Bijstand royaal?!
donderdag 19 september 2019 om 08:28
Ik heb sinds kort met een vriend van mij afgesproken om voor een jaar zijn geld te beheren. Ik ga voor hem minimaal 5000 euro proberen te sparen; 400 per maand plus wat vakantiegeld.Hij heeft nogal een gat in zijn hand en wil graag zijn familie bezoeken in land van herkomst. Hij is van oorsprong asielzoeker en nogal een digibeet/ half analfabeet.
Toen ik zijn inkomsten en uitgaven onder de loep nam was ik toch best wel verbaasd over het vrij te besteden bedrag van 600 euro.
Inkomsten: 1283
bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210
Uitgaven 687
huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51
Als ik het zo bekijk is de bijstand best royaal. Toch? Tuurlijk geen zorgkosten en goedkope sociale huurwoning (Bij hogere huur krijg je ook meer toeslag), maar dan nog is er m.i genoeg ruimte om dit op te vangen.
Toen ik zijn inkomsten en uitgaven onder de loep nam was ik toch best wel verbaasd over het vrij te besteden bedrag van 600 euro.
Inkomsten: 1283
bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210
Uitgaven 687
huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51
Als ik het zo bekijk is de bijstand best royaal. Toch? Tuurlijk geen zorgkosten en goedkope sociale huurwoning (Bij hogere huur krijg je ook meer toeslag), maar dan nog is er m.i genoeg ruimte om dit op te vangen.

zondag 29 september 2019 om 12:57
Miljoenen nog wel..Fizz schreef: ↑29-09-2019 12:51Er staan nu al miljoenen Afrikanen te trappelen om hierheen te komen, denk je nu echt dat dat er minder zullen worden als iedereen weet dat je hier standaard mag blijven als economisch migrant? Als je hier bent en je hebt geen werk dan krijg je toch onderdak en geld? Zelfs voor illegalen wordt hier gezorgd. Dan heb je het toch ook zonder werk nog altijd beter dan in een sloppenwijk in een derde wereldland.

zondag 29 september 2019 om 12:57
Wat een ongelofelijk negatief mensbeeld heb je dan.woesjje schreef: ↑29-09-2019 12:50Dus wat jij eigenlijk zegt is dat een economische vluchteling hierheen komt om te werken? Neem je ons nou in de maling, staat de sarcasmeknop aan of ben je echt zo vol van vertrouwen.
Dat men een beter bestaan wil kan zijn maar of de intentie is ervoor te werken dat betwijfel ik.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zondag 29 september 2019 om 12:58
Ik heb een deeltijdtrutbaantje. Meer dan genoeg hoor. 20 uur in de zorg. Verdien net zoveel als iemand die 40 uur in een fabriek staat. Maar ik werk dan wel onregelmatig.ClumsyNinja schreef: ↑29-09-2019 11:03De middenstandgezinnen die het zo zwaar hebben zouden het makkelijker voor zichzelf kunnen maken als de vrouwen zouden kiezen voor een volwaardige baan in plaats van deeltijdgetrut. Dan heb je als gezin meer inkomen, en als het huwelijk stuk loopt (wat nog al eens gebeurt) kunnen beide partners hun eigen broek ophouden in plaats van dat een van de twee een jarenlang gat in het cv heeft.
Mensen die gewoon kúnnen werken en een opleiding hebben maar er vrijwillig voor kiezen om niet of in een klein deeltijdbaantje te werken lijkt me echt een groter probleem dan mensen die niet kunnen werken en dus niet werken.
Ben niet van plan meer te werken echt geen zin in.
Wat klinkt dat toch weer geëmancipeerd. Deeltijdgetrut. Mijn god.

zondag 29 september 2019 om 12:58
woesjje schreef: ↑29-09-2019 12:50Dus wat jij eigenlijk zegt is dat een economische vluchteling hierheen komt om te werken? Neem je ons nou in de maling, staat de sarcasmeknop aan of ben je echt zo vol van vertrouwen.
Dat men een beter bestaan wil kan zijn maar of de intentie is ervoor te werken dat betwijfel ik.
Dat is bij de meesten denk ik echt wel de intentie, dat ze hier willen werken. Ze hebben alleen geen idee wat voor banen dat zijn en wat voor kennis daarvoor nodig is. Dus pas als ze hier zijn komen ze er achter dat het minder eenvoudig was dan ze daar toen dachten.
zondag 29 september 2019 om 12:59

zondag 29 september 2019 om 13:01
Als je de beelden van de binnengekomen Afrikaanse bestormers van de Spaanse enclave in Marokko ziet, dan roepen ze allemaal “money, money, money” en niet “work, work, work”.woesjje schreef: ↑29-09-2019 12:50Dus wat jij eigenlijk zegt is dat een economische vluchteling hierheen komt om te werken? Neem je ons nou in de maling, staat de sarcasmeknop aan of ben je echt zo vol van vertrouwen.

zondag 29 september 2019 om 13:07
zondag 29 september 2019 om 13:10
Ja, er willen nu al heel veel mensen de overtocht naar Europa maken, daar is ook onderzoek naar gedaan. Daarnaast is er een enorme bevolkingsexplosie in Afrika gaande, dus het zullen er dan alleen maar meer worden.
Probleem is alleen dat mensensmokkelaars veel geld vragen en dus is een reis naar Europa niet voor iedereen haalbaar. Als je je zomaar legaal in Nederland zou kunnen vestigen, dan zijn die mensensmokkelaars niet meer nodig en ligt een overtocht voor veel meer mensen binnen hun bereik.
zondag 29 september 2019 om 13:12
zondag 29 september 2019 om 13:14
Lees even terug hoe de discussie begon. Als zo moe wordt van hier lezen, dan kun je daar maar beter mee stoppen. Hier lezen is namelijk niet verplicht.
De discussie gaat er over dat iedereen die het slechter heeft hier opgevangen zou moeten worden, ook als je geen echte vluchteling bent. Ik probeer uit te leggen waarom dat niet haalbaar is.
fizz wijzigde dit bericht op 29-09-2019 13:15
19.12% gewijzigd

zondag 29 september 2019 om 13:16
het topic gaat over of de bijstand royaal is, niet over vluchtelingen of asielzoekersFizz schreef: ↑29-09-2019 13:14Lees even terug hoe de discussie begon. Als zo moe wordt van hier lezen, dan kun je daar maar beter mee stoppen. Hier lezen is namelijk niet verplicht.
De discussie gaat er over dat iedereen die het slechter heeft hier opgevangen zou moeten worden, ook als je geen echte vluchteling bent. Ik probeer uit te leggen waarom dat niet haalbaar is.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

zondag 29 september 2019 om 13:18
zondag 29 september 2019 om 13:18
zou je misschien willen stoppen met doen alsof ik achterlijk ben?Fizz schreef: ↑29-09-2019 13:14Lees even terug hoe de discussie begon. Als zo moe wordt van hier lezen, dan kun je daar maar beter mee stoppen. Hier lezen is namelijk niet verplicht.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

zondag 29 september 2019 om 13:20

zondag 29 september 2019 om 14:27
Kom op, de meeste mannen zijn tegenwoordig laffe honden die wegrennen voor verantwoordelijkheid. Ze willen alleen seks. De meeste vrouwen willen een relatie.pejeka schreef: ↑29-09-2019 11:55Alle begrip voor jouw persoonlijke situatie en hoe je daar het hoofd aan biedt. En even zonder oordeel naar jou toe: het valt me zo vreselijk op dat er zo veel vrouwen zijn die stellen "vader is niet in beeld". Hoezo niet in beeld? Zijn we dan echt in een samenleving terecht gekomen dat het maken van kinderen met eender welke man, belangrijker is dan het onderhouden van een duurzame relatie met een partner? Dat vraag ik me serieus wel eens af.