Niveau-verschillen groep 3

23-09-2019 20:35 209 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn dochter is pas begonnen in groep 3 en mijn man en ik vinden het niet helemaal lekker lopen. Nu weet ik dat wij kritische ouders zijn en het op geen school perfect is, maar ik ben toch benieuwd naar meningen van anderen.
Onze dochter is een onzeker meisje. Wij hebben al een hulp-traject afgelegd met haar vanwege haar angstige gedrag, daarbij is ook haar iq getest (niet heel betrouwbaar, op 5-jarige leeftijd, maar om uit te sluiten dat problemen van een heel hoog of juist laag iq zouden kunnen komen) en dat was precies gemiddeld, helemaal prima dus.
Nu zit ze op een reguliere basisschool die blijkbaar bekend staat om goed onderwijs voor hoogbegaafde kinderen. Ze hebben iemand in dienst die speciaal hoogbegaafden onderwijs geeft en plusklasjes organiseert.
Nu merken wij dat er daarom relatief veel 'slimme' kinderen bij dochter in de klas zitten, dus kinderen die echt voorlopen op gemiddeld. Juist ook vriendinnetjes van mij dochter.
En ik merk dat ze daar erg onzeker van wordt nu ze in groep 3 zit. Zoals het leren lezen met maan-raket-zon aanduiding. Dochter zit in de maangroep, maar daar zitten maar 6 kinderen in (van de 23) terwijl dat toch eigenlijk het gemiddelde niveau is voor de start van groep 3.
Ze roept continue dat ze niet goed kan schrijven, dat de letters lelijk zijn, dat ze niet zo goed kan lezen. Dat de plusgroep-kindjes uit de klas mogen en leuke dingen mogen doen. Ik vind dit erg sneu voor haar, het lijkt nu net of mijn 'gemiddelde' kind niet goed genoeg presteert (voor haar lijkt dat zo) en aangezien ze al zo onzeker is, twijfelen wij zelfs over een overstap naar een andere school.
Terecht of stellen we ons aan en moet ze maar leren omgaan met deze niveau-verschillen?
vesvalli wijzigde dit bericht op 23-09-2019 21:01
0.12% gewijzigd
Lavendel, kinderen hebben heel goed door wat wat betekent en wie welk niveau heeft. Komt het niet door de leerkracht, dan zijn het vaak de ouders die daar een punt van maken.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen weten dondersgoed wie zonnetje, maantje etc. zijn. Bijzonder dat er op die school zoveel zonnetjes zijn. Dat zegt iets over het niveau van de klas maar heeft ook invloed op het tempo waarmee ze door de leerstof zullen gaan bij andere vakken. Wat niet wil zeggen dat je dochter zich niet kan optrekken. Mijn dochter was geen zonnetje maar als eerste avi-uit in groep 4. Maar als ze onzeker is, moet je daar de oorzaak van achterhalen en proberen te verbeteren. Dat probleem zit niet in de niveaus want dat is overal.
Jeetje ik schrik er eigenlijk een beetje van. Onze zoon is ook net in groep 3 gestart en is blij dat hij eindelijk mag leren.
Bij onze zoon in de klas beginnen de meeste kinderen met maan en een enkeling met zon. Er wordt ook niet gecommuniceerd hoeveel kinderen er maan en zon lezen.
Alle reacties Link kopieren
aaiamfibie schreef:
24-09-2019 12:29
Jeetje ik schrik er eigenlijk een beetje van. Onze zoon is ook net in groep 3 gestart en is blij dat hij eindelijk mag leren.
Bij onze zoon in de klas beginnen de meeste kinderen met maan en een enkeling met zon. Er wordt ook niet gecommuniceerd hoeveel kinderen er maan en zon lezen.
Bij ons ook niet, maar dochter kan precies vertellen hoeveel kinderen in zon lezen.
Fleureleur schreef:
23-09-2019 22:31
Afschaffen die blus- of plusklasjes! Maar dan gaan ouders weer miepen. Kinderen leren op deze leeftijd zoveel van elkaar en vooral moeten ze leren dat elk kind anders mag zijn!
Wat een onzin! Dus de kinderen die extra hulp nodig hebben, dat kan allemaal maar de kinderen die extra uitdaging nodig hebben die moeten dan maar andere kinderen gaan helpen?
Heeft mijn jongste 1 schooljaar moeten doen, was thuis echt niet te doen. Op school prima sociaal wenselijk gedrag maar thuis daarentegen.... En ja we geven kind thuis ook echt genoeg te doen om er uit te dagen.
Maar ga jij maar eens 5 dagen in de week op je werk zitten dat ongeveer 4 niveau’s beneden je kunnen is. Doodsaai toch? Maar omdat je slim bent mag je vooral niet klagen.
Het is goed dat er voor alle kinderen passend onderwijs is. Helaas ontkom je er niet altijd aan dat kinderen gaan vergelijken. Dan is het aan de ouders en aan de docent om daarin ieder kind zich goed (genoeg) te laten voelen.
Want iedereen is goed zoals hij/zij is. 😊
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat Fleureleur best wel een punt heeft... maar wat we dan ook HEEEEEELLLL rap moeten afschaffen is dat gedoe met leeftijden in groepen. Mijn zoon zit met net zes jaar in groep vier, sommigen zijn net acht geworden. De eerste keer dat de kinderen hoorden van zijn leeftijd, waren ze even verbaasd, nu is hij gewoon een klasgenoot. Terwijl als je het hele jaar door uit de klas wordt gehaald, de klas het hele jaar door wordt geconfronteerd met je 'anders' zijn....(Hij heeft plusklassers in de klas zitten die ook nog op andere momenten naar hogere groepen gaan)
Zoonlief zit nu in een klas voor HB kinderen op school...het voordeel is dat hij er veel van leert (doelen behalen, plannen, zijn eigen talenten leren kennen) het nadeel is dat hij het hele jaar door 'anders' is...en als enige in de klas, wat hij jammer vindt. Er zitten nog wel zes goed scorende kinderen in de reguliere plusklas, maar die zijn niet perse (getest) HB...ach ja, mischien leert zoon nog wat andere paradijsvogels kennen op deze manier. Het klasje is net begonnen.
Alle reacties Link kopieren
oeh, groot voordeel: in de HB klas kinderen uit groep 4 t/m 8 :daisy: :-o :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
Alle reacties Link kopieren
sprietgras schreef:
24-09-2019 12:36
Bij ons ook niet, maar dochter kan precies vertellen hoeveel kinderen in zon lezen.
Hier begonnen de meeste kinderen ook in maan, daar bleven ze ook in. Ster was het laagste niveau, daar waren er ook een paar van...
Alle reacties Link kopieren
Wat veel reacties. Het was niet per se mijn idee om een discussie te starten over het wel of niet hebben van een plusklasje. Ik vroeg me vooral af wat anderen zouden doen als hun zoon/dochter in een klas komt te zitten waar het niveau van het overgrote deel zo hoog is dat zoon/dochter die gemiddeld mee komt voelt dat het slechter is dan anderen.
En wat betreft die plusklasjes. Ik ben er geen voorstander van. Want mijn kind is heel creatief, spontaan, behulpzaam, sportief. Daar is geen plusklasje voor. Waarom dan voor lezen en rekenen wel? Ze moet ook gewoon mee doen met zwemlessen terwijl ze dat veel sneller leert dan de rest, daar is ook geen plusklasje voor. Blijkbaar worden die talenten toch als minder belangrijk beschouwd, ik ben het daar niet mee eens. Maar goed, ik kan daar zo veel over zeggen maar zo is het onderwijs nou eenmaal geregeld.

Wij hebben deze school gekozen omdat het zo goed als naast ons huis staat, het zichzelf een 'gezellige buurtschool' noemt en het gesprek met de directeur erg prettig was. Maar ik vind dit in de praktijk allemaal anders uitpakken. Maar dat zal vast bij de meeste scholen zo zijn, ik weet dat er overal wat op aan te merken valt.

Ik weet ook dat overstappen, zeker voor mijn dochter, ook best pittig zal zijn. Toch zal dat denk ik ook vast wel goed komen, ze maakt snel vriendjes. Helaas vind ik bij ons in de buurt niet echt een alternatief, en wil ik niet elke dag twee uur bezig zijn met brengen en halen. We gaan nu eerst het gesprek op deze school aan. Eerst met de leerkracht en daarna ook met directeur.

Het is ook een samenloop van omstandigheden, het is rommelig op school. Veel wisseling van leraren zonder dat dit gecommuniceerd wordt van te voren. Juf die dochters tafeltje al 3 keer heeft verplaatst waardoor ze helemaal van slag is 's ochtends. Moeders op het schoolplein met opmerkingen als "jaaa ik heb al voor de vijfde keer een moeilijker boek moeten halen voor dr, ze leest alles zo snel, ja ze kon ook al tot 100 tellen toen ze 2 was" "Ooh ja echt die van mij heeft ook uitdaging nodig, gaat nu naar vioolles, judo, Chinese les en 2 keer per week zwemmen"
Ik voel me daar dus echt niet tussen passen.

Dochter heeft het overigens best naar haar zin op school, paar vaste vriendinnetjes en op zich vindt ze het leuk om nu dingen te leren, al speelt ze het liefst nog veel buiten. Ze gaat er niet met tegenzin heen.
Dus jij kan er prima mee leven als je dochter tussen de kinderen met een IQ van 40-50 zit met bijpassende stof en tempo. Want plusklasjes zijn gemeen.
al een iq test laten doen lees ik.
Kind is niet hoogbegaafd.
Deal with it
Maar je kan zwemles daar toch helemaal niet mee vergelijken? Dan kan ze met zwemles toch gewoon sneller afzwemmen? Is een beetje appels met peren vergelijken.
Ik heb trouwens nog nooit iemand zo op het schoolplein horen praten, bijzondere school....
Alle reacties Link kopieren
Waarom zit er in de buurt niet echt een alternatief? Is het omdat alles katholiek is en je protestans wil, of omdat alles dalton is en jij montesori wilt, of omdat dit de enige witte school in de buurt is, of door het rooster?

Ik kan me echt niet voorstellen dat het dichtsbijzijnde alternatief daadwerkelijk een uur verderop zit :-o
Alle reacties Link kopieren
Ja daar heb je een punt en ik snap ook zeker dat een hb kind uitdaging nodig heeft, Maar op de school waar ze nu zit, vind ik dit wel ten koste gaan van de gemiddelde leerlingen. Een iq van 40-50 is natuurlijk ook niet gemiddeld. Die kinderen zitten vaak op speciaal onderwijs. Dan zou ik liever zien dat er ook meer speciale scholen zijn voor hb kinderen. OF dat er naast de plusklasjes voor die vakken ook plusklasjes zijn voor kinderen met andere talenten.
Wij hebben op de vrije school gekeken en daar deden ze veel meer andere activiteiten naar de taal en rekenlessen, zoals breien, hout bewerken, muziek maken. Dat gaf voor de hb kinderen ook veel uitdaging want dat je goed kunt leren betekent niet dat je ook goed kunt breien. Mijn dochter bijvoorbeeld zou daar misschien juist weer beter in zijn. Dat leek mij dus een erg goed principe. Helaas had deze school ook wat principes waar ik me totaal niet in kon vinden.
Alle reacties Link kopieren
Eccohomo schreef:
24-09-2019 16:50
al een iq test laten doen lees ik.
Kind is niet hoogbegaafd.
Deal with it
Dit verhaal gaat er helemaal niet om dat ik een hoogbegaafd kind wil. Ik had ook helemaal niet het idee dat ze dat zou zijn. Die iq test was onderdeel van een heel ander hulptraject, ik haalde dat erbij om aan te tonen dat zij wat leren betreft gemiddeld is.

En dat zwemles niet te vergelijken is met lezen snap ik ook wel. Maar sneller afzwemmen kan hier ook niet hoor, ze gaan met hun groepje steeds naar het volgende badje als iedereen daar klaar voor is. Dus zal ze af en toe toch echt moeten wachten of herhalen.
Alle reacties Link kopieren
Vesvalli schreef:
24-09-2019 16:53
Ja daar heb je een punt en ik snap ook zeker dat een hb kind uitdaging nodig heeft, Maar op de school waar ze nu zit, vind ik dit wel ten koste gaan van de gemiddelde leerlingen. Een iq van 40-50 is natuurlijk ook niet gemiddeld. Die kinderen zitten vaak op speciaal onderwijs. Dan zou ik liever zien dat er ook meer speciale scholen zijn voor hb kinderen. OF dat er naast de plusklasjes voor die vakken ook plusklasjes zijn voor kinderen met andere talenten.
Wij hebben op de vrije school gekeken en daar deden ze veel meer andere activiteiten naar de taal en rekenlessen, zoals breien, hout bewerken, muziek maken. Dat gaf voor de hb kinderen ook veel uitdaging want dat je goed kunt leren betekent niet dat je ook goed kunt breien. Mijn dochter bijvoorbeeld zou daar misschien juist weer beter in zijn. Dat leek mij dus een erg goed principe. Helaas had deze school ook wat principes waar ik me totaal niet in kon vinden.
Dat zijn dus de klusklassen waarover in dit topic wordt gesproken. Even bellen met scholen in de buurt en dan vind je er vast wel een paar die dat aanbieden.

O, en "klus" betekent niet dat ze alleen maar met een hamer en en zaag rondzwaaien ;-)
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
24-09-2019 16:52
Waarom zit er in de buurt niet echt een alternatief? Is het omdat alles katholiek is en je protestans wil, of omdat alles dalton is en jij montesori wilt, of omdat dit de enige witte school in de buurt is, of door het rooster?

Ik kan me echt niet voorstellen dat het dichtsbijzijnde alternatief daadwerkelijk een uur verderop zit :-o
Nee ik wil graag een openbare school. Daar zit nog 1 andere van in de buurt en dat is jenaplan. Dat wil ik liever niet, die school heeft ook erg grote groepen waardoor we daar niet voor gekozen hebben. Verder de vrije school dichtbij, en 2 streng reformatorische scholen. Wat verder weg een binnenstadsschool waar ze een wachtlijst van 2 jaar hebben, een islamitische basisschool en een katholieke school waar we zijn wezen kijken en wel oké leek, maar of ik die school nou de moeite waard vind om te wisselen van school (en 20 minuten fietsen top 1 minuut lopen)?

Het lijkt nu net of ik een enorme zeur ben die haar kind in een klas met 20 andere gemiddelde kinderen wil hebben of iemand die graag een hoogbegaafd kind wil. Dat was niet mijn idee van dit topic. Ik vroeg me gewoon af wat anderen zouden doen als ze in deze situatie zaten (dus onzeker kind in een klas met veel slimmere en hb kinderen)
Vesvalli schreef:
24-09-2019 16:53
Ja daar heb je een punt en ik snap ook zeker dat een hb kind uitdaging nodig heeft, Maar op de school waar ze nu zit, vind ik dit wel ten koste gaan van de gemiddelde leerlingen. Een iq van 40-50 is natuurlijk ook niet gemiddeld. Die kinderen zitten vaak op speciaal onderwijs. Dan zou ik liever zien dat er ook meer speciale scholen zijn voor hb kinderen. OF dat er naast de plusklasjes voor die vakken ook plusklasjes zijn voor kinderen met andere talenten.
Wij hebben op de vrije school gekeken en daar deden ze veel meer andere activiteiten naar de taal en rekenlessen, zoals breien, hout bewerken, muziek maken. Dat gaf voor de hb kinderen ook veel uitdaging want dat je goed kunt leren betekent niet dat je ook goed kunt breien. Mijn dochter bijvoorbeeld zou daar misschien juist weer beter in zijn. Dat leek mij dus een erg goed principe. Helaas had deze school ook wat principes waar ik me totaal niet in kon vinden.
Dan wordt het kiezen uit kwaden toch?

Was er maar goed en toegankelijk hb onderwijs, maar helaas. Breien is niet de uitdaging waar een hb kind zich een heel school jaar op kan storten.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
24-09-2019 16:56
Dat zijn dus de klusklassen waarover in dit topic wordt gesproken. Even bellen met scholen in de buurt en dan vind je er vast wel een paar die dat aanbieden.

O, en "klus" betekent niet dat ze alleen maar met een hamer en en zaag rondzwaaien ;-)
Ja dat is dus eigenlijk wat ik zei over wat ze hier bij de vrije school doen. Helaas ben ik verder niet zo'n voorstander van het antroposofische gedachtengoed. Ik heb nog nooit van de term klus-klasje gehoord trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Het valt mij wel op (hier in dit topic en ook op het schoolplein) dat ouders van hb kinderen het erg moeilijk hebben met te weinig uitdaging voor hun kind en het vinden van passend onderwijs, en iedereen dat begrijpt.
En dat als ik hier dus eigenlijk eenzelfde soort vraag stel over wat passend onderwijs is, ik er maar mee moet dealen, ik moet kiezen uit kwaden en me vooral niet moet aanstellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dan toch nog eens op de katholieke school gaan kijken, met wat je nu weet over scholen en je kind in je achterhoofd. Wie weet vallen je daar nu totaal andere dingen op dan de eerste keer, en vallen andere zaken in het niet. En vertel ook eerlijk waar je op je huidige school tegenaan loopt, zodat zij erop kunnen reageren.

Wij wilden hier ook een openbare school, maar dan zou ik ze moeten brengen tot ze in groep 8 zaten en dat zie ik toch echt niet zitten. Uiteindelijk wordt het dus een school met een geloof in de wijk.

Ben je trouwens wel eens op die jenaplan wezen kijken? Of heb je er een schoolgids van gelezen? Of heb je hem al weggestreept nadat je over de klassen hebt gehoord? Misschien valt het wel mee.
Vesvalli schreef:
24-09-2019 17:07
Het valt mij wel op (hier in dit topic en ook op het schoolplein) dat ouders van hb kinderen het erg moeilijk hebben met te weinig uitdaging voor hun kind en het vinden van passend onderwijs, en iedereen dat begrijpt.
En dat als ik hier dus eigenlijk eenzelfde soort vraag stel over wat passend onderwijs is, ik er maar mee moet dealen, ik moet kiezen uit kwaden en me vooral niet moet aanstellen.
Voor jouw kind wordt toch ook passend onderwijs geboden? Je hoeft er niet mee te dealen. Ze kan op elke andere school terecht, maar die vind jij allemaal niet geschikt. Dan houdt het toch op?
Weet je, ik denk dat jullie echt aan de gang moeten met hetzelfvertrouwen van jullie dochter. Ik vind het oprecht sneu dat ze hier last van heeft.
Maar ze gaat de rest van haar leven mensen tegenkomen die ergens beter in zijn dan zij is, zo werkt het nu eenmaal.
School moet voor iedereen leuk zijn, welk niveau je kind ook doet.
Ik heb 3 kinderen, 2 gemiddelde leerlingen en de jongste is een slimmerik. Heel bijzonder om te merken dat hij dus echt een andere aanpak nodig heeft en uit de plusklassen en levelwerk veel energie haalt. Zonder dat vind hij er echt niks aan op school.

Dus ik ben heel blij met de verschillende vormen die worden aangeboden.
Ik zou zelf zowel op Jenaplan als die vrije school gaan kijken.
En gaan luisteren hoe groot en divers de klasgroep dit jaar exact is in groep 3.
Want met die kinderen moet ze door tot groep 8.
(Daarbij ook belangrijk: Welke leerkracht staat er voor 30 kinderen? Iemand die net is afgestudeerd en quasi 0 ervaring heeft? Of iemand die al 10 jaar les geeft en een klas van 30 in bedwang kan houden?)

En die katholieke school 20 minuten verder in gedachten houden voor als Jena en vrij toch niets is.
Vesvalli schreef:
24-09-2019 17:01
Nee ik wil graag een openbare school. Daar zit nog 1 andere van in de buurt en dat is jenaplan. Dat wil ik liever niet, die school heeft ook erg grote groepen waardoor we daar niet voor gekozen hebben. Verder de vrije school dichtbij, en 2 streng reformatorische scholen. Wat verder weg een binnenstadsschool waar ze een wachtlijst van 2 jaar hebben, een islamitische basisschool en een katholieke school waar we zijn wezen kijken en wel oké leek, maar of ik die school nou de moeite waard vind om te wisselen van school (en 20 minuten fietsen top 1 minuut lopen)?

Het lijkt nu net of ik een enorme zeur ben die haar kind in een klas met 20 andere gemiddelde kinderen wil hebben of iemand die graag een hoogbegaafd kind wil. Dat was niet mijn idee van dit topic. Ik vroeg me gewoon af wat anderen zouden doen als ze in deze situatie zaten (dus onzeker kind in een klas met veel slimmere en hb kinderen)
Ik zou dus in gesprek gaan met de juf. Mijn kinderen hadden totaal geen idee van het zon/maan/raket systeem, en voor zover ik kan zien, benadrukken leerkrachten de niveauverschillen ook niet.

Scholen hebben tegenwoordig veel meer aandacht voor het individuele kind, en daar is jouw kind er 1 van. Zij heeft blijkbaar iets anders nodig dan een aantal van haar klasgenoten, die gelukkig ook een passend aanbod krijgen.

Als ze verder gewoon vriendinnetjes heeft en met plezier naar school gaat, zou ik het probleem ook niet groter maken dan het is.

(Overigens wat zwemles betreft: bij 'mijn' zwemschool mochten kinderen ook eerder afzwemmen als ze sneller waren. Of ze kregen nog een extra lesblok als het niet zo soepel ging).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven