Hoe gastvrij ben jij?

25-09-2019 10:11 931 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een discussie in het Gierige acties topic, dacht ik dat het goed is om een nieuw topic te openen.

Ik trap zelf af.

Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.

Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
We’re all mad here
Suðri schreef:
25-09-2019 19:38
Heb je nou niet door dat het gezeik over het off-topic langer duurt dan het grapje vanmiddag?
Joh
Betty_Slocombe schreef:
25-09-2019 15:45
op dit forum ook vage kennissen moeten zitten. Misschien kunnen die eens zeggen wat hun overweging is om om 17.30 aan te bellen bij mensen die je wel eens spreekt?
Ik ga weleens onverwacht bij mensen langs. Of nou ja, ik sta nooit zomaar bij iemand aan de deur aan te bellen, maar het gebeurt wel dat ik toevallig bij iemand in de buurt ben en hen dan bel en zeg "joh, ik ben bij jou om de hoek, ben je thuis, dan kom ik even langs". En dat kan inderdaad rond etenstijd zijn en als ze dan thuis zijn dan zou ik inderdaad verwachten dat ik mee kon eten als ik dat zou willen. En waarom ik dat doe? Omdat ik het zelf ook gezellig vind als iemand even langs komt als ie toevallig bij me in de buurt is en omdat mensen bij mij ook altijd mogen mee-eten.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
25-09-2019 21:27
Ik ga weleens onverwacht bij mensen langs. Of nou ja, ik sta nooit zomaar bij iemand aan de deur aan te bellen, maar het gebeurt wel dat ik toevallig bij iemand in de buurt ben en hen dan bel en zeg "joh, ik ben bij jou om de hoek, ben je thuis, dan kom ik even langs". En dat kan inderdaad rond etenstijd zijn en als ze dan thuis zijn dan zou ik inderdaad verwachten dat ik mee kon eten als ik dat zou willen. En waarom ik dat doe? Omdat ik het zelf ook gezellig vind als iemand even langs komt als ie toevallig bij me in de buurt is en omdat mensen bij mij ook altijd mogen mee-eten.
Maar dan heb je dus tegelijk ook eten in je eigen koelkast staan dat slecht wordt.
(Of heb je dan gewoon geen eten voorzien zelf?)
En kinderen verhongeren, want mam is op zwier en eet daar en er wordt niet gekookt.
fashionvictim schreef:
25-09-2019 21:27
Dus jij bepaald daarom dat anderen dat ook zo moeten voelen, doen en willen en kunnen?
Je kunt niet "een beetje" gastvrij zijn of gastvrij als het jou uitkomt.
Je bent altijd gastvrij of je bent het niet. Kijk maar naar de betekenis van het woord
Lucifer2018 schreef:
25-09-2019 22:07
Dus jij bepaald daarom dat anderen dat ook zo moeten voelen, doen en willen en kunnen?
Nee, ik bepaal niks. Men vraagt mij waarom ik dat doe en ik leg uit waarom. Omdat ik dat leuk en gezellig vind en er dus vanuit ga dat mijn vrienden en kennissen of familieleden dat ook leuk en gezellig vinden. Vaak is dat inderdaad zo, maar als iemand het niet leuk of gezellig vindt of andere plannen heeft dan kan hij/zij dat natuurlijk gewoon zeggen en dan is er niks aan het handje. "Oke, jammer, dan zie ik je een andere keer!"

Ik snap niet waarom er gelijk weer zulke zware en verontwaardigde woorden gebruikt moeten worden. Chillax.
Am Yisrael Chai!
Marnamai schreef:
25-09-2019 21:32
Maar dan heb je dus tegelijk ook eten in je eigen koelkast staan dat slecht wordt.
(Of heb je dan gewoon geen eten voorzien zelf?)
En kinderen verhongeren, want mam is op zwier en eet daar en er wordt niet gekookt.
Ja, inderdaad. Al mijn eten bederft en mijn kinderen gaan uit bedelen omdat ze anders omkomen van de honger. Wat kan jij toch altijd overdrijven.
Am Yisrael Chai!
Ik sta heel vaak onaangekondigd bij vrienden voor de deur en zij ook bij mij. Ik vind dat ook negen van de tien keer leuker dan een vooraf gemaakte afspraak. Ik vind dat echt een soort van “ kado’tjes “ ; spontaan op maandagmiddag met een wijntje in de tuin oid.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
lilalinda schreef:
25-09-2019 10:27
Is het niet zo, dat mensen die niet van gasten houden, dat ook uitstralen, dus ook niet vaak bezoek krijgen?
:lol: en ik ga zelf ook nooit onaangekondigd bij iemand op bezoek... de gruwel :@
Ja hier nog een gastvrij iemand. Ik kom uit een gastvrije familie en we komen altijd onaangekondigd bij mekaar langs. Niet elke dag of elke week maar geregeld. Heb altijd extra portie of iets in de vriezer. Mijn vrienden zijn gelukkig net zo. Dus heb eigenlijk geen ervaring met ongastvrije mensen in mijn omgeving. Stel wij eten en er komen mensen onaangekondigd. Dan geef ik bij wijze van spreken mijn portie liever weg dan dat de gast onhartelijk wordt behandeld. Is bij ons ook heel raar om iemand niet te laten aanschuiven.
blijfgewoonbianca schreef:
25-09-2019 22:50
Ik sta heel vaak onaangekondigd bij vrienden voor de deur en zij ook bij mij. Ik vind dat ook negen van de tien keer leuker dan een vooraf gemaakte afspraak. Ik vind dat echt een soort van “ kado’tjes “ ; spontaan op maandagmiddag met een wijntje in de tuin oid.
Eens. Ik vind het ook heel erg jammer als ik van een vriendin hoor dat ze bij me in de buurt is geweest zonder langs te komen.

Oh, ik bedenk me nu dat ik nóg iets ergers doe dan onaangekondigd langs komen: ik nodig mezelf ook regelmatig uit. Dan bel ik bijvoorbeeld om 15:00 uur of 16:00 uur en zeg "wat doe je met het eten?" en als de ander dan zegt "hoezo?" dan zeg ik dat ik met mijn kinderen zin heb om te komen eten.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
25-09-2019 22:55
Eens. Ik vind het ook heel erg jammer als ik van een vriendin hoor dat ze bij me in de buurt is geweest zonder langs te komen.

Oh, ik bedenk me nu dat ik nóg iets ergers doe dan onaangekondigd langs komen: ik nodig mezelf ook regelmatig uit. Dan bel ik bijvoorbeeld om 15:00 uur of 16:00 uur en zeg "wat doe je met het eten?" en als de ander dan zegt "hoezo?" dan zeg ik dat ik met mijn kinderen zin heb om te komen eten.
O, dat doe ik ook. Als mijn man de avonddienst heeft en ik ben alleen dan bel ik ook waar ik aan kan schuiven. Doen mijn vriendinnen ook met mannen in de continue dienst.
Zou doodongelukkig worden van geplande bezoekjes. Hoe spontaner hoe leuker. Bijv een beste vriendin woont aan de andere kant van het land. En soms staat ze ineens spontaan voor de deur en blijft ze nog een paar nachten logeren ook. Geweldig. En ben ik er niet. Dan appt ze me en reken maar dat ik er in no time ben. Meestal houdt ze wel rekening met werktijden en weekenden want anders zou t mis kunnen gaan. Maar nooit echt misgegaan in de afgelopen 15 jaar.
fashionvictim schreef:
25-09-2019 22:47
Nee, ik bepaal niks. Men vraagt mij waarom ik dat doe en ik leg uit waarom. Omdat ik dat leuk en gezellig vind en er dus vanuit ga dat mijn vrienden en kennissen of familieleden dat ook leuk en gezellig vinden. Vaak is dat inderdaad zo, maar als iemand het niet leuk of gezellig vindt of andere plannen heeft dan kan hij/zij dat natuurlijk gewoon zeggen en dan is er niks aan het handje. "Oke, jammer, dan zie ik je een andere keer!"

Ik snap niet waarom er gelijk weer zulke zware en verontwaardigde woorden gebruikt moeten worden. Chillax.
En wat met mensen die het niet zeggen / niet durven zeggen maar het eigenlijk strontvervelend vinden?

De eerste keer dat een bepaalde vriendin hier zo voor de deur stond heb ik ze toch écht binnen gelaten.
Hoewel ik het dus strontvervelend vond.

De 2de keer heb ik haar een kwartier binnengelaten en daarna netjes laten afzetten door mijn man voor haar deur.
Ze woont hier een uur vandaan en is met openbaar vervoer - waar ze mee kwam - 2 uur onderweg.

Ik heb haar dus niet gezegd dat ik het strontvervelend vond dat ze mij wéér uit bed joeg en nog begon te zeuren over de rommel in mijn huis en 't feit dat ik geen fruitsap en koek in huis had voor haar, maar dat vond ik het dus wel.
Ik hoop dat dat afzetten voor haar deur - we moesten toevallig toch 2 uur later in die buurt zijn - telde als signaal.

(De eerste keer heb ik het maar blauw blauw gelaten omdat ik alleen thuis was.
En het gezeur over fruitsap, koek, het leeftijdsverschil tussen man en mij, dat mijn relatie nooit ging werken hoewel we al 4 jaar samen waren, ... maar voor lief genomen.)

Maar ik vertel het dus nooit letterlijk dat iemand stoort of f*ck*ng annoying is.
Liever ik mezelf dood-ergeren dan een huilende slechtgemutste vriendin die me overal zwart gaat maken.

Als jij dus morgen voor mijn deur staat laat ik je binnen.
Maar zit ik mezelf van binnen wel op te vreten en ik explodeer als die persoon buiten is.
Alleen al daarom geef ik ongeplande mensen dus geen eten :-).
Als ze ooit een keer écht honger hebben gaan ze hopelijk vanzelf weg.
(En nee, ik heb geen extra eten en nee, ik heb geen zin in pizza bestellen.)

Ik wil best gastvrij zijn, maar dan op een moment dat het gepland is, ik voorbereid ben en dat het mij schikt.
Marnamai schreef:
25-09-2019 23:20
En wat met mensen die het niet zeggen / niet durven zeggen maar het eigenlijk strontvervelend vinden?

De eerste keer dat een bepaalde vriendin hier zo voor de deur stond heb ik ze toch écht binnen gelaten.
Hoewel ik het dus strontvervelend vond.

De 2de keer heb ik haar een kwartier binnengelaten en daarna netjes laten afzetten door mijn man voor haar deur.
Ze woont hier een uur vandaan en is met openbaar vervoer - waar ze mee kwam - 2 uur onderweg.

Ik heb haar dus niet gezegd dat ik het strontvervelend vond dat ze mij wéér uit bed joeg en nog begon te zeuren over de rommel in mijn huis en 't feit dat ik geen fruitsap en koek in huis had voor haar, maar dat vond ik het dus wel.
Ik hoop dat dat afzetten voor haar deur - we moesten toevallig toch 2 uur later in die buurt zijn - telde als signaal.

(De eerste keer heb ik het maar blauw blauw gelaten omdat ik alleen thuis was.
En het gezeur over fruitsap, koek, het leeftijdsverschil tussen man en mij, dat mijn relatie nooit ging werken hoewel we al 4 jaar samen waren, ... maar voor lief genomen.)

Maar ik vertel het dus nooit letterlijk dat iemand stoort of f*ck*ng annoying is.
Liever ik mezelf dood-ergeren dan een huilende slechtgemutste vriendin die me overal zwart gaat maken.

Als jij dus morgen voor mijn deur staat laat ik je binnen.
Maar zit ik mezelf van binnen wel op te vreten en ik explodeer als die persoon buiten is.
Alleen al daarom geef ik ongeplande mensen dus geen eten :-).
Als ze ooit een keer écht honger hebben gaan ze hopelijk vanzelf weg.
(En nee, ik heb geen extra eten en nee, ik heb geen zin in pizza bestellen.)

Ik wil best gastvrij zijn, maar dan op een moment dat het gepland is, ik voorbereid ben en dat het mij schikt.
Waarom heb jij ongezellige vriendinnen die zeuren ? Ik denk dat het al een slok op een borrel scheelt als je blij wordt van je vrienden, ipv diep ongelukkig.
25-09-2019 23:29
Waarom heb jij ongezellige vriendinnen die zeuren ? Ik denk dat het al een slok op een borrel scheelt als je blij wordt van je vrienden, ipv diep ongelukkig.
Ze is intussen dus een ex-vriendin.

Op sommige momenten was ze écht wel leuk en beleefden we lol.
Maar andere momenten kon ze dus aardig drammen.

Dat ze keer op keer zonder afspraak* voor de deur stond heeft geen deugd gedaan aan de vriendschap.

*Ze heeft het nog gedaan. Alleen was er toen niemand thuis.
Kreeg ik achteraf berichten hoe het kon dat ik niet thuis was. Terwijl ik haar écht niet elke week zag of hoorde.
En ze is nadien - toen de boel eigenlijk al half doodgebloed was - ook aan 't hengelen geweest naar een uitnodiging om mijn nieuwe huis te komen bekijken. En als ik niet thuis was "geen probleem, dan kijk ik al wel door 't raam".

Maar ook bij andere vriendinnen heb ik het.
Heel leuk en aardig als we afspreken.
Maar maak een afspraak van tevoren zodat ik weet waar ik aan toe ben.

En jep, die afspraak wordt een paar dagen vooraf gemaakt.
Niet om 16u bellen dat je om 18u voor mijn deur staat want dan krijg ik het ook op mijn heupen.
Maar wederom: Ik laat je de eerste keer rustig binnen en vervloek mijzelf nadien wel dat ik het weer heb toegelaten.
Wanneer jij alweer thuis bent en alleen mijn man mij eventueel ziet ex- of imploderen.
Ik heb een bordje bij de voordeur hangen met: iedereen brengt vreugde hier in huis. Sommigen bij aankomst, anderen bij vertrek.
Denken dat andere mensen iets leuk vinden omdat je het zelf leuk vindt, daar is een woord voor
Redballoon schreef:
25-09-2019 23:45
Ik heb een bordje bij de voordeur hangen met: iedereen brengt vreugde hier in huis. Sommigen bij aankomst, anderen bij vertrek.

:hihi:
Redballoon schreef:
25-09-2019 23:45

Daar is ook een rijmversie van: gasten brengen altijd vreugde aan, is het niet bij het komen, dan wel bij het gaan.
BlaZoo schreef:
26-09-2019 00:38
Denken dat andere mensen iets leuk vinden omdat je het zelf leuk vindt, daar is een woord voor
Voor dit soort reacties anders ook.
Onverwachts bezoek is altijd eigenlijk wel welkom. Ik heb altijd wel iets in mijn voorraadkast, koelkast of vriezer om iets te maken. Aanschuiven kan altijd, ik kan altijd wel een soep maken of een omelet of een blik groenten open maken. En de rest verdelen we wel. Water, koffie, thee heb ik ook altijd wel in huis. Gezellig wanneer er iemand onverwachts langs komt.

Natuurlijk wanneer ik weet dat ik bezoek krijgt dan haal ik extra in huis.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
26-09-2019 06:57
Voor dit soort reacties anders ook.
Goed gezien
herfstappeltaart schreef:
26-09-2019 06:32
Daar is ook een rijmversie van: gasten brengen altijd vreugde aan, is het niet bij het komen, dan wel bij het gaan.
Oh die is nog leuker!
Meeste mensen zullen toch vrienden hebben, die op dezelfde manier in het leven staan? Daar kies je ze toch ook op uit?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven