Hoe gastvrij ben jij?
woensdag 25 september 2019 om 10:11
Naar aanleiding van een discussie in het Gierige acties topic, dacht ik dat het goed is om een nieuw topic te openen.
Ik trap zelf af.
Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.
Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
Ik trap zelf af.
Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.
Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
We’re all mad here

donderdag 26 september 2019 om 16:55
Ik wil ook graag van te voren weten of iemand wil langskomen/blijven eten. Als ik het van te voren weet, ben je welkom en maak ik ook lekkere hapjes/eten. Maar onverwacht met etenstijd op de stoep staan, nee daar word ik niet blij van. Of het nu 1 of 5 personen zijn. Ik heb het druk genoeg en ga dan niet last minute eten erbij flansen. Als er uit nood ineens een kind mee zou eten valt daar nog wel uit te komen denk ik, maar een volwassenen kunnen bedenken als ze om 6 uur aanbellen het meestal niet uit zal komen om zomaar aan te schuiven.
Maar gastvrijheid is niet alleen maar vreten natuurlijk, hoewel sommige mensen er een gewoonte van maken, ervan uit te gaan zomaar mee te kunnen eten. Ik heb geen mega voorraad en budget om wat te gaan bestellen elke keer heb ik ook niet.
Maar gastvrijheid is niet alleen maar vreten natuurlijk, hoewel sommige mensen er een gewoonte van maken, ervan uit te gaan zomaar mee te kunnen eten. Ik heb geen mega voorraad en budget om wat te gaan bestellen elke keer heb ik ook niet.

donderdag 26 september 2019 om 17:07
Zo gaat het bij mij en vrienden en familie eigenlijk ook. Allemaal best makkelijke mensen. Ik kook altijd te veel, ik heb na 20 jaar nog steeds het idee dat ik te weinig pasta, rijst of aardappels in de pan knikker. En als ik het dan eens minder doe, gaat de pan schoon leeg.fashionvictim schreef: ↑26-09-2019 16:07Eh... misschien wel omdat ik weet dat de mensen bij wie ik dat doe dat niet onbeleefd, maar heel leuk en gezellig vinden? En misschien omdat ik ze op dezelfde wijze uitnodig om niet bij hen, maar juist bij mij te komen eten omdat ik zelf dat ook heel leuk en gezellig vind? Ik doe dat bijvoorbeeld als het ineens heel lekker weer is, dan kan het zomaar zijn dat ik aan het einde van de dag 4 tot 8 extra mensen heb uitgenodigd om te komen barbecuen. Of als ik iets ga koken waarvan ik weet dat X of Y daar dol op is, dan bel of app ik dat we huppelepup eten en of ze zin hebben om te komen? Of als ik spontaan iets heb gemaakt dat boven verwachting heel erg goed gelukt is, dan nodig ik ook weleens spontaan mensen uit om de volgende dag mee te komen eten omdat het zo lekker was.
Nou, diezelfde mensen die ik op die manier uitnodig, die bel ik ook weleens en zeg dan "pff, wat gaan jullie eten? ik heb geen inspiratie, mogen we bij jou komen eten?" Of iets in die geest. Niet iedereen is "introvert" of heeft contactgestoorde of onaardige mensen om zich heen.

Ik voel me in zo'n geval dan weer niet genoodzaakt om niet te gaan sporten ofzo, dus ik zeg makkelijk dat ze dan wel om 7 uur op moeten hoepelen. (of ik sport niet, maar dat gebeurt nooit. Daar ben ik echt verslaaf aan.

donderdag 26 september 2019 om 18:37
fashionvictim schreef: ↑25-09-2019 22:55Eens. Ik vind het ook heel erg jammer als ik van een vriendin hoor dat ze bij me in de buurt is geweest zonder langs te komen.
Oh, ik bedenk me nu dat ik nóg iets ergers doe dan onaangekondigd langs komen: ik nodig mezelf ook regelmatig uit. Dan bel ik bijvoorbeeld om 15:00 uur of 16:00 uur en zeg "wat doe je met het eten?" en als de ander dan zegt "hoezo?" dan zeg ik dat ik met mijn kinderen zin heb om te komen eten.
Dus jij projecteert vooral jouw eigen verwachtingen op anderen en belast ook nog eens anderen met het jou moeten weigeren als ze geen trek hebben in jou en de kinderen onuitgenodigd aan tafel.
Gastvrij zijn is bij mij gereserveerd voor gasten, niet voor zich opdringende onuitgenodigde aanschuivers.

donderdag 26 september 2019 om 18:39
Wat ben je toch een contactgestoord, onaardig mensch.SHIFTY schreef: ↑26-09-2019 18:37Dus jij projecteert vooral jouw eigen verwachtingen op anderen en belast ook nog eens anderen met het jou moeten weigeren als ze geen trek hebben in jou en de kinderen onuitgenodigd aan tafel.
Gastvrij zijn is bij mij gereserveerd voor gasten, niet voor zich opdringende onuitgenodigde aanschuivers.

donderdag 26 september 2019 om 18:42
Je vergeet 'introvert'.
donderdag 26 september 2019 om 19:54
Nee, als je referentiekader voor spontaan aanwaaiende vrienden kennelijk is dat ze dan komen om je af te zeiken of om misbruik van je te maken terwijl jij niet durft te zeggen dat je er geen zin in hebt, zoals bijvoorbeeld Marnamai en Gisselle omschreven. De meeste mensen hebben gelukkig gewoon vrienden en kennissen die aardig zijn, durven wel gewoon te zeggen dat het niet uitkomt en vinden elkaar spontaan zien juist leuk.
Am Yisrael Chai!
donderdag 26 september 2019 om 19:59

donderdag 26 september 2019 om 20:01
Nou applaus hoor.fashionvictim schreef: ↑26-09-2019 19:59Ik had trouwens vandaag per ongeluk echt goddelijk lekker gekookt en heb dus vandaag weer een vriendin spontaan gevraagd of ze al gegeten had en haar een uurtje geleden een bakje eten meegegeven. Kwam nog goed uit ook, want ze moest toevallig ook onverwacht overwerken.
donderdag 26 september 2019 om 20:06
Ik heb nog genoeg hoor. Als je bij me in de buurt had gewoond had ik gezegd kom morgen gezellig eten. Maar helaas!
fashionvictim wijzigde dit bericht op 26-09-2019 20:13
4.91% gewijzigd
Am Yisrael Chai!

donderdag 26 september 2019 om 20:32
fashionvictim schreef: ↑26-09-2019 19:59Ik had trouwens vandaag per ongeluk echt goddelijk lekker gekookt en heb dus vandaag weer een vriendin spontaan gevraagd of ze al gegeten had en haar een uurtje geleden een bakje eten meegegeven. Kwam nog goed uit ook, want ze moest toevallig ook onverwacht overwerken.
Allemaal leuk lief en extrovert enzo. Maar jij doet dit allemaal omdat jij weet dat ze dat wel leuk vinden. En uiteraard is er dan niks op tegen. Maar dat is ook de vraag niet. De vraag is of je mag aannemen dat het normaal is in situaties dat je dat niet vooraf weet.
Als jij het niet zou weten wat is dan je uitgangspunt? Dan ga je er toch niet van uit dat het normaal is om rond etenstijd bij iemand onaangekondigd aan te komen waaien onder het motto dat je dan vast wel mee kan eten omdat dat zo gastvrij is?
donderdag 26 september 2019 om 21:29
Ik vind het een beetje vragen naar de bekende weg, met als doel weer lekker te klagen over hoe vervelend mensen toch wel niet zijn.SHIFTY schreef: ↑26-09-2019 20:32Allemaal leuk lief en extrovert enzo. Maar jij doet dit allemaal omdat jij weet dat ze dat wel leuk vinden. En uiteraard is er dan niks op tegen. Maar dat is ook de vraag niet. De vraag is of je mag aannemen dat het normaal is in situaties dat je dat niet vooraf weet.
Als jij het niet zou weten wat is dan je uitgangspunt? Dan ga je er toch niet van uit dat het normaal is om rond etenstijd bij iemand onaangekondigd aan te komen waaien onder het motto dat je dan vast wel mee kan eten omdat dat zo gastvrij is?
Ik vind mensen over het algemeen helemaal niet vervelend dus ik kan er niet zoveel mee. En persoonlijk vind ik het niet erg als mensen rond etenstijd onverwacht voor de deur staan. Hoe vaak komt dat nu voor? Er zal wel een reden zijn dat het die ene keer toevallig zo uitkomt. Dus nee, ik denk niet dat het normaal is, ik denk zelfs dat het zeer uitzonderlijk is dat het gebeurt en persoonlijk vind ik het dan wel weer normaal om in uitzonderlijke situaties sowieso gastvrij of vrijgevig met eten en drinken te zijn.
Am Yisrael Chai!

donderdag 26 september 2019 om 21:31
En net zeg je nog dat het helemaal niet toevallig zo uitkomt, maar dat je jezelf bij anderen uitnodigt omdat je geen idee hebt wat je nou weer moet eten. Wat is het nou.fashionvictim schreef: ↑26-09-2019 21:29Ik vind het een beetje vragen naar de bekende weg, met als doel weer lekker te klagen over hoe vervelend mensen toch wel niet zijn.
Ik vind mensen over het algemeen helemaal niet vervelend dus ik kan er niet zoveel mee. En persoonlijk vind ik het niet erg als mensen rond etenstijd onverwacht voor de deur staan. Hoe vaak komt dat nu voor? Er zal wel een reden zijn dat het die ene keer toevallig zo uitkomt. Dus nee, ik denk niet dat het normaal is, ik denk zelfs dat het zeer uitzonderlijk is dat het gebeurt en persoonlijk vind ik het dan wel weer normaal om in uitzonderlijke situaties sowieso gastvrij of vrijgevig met eten en drinken te zijn.
donderdag 26 september 2019 om 22:16
Zo gaat het hier niet ; iemand komt effe een bakkie doen en blijft hangen. Als ik niks zou vragen zouden ze rond - hun - kooktijd / lunchtijd weg gaan.Lidl’s-Annie-Aardbei schreef: ↑26-09-2019 16:55maar een volwassenen kunnen bedenken als ze om 6 uur aanbellen het meestal niet uit zal komen om zomaar aan te schuiven.
.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 26 september 2019 om 22:25
Ja, ik nodig mezelf uit bij een aantal specifieke mensen, dat is zelfs een wezenlijk onderdeel van mijn relatie met die mensen, zo niet de basis van mijn relatie met hen.Lady*Voldemort schreef: ↑26-09-2019 21:31En net zeg je nog dat het helemaal niet toevallig zo uitkomt, maar dat je jezelf bij anderen uitnodigt omdat je geen idee hebt wat je nou weer moet eten. Wat is het nou.
Maar ik reageer nu op de stelling van Shifty waarin hij vraagt of het normaal is om bij mensen van wei je niet weet wat die daarvan vinden en met wie je blijkbaar ook niet per se bevriend bent of familie van bent onaangekondigd om etenstijd aan te komen en dan te verwachten dat je mee kan eten. Op DIE situatie zeg ik hoe vaak komt dat nu voor? Als ik jullie allemaal moet geloven heeft het merendeel van de mensen een enorme hekel aan zowel bezoek als aan eters, en heeft men ook een hekel aan op bezoek gaan. Dus het lijkt me nogal vragen naar de bekende weg.
Am Yisrael Chai!
donderdag 26 september 2019 om 22:28
Als ik weet dat er iemand komt zorg ik dat ik in huis heb wat diegene graag drinkt. Koffie, koffiemelk, sap, bier en ik zorg voor wat lekkers, chips of een mergpijpje of zo. Mensen zijn altijd welkom om af te spreken om te blijven eten. Ik zorg verder dat mijn huis opgeruimd is, inclusief de nijntjes (even extra zuigen, afwas weg en een schoon toilet voor nijnen)
Als ik niet van te voren weet dat er iemand komt is er alleen water, thee, koffie (als je mazzel hebt met koffiemelk want ik drink geen koffie en dus raakt de koffiemelk regelmatig over datum) en als je mazzel hebt iets als crystal clear. En ik heb altijd een doosje met van die magnetron popcorn staan die ik even kan oppiepen, maar meer is er niet. Bij onverwachte eters wordt het thuisbezorgd, een patatje of ik kook wat ik toevallig in mijn koelkast/vriezer heb als dat voor genoeg personen is. Wegsturen doe ik niet, want ik vind het niet erg. Het gebeurt vrijwel nooit en ik ben alleen dus er vallen ook geen strakke planningen in het water of zo. Als je onverwacht langs komt is het maar de vraag of het opgeruimd is, meestal staat er dan wat afwas, kan er een haarvlokje of eennhooisprietje liggen en is het konijnenverblijf rommelig. Ik zuig om de dag ongeveer en maak dan ook het verblijf schoon en die afwas doe ik wanneer het mij uit komt, gemiddeld ook om de dag. Dus ja dan kan het zomaar zijn dat iemand precies op de minst nette dagen binnen komt waaien, dat is dan jammer.
Bij mij is het eerder omgekeerd: Als iemand vraagt om af te spreken deze zaterdag zeg ik vrijwel altijd ja, als iemand mij op zaterdag vraagt om die dag nog af te spreken zeg ik altijd nee. Ik vind last minute afspreken ergens anders echt heel vervelend!
Als ik niet van te voren weet dat er iemand komt is er alleen water, thee, koffie (als je mazzel hebt met koffiemelk want ik drink geen koffie en dus raakt de koffiemelk regelmatig over datum) en als je mazzel hebt iets als crystal clear. En ik heb altijd een doosje met van die magnetron popcorn staan die ik even kan oppiepen, maar meer is er niet. Bij onverwachte eters wordt het thuisbezorgd, een patatje of ik kook wat ik toevallig in mijn koelkast/vriezer heb als dat voor genoeg personen is. Wegsturen doe ik niet, want ik vind het niet erg. Het gebeurt vrijwel nooit en ik ben alleen dus er vallen ook geen strakke planningen in het water of zo. Als je onverwacht langs komt is het maar de vraag of het opgeruimd is, meestal staat er dan wat afwas, kan er een haarvlokje of eennhooisprietje liggen en is het konijnenverblijf rommelig. Ik zuig om de dag ongeveer en maak dan ook het verblijf schoon en die afwas doe ik wanneer het mij uit komt, gemiddeld ook om de dag. Dus ja dan kan het zomaar zijn dat iemand precies op de minst nette dagen binnen komt waaien, dat is dan jammer.
Bij mij is het eerder omgekeerd: Als iemand vraagt om af te spreken deze zaterdag zeg ik vrijwel altijd ja, als iemand mij op zaterdag vraagt om die dag nog af te spreken zeg ik altijd nee. Ik vind last minute afspreken ergens anders echt heel vervelend!
ugli wijzigde dit bericht op 26-09-2019 22:34
19.76% gewijzigd
donderdag 26 september 2019 om 22:33
Hahaha, ja, het is kennelijk heel erg als je van visite houdt en graag samen met vrienden eet. En vragen of een vriendin komt eten mag ook niet.blijfgewoonbianca schreef: ↑26-09-2019 22:19Is het alweer Fashion Victim afzeikdag ? De tijd gaat snel....
Ach ja, de een heeft lol van een topic omdat ze er irl anderen blij door heeft gemaakt en daardoor zelf een goed gevoel kreeg, de ander heeft er lol van omdat ie online weer lekker heeft kunnen afzeiken. Verschil moet er zijn.

Am Yisrael Chai!

donderdag 26 september 2019 om 22:44
Herkenbaar.fashionvictim schreef: ↑26-09-2019 19:54Nee, als je referentiekader voor spontaan aanwaaiende vrienden kennelijk is dat ze dan komen om je af te zeiken of om misbruik van je te maken terwijl jij niet durft te zeggen dat je er geen zin in hebt, zoals bijvoorbeeld Marnamai en Gisselle omschreven. De meeste mensen hebben gelukkig gewoon vrienden en kennissen die aardig zijn, durven wel gewoon te zeggen dat het niet uitkomt en vinden elkaar spontaan zien juist leuk.
Maar ik heb door het forum wel beter geleerd bepaald gedrag te duiden.
Ik vind het wel een opluchting ergens, dan hoef ik aan mezelf ook niet zulke hoge eisen te stellen.
Man is helemaal niet gastvrij maar dat is ook omdat hij denkt dat het huis piekfijn op orde en de maaltijd supersjiek moet zijn. Plus hij werkt veel en het levert hem niet perse ontspanning op.
Nu leef ik normaal ook best netjes en eet ook lekker maar hij vindt het voor gasten niet goed genoeg, en dat levert bij hem stress op.
Nu ik weet dat meer mensen dat hebben geeft dat ook wel lucht, gewoon ook eens nee kunnen zeggen.

donderdag 26 september 2019 om 23:05
blijfgewoonbianca schreef: ↑26-09-2019 22:19Is het alweer Fashion Victim afzeikdag ? De tijd gaat snel....
Als jij anderen aanvalt omdat ze normaal gedrag vertonen wil ik jou ook best afzeiken hoor. Ga je gang.
En het helpt ook als je daarna verongelijkt gaat doen en tevens je keutel in trekt maar dat zo verdraait dat aan alle anderen ligt.
vrijdag 27 september 2019 om 06:53
Het is wat mij betreft vooral erg dat je mensen die het anders doen wegzet alsfashionvictim schreef: ↑26-09-2019 22:33Hahaha, ja, het is kennelijk heel erg als je van visite houdt en graag samen met vrienden eet. En vragen of een vriendin komt eten mag ook niet.
Ach ja, de een heeft lol van een topic omdat ze er irl anderen blij door heeft gemaakt en daardoor zelf een goed gevoel kreeg, de ander heeft er lol van omdat ie online weer lekker heeft kunnen afzeiken. Verschil moet er zijn.![]()
"introvert" of heeft contactgestoorde of onaardige mensen om zich heen.
Dat doe jij niet alleen, dat is meestal de tendens in dit soort topics.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 27 september 2019 om 07:15
Als ik weet dat mensen langskomen, dan hou ik daar echt rekening mee. Ik weet wat mijn meeste vrienden graag drinken en koop dat dan. Als ze spontaan langskomen is er altijd wel genoeg te drinken, maar mogelijk niet hun favoriete drankjes.
Met eten moet ik er ook rekening mee houden, ik eet zelf anders dan de meeste mensen. Ik heb er absoluut geen moeite mee om iets anders te koken, ik heb het alleen niet standaard in huis. Als ik weet dat er eters komen, zorg ik dat ik genoeg ander spul koop.
De meeste vrienden staan niet plotseling voor de deur. Eén vriend appt nog weleens een uurtje van tevoren, maar die komt altijd na etenstijd en hij is vrij makkelijk.
Met eten moet ik er ook rekening mee houden, ik eet zelf anders dan de meeste mensen. Ik heb er absoluut geen moeite mee om iets anders te koken, ik heb het alleen niet standaard in huis. Als ik weet dat er eters komen, zorg ik dat ik genoeg ander spul koop.
De meeste vrienden staan niet plotseling voor de deur. Eén vriend appt nog weleens een uurtje van tevoren, maar die komt altijd na etenstijd en hij is vrij makkelijk.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
I'm on energy saving mode

vrijdag 27 september 2019 om 08:10
Dat is toch helemaal iets anders dan jezelf plus gezin uit te nodigen ? Als je zelf iets aanbiedt, neem je je vriendin werk uit handen, als je jezelf uitnodigt bezorg je je vriendin extra werk en extra kosten. Ik zie dus niet in waarom je dit moet vermelden.fashionvictim schreef: ↑26-09-2019 19:59Ik had trouwens vandaag per ongeluk echt goddelijk lekker gekookt en heb dus vandaag weer een vriendin spontaan gevraagd of ze al gegeten had en haar een uurtje geleden een bakje eten meegegeven. Kwam nog goed uit ook, want ze moest toevallig ook onverwacht overwerken.