gingen vriendschappelijk onze eigen weg. We hebben elkaar zo'n twee jaar lang zijdelings bijgestaan met bijvoorbeeld medische dingen, helpen verhuizen etc. We wilden altijd dat de kinderen beiden ouders hadden en minimaal in twee werelden moesten leven.

Sinds een paar jaar is dit veranderd. Hij is extreem rechts aan het denken en vertelt de kinderen dat Hitler goede dingen deed. Hij gelooft niet in een veranderd klimaat en heeft onlangs tegen mijn dochter gezegd dat als ze nog een keer het klimaat noemt hij al haar devices afneemt en ze voortaan niet meer met hem mee mag in de auto.

Hij laat de kinderen alles kijken en eten wat ze willen. Dit heeft er een half jaar geleden toegeleid dat mijn 16 jarige zoon nu niet meer bij mij woont, maar bij zijn vader. Want die zeurt niet als hij uren op zijn computer/telefoon zit. Die zeurt niet over groenten eten, en die is tenmiste vol begrip dat hij het leger in wilt.
Mijn dochter ziet films en shows die echt niet geschikt zijn voor een 11 jarige.

Mijn strategie zover is dat ik tegen mijn dochter heb gezegd dat iedereen zijn eigen opvattingen heeft en dat het belangrijk is een eigen mening te vormen. Gezegd dat haar vader denkt dat Hitler goede dingen deed, waar ik het tegenovergestelde denk. Ik heb haar de film "De jongen in de gestreepte pyjama" laten zien. Ze was woedend dat ze dat 'moest zien', maar ik dacht dat het goed was haar een idee te geven.

Ze mag niet meer vertellen van haar vader wat ze in de week doet dat ze bij hem is. Een volledige spreekverbod.

Het breekt mijn hart. Ik zou graag willen horen van kinderen die zo zijn opgegroeid wat ik als moeder kan doen? Ik voel me zo machteloos. En als ik haar dan hoor zeggen dat ze haar schoolwerkstuk over tweede wereld oorlog wil maken en haar haar vaders ideen wil opschrijven.... Ze mag bij mij ook bepaalde dingen niet zien, en dan zegt ze elke keer hoe dat bij haar vader wel mag. Ik ben zo bang dat ze er ook voor kiest bij hem te gaan wonen.

Hoe kan ik haar opvoeden zonder haar te verliezen? Hoe kan ik haar meer rust geven? Hoe was het voor jullie?
Dank.
Those who mind don't matter, and those who matter don't mind
En twee werelden is best luxe, mijn vader was na hun scheiding terwijl ik vier was weggejaagd door mijn moeder door valse politie aanklachten en groeide ik op met een psychische gestoorde moeder en verschillende akelige stiefvaders, leuk was dat opgroeien in een wietkwekerij met een suïcidale moeder.

Ook al is je ex een lul, hij houdt wel echt van ze en negeer gewoon het spreekverbod en de ruis en onzin eromheen en laat je van je beste kant zien, geef ze wel een veilig thuis zonder oordelen en laat ze zichzelf zijn.
Wat als je je dochter nou niet vraagt naar wat ze heeft gedaan in de tijd bij haar vader, maar alleen vraagt over hoe ze zich heeft gevoeld?

Zo is er een opening voor haar om iets met jou te delen zonder beoordelend te zijn over activiteiten/etenswaren/films/regels.
Ik zou woest worden om het volledig spreekverbod aan een 11 jarige.
2019 schreef:
24-09-2019 10:50
Ik zou woest worden om het volledig spreekverbod aan een 11 jarige.
Ja en wat denk je daarmee te bereiken?
SallySpectra* schreef:
24-09-2019 10:51
Ja en wat denk je daarmee te bereiken?
Je kan je er best heel boos over maken een 11 jarige die blijkbaar niet met haar moeder mag praten wat ze die week heeft gedaan.
Weer een kind verpest.
TO laat zich niet meer zien, dus ik zou alle beschuldigen maar met een korreltje zout nemen.
Vooralsnog twijfel ik aan het zelfinzicht van TO.
-Dochter mag geen films kijken die niet geschikt zijn voor haar leeftijd (11) vs 'ik heb mijn dochter gedwongen The Boy in the Striped Pyama's te kijken (12+)'.
-Zoon mag niet de opleiding/baan kiezen die hij wil. (wil in het leger, "en vader is tenmiste vol begrip dat hij het leger in wilt.")
-Dochter wordt waarschijnlijk uitgehoord door moeder zodat moeder daar op kan bitchen.

Het klinkt vooral als een (inmiddels) vechtscheiding, omdat de voormalig echtelieden er andere meningen op nahouden en de een de mening/overtuiging van de ander veroordeelt. Treurig voor de kinderen.
2019 schreef:
24-09-2019 10:53
Je kan je er best heel boos over maken een 11 jarige die blijkbaar niet met haar moeder mag praten wat ze die week heeft gedaan.
Weer een kind verpest.
maar dan nog, wat ga je daarmee bereiken? Alleen boos worden, heeft weinig nut
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Dank voor alle reacties. Bij veel reacties kan ik zien dat ik eigenlijk niet genoeg informatie heb gegeven;
Mijn ex is een ex militair die er zeer extreme ideeen op nahoudt, het goedpraat dat de joden zijn vermoord. Het gaat hem niet om dat Duitsland nu goede autobanen heeft.

Ik heb geprobeerd met mijn zoon ‘minder streng’ te zijn. Maar ik kon simelweg niet aanzien dat mijn kinderen non stop op devices zitten, met geen restricties, wetende wat het mentaal, fysiek en emotioneel met ze doet (genoeg science om dit te bevestigen), ik zie het als mijn verantwoordelijkheid als ouder dit niet toe te laten.

En ja, ik heb haar the boy in the striped pyjamas laten zien, met leeftijd 12, ze is 11 en een half. Ik heb de film eerst zelf gekeken daarna reviews gelezen. Dat is een keer. Dat lijkt me anders dan het binge watching van seizoenen lang over drugs gebruik, sex, drugs, taal.

Ik dwing mijn kinderen niet vegetarisch (weet niet waar de vegan vandaan komt), soms eten ze maaltijden zonder vlees, maar vaak genoeg kook ik twee

Ik heb zelf niet het idee dat ik dwingend ben, maar de opmerking dat kinderen niet zomaar bij andere ouder wonen heeft me wel aan t denken gezet. Ik heb overigens goed contact met mijn zoon, maar hij woont hier niet meer (zijn vader woont om de hoek).

Ik ben ongetwijfeld dingen vergeten om op te reageren, maar kan niet alles onthouden....

Bedankt ik ieder geval
xxbrittxx schreef:
24-09-2019 11:39

Ik heb geprobeerd met mijn zoon ‘minder streng’ te zijn. Maar ik kon simelweg niet aanzien dat mijn kinderen non stop op devices zitten, met geen restricties, wetende wat het mentaal, fysiek en emotioneel met ze doet (genoeg science om dit te bevestigen), ik zie het als mijn verantwoordelijkheid als ouder dit niet toe te laten.
Ik pik dit stukje er even uit: die nadelige gevolgen van ongelimiteerd op schermpjes zitten zijn helemaal niet zo eenduidig, en er zitten ook positieve kanten aan.
Zeker bij een puber is het van belang dat die daarin een stuk eigen verantwoordelijkheid krijgt, ook al vult hij dat anders in dan jij zou willen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Oh zie net reactie van Nessmeisje. De scheiding is jaren geleden, alles in gemoedelijke sfeer, daarom wonen we ook om de hoek van elkaar.

Ik heb nog nooit een negatief woord over haar vader gezegd, nooit. Wel gezegd dat we van mening verschillen en daarom gescheiden zijn.

Ik heb mijn zoon geen opleiding verboden, maar heb wel de consequenties uitgelegd van het leger ingaan zodat hij niet alleen het rooskleurge beeld krijgt.

De andere reactie over vragen hoe ze zich voelde is erg mooi.
Waarom heb je voor the boy in the striped pyjama’s gekozen? Een film met een verzonnen verhaal dat nergens op gebaseerd is.
Zo veel betere films en docu’s.
Omdat het een film was met hoofdrol in haar leeftijd, ik vond het geschikt omdat het niet in beeld confronterend is. Een film zoals ‘Hitler’ vind ik een beetje full on.
Dit behandelt ook leeftijd relevante aspecten zoals de home schooling etc.
xxbrittxx schreef:
24-09-2019 12:36
Omdat het een film was met hoofdrol in haar leeftijd, ik vond het geschikt omdat het niet in beeld confronterend is. Een film zoals ‘Hitler’ vind ik een beetje full on.
Dit behandelt ook leeftijd relevante aspecten zoals de home schooling etc.
Alsof er geen andere keuzes zijn, zoals Anne Frank.

AH, de home scholing. Ze heeft wel een paard toch?
Ik heb je een privé bericht gestuurd.
Suðri schreef:
24-09-2019 13:10
Alsof er geen andere keuzes zijn, zoals Anne Frank.

AH, de home scholing. Ze heeft wel een paard toch?
:HA:

Ik had idd voor Anne Frank gekozen, maar een paar jaar ouder, maar lang niet zo heftig in beeld gebracht en waarheidsgetrouw
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Hij gelooft niet in een veranderd klimaat en heeft onlangs tegen mijn dochter gezegd dat als ze nog een keer het klimaat noemt hij al haar devices afneemt en ze voortaan niet meer met hem mee mag in de auto.

En daar heeft hij helemaal gelijk in. Wel zeiken over het klimaat maar ondertussen met je tablet in de auto stappen. Kan me hier wel in vinden hoor.
boebezoebe schreef:
24-09-2019 09:02
Nou, ik vind racisme toch echt wel fout hoor, niet zomaar en mening en ik zou het zeker niet op die manier normaliseren. De wet verbied disciminatie op grond van afkomst, sekse, geloof en geaardheid ook. Dat is niet echt hetzelfde als: "Sommig mensen houden nou eenmaal van Country & Western muziek, anderen niet". Dus ja, pa mag zijn mening hebben, maar er is ook nog zoiets als de grondwet.
Misschien las ik eroverheen maar waar staat iets over racisme? Ja een bladzijde verder over joden, maar dat was dus na jouw reactie.
Het valt me op dat veel mensen een heel optimistische kijk hebben op jeugdzorg. Geloof me, die gaan echt niet ingrijpen om denkbeelden. Honderden, zo niet duizenden kinderen in Nederland krijgen te horen dat homoseksualiteit een zonde is. Denk je dat Jeugdzorg daarmee bezig is? Nee. En al helemaal niet met meninkjes over Hitler die weliswaar verderfelijk zijn maar toch echt geen reden voor instanties om in te grijpen.
Suðri schreef:
24-09-2019 12:31
Waarom heb je voor the boy in the striped pyjama’s gekozen? Een film met een verzonnen verhaal dat nergens op gebaseerd is.
Zo veel betere films en docu’s.
Haha echt. Historisch zo inaccuraat. Wanneer de kinderen zoals mensen hier hopen later op onderzoek uit zullen gaan, zullen ze opmerken dat deze film totaal onrealistisch is.
Ik ben niet van het zwart/wit denken en ik houd mij ook niet braaf aan wat we geleerd hebben op school. Als je verder zoekt zal je inderdaad vinden dat Hitler niet altijd die slechte man is geweest bijvoorbeeld. Ik praat overigens niet goed wat hij heeft gedaan, voordat hier gelijk over gevallen wordt. Maar ik vind het persoonlijk wel positief dat je kinderen leren dat er meerdere kanten aan een verhaal zit. Vooral met zaken als geschiedenis, politiek en klimaat. Dan kunnen ze zelf beslissen wat zij waar of belangrijk vinden.

Die film is inderdaad een fictief verhaal en geeft goed weer hoe gevoelig je kunt zijn voor emoties, waardoor de feiten naar de achtergrond zakken en wellicht iets heel anders zeggen.
Vivautrecht85, weet je wat extreem rechts betekent? De mensen die dat doen merken terecht op dat dit over rascisme gaat.

Dank voor het delen van ervaringen van degenen die in zo’n situatie hebben gezeten.
xxbrittxx schreef:
24-09-2019 18:39
Vivautrecht85, weet je wat extreem rechts betekent? De mensen die dat doen merken terecht op dat dit over rascisme gaat.

Dank voor het delen van ervaringen van degenen die in zo’n situatie hebben gezeten.
Ik weet prima wat extreem-rechts betekent en weet dus ook dat het niet gelijkstaat aan racisme. Het is er vaak een kenmerk van maar extreem-rechts is zoveel meer. Het is een hang naar een elitaire, hiërarchische samenleving waarin orde en autoriteit de voorop staan.
Dat is het basisprincipe en de rest verschilt enorm per beweging.

In de OP las ik niets dat op racisme wees, dus mijn vraag aan de medeforummer was waarom zij met die term aan kwam zetten.
vivautrecht85 schreef:
24-09-2019 16:28
Misschien las ik eroverheen maar waar staat iets over racisme? Ja een bladzijde verder over joden, maar dat was dus na jouw reactie.
Wat een rare reactie. Als een vader aan zijn kinderen verteld dat Hitler toffe dingen deed en een kind dat ik een schoolwerkstuk wil verwerken, dan is het toch niet gek dat ik het over discriminatie heb? Excuse me als ik racisme en anti-semitisme even erg vind :@@: .
boebezoebe wijzigde dit bericht op 24-09-2019 19:53
0.10% gewijzigd
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
boebezoebe schreef:
24-09-2019 19:50
Wat een reare reactie. Als een vader aan zijn kinderen verteld dat Hitler toffe dingen deed en een kind dat ik een schoolwerkstuk wil verwerken, dan is het toch niet gek dat ik het over discriminatie heb? Excuse me als ik racisme en anti-semitisme even erg vind :@@: .
3 verschillende woorden met elk een eigen definitie.
Suðri schreef:
24-09-2019 19:52
3 verschillende woorden met elk een eigen definitie.
Denk je dat ik dat niet weet of zo? Als je leest ze ik dat ik ook nog een paar andere manieren van discriminatie aanhaal (op basis van geaardheid en sekse bijvoorbeeld. Hitler voerde vrouwen an sich dan weer niet af naar vernietigingskampen, maar wel homo's, joden, Roma, communisten etc. Echt enorm tof als je ex partner je kinderen verteld wat een geweldige man dit was).

Waarom hier die hang om te mierenneuken over racisme, anti-semitisme en discriminatie (en dat er 'zoveel meer' bij extreem-rechts komt kijken). Ik neem aan dat ieder weldenkend mens zijn kinderen die -ismes niet mee wil geven en met zijn kinderen soms een goed gesprek voert over wat discriminatie is.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven