Hoe gastvrij ben jij?

25-09-2019 10:11 931 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een discussie in het Gierige acties topic, dacht ik dat het goed is om een nieuw topic te openen.

Ik trap zelf af.

Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.

Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
We’re all mad here
Gelukkig hebben wij eigenlijk nooit onaangekondigd visite.

Gaan zelf ook nooit onaangekondigd op visite.

Als wij weten dat er visite komt, halen wij van alles in huis, taart, chips, frisdrank.
rosanna08 schreef:
29-09-2019 15:51
Als diegene me kent, weet ze dat ik dat niet fijn vind. Waarom telt mijn gevoel van onbehagen niet?
Wie zegt dat dat niet telt? Misschien denkt ze wel dat je het niet fijn vindt uit misplaatste gene, misschien heeft ze er schijt aan omdat er daadwerkelijk iets aan de hand is waarvan ze vindt dat er ingegrepen moet worden, misschien staat ze er wel omdat er met HAAR iets aan de hand is wat belangrijker is, weet ik veel.
Of misschien weet ze het wel en komt ze dus inderdaad nooit bij je langs maar dan snap ik je probleem ook niet.
fashionvictim wijzigde dit bericht op 29-09-2019 16:03
10.13% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
29-09-2019 16:00
Wie zegt dat dat niet telt? Misschien denkt ze wel dat je het niet fijn vindt uit misplaatste gene, misschien heeft ze er schijt aan omdat er daadwerkelijk iets aan de hand is waarvan ze vindt dat er ingegrepen moet worden, misschien staat ze er wel omdat er met HAAR iets aan de hand is wat belangrijker is, weet ik veel.
jij zegt dat dat niet telt, want je walst er gewoon overheen, ook nu weer
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
ñuca schreef:
29-09-2019 15:47
Zoiets ligt toch ook echt aan of je wel of niet een creatieve kok bent? Ik ben net als jij, ik kan niet zomaar schakelen in wat ik van plan ben om te maken. Mijn voorraden zijn gericht op een aantal dagen eten voor 2 personen en die gerechten kan ik niet combineren of meer van maken. En dan heb je mensen die in een handomdraai iets op tafel zetten van allerlei dingen die ze nog in huis hebben. Ik ben zo al niet opgegroeid, dat maakt ook nog verschil.

Ik heb gewoon 9 van de 10x de ingredienten ook niet in huis om te schakelen op wat anders, ook nog een verschil.
wij slapen nooit.
Star² schreef:
29-09-2019 15:55
Maar dan komt ze toch ook gewoon niet als ze dat weet? De mensen die zoiets niet durven aan te geven bij familie/vrienden en mooi weer spelen zijn volgens mij behoorlijk in de minderheid, net als de vriendin die niet aanvoelt wanneer iets ongepast/niet gewenst is.

Hier is de situatie zo dat de mensen die onverwacht voor de deur staan meestal familie of vrienden van mijn vriend zijn. En voor mij is het al onverwacht als iemand appt of belt met de vraag of ze over een uurtje kunnen langskomen. Ik kan en wil dan geen spelbreker zijn want vriend vindt het gezellig. Als het aan mij lag kwam hier alleen bezoek dat minstens een dag van tevoren is aangekondigd.

Maar ook: mensen die het niet aanvoelen zijn misschien in de minderheid maar ze bestaan echt wel. En als dat heel toevallig je familie is zit je daar toch maar mooi mee. Familie heb je nou eenmaal, die kies je niet uit.
aloha66 schreef:
29-09-2019 14:54
Dat precies afgepast snap ik niet. Hoe weet je nou van te voren hoeveel honger je hebt.
Ik niet iig. Ik ga niet een week van te voren bepalen hoeveel aardappel pasta of rijst ik op donderdag eet. Wie weet heb ik laat geluncht en lust niet zo veel meer. Of niet gelucht en neem 2 borden.
Ik snap dat afgepaste niet zo hoor.
Hoe doe je dat als je man extra honger heeft? Mag hij dan niets meer. Of moet hij dooreten als hij geen trek meer heeft want tja, je hebt het nu eenmaal zo afgepast?
Ik weet bijvoorbeeld dat wij met 2 personen standaard 6 aardappelen eten.
Ik een aardappel of 2, man een stuk of 4.
Dan blijft er soms al eens een halfje over, maar so be it.

Pasta gooi ik de zak van 500 gram leeg en die is meestal op.

Rijst gooi ik 3 zakjes (van 125 gram) in 't water en die is ook (nagenoeg) op.

Is er echt veel pasta over is dat leuk als middagmaal of 4-uurtje de volgende dag.

Maar na 14 jaar weet ik dus precies wat de standaard-hoeveelheden zijn bij ons en wat er op raakt.
Ik heb bovendien een "vuilbak" in huis - man - die rustig blijft dooreten tot de pot én de pannen leeg zijn :-D.
Het moet al gek lopen wil er iets over zijn.

The same overigens met groenten.
Ik weet van elke groente zo ongeveer hoeveel er gegeten wordt.
Bij bloemkool mag ik rustig een kilo klaarmaken, van groene boontjes gaat er maar 750 gram door.
Bij wokgerechten of spaghettisaus zoveel van dit, zoveel van dat, ...
Etcetera.

Bij vlees of vis weet ik dat ik standaard 3 stuks in de pan mag smijten.
4 als we witte pensen of kippeworst eten, want die dingen zitten per 2 verpakt :-).
(In 't beste geval schiet er dan een halve pens over.)
Of hoeveelheid X als we gehakt of shoarma eten.

Man heeft altijd trek :-D.
Die éne keer om de 2 jaar dat hij dat niet heeft, weet ik dat hij zwaar ziek is en zijn griep of zware keelontsteking niet fake is.
Of dat mijn eten écht totaal niet te vreten is.
(Ik zal bijvoorbeeld nooit meer spinazie met room uit de diepvries van Aldi kopen :-D.)
aloha66 schreef:
29-09-2019 14:54
Dat precies afgepast snap ik niet. Hoe weet je nou van te voren hoeveel honger je hebt.
Ik niet iig. Ik ga niet een week van te voren bepalen hoeveel aardappel pasta of rijst ik op donderdag eet. Wie weet heb ik laat geluncht en lust niet zo veel meer. Of niet gelucht en neem 2 borden.
Ik snap dat afgepaste niet zo hoor.
Hoe doe je dat als je man extra honger heeft? Mag hij dan niets meer. Of moet hij dooreten als hij geen trek meer heeft want tja, je hebt het nu eenmaal zo afgepast?
Ik woon alleen dus heb alleen te maken met de hoeveelheid die ik zelf wil eten. En op het moment dat ik begin met koken, meestal zo'n half uur voordat ik het daadwerkelijk opeet, weet ik echt wel of ik veel of weinig honger heb hoor, dus aan de hand daarvan bepaal ik hoeveel pasta, rijst of aardappels ik kook. En veel honger of niet, ik eet toch echt 1 slavink of 1 biefstuk en niet 2 of meer. En ja soms, heb ik misschien toch een aardappeltje te veel gekookt en was mijn oog groter dan mijn maag, maar ik heb echt niet ineens de helft van wat ik gekookt heb over.
rosanna08 schreef:
29-09-2019 16:02
jij zegt dat dat niet telt, want je walst er gewoon overheen, ook nu weer
Ik had net zitten aanvullen, crosspost.

Joh, ik zou sowieso niet bij je op bezoek komen als jij dat niet gezellig vind. Ik ga namelijk alleen bij mensen op bezoek met wie het altijd gezellig is en omgekeerd. Dus er is helemaal geen probleem.

En mocht ik toch aan de deur staan terwijl ik weet dat jij dat niet fijn vind dan zijn de redenen die ik kan bedenken dat je in je huis ligt te vervuilen en ik je te lief heb om dat te laten gebeuren en dan heb ik inderdaad schijt aan wat jij ervan vindt, dan kom ik gewoon mijn vriendin helpen omdat ze hulp nodig heeft.

Of mijn vader is dood en ik ben in blinde paniek naar je huis gereden omdat ik niet weet wat ik met mezelf aan moet, en als je een vriendin bent zet je je in dat geval maar gewoon over je onbehagen heen.

Of je hebt jezelf in een isolement geplaatst omdat je door je vent mishandeld wordt en niemand dat mag weten en omdat ik dat vermoed sta ik toch aan de deur.

Weet ik veel. Mijn punt is alleen dat ik het echt heel apart vind dat ook jij weer ervan uit gaat dat VRIENDEN bij je aan de deur staan omdat ze het slecht met je voor hebben, in plaats van te denken dat ze daar uit liefde staan.

Tuurlijk, ik sta elke avond bij mijn vrienden aan de deur want ik heb schijt aan hen, dat is toch gewoon een rare gedachte om over een vriendin te denken?
Am Yisrael Chai!
ñuca schreef:
29-09-2019 16:05
Hier is de situatie zo dat de mensen die onverwacht voor de deur staan meestal familie of vrienden van mijn vriend zijn. En voor mij is het al onverwacht als iemand appt of belt met de vraag of ze over een uurtje kunnen langskomen. Ik kan en wil dan geen spelbreker zijn want vriend vindt het gezellig. Als het aan mij lag kwam hier alleen bezoek dat minstens een dag van tevoren is aangekondigd.

Maar ook: mensen die het niet aanvoelen zijn misschien in de minderheid maar ze bestaan echt wel. En als dat heel toevallig je familie is zit je daar toch maar mooi mee. Familie heb je nou eenmaal, die kies je niet uit.

Dat lijkt me best lastig als je samenwoont met iemand die er zo anders over denkt.
Libra86 schreef:
29-09-2019 15:58
Gelukkig hebben wij eigenlijk nooit onaangekondigd visite.

Gaan zelf ook nooit onaangekondigd op visite.

Als wij weten dat er visite komt, halen wij van alles in huis, taart, chips, frisdrank.
Zo ook bij mij idd. Als ik met iemand/of meerderen bij ons thuis afspreek, haal ik datgene in huis waarvan ik weet dat diegenen het lekker vinden. Wat overblijft en bewaard kan blijven, prima, komt in de volgende dagen wel op, zoniet, geef ik het mee want anders zou ik het weggooien, ook zonde want niet alles smaakt nog even lekker na maanden in de vriezer te hebben gelegen.
wij slapen nooit.
ñuca schreef:
29-09-2019 16:05

Maar tegen je eigen ouders of broer of zus kun je toch wel gewoon zeggen "mam, ik heb echt effe geen zin in je hoor, ik heb een rotweek, ik wil gewoon lekker met een enorme bel wijn naar mijn nest. Ik bel je morgen, goed?"

Als je met zulke naasten al niet gewoon jezelf kunt zijn, met wie dan wel?
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
29-09-2019 16:08

Joh, ik zou sowieso niet bij je op bezoek komen als jij dat niet gezellig vind. Ik ga namelijk alleen bij mensen op bezoek met wie het altijd gezellig is en omgekeerd. Dus er is helemaal geen probleem.

En mocht ik toch aan de deur staan terwijl ik weet dat jij dat niet fijn vind dan zijn de redenen die ik kan bedenken dat je in je huis ligt te vervuilen en ik je te lief heb om dat te laten gebeuren en dan heb ik inderdaad schijt aan wat jij ervan vindt, dan kom ik gewoon mijn vriendin helpen omdat ze hulp nodig heeft.

Of mijn vader is dood en ik ben in blinde paniek naar je huis gereden omdat ik niet weet wat ik met mezelf aan moet, en als je een vriendin bent zet je je in dat geval maar gewoon over je onbehagen heen.

Of je hebt jezelf in een isolement geplaatst omdat je door je vent mishandeld wordt en niemand dat mag weten en omdat ik dat vermoed sta ik toch aan de deur.

Weet ik veel. Mijn punt is alleen dat ik het echt heel apart vind dat ook jij weer ervan uit gaat dat VRIENDEN bij je aan de deur staan omdat ze het slecht met je voor hebben, in plaats van te denken dat ze daar uit liefde staan.

Tuurlijk, ik sta elke avond bij mijn vrienden aan de deur want ik heb schijt aan hen, dat is toch gewoon een rare gedachte om over een vriendin te denken?

Maar als ik weet dat Rosanna spontane bezoeken vervelend vindt, dan bel/app ik toch juist uit liefde van tevoren even en kondig ik mijn bezoek aan?
fashionvictim schreef:
29-09-2019 16:08

ik vind het hartstikke gezellig als iemand op bezoek komt, maar niet als iemand plompverloren op de stoep staat. En denk je nou echt dat ik je buiten laat staan als er iets met je aan de hand is?
Maar zoals jij het brengt, moet ik me maar over mijn misplaatste gene heenzetten, want het is goed bedoeld en mensen maken zich zorgen of hebben een megacrisis.
In mijn ogen is vriendschap ook rekening houden, sterker vooral rekening houden met elkaar en niet iets doen waarvan je weet dat je een ander daar heel ongemakkelijk door laat voelen. En gelukkig doen mijn vrienden dat ook.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Star² schreef:
29-09-2019 16:09
Dat lijkt me best lastig als je samenwoont met iemand die er zo anders over denkt.
Mij ook. Een extra reden voor mij om beslist nooit samen te willen wonen. Ik heb graag zelf in de hand wie er wanneer op bezoek komt.
aloha66 schreef:
29-09-2019 15:09
Ik heb bijstand en doe het ook zo. Vlees in de aanbieding en een vriezer vol.
Ik gooi niets (bijna niets ) weg. Is er 1 saté stokje over dan gaat dat de vriezer in. Idem voor kip. Zitten er 5 stukken in eten wij er alletwee 2 en 1 wordt niet extra opgegeten maar gaat de vriezer in.
Ook de 3 halen 1 extra scheelt veel. Het ene pak wordt snel gebruikt en de andere 2 in de vriezer.
Kost echt niet veel meer dan alles voor de volle pond maar afgepast.
Waarom zou je het volle pond moeten betalen als je dingen afgepast wilt hebben?
Eten in de aanbieding kopen en afgepaste porties gaat prima samen hoor.
Ik koop ook die 3 halen 2 betalen etc, maar vervolgens maak ik de verpakkingen open en gaat het in afgepaste porties de vriezer in. Dus als ik zou willen barbequeen kan ik er 1 satestokje, 1 hamburger en 1 speklapje uithalen, mocht ik dat willen. Ik heb dan niet gelijk 8 satestokjes, 8 hamburgers en 6 speklappen die op moeten of overblijven of waarvoor ik mensen zou moeten uitnodigen om geen eten over te houden.
Voor 1 of 2 personen eten uit de vriezer halen is toch echt goedkoper dan voor ook voor 8 vrienden eten uit de vriezer halen. In het laatste geval moet alles namelijk weer aangevuld worden.
Aanbieding of niet, eten kost geld, en eten voor 8 personen kost meer dan eten voor 1 of 2 personen.
fashionvictim schreef:
29-09-2019 16:11
Maar tegen je eigen ouders of broer of zus kun je toch wel gewoon zeggen "mam, ik heb echt effe geen zin in je hoor, ik heb een rotweek, ik wil gewoon lekker met een enorme bel wijn naar mijn nest. Ik bel je morgen, goed?"

In mijn familie is er zo'n ingeramd "gastvrijheidsdenken" dat dit echt geen optie is, mensen zouden enorm gepikeerd en gekwetst zijn want "ik ben geen bezoek, maar familie". Ik zou kunnen zeggen "ik ben niet zo lekker, ik denk dat ik ziek ben." Dan zouden ze waarschijnlijk alsnog blijven en bouillon of soep gaan maken, want dat hoort zo als iemand ziek is.

Communicatie loopt tussen zender en ontvanger. En soms is niet duidelijk hoe een ander jouw boodschap eigenlijk opvat, omdat hij/zij een andere boodschap uitzendt dan hij/zij eigenlijk zou willen. Dat is echt een reële optie. En natuurlijk hoeft dit niet bij iedereen het geval te zijn, maar het kan wel.
Star² schreef:
29-09-2019 16:12
Maar als ik weet dat Rosanna spontane bezoeken vervelend vindt, dan bel/app ik toch juist uit liefde van tevoren even en kondig ik mijn bezoek aan?
Ja, natuurlijk, dat zeg ik toch?

En vervolgens zegt ze "ja, maar als je dan toch komt? wat dan?"

Nou ik denk dus dat als mensen onverwacht aan de deur staan terwijl ze weten dat die ander daar net dol op is ze daar meestal wel een legitieme reden voor hebben. Overmacht, oprechte bezorgdheid, een probleem waar ze over willen praten, zoiets. Waarom zou je bij iemand op bezoek gaan die een hekel aan bezoek of aan jou of allebei heeft?
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
29-09-2019 16:11

De enige bij wie ik écht mezelf ben is mijn echtgenoot.
De rest van de wereld krijgt de vrolijke masker-dragende Marnamai te zien.

(Ooit kon het bij mijn moeder ook, maar sinds ik uit huis ben ...)

En jep, ik vind ontmoetingen met vrienden soms écht wel leuk (maar vermoeiend), maar dan wel op een moment dat het mij past en ik voorbereid ben.
Niet op een totaal ongepland moment waar ze heel mijn planning of mijn rust komen verstoren.
fashionvictim schreef:
29-09-2019 15:58
Maar alles wat je om 4 uur aan de telefoon zou zeggen kan je toch ook om kwart over 5 bij de voordeur zeggen? Leuk, maar ik sta op het punt te gaan koken en ik heb niet genoeg, wat zullen we doen? Oh, en beetje lullig, maar ik heb nog 40 euro tot mijn salaris komt, dus je mag mee-eten, maar dan moet jij boodschappen doen of betalen, sorry.

Stel nu dat ik degene aan de deur was dan zou ik vervolgens zeggen "joh, ik ben al lang blij dat we binnen mogen komen, ik was met de kinderen met het OV vandaag en we hebben al tig uur vertraging, dus ik dacht ik ga kijken of icetea er is, dan kunnen we in ieder geval even plassen enzo. Zullen we Chinees doen? Een maandmenuutje is toch wel genoeg voor ons allemaal?"

Nou, en dan wordt het vervolgens hartstikke gezellig en zeg jij na het eten "ik moet nog strijken vanavond en vroeg op, zal ik jullie even een slinger geven? Dan hoeven jullie ook niet met dat takke-OV."

En vervolgens gaan we allebei blij naar bed. En de volgende keer sta jij bij mij aan de deur omdat je date je net gedumpt heeft of omdat je de allerslechtste dag ever op je werk had en even stoom af wil blazen.
Met je hele gezin op de stoep staan vind ik sowieso not done.

En we zitten anno nu niet voor niets aan onze telefoons vastgeplakt. Gebruik ze dan ook ipv onverwachts voor de deur te staan! Dan geef je de ander in elk geval nog de mogelijkheid om te zeggen dat het niet uitkomt ipv dat je je opdringt en daar met tig man de wc komt bevuilen.
fashionvictim schreef:
29-09-2019 16:17
Ja, natuurlijk, dat zeg ik toch?

En vervolgens zegt ze "ja, maar als je dan toch komt? wat dan?"

Nou ik denk dus dat als mensen onverwacht aan de deur staan terwijl ze weten dat die ander daar net dol op is ze daar meestal wel een legitieme reden voor hebben. Overmacht, oprechte bezorgdheid, een probleem waar ze over willen praten, zoiets. Waarom zou je bij iemand op bezoek gaan die een hekel aan bezoek of aan jou of allebei heeft?
Dan nog kun je appen om te vragen of het gelegen komt.
Betty_Slocombe schreef:
29-09-2019 16:16
In mijn familie is er zo'n ingeramd "gastvrijheidsdenken" dat dit echt geen optie is, mensen zouden enorm gepikeerd en gekwetst zijn want "ik ben geen bezoek, maar familie". Ik zou kunnen zeggen "ik ben niet zo lekker, ik denk dat ik ziek ben." Dan zouden ze waarschijnlijk alsnog blijven en bouillon of soep gaan maken, want dat hoort zo als iemand ziek is.

Oh, dit herken ik wel, hoor, dat is in mijn familie ook zo. En persoonlijk maak ik dus de afweging dat ik gewoon accepteer dat diegene zo is en dat ik het dus maar beter gezellig kan maken dan me eraan te ergeren. Want diegene is er al en ik hou niet van ruzie om zoiets futiels. Want waar gaat het nu helemaal over? Dan zit je familie een paar uur op de bank, nou ja, ga je ook niet dood van. Liever dat ze onaangekondigd langskomen en dat je denkt "pff, moet dat nu?" dan dat je helemaal geen familie of een klotefamilie die niks om je geeft hebt.
Am Yisrael Chai!
Betty_Slocombe schreef:
29-09-2019 16:16
Dit dus ook.

Mijn familie accepteert geen "nee, nu niet".

Als ik zeg dat ik te ziek ben om bij hen te komen feesten, dan verplaatsen ze 't feest desnoods wel naar mijn living :-D.
Want "dan kan ik er toch bij zijn".

Als ik zeg dat ik geen tijd heb om te feesten, dan verplaatsen ze het feest van datum "want dan kan je er toch bij zijn".
Dat ik het die week geen tijd, energie en zin heb is bijzaak en ga ik ook niet aan hun neus hangen. Snappen ze toch niet.

Ooit 1 keer tegen mijn moeder gezegd maar "geen zin bestaat niet" en "doe dan maar wat moeite, want ik doe de moeite om jou uit te nodigen en een feest te organiseren" en "hoe een ondankbaar wicht ben jij".
Om vervolgens in huilen uit te barsten omdat ik dus niet haar feestje wou komen en dat ze het zo goed bedoelde en heel de familie samen wou.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 29-09-2019 16:23
11.11% gewijzigd
redbulletje schreef:
29-09-2019 16:20
Dan nog kun je appen om te vragen of het gelegen komt.
ja, dat hebben we allemaal al besproken.

Grappig is dat, jullie verwachten allemaal begrip voor jullie introvertheid en hekel aan mensen en iedereen moet dat maar nemen zoals je bent, maar omgekeerd denken ach ja, Tante Truus is nu eenmaal spontaan en zo laat ze merken dat ze van me houdt is dan van jullie uit weer teveel gevraagd.

Over andermans gevoel niet respecteren gesproken.
Am Yisrael Chai!
Ik ben denk ik 1 van de weinigen die het heerlijk vind als er onaangekondigd bezoek komt. Altijd gezellig.
En mocht je aan de deur staan en we moeten weg dan zeg ik dat ook eerlijk. Mensen weten dat van ons.

Er is ook altijd meer dan voldoende eten in huis. Ik verwacht het nu niet maar als er 10 man spontaan komt eten dan gaat het nog makkelijk lukken.

Zelf kom ik niet snel onaangekondigd bij iemand op bezoek. Alleen bij de mensen waarvan ik weet dat ze dat prima vinden.
Star² schreef:
29-09-2019 16:09

Valt wel mee, hij is zelf ook best op zijn rust en ruimte gesteld. Maar als iemand belt om over een uurtje te komen vindt hij dat gewoon leuk. En ik ben me er heel bewust van dat ik daar nogal extreem in ben dus zet ik me daar (al is het soms met veel moeite) dan maar overheen. Het gebeurt ook niet eens wekelijks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven