Nomen est omen?

26-09-2019 20:20 373 berichten
In het afgrijselijkenamentopic blijft het een af en toe terugkerende discussie, maar die is daar niet helemaal op zijn plaats, vandaar hier.

Is een naam een voorspelling van karakter en gedrag van een kind? Bestaan er tokkienamen? Trek jij conclusies op basis van de namen van mensen die je leert kennen? Mag jouw Sophie niet met Sharona spelen? Kun je tandarts worden als je Djayden heet? Of moeten mensen accepteren dat Nederland in 2019 een diversiteit aan voornamen kent? Heb je zelf rekening gehouden met de sociaal-economische status van de voornaam van je kind?
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!

Ik heb in mijn schoolperiode vaak bij Thessa’s in de klas gezeten. Of Tessa. Een aantal Kaylee’s/Kayleighs.

Daarnaast waren er ook veel kinderen met de naam Robin, Mat(t)hijs, Bas, Bram, Michelle en Melissa. Ik had ze nog niet voorbij zien komen in dit topic, terwijl ik het echt veelvoorkomende namen vind :)
Wie wat wil die moet wat.
Ik heb mijn dochtertje bewust een naam gegeven die nog niet veel voorkomt en ik hoop ook dat dat zo blijft. Ik vind het zelf verschrikkelijk als je in een speeltuin bent en je roept bijv Emma dat er ineens 7 Emma' s aan komen rennen.

Volwassen mensen hebben een vooroordeel en kinderen niet. Zelf ben ik van mening ongeacht welke naam een kindje heeft dat hij gerust advocaat zou kunnen worden maar ligt er ook aan hoe goed hij of zij thuis word gestimuleerd.

En ik vind het juist heel erg leuk dat er nu een periode is gekomen waar mensen gewoon hun kindje een naam durven te geven wat ze zelf mooi vinden.
Blijf in jezelf geloven !
VGM1980 schreef:
26-09-2019 22:20
Ik dacht meteen aan Anja
Petra of Saskia.
Natte tosti..
Mijn man en ik hebben absoluut rekening gehouden met de sociaal-economische status van de voornamen van onze dochter en het zijn tevens klassieke namen die zowel in het Nederlands als Engels goed uitspreekbaar zijn (we wonen in de UK, maar sluiten niet uit ooit naar NL te komen). Ik vind het wel jammer dat dit een veelvoorkomende naam is in NL. Wij hadden deze naam 10 jaar voordat ik zwanger werd al bedacht met het idee: als we ooit ouders worden en het wordt een meisje... :heart:
Een zoon zou ik Victor Eduard James genoemd hebben. Blijf ik prachtige namen vinden. Maar goed, het werd een dochter ;-)
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Fossa schreef:
27-09-2019 14:50
Ik ben wel benieuwd wat mensen bedoelen als ze zeggen dat hun kind een tijdloze naam heeft. Ik kan maar heel weinig namen bedenken die al decennia lang veel aan kinderen worden gegeven.

Maarten misschien? Die was volgens het Meertens instituut constant tussen 1880 en 1940 met 200 geboortes per jaar, schiet dan naar een hoogtepunt van zo'n 800 geboortes in de jaren 80 en daarna terug naar ongeveer 80 geboortes nu. Ofwel, over twintig jaar is Maarten waarschijnlijk niet 'tijdloos' meer, maar gewoon ouderwets.

Anna dan? Die zat van 1880 tot 1960 constant op zo'n 3000 geboortes per jaar en zakte daarna af. Zit al sinds 1975 constant op zo'n 700 geboortes per jaar.
Ik denk dan aan namen die vrij neutraal zijn. Een Anna inderdaad. Of Eva. Of een Tom (of de nineties variant Thom), Ruben, Thijs. Namen die in iedere sociaal-economische klasse voorkomen. Zoals een Jesus of Maria in Latijns-Amerikaanse landen of een Mohammed en Fatima. Daar zijn zoveel verschillende type mensen van met diezelfde naam, daar zit niet een kleine groep aan vast. Iedereen kent wel een ingetogen Mohammed en een gangster wannabe Mohammed. Een grote Mo of juist een klein Mootje. Een muurbloempje Anna en een zeer extraverte Anna.

Of regiogebonden namen. Maar misschien heb ik dat bij de laatste categorie als enige. Bij een naam als Sjoukje of Foppe is het stereotype beeld van een struise Fries of Friezin overheersend voor mijn mentale plaatje.
Wat nomen est omen betreft: ik ben ermee geëindigd dat ik op mijn werk een ontelbare hoeveelheid naamgenoten heb, en dat naamgenoten die ik in een andere context tegenkom, vaak hetzelfde type werk blijken te hebben. Dus...
lemoos2 schreef:
27-09-2019 16:10
Ik denk dan aan namen die vrij neutraal zijn. Een Anna inderdaad. Of Eva. Of een Tom (of de nineties variant Thom), Ruben, Thijs. Namen die in iedere sociaal-economische klasse voorkomen.
Maar toch zijn die namen niet volkomen tijdloos. Vroeger zouden ze Jan waarschijnlijk tijdloos hebben gevonden, terwijl dat nu als een ouderwetse naam gezien wordt. Bijna alle namen hebben een periode waarin ze substantieel meer voorkomen. En ik vermoed dat er in lagere sociale klassen weinig Rubens, Toms, Thijsen en Eva's geboren worden.

Ik denk dat hoe je het wendt of keert een naam heel vaak geassocieerd wordt wordt met een bepaalde periode of bepaalde milieus. Neem Saskia. Een doodgewone Hollandse naam. En toch worden er de laatste 10 jaar minder dan 20 Saskia's per jaar geboren, dus die naam is over 30 jaar ouderwets. Saskia piekte in 1971 met 1103 geboortes.
Betty_Slocombe schreef:
26-09-2019 20:41
Ja, dat is zo met namen, die mag iedereen geven, zonder dat er vooraf toestemming verleend moet worden.
Toen ik studeerde waren er voor mijn gevoel alleen maar Nienkes, Mariekes en Esthers, maar dat zal aan mijn geboortejaar liggen. Die namen zie je echter wel in alle lagen van de bevolking en ik associeer ze nooit met een bepaald milieu.
Ik had heel veel Nienke's op school, maar dat had volgens mij meer te maken met het feit dat dat in Friesland was. In de jaren '80 was het nog een hele gewone Friese naam. Maar opeens werden de Friese namen in de rest van Nederland interessant gevonden. Ik maakte ooit de genante fout om blij tegen iemand te roepen, toen ik de Friese namen van haar kinderen hoorde: "Oh wat leuk, kom jij of je man ook uit Friesland?"
ClumsyNinja schreef:
26-09-2019 23:08
Ik vraag me dan toch af of het niet ook minstens half de schuld is van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Die moet toch wel weten hoe je Brian schrijft, en die ouders voor een schrijffout behoeden?

Ik ken een Marjolijn, zo had de vader haar naam aangegeven. Ma helemaal boos toen ze er achter kwam want dat had natuurlijk Marjolein moeten zijn. Daar had die ambtenaar ook wel even wat van kunnen zeggen.
Misschien was Brain wel hier geboren. Toen ik lag te bevallen vertelde het personeel over baby Brain. Dat ze tegen de ouders gezegd hadden dat je het eigenlijk anders hoorde te spellen. Nee nee nee, het moest Brain zijn en niet Brian. Misschien hebben ze dat ook wel tegen de ambtenaar gezegd.
lattemachiato schreef:
27-09-2019 16:43
Ik had heel veel Nienke's op school, maar dat had volgens mij meer te maken met het feit dat dat in Friesland was. In de jaren '80 was het nog een hele gewone Friese naam. Maar opeens werden de Friese namen in de rest van Nederland interessant gevonden. Ik maakte ooit de genante fout om blij tegen iemand te roepen, toen ik de Friese namen van haar kinderen hoorde: "Oh wat leuk, kom jij of je man ook uit Friesland?"
Ik had dan weer helemaal geen Nienke's op school.
Wel Judith, Chantal, Yvonne, Marieke, Suzanne. Of ben ik dan iets ouder dan jij? Ik ben van 82.
anoniem_270703 wijzigde dit bericht op 27-09-2019 17:48
0.16% gewijzigd
_Monti_ schreef:
27-09-2019 08:13
Peter, Jan, Tim komt in mijn kring veel voor en ik kom toch wel uit een 'tokkiefamilie ' ( kamp, arbeidersmilieu)
Veel mannelijke namen eindigen op 'us'
De Jan en Jantjes komen ook nog voor in de huidige generatie.

Mijn ouders hebben mij godzijdank een normale naam gegeven die destijds heel gangbaar was.
Mijn broers hebben het minder getroffen en wel vernoemd naar de opa's , ooms ed met namen eindigend op 'us'

Ik heb mijn kinderen bewust niet vernoemend naar de Jantjes, Tonny's ( zowel vrouwelijk als mannelijk) en 'ussen' zo gezegd .
Ze hebben ook een vrij gangbare naam. Maar zou ik voor hen moeten kiezen tussen kak en tokkie dan zou ik toch gaan voor een Jantje of een Tonny ipv een Joris of Karlijn, om maar iets te noemen.
Oh hahaha ik zie nu hoe krom ik dat geschreven had. Ik bedoel met "zijn er": lopen die rond als arts-assistent in het ziekenhuis?
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
05-2019 schreef:
27-09-2019 15:35
Ik heb mijn dochtertje bewust een naam gegeven die nog niet veel voorkomt en ik hoop ook dat dat zo blijft. Ik vind het zelf verschrikkelijk als je in een speeltuin bent en je roept bijv Emma dat er ineens 7 Emma' s aan komen rennen.

Volwassen mensen hebben een vooroordeel en kinderen niet. Zelf ben ik van mening ongeacht welke naam een kindje heeft dat hij gerust advocaat zou kunnen worden maar ligt er ook aan hoe goed hij of zij thuis word gestimuleerd.

En ik vind het juist heel erg leuk dat er nu een periode is gekomen waar mensen gewoon hun kindje een naam durven te geven wat ze zelf mooi vinden.

Ja want de meeste kinderen kennen de stem van hun moeder niet natuurlijk.
hvm schreef:
27-09-2019 16:52
Misschien was Brain wel hier geboren. Toen ik lag te bevallen vertelde het personeel over baby Brain. Dat ze tegen de ouders gezegd hadden dat je het eigenlijk anders hoorde te spellen. Nee nee nee, het moest Brain zijn en niet Brian. Misschien hebben ze dat ook wel tegen de ambtenaar gezegd.

Zo ken ik ook een Micheal (spreek uit: Maikel). Bewuste keuze van zijn ouders, vonden ze mooier en specialer.
watdachtjehiervan schreef:
27-09-2019 16:52
Ik had dan weer helemaal geen Nienke's op school.
Wel Judith, Chantal, Yvonne, Marieke, Suzanne. Of ben ik dan iets ouder dan jij? Ik ben van 82.
Ik ben van 68. Nienke is juist gewoon een ouderwetse Friese naam. Die op een bepaald moment hip werd in de rest van Nederland, net zoals Maaike of Femke.
Marana schreef:
27-09-2019 09:46
Kinderen hebben veel minder associaties bij namen, je wordt vooroordeelloos geboren. Je bouwt die associaties gedurende je leven op.
Als kind had ik een klasgenoot die José heette. Een jongen, dus voor mij was dat altijd een jongensnaam, tot ik op de middelbare school een meisje met die naam leerde kennen.
Dit is natuurlijk ook zo. Ergens krijgt een kind aangeleerd dat bepaalde namen bij bepaalde bevolkingsgroepen horen. Hopelijk lukt het mensen de komende generatie daar wat neutraler in op te voeden, dat zou ik echt mooi vinden.
Ik ken ook een knul wiens vader de meisjesspelling van z'n naam heeft laten opschrijven door de ambtenaar.... Z'n vader was een beetje van het padje na de bevalling, haha. Je hoort het verschil (uiteraard) niet, maar je ziet het wel in de schrijfwijze.

Ik ben wel eens een Mees tegengekomen in een document tijdens een baantje met historische documenten. Ik geloof ergens in de 13e eeuw of zo. Over tijdloze namen gesproken ;-)
Betty_Slocombe schreef:
27-09-2019 18:25
Dit is natuurlijk ook zo. Ergens krijgt een kind aangeleerd dat bepaalde namen bij bepaalde bevolkingsgroepen horen. Hopelijk lukt het mensen de komende generatie daar wat neutraler in op te voeden, dat zou ik echt mooi vinden.
Ik vrees het ergste. Denk dat dit alleen nog erger wordt. Maar het is ook van alle tijden. Ik heb een namenboekje uit 1911 (ik heb die passage al eens hier op het forum gepost geloof ik) waar de auteur enorm afgeeft op die verschrikkelijke moderne trend om namen op een -y/-ie te laten eindigen. Willy, Corrie, Elly, Leny etc. :mrgreen:
lattemachiato schreef:
27-09-2019 16:43

Waarom gelijk Fries? In Groningen toch ook een hele normale naam?
Later is nu
MevrouwTomatensoep schreef:
27-09-2019 06:57
Dit. Klassieke, tijdloze namen hier.
Maar wat voor een soort namen zijn dat dan?
Emma, Sophie, Fleur, Daan?
Die namen zijn niet gek, maar zo saai en kleurloos..
En van Floortje en Noortje maak je toch heel makkelijk Floor en Noor?
Josje, Guusje, Jantje; dat vind ik geen verkleinnamen, dat zijn mannennamen war ze een vrouwelijk variant van gemaakt hebben.
renske1975 schreef:
27-09-2019 18:46
En van Floortje en Noortje maak je toch heel makkelijk Floor en Noor?
Josje, Guusje, Jantje; dat vind ik geen verkleinnamen, dat zijn mannennamen war ze een vrouwelijk variant van gemaakt hebben.
Sterker nog, Floortje en Noortje is tegenwoordig gewoon Floor en Noor.
Net als Suus, Saar, Lynn en Tess ook afgekorte namen zijn. Dat is nu in.
Geheel terecht: klassiek en tijdloos is het klassiek en tijdloos van deze generatie.

In mijn stamboom (voor zover na te gaan) zijn heel andere namen klassiek en tijdloos. Ik heb kortstondig overwogen mijn dochters een van die echte Groningse voornamen te geven, maar uiteindelijk heb ik het nagelaten (een van beide heeft wel een tweede naam die een Nederlandse versie van zo'n veenkolonieklassieker is, die heeft zelfs nog een poos in de top 10 gestaan).

Maar die namen waren ook ooit klassiek en tijdloos: ze komen al eeuwen voor in Oost-Groningse families. Toch zie je ze nu nog maar zelden: Annechien, Hinderkien, Kundina en Gepkina.
renske1975 schreef:
27-09-2019 18:45
Maar wat voor een soort namen zijn dat dan?
Emma, Sophie, Fleur, Daan?
Die namen zijn niet gek, maar zo saai en kleurloos..
Vind je dat alleen met namen die nu populair zijn of ook bij leeftijdgenoten met een top 10 naam uit hun geboortejaar?
Ik hield als tiener ook niet van Marieke en Jeroen maar heb helemaal geen saai/kleurloos gevoel bij de namen als ik nu een veertiger ontmoet die zo heet. Misschien omdat ik de naam hier niet zo vaak meer hoor bij leeftijdsgenoten?
flipje2 schreef:
27-09-2019 07:21
Volgens mij wordt 10 tot 15 procent met een ij geschreven, dus is het dan 'fout' of een kwestie van smaak?

Ik heb zelf ook een ei in mijn naam, ik moet het er altijd bij zeggen als ik mijn naam laat noteren.
Maar het kruid heet toch marjolein en daar komt de naam toch vandaan? Voor mijn woordbeeld is marjolijn net zoiets als basilikum XD

Over nomen est omen: ik hoorde laatst een podcast over een vrouw die docter werd en ze heet....Marijuana Pepsi! En schreef haar dissertatie over 'zwarte'/etnische namen en hoe daarnaar gekeken wordt. Erg interessant:
https://thehill.com/blogs/blog-briefing ... egree-with

Ah gevonden. Het was op npr, all things considered:
https://www.npr.org/2019/06/21/73483966 ... 9604726669
Betty_Slocombe schreef:
27-09-2019 18:54
Geheel terecht: klassiek en tijdloos is het klassiek en tijdloos van deze generatie.

In mijn stamboom (voor zover na te gaan) zijn heel andere namen klassiek en tijdloos. Ik heb kortstondig overwogen mijn dochters een van die echte Groningse voornamen te geven, maar uiteindelijk heb ik het nagelaten (een van beide heeft wel een tweede naam die een Nederlandse versie van zo'n veenkolonieklassieker is, die heeft zelfs nog een poos in de top 10 gestaan).

Maar die namen waren ook ooit klassiek en tijdloos: ze komen al eeuwen voor in Oost-Groningse families. Toch zie je ze nu nog maar zelden: Annechien, Hinderkien, Kundina en Gepkina.

In mijn familie wordt gewerkt met doopnamen en dan afgeleide roepnamen. Ik heet dus Maria Adriana Wilhelmina met dan als roepnaam Marana.
In de mannelijke lijn is er al generaties lang Johannes als eerste doopnaam bij de oudste zoons. De modernisering zit m in de roepnaam, van Jan naar Johan naar John naar Jens, of van Hans naar Ian. Ik vind het wel mooi dat in de doopnamen de originele familievoornaam zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven