Hoe gastvrij ben jij?

25-09-2019 10:11 931 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een discussie in het Gierige acties topic, dacht ik dat het goed is om een nieuw topic te openen.

Ik trap zelf af.

Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.

Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
We’re all mad here
Duchesnea schreef:
28-09-2019 08:12
Dat heeft zeker ook invloed. Als je er ruimer bijzit is het natuurlijk makkelijk even de Chinees te bellen of naar een restaurantje te gaan. Ik heb een laag inkomen en moet zeker wel op mijn uitgaven letten. Als jij doordeweeks met gezin van 4 personen komt binnenvallen en de Chinees wil bellen voor het maandmenu, kost mij dat 5x 16€, plus drank ( en in het weekend 20€ pp ). Want je laat je gasten natuurlijk niet betalen. Misschien peanuts voor jou en je vriendenkring, maar voor mij weegt dat wel op mijn budget.
Meestal koken we gewoon hoor, ik moet ook eerlijk zeggen dat ik best opkijk van hoeveel mensen in dit soort topics aangeven dat ze niks in huis hebben en dus niks voor gasten zouden kúnnen klaarmaken, zelfs al zouden ze willen. Ik ging er eigenlijk min of meer vanuit dat als mensen met een gezin gewoon een baan hebben dat ze dan ook altijd wel een gevulde voorraadkast en vriezer hebben, dat vind ik echt zo vanzelfsprekend dat het me echt verbaast hoeveel mensen op dit forum zeggen dat ze dat niet hebben. Los van onverwachte gasten wil je toch ook gewoon in noodgevallen altijd in ieder geval voedsel voor je kinderen in huis hebben?
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
28-09-2019 11:58
Ja, dat is ook een van de redenen waarom ik het zelf leuk vind, ik ben eigenlijk helemaal niet zo dol op koken maar ik vind het wel heel leuk om te zien dat mijn kinderen en familie en vrienden er erg van genieten om bij mij te eten. Dus daar zit voor mij het plezier. En ik heb zelf natuurlijk ook smaakpapillen dus ik proef zelf ook wel dat ik best wel lekker kan koken.
Snap ik. Hartstikke leuk juist. De lekkerste dingen die ik klaarmaak (vind ik zelf dan) kook ik meestal alleen voor mijzelf. Op een dag bijv dat we wat over hebben van de dag ervoor. Maar mis het soms juist dat ik dat niet kan delen.
NYC schreef:
28-09-2019 12:02
Snap ik. Hartstikke leuk juist. De lekkerste dingen die ik klaarmaak (vind ik zelf dan) kook ik meestal alleen voor mijzelf. Op een dag bijv dat we wat over hebben van de dag ervoor. Maar mis het soms juist dat ik dat niet kan delen.
hoe komt dat? Lusten je vrouw en kinderen dat niet? Ik snap dat je dat mist, ik vind dat juist zo leuk.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
28-09-2019 12:04
hoe komt dat? Lusten je vrouw en kinderen dat niet? Ik snap dat je dat mist, ik vind dat juist zo leuk.
Ja, het zijn vooral een beetje conservatieve eters. Het is niet dat we dagelijks strijd aan tafel hebben of lange gezichten maar ze eten het best/meest als ik ongelooflijk saai kook (flauwe aardappels, Hollands gekookte groenten en een stukje vlees). Ook wel sommige andere gerechten maar dat wordt toch minder gewaardeerd, hooguit een paar hapjes geproefd. Meer uit beleefdheid geloof ik, dan dat het echt voor de smaak is.

Juist dat wat in veel gezinnen strijd is (gekookte groenten) gaat hier prima. Dus ze krijgen genoeg binnen. Maar vooral als ik saai kook (groenten in water gekookt).
Ik ben totaal niet gastvrij moet ik eerlijk bekennen. Maar ik heb dan ook gewoon een hekel aan visite, of het nou verwacht of onverwacht is. Etentjes geven doe ik niet meer aan. Ik ben erg gesteld op m'n vrijheid in m'n eigen huis.
Ik ben dan wel heel introvert dus dat zal daar ook mee te maken hebben.

De enkele keer dat er mensen langs komen gedraag ik me uiteraard wel gastvrij hoor en doe van alles om het naar hun zin te maken maar ik ben altijd blij als ze weer weg zijn! (gewoon de rust en m'n huis weer voor mij)
M'n man is niet zo als mij dus dat is wel eens lastig.

Als m'n man perse mensen willen uitnodigen voor het eten ga ik wat halen of laat ik wat komen, desnoods catering maar no way dat ik ga koken. Ik HAAT koken, dat doe ik zo min mogelijk dus ga ik zeker niet voor meerdere mensen doen.

Logees doe ik niet aan, ik moet er niet aan denken. Overlaatst belde een vriendin 's avonds of ik haar kon komen halen want ze had ruzie met haar man en ze vroeg of ze mocht blijven slapen en uiteraard mag ze blijven maar stiekem was ik erg blij toen ze zei dat ze toch maar naar huis ging omdat de situatie met haar man anders alleen maar erger zou worden.

Ik heb ook een vriendin en daar is het echt zoete inval. Ze heeft daar zelf totaal geen problemen mee maar ik zou echt gillend gek worden.
fashionvictim schreef:
Meestal koken we gewoon hoor, ik moet ook eerlijk zeggen dat ik best opkijk van hoeveel mensen in dit soort topics aangeven dat ze niks in huis hebben en dus niks voor gasten zouden kúnnen klaarmaken, zelfs al zouden ze willen. Ik ging er eigenlijk min of meer vanuit dat als mensen met een gezin gewoon een baan hebben dat ze dan ook altijd wel een gevulde voorraadkast en vriezer hebben, dat vind ik echt zo vanzelfsprekend dat het me echt verbaast hoeveel mensen op dit forum zeggen dat ze dat niet hebben. Los van onverwachte gasten wil je toch ook gewoon in noodgevallen altijd in ieder geval voedsel voor je kinderen in huis hebben?
Ja dat is heel mysterieus.
'ik heb een uitkering' mensen buitelen over elkaar heen om te vertellen dat ze keihard werken en ook prima kunnen leven van 400 per maand
'hoeveel spaargeld heb je' mensen komen massaal melden dat je minimaal twee jaarsalarissen moet hebben
' ik hou van koken ' mensen delen de meest fantastische recepten en de hits onder hun vrienden, mensen komen speciaal bij forummers langs voor gerecht x
' wat eet jij op een feestje' geen taart van de HEMA maar van de banketbakker, alles van de traiteur anders ben je een sloeber.
' wat is je opleiding ' HBO is een school, je moet minimaal een master hebben. Men overtroeft elkaar met titels en werkniveau.
' hoe gastvrij ben jij' nou lekker niet natuurlijk, we barricaderen nog net de deur niet. Alleen op uitnodiging!
' ik vier mijn verjaardag niet/oeh getver een vrijgezellenfeest' het bah feestjes zo stom, niemand viert zijn verjaardag, andere feestgelegenheden zijn Amerikaanse overdreven toestanden alleen voor het ego van degene die het feestje geeft. En daar leent de gemiddelde Viva vrouw zich niet voor.
Ik hoef niet erg gastvrij te zijn, weinig aanloop hier. Mijn vrienden zie ik elders. En die paar keer per jaar dat mijn kinderen vrienden uitnodigen, gaat dat met gemak en juist omdat het niet gebruikelijk is, vragen mijn kinderen netjes op tijd toestemming en op tijd wil zeggen dat ervoor gezorgd kan worden dat er voldoende eten in huis is, dus voor 17:30 op de dag zelf. Mocht dat niet lukken, halen we eten of wordt 't een samengestelde maaltijd wat er in de kasten te vinden is.

Maar dat het elders anders kan, merkte mijn dochter toen ze verkering had. Bij haar (inmiddels ex) vriend thuis moest ze meer dan een week van tevoren aangeven als ze mee wilde eten. Was dat niet gebeurd, moest ze zelf voor haar eten zorgen. Oké, dacht dochter een keer, ik heb het 4 dagen geleden gemeld, ik neem een zakje knabbelworteltjes en Vega burger mee. Dat mocht ze vervolgens niet opeten want "dat was toch geen eten" vonden de ouders van haar vriend. Ze heeft ook geen ander eten gekregen, dus ze was bijzonder hongerig die avond en nogal verontwaardigd.
fashionvictim schreef:
Waarom? En wat voor noodgeval? Ik heb hier zes supermarkten binnen een straal van 2 km die 7 dagen per week tot 9 of 10 uur s avonds open zijn. Waarom zou ik een voorraad voedsel moeten hebben als ik het op elk moment vers en afgepast naar behoefte kan halen ? Ik gooi een stuk minder weg dan vroeger, toen de supermarkten op zondag, met feestdagen en s avonds niet open waren en ik idd dingen vooruit kocht.

Ik denk dat het een cultuurdingetje is, dat idee dat je altijd meer moet koken/in huis moet hebben dan nodig is. Dat geeft je sociale status ofzo. Ik ken het zelf ook alleen van families van buitenlandse afkomst.
impala wijzigde dit bericht op 28-09-2019 13:52
18.22% gewijzigd
.
Het-groepje schreef:
28-09-2019 13:28
Ja dat is heel mysterieus.
'ik heb een uitkering' mensen buitelen over elkaar heen om te vertellen dat ze keihard werken en ook prima kunnen leven van 400 per maand
'hoeveel spaargeld heb je' mensen komen massaal melden dat je minimaal twee jaarsalarissen moet hebben
' ik hou van koken ' mensen delen de meest fantastische recepten en de hits onder hun vrienden, mensen komen speciaal bij forummers langs voor gerecht x
' wat eet jij op een feestje' geen taart van de HEMA maar van de banketbakker, alles van de traiteur anders ben je een sloeber.
' wat is je opleiding ' HBO is een school, je moet minimaal een master hebben. Men overtroeft elkaar met titels en werkniveau.
' hoe gastvrij ben jij' nou lekker niet natuurlijk, we barricaderen nog net de deur niet. Alleen op uitnodiging!
' ik vier mijn verjaardag niet/oeh getver een vrijgezellenfeest' het bah feestjes zo stom, niemand viert zijn verjaardag, andere feestgelegenheden zijn Amerikaanse overdreven toestanden alleen voor het ego van degene die het feestje geeft. En daar leent de gemiddelde Viva vrouw zich niet voor.
Bizar, he. De rest van de forummers wonen dan vast allemaal ergens in 1 deurp, ofzo, want ik ken dat soort mensen niet in het eggie.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
impala schreef:
28-09-2019 13:45
Waarom? En wat voor noodgeval? Ik heb hier zes supermarkten binnen een straal van 2 km die 7 dagen per week tot 9 of 10 uur s avonds open zijn. Waarom zou ik een voorraad voedsel moeten hebben als ik het op elk moment vers kan halen ? Ik gooi een stuk minder weg dan vroeger, toen de supermarkten op zondag, met feestdagen en s avonds niet open waren en ik idd dingen vooruit kocht.
Daarom slaat het argument 'ik doe afgepast boodschappen en heb niks in huis' dus nergens op.
' ik ben na een dag werken/ soorten whatever te moe om naar de supermarkt te lopen voor je' is een betere omschrijving voor de meeste reacties hier.
Ik zie echt zure Greta hoofdjes 'how dare you!!' denken, 'welke schuimer komt er rond 17 uur nog langs, die komt PROFITEREN!!'
Ik was vroeger altijd héél gastvrij, maar ben daar toch op terug moeten komen de laatste jaren. We hebben katten die het verschrikkelijk vinden als er bezoek over de vloer komt, vooral mensen met kinderen.

Onverwacht bezoek kan ik niet echt waarderen, omdat ik toch graag vooraf even iets nets wil aantrekken, make-upje, huis opruimen/poetsen, etc. Als mensen overwacht aan de deur komen kan dit al snel ongemakkelijk aanvoelen, ook omdat ik standaard geen drank of frisdrank in huis heb.
impala schreef:
.

Ik denk dat het een cultuurdingetje is, dat idee dat je altijd meer moet koken/in huis moet hebben dan nodig is.

Nou, mijn vader was een echte boerenzoon. En mijn moeders familie is ook in en in Hollands.

Dat geeft je sociale status ofzo. Ik ken het zelf ook alleen van families van buitenlandse afkomst.
Dat je geen zes slavinken in de pan gooit als je samen eet, snap ik. Maar volgens mij heeft tegenwoordig iedereen een vriezer en een ijskast .
Puz_n_Boots schreef:
28-09-2019 13:54
Ik was vroeger altijd héél gastvrij, maar ben daar toch op terug moeten komen de laatste jaren. We hebben katten die het verschrikkelijk vinden als er bezoek over de vloer komt, vooral mensen met kinderen.

Onverwacht bezoek kan ik niet echt waarderen, omdat ik toch graag vooraf even iets nets wil aantrekken, make-upje, huis opruimen/poetsen, etc. Als mensen overwacht aan de deur komen kan dit al snel ongemakkelijk aanvoelen, ook omdat ik standaard geen drank of frisdrank in huis heb.
Hoe lang blijft een fles wijn of cola goed ? Wat voor moeite is het om iets op voorraad te hebben ? Heb je plaatsgebrek ?
Hier hebben we altijd een heel goed gevulde vriezer en voorraadkast.
Het-groepje schreef:
28-09-2019 13:53
Daarom slaat het argument 'ik doe afgepast boodschappen en heb niks in huis' dus nergens op.
' ik ben na een dag werken/ soorten whatever te moe om naar de supermarkt te lopen voor je' is een betere omschrijving voor de meeste reacties hier.
Ik zie echt zure Greta hoofdjes 'how dare you!!' denken, 'welke schuimer komt er rond 17 uur nog langs, die komt PROFITEREN!!'
Ik denk niet aan profiteren, maar je zadelt de andere partij wel op met extra gedoe en ook kosten. Dus als ik de behoefte voel om tegen borrel of etenstijd langs te gaan bij iemand, dan neem ik zelf iets mee. Een hapje, een drankje. En natuurlijk bel of app ik even van te voren.
Denk eens om, en ga er niet vanuit dat de ander een goede gastvrouw moet zijn, maar wees eerder zelf een goede gast.
.
blijfgewoonbianca schreef:
28-09-2019 13:56
Hoe lang blijft een fles wijn of cola goed ? Wat voor moeite is het om iets op voorraad te hebben ? Heb je plaatsgebrek ?
Ik heb dat ook niet op voorraad omdat het dan te verleidelijk of te gemakkelijk wordt om het zelf op te gaan drinken. En dat wil ik niet. Zelfde geldt voor koek en chips. Dat haal ik alleen in huis als ik weet dat er bezoek komt dat dat graag eet.
.
impala schreef:
Waarom? En wat voor noodgeval? Ik heb hier zes supermarkten binnen een straal van 2 km die 7 dagen per week tot 9 of 10 uur s avonds open zijn. Waarom zou ik een voorraad voedsel moeten hebben als ik het op elk moment vers en afgepast naar behoefte kan halen ? Ik gooi een stuk minder weg dan vroeger, toen de supermarkten op zondag, met feestdagen en s avonds niet open waren en ik idd dingen vooruit kocht.

Ik denk dat het een cultuurdingetje is, dat idee dat je altijd meer moet koken/in huis moet hebben dan nodig is. Dat geeft je sociale status ofzo. Ik ken het zelf ook alleen van families van buitenlandse afkomst.

O nou ik ben zo Nederlands als het maar kan, maar heb een schurfthekel aan een lege koelkast.
Idem voor de voorraadkasten. Hamsteren is toch hartstikke Nederlands? :proud:
blijfgewoonbianca schreef:
28-09-2019 13:55
Dat je geen zes slavinken in de pan gooit als je samen eet, snap ik. Maar volgens mij heeft tegenwoordig iedereen een vriezer en een ijskast .
Ik heb geen vleesvoorraad in de vriezer. Het duurt me veel te lang voor dat ontdooid is en vers is altijd lekkerder.
.
Volgens mij ben ik best heel gastbrij. Wij hebben ook altijd veel 'inloop'. Meestal vind ik dat heel gezellig, soms zit ik er minder op te wachten... maar dam geef ik dat subtiel aan en vinden ze het ook niet erg. Men is het gewend bij ons, vandaar. Heb altijd kaas, worst en drankjes (biertje, frisje, wijntje) etc in huis. Spontaan blijven eten komt niet vaak voor, soms wel... maar dan heb ik dat door voordat ik sta te koken. Dan improviseer ik wat; heb altijd ingredienten voor soep in huis. Als het meerdere mensen zijn, halen we patat oid of knallen de airfryer aan.

Zoete inval dus... 9 van de 10 keer leuk en van harte welkom. Heel zelden iets minder gelukkig bijv doordat we weg moeten oid. Maar dan geven we dat aan...
En bij een verjaardag hier (6 personen) dan maak in standaard soepen, snert of een mega pan stamppot. Het is gewoonte dat visite (minstens de ouders en ooms en tantes neefjes nichtjes, vaak totaal 20-25 personen) blijven eten met verjaardag.

Ik maak dat dan wel 1 dag van tevoren en ben dan echt gemakkelijk; kookpannen staan op fornuis. Zelf inscheppen dus en plastic bordjes.
impala schreef:
28-09-2019 14:22
Ik heb dat ook niet op voorraad omdat het dan te verleidelijk of te gemakkelijk wordt om het zelf op te gaan drinken. En dat wil ik niet. Zelfde geldt voor koek en chips. Dat haal ik alleen in huis als ik weet dat er bezoek komt dat dat graag eet.
Oh dat vind ik er stiekem zo leuk aan. Hele huis vol wijn, chips, olijven, bitterballen, stroopwafels, chocola. Weer niemand op bezoek geweest. Dus dan lekker zelf opeten.

Met Sint Maarten ook altijd minimarsjes. Helaas komen ze hier niet. Ik lust ze zelf gelukkig ook.
impala schreef:
28-09-2019 14:20
Ik denk niet aan profiteren, maar je zadelt de andere partij wel op met extra gedoe en ook kosten. Dus als ik de behoefte voel om tegen borrel of etenstijd langs te gaan bij iemand, dan neem ik zelf iets mee. Een hapje, een drankje. En natuurlijk bel of app ik even van te voren.
Denk eens om, en ga er niet vanuit dat de ander een goede gastvrouw moet zijn, maar wees eerder zelf een goede gast.

Mee eens, ik denk ook niet aan profiteren. Ik vind het gewoon heel normaal dat je even laat weten als je langs wil komen. En ik vind het normaal dat je niet zo maar rond etenstijd langs komt, of blijft plakken, zonder dat je even met elkaar kort sluit of dat wel uitkomt.

Ik vind het helemaal terecht wat je zegt; iedereen wil graag gastvrij zijn, maar dat betekent ook dat je als gast een verantwoording hebt om te verifiëren of het wel uitkomt dat je te gast bent. Het is ook wel erg lomp als je zo maar langs komt zoals het je zelf uit komt en het aan de gastheer of gastvrouw over laat om je de deur te wijzen als het niet uit komt. Ook al vind je dat zelf niet erg.

Ik vind dat laatste een vreemd principe: ik dring me op tot jij stop roept, want ik kan het wel hebben als jij stop roept en zolang jij geen stop roept is het jouw probleem aangezien je stop kan roepen.
Ik heb alleen pasta, rijst en wat blikvoer op voorraad. Appartement heh
Ik heb gewoon 1 'stiekeme- lade' voor onverwachtte bezoekjes... koekjes chips ed. Kaas en worst en drank is er altijd. Heeel soms heb ik niks meer van dat in huis (als ik nog wekelijkse boodschappen moet doen ofzo) en dan geef ik dat aan. Als het echt visite is dan haal ik dna nog snel wat op, als het een aanwaaier is dan zeg ik gewoon (heb helaas niks meer in huis even) en klaar
Ik hou er niet van als men onverwacht aan komt waaien en al helemaal niet na een werkdag, laat staan om dan mee te eten. Na het werk wil ik rust. Gelukkig weet mijn omgeving dat. Ik haal op vrijdag of zaterdag boodschappen voor een dag of 3 a 4, de overige dagen haal ik eten bij de supermarkt op de terugweg van mijn werk. Wij zijn met ons tweeën (zoon en ik) en daar koop ik ook op in, niet standaard voor 6 personen. Ik heb ook geen soep/bonen/groenten in blik bijv. op voorraad, hooguit eieren.

Koken vind ik leuk en als ik vantevoren weet dat ik eters krijg doe ik er mijn best voor en haal dan lekkere dingen, zoals ook hapjes of het favoriete drinken van diegene.
wij slapen nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven