Nomen est omen?
donderdag 26 september 2019 om 20:20
In het afgrijselijkenamentopic blijft het een af en toe terugkerende discussie, maar die is daar niet helemaal op zijn plaats, vandaar hier.
Is een naam een voorspelling van karakter en gedrag van een kind? Bestaan er tokkienamen? Trek jij conclusies op basis van de namen van mensen die je leert kennen? Mag jouw Sophie niet met Sharona spelen? Kun je tandarts worden als je Djayden heet? Of moeten mensen accepteren dat Nederland in 2019 een diversiteit aan voornamen kent? Heb je zelf rekening gehouden met de sociaal-economische status van de voornaam van je kind?
Is een naam een voorspelling van karakter en gedrag van een kind? Bestaan er tokkienamen? Trek jij conclusies op basis van de namen van mensen die je leert kennen? Mag jouw Sophie niet met Sharona spelen? Kun je tandarts worden als je Djayden heet? Of moeten mensen accepteren dat Nederland in 2019 een diversiteit aan voornamen kent? Heb je zelf rekening gehouden met de sociaal-economische status van de voornaam van je kind?
donderdag 26 september 2019 om 21:13
Samantha! Of je bent jonger.CHL schreef: ↑26-09-2019 21:09Ik heb zelf DE tokkienaam van mijn generatie. En als ik een jongen was geweest had ik dus Wesley geheten.En per ongeluk te slim geboren in een laag opgeleid gezin is wel een vrij rake omschrijving.
Mijn kinderen hebben dus geen tokkie- of kaknaam. Gewoon bestaande namen die ook weer niet heel vaak voorkomen. Ik heb er niet echt een associatie bij.
Haha net als dat ik wat vind van mensen die mijn zoons volledige naam op zijn Engels uitspreken. Neem als voorbeeld ‘Jonathan’, dat ze dan zeggen: ‘oooo Djonnetun wat een leuke naam!’ En dat ik dus denk: ‘Eh, nee, Jonathan, gewoon, op z’n Nederlands’.Lady*Voldemort schreef: ↑26-09-2019 21:10Ik bedenk me trouwens ineens dat het andersom ook een beetje raar werkt. Mijn kinderen hebben zeer ongebruikelijke namen die (vergeef me mijn arrogantie) in ieder geval getuigen van enige belezenheid van de naamgever (dat ben ik dus). En als mensen het maar rare namen vinden, of ze kunnen de namen na een jaar nog steeds niet onthouden of spellen, dan vind ik daar iets van![]()
Ik heb een associatie bij mensen die denken dat mijn zoons volle naam op z’n Engels wordt uitgesproken
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
In mijn werk raden we bij de naam van de diagnose en als je een onderzoekje zou doen gok ik dat het 80% van de tijd klopt. Dus ja, ik heb wel associaties bij namen. Verder vind ik er weinig van, ieder zijn smaak.
Zelf was onze eis voor de kinderen; niet hoeven spellen, niet heel veel voorkomend, 2 lettergrepen, passend bij achternaam. Ze vallen niet echt onder een categorie als aso, kak, oud-Hollands eigenlijk.
Zelf was onze eis voor de kinderen; niet hoeven spellen, niet heel veel voorkomend, 2 lettergrepen, passend bij achternaam. Ze vallen niet echt onder een categorie als aso, kak, oud-Hollands eigenlijk.
donderdag 26 september 2019 om 21:14
Ik denk dat man en ik allebei zo beïnvloed zijn door de omgeving, dat we de echte tokkienamen sowieso niet mooi vinden, maar we hebben er ook wel bewust voor gekozen om niet een excentrieke naam te geven. Mijn man heeft een zelfverzonnen naam en vindt dat erg irritant. Onze kinderen hebben dus normale namen. Ik wilde wel graag Alexander en Victoria, maar dat is dan weer megaveel te overdreven, past niet bij ons.
donderdag 26 september 2019 om 21:17
Ik heb dat andersom, met Engelse namen (of dat nou James of Jazzlyn is) en dat dan gaan uitspreken als Zjeems en Zjeslin.lux- schreef: ↑26-09-2019 21:13Haha net als dat ik wat vind van mensen die mijn zoons volledige naam op zijn Engels uitspreken. Neem als voorbeeld ‘Jonathan’, dat ze dan zeggen: ‘oooo Djonnetun wat een leuke naam!’ En dat ik dus denk: ‘Eh, nee, Jonathan, gewoon, op z’n Nederlands’.
Ik heb een associatie bij mensen die denken dat mijn zoons volle naam op z’n Engels wordt uitgesproken![]()
![]()
Ik gok ook op Priscilla. Of Anita.Betty_Slocombe schreef: ↑26-09-2019 21:15Of Kimberly of Priscilla.
Wat een bijbelse naam is, overigens, maar toch zie je hem zelden op de biblebelt.
Dat heb ik inderdaad een keer gehoord van familie van man (gereformeerd). Maar ik geloof niet dat mijn ouders dat wistenBetty_Slocombe schreef: ↑26-09-2019 21:15Of Kimberly of Priscilla.
Wat een bijbelse naam is, overigens, maar toch zie je hem zelden op de biblebelt.
donderdag 26 september 2019 om 21:18
Mwah, de testen die we afnemen zijn niet afhankelijk van de mening van een professional en ook de DSM is gelukkig vrij duidelijk.Lady*Voldemort schreef: ↑26-09-2019 21:16Je weet toch dat diagnoses berusten op nogal zachte criteria die zeker vatbaar zijn voor vooringenomenheid? Ik zou dus maar uitkijken met dat 'leuke' spelletje.
donderdag 26 september 2019 om 21:23
donderdag 26 september 2019 om 21:25
Hier op school komen Dylano, Jayden en Jacylinn toch echt uit de lagere klasse. En Olivier, Charlotte en Valentijn wonen in de villawijk.
In mijn werk zie ik veel kinderen en ook daar klopt het plaatje vrij aardig.
De naam van mijn oudste dochter vinden we al heel lang heel mooi. Helaas stond de naam toen ik zwanger was in de top 20. Jaren later zelfs in de top 5.
De andere 2 dochters hebben minder populaire namen. Het zijn vrij normale namen. Vind ik dan
.
In mijn werk zie ik veel kinderen en ook daar klopt het plaatje vrij aardig.
De naam van mijn oudste dochter vinden we al heel lang heel mooi. Helaas stond de naam toen ik zwanger was in de top 20. Jaren later zelfs in de top 5.
De andere 2 dochters hebben minder populaire namen. Het zijn vrij normale namen. Vind ik dan
donderdag 26 september 2019 om 21:26
Wat ik wel echt altijd een naam vond (van mijn ouders' generatie) die echt bij ieder milieu wel kan en ook voorkwam: Hans. En eigenlijk zo jammer dat je die bijna nooit meer hoort.
En eigenlijk gaat dat ook al gelden voor een aantal namen van mijn eigen generatie: Jeroen, Sander, Marloes. Langzaam zijn ze allemaal uit de top 100 verdwenen terwijl ze ooit zo hoog stonden.
Ik vind overigens ook dat veel namen inmiddels al veel te lang in de top 10 staan. Niet per se omdat ze zo verschrikkelijk lelijk zijn trouwens.
Het lijstje van 1975 was anders dan die van 1980, 1985 of 1995. Maar Emma, Sophie, Luuk en Sem zijn volgens mij al bijna 20 jaar "top 10". Mag wel weer eens verandering in komen. En stiekem zou ik het leuk vinden als dat Hans, Sander, Marjolein en Ellen zijn, maar dat zal wel niet.
En eigenlijk gaat dat ook al gelden voor een aantal namen van mijn eigen generatie: Jeroen, Sander, Marloes. Langzaam zijn ze allemaal uit de top 100 verdwenen terwijl ze ooit zo hoog stonden.
Ik vind overigens ook dat veel namen inmiddels al veel te lang in de top 10 staan. Niet per se omdat ze zo verschrikkelijk lelijk zijn trouwens.
Het lijstje van 1975 was anders dan die van 1980, 1985 of 1995. Maar Emma, Sophie, Luuk en Sem zijn volgens mij al bijna 20 jaar "top 10". Mag wel weer eens verandering in komen. En stiekem zou ik het leuk vinden als dat Hans, Sander, Marjolein en Ellen zijn, maar dat zal wel niet.
donderdag 26 september 2019 om 21:26
donderdag 26 september 2019 om 21:27
Die tests zijn wel afhankelijk van de interpretatie van de professional, en die interpretatie wordt wel degelijk gestuurd door een vermoeden vooraf. En zo verschrikkelijk duidelijk is de DSM nou ook weer niet. Als dat zo was zouden er niet om de haverklap nieuwe versies worden ontwikkeld met nieuwe stoornissen en stoornissen die worden afgeschaft. Maar ga lekker verder hoor, met je leuke spelletje. Ik hoop alleen niet dat mijn zoon binnenkort door jou getest gaat worden.
donderdag 26 september 2019 om 21:29
Wij kennen mensen die erop staan dat hun Arthur uitgesproken wordt als Ar(tong uitsteken)tha.lux- schreef: ↑26-09-2019 21:13Haha net als dat ik wat vind van mensen die mijn zoons volledige naam op zijn Engels uitspreken. Neem als voorbeeld ‘Jonathan’, dat ze dan zeggen: ‘oooo Djonnetun wat een leuke naam!’ En dat ik dus denk: ‘Eh, nee, Jonathan, gewoon, op z’n Nederlands’.
Ik heb een associatie bij mensen die denken dat mijn zoons volle naam op z’n Engels wordt uitgesproken![]()
![]()
Zij vinden het heel erg dat meeste mensen Artuur zeggen. Het is ook nooit goed.
donderdag 26 september 2019 om 21:30
donderdag 26 september 2019 om 21:31
De roepnamen van mijn kinderen worden allebei door mensen verhaspeld, dat had ik niet verwacht toen ik ze uitkoos. Gelukkig hebben ze nog meer namen.
De roepnaam van mijn zoon is een combi van zijn namen (zo heet hij dus officieel niet) dus iemand die zijn cv leest, krijgt misschien een andere indruk van hem dan als ze alleen zijn roepnaam lezen.
De roepnaam van mijn zoon is een combi van zijn namen (zo heet hij dus officieel niet) dus iemand die zijn cv leest, krijgt misschien een andere indruk van hem dan als ze alleen zijn roepnaam lezen.
donderdag 26 september 2019 om 21:32
Ik ken een meisje dat Youandi heet. 'Joewendie...' ouders zijn wat je verwacht bij zo'n naam...