Geld & Recht alle pijlers

Bijstand royaal?!

19-09-2019 08:28 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds kort met een vriend van mij afgesproken om voor een jaar zijn geld te beheren. Ik ga voor hem minimaal 5000 euro proberen te sparen; 400 per maand plus wat vakantiegeld.Hij heeft nogal een gat in zijn hand en wil graag zijn familie bezoeken in land van herkomst. Hij is van oorsprong asielzoeker en nogal een digibeet/ half analfabeet.
Toen ik zijn inkomsten en uitgaven onder de loep nam was ik toch best wel verbaasd over het vrij te besteden bedrag van 600 euro.

Inkomsten: 1283

bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210

Uitgaven 687

huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51

Als ik het zo bekijk is de bijstand best royaal. Toch? Tuurlijk geen zorgkosten en goedkope sociale huurwoning (Bij hogere huur krijg je ook meer toeslag), maar dan nog is er m.i genoeg ruimte om dit op te vangen.
Moirmel schreef:
29-09-2019 23:22
Meer dan 25 jaar, dus ze is een jaar of 45? En dan te oud voor iets anders? De krapte op de arbeidsmarkt is enorm op dit moment.
In welke hoek zou die buurvrouw het dan moeten zoeken volgens jou?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Geronimo2 schreef:
30-09-2019 01:01

Wat wel geestig is dat iemand hier, die in de bijstand zit, wel eens zal vertellen waar het belastinggeld naar toe moet terwijl diegene er niet eens aan meebetaald. Blijf SP stemmen, die zijn trouwens niet links maar communistisch, een volkomen mislukt economisch model.
Over wie heb je het nou?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
30-09-2019 09:42
Over wie heb je het nou?
Blijkbaar is hier in een voedende hand gebeten.
Best goed om daar bij stil te staan.
Theamuts schreef:
30-09-2019 10:57
Wauw, er zijn dus echt mensen die zo denken.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
30-09-2019 11:16
Wauw, er zijn dus echt mensen die zo denken.
Over wie heb je het nou?
2019 schreef:
30-09-2019 08:01
Je zegt het nog net niet hard op maar je bent zo te lezen wel een voorstander dat bijstandsgerechtigde geen stemrechten mogen hebben omdat ze zogenaamd geen belasting betalen..
Nee, dat is wat je wil lezen, een samenleving doe je met ze allen en dus is het ook belangrijk dat iedereen stemt.
Theamuts schreef:
Want anders?

Nog iemand die vind dat als je in de bijstand zit je je kop moet houden tenzij het is om je dankbaarheid te tonen?

Persoonlijk sta ik er iets anders in dan bv solo. Wat niet wegneemt dat solo daar gewoon zo over mag denken en, jawel, zelfs mag uiten!

Volgens mij vind niemand hier van " team uitkering" dat midden inkomens het best regelmatig pittig hebben. Middeninkomens is nogal breed dus heb het dan over de onderkant van deze groep.

Dat het niet oneindig is klopt ook. Maar er komen ook geen miljoenen deze kant op... Zwaar gechargeerd is dat.
Wat mij betreft zou de verdeling anders moeten. En ik ben voorstander van de toeslagen meer trapsgewijs naar nul te brengen, nu is het oneerlijk naar mijn mening. Met de huurtoeslag gaat dit gebeuren begreep ik op prinsjesdag. Fijn voor een groep die er nu net naastzit. Ook al is het maar 50 euro per maand, het is net ff adem.

Aow.. Niet iedere 70 plusser heeft het royaal. Ook daar is armoede.

Wel jammer dat het een vluchtelingen topic is geworden. Daar is een prima topic voor op actueel?

Bijstand royaal? Tja, ligt eraan hoe je dat bekijkt. Vergeleken met veel landen :ja! Al zijn de kosten hier ook hoger dan in veel landen.
Voor korte tijd is het zeker te doen. Zoals het ook bedoeld is. Maar er zitten nogal wat chronisch zieken in de bijstand, waaronder ikzelf, en dan loop je tegen vervanging van grotere dingen aan.

Potjes waar je volgens een aantal eindeloos gebruik van kan maken is allang niet meer zo ruim als dat het bv 10 jaar terug was. Bovendien verschilt het per gemeente. In mijn gemeente is het zeker niet slecht maar ook hier is flink wat geschrapt. En in tijden van crisis begrijp ik prima dat ik ook wat moet inleveren.

Voor de groep die vind dat je alleen maar dankbaar moet zijn omdat zij het betalen..
Ik ben dankbaar! Blij dat ik in Nederland woon. Maar zodra het uit soort superieure houding afgedwongen wordt dan roept dit een naar gevoel op. Dat ik minder ben.
En die houding daar heb ik echt een gruwelijke hekel aan!
Jij werkt maar dat is niet hetzelfde als een beter mens zijn. En ook niet dat jij wel ff vanachter je scherm kunt beoordelen of ik wel of niet terecht in de bijstand zit. Daar hebben we instanties voor die dat beoordelen. Gaat flink wat aan vooraf voordat ze tot de conclusie komen... Afgekeurd.

En ja ook bij instanties worden fouten gemaakt. En ja er maken mensen misbruik van voorzieningen. Klopt!

Afgelopen week was in het nieuws hoeveel er naar schatting aan belasting misgelopen wordt door zwartwerk. Dat zwartwerk word voornamelijk door werkenden gedaan. En door werkenden ingehuurd.

Is dit wel oke? Mogen de mensen in de bijstand nu er in eerste instantie vanuit gaan dat iedere werkende dus en/of zwartwerk of laat werken?
Dat diegene eerst maar eens bewijzen moet.. En dan nog want ik ken iemand of heb een buurvrouw die doet het ook dus zal jij het ook wel doen?

Luister eerst eens naar het verhaal, zonder al te denken.. Zal wel niet waar zijn.. En ga in gesprek. En ja dan mag je best vragen stellen. Ik heb niks te verbergen!

Ik wil alleen ook graag met respect en als volwaardig mens behandeld worden. Kun je dat niet opbrengen? Laat mij dan gewoon.
Dan laat ik jou.

Wie de schoen past....
amarna schreef:
30-09-2019 08:37
Niet alle pensionado's waren tandarts of accountant en hebben een riant pensioen. Voor voormalige bouwvakkers en typistes is de financiele situatie heel anders. Die hebben geen boot of vakantiehuis.
Dat niet alleen, het is ook de generatie waar vrouwen geen bedrijfspensioen opbouwden dus die hebben alleen AOW en niet iedereen heeft naast zijn AOW nog een ander pensioen en er zijn nog steeds heel veel werkgevers die niets geregeld hebben voor hun personeel als het gaat om pensioen. Wat schrijnend is dat deze mensen geen enkele mogelijkheid hebben om hun inkomen te verhogen en hun zorgkosten heel hoog zijn dus elk jaar moeten ze hun eigen risico al betalen.
Ik vind het prima om te betalen voor mensen die niet kunnen werken, en kijk daar niet op neer. Ik vind het niet prima als mensen die niet kunnen werken menen dat ze "de werkende mensch" op de vingers mogen tikken omdat ze niet nog meer belasting willen/ kunnen afdragen dan ze al doen omdat ze dan zelf weinig meer overhouden.
Bovenstaande is ook een mening, die mag er ook zijn. (Net als de jouwe.)

En ja, ik ben blij dat mijn kinderen en ik gezond zijn maar dat wil niet zeggen dat ik niet worstel. Ik moet ook overal voor vechten, en dat valt mij vaak niet gemakkelijk.
Mag ik dat hardop zeggen? Of wordt het dan geïnterpreteerd als neerkijken op een ander. Waarom?
anoniem_63e9328468450 wijzigde dit bericht op 30-09-2019 11:41
25.35% gewijzigd
Theamuts schreef:
30-09-2019 11:33
Ik vind het prima om te betalen voor mensen die niet kunnen werken, en kijk daar niet op neer. Ik vind het niet prima als mensen die niet kunnen werken menen dat ze "de werkende mensch" op de vingers mogen tikken omdat ze niet nog meer belasting willen/ kunnen afdragen dan ze al doen omdat ze dan zelf weinig meer overhouden.
Bovenstaande is ook een mening, die mag er ook zijn. (Net als de jouwe.)
Oké, dus als ik niet meer rondkom, omdat kosten stijgen, uitkering niet of minder.
Dan mag ik daar niks van zeggen tegen de werkenden?
Want? Waarom niet?

Of begreep ik het niet goed.

Hoe bedoelde jij de opmerking bijten in de hand van diegene die je voed?
Geronimo2 schreef:
30-09-2019 01:01

Wat wel geestig is dat iemand hier, die in de bijstand zit, wel eens zal vertellen waar het belastinggeld naar toe moet terwijl diegene er niet eens aan meebetaald. Blijf SP stemmen, die zijn trouwens niet links maar communistisch, een volkomen mislukt economisch model.
Mijn post was een reactie op bovenstaande.
Wellicht is het goed om na te denken over de reden waarom iemand zoiets post. (Wellicht niet om jou aan te vallen, maar om iets duidelijk te maken wat er bij diegene speelt.)
anoniem_63e9328468450 wijzigde dit bericht op 30-09-2019 11:48
9.35% gewijzigd
benmamma schreef:
30-09-2019 11:38
Oké, dus als ik niet meer rondkom, omdat kosten stijgen, uitkering niet of minder.
Dan mag ik daar niks van zeggen tegen de werkenden?
Want? Waarom niet?

Of begreep ik het niet goed.

Hoe bedoelde jij de opmerking bijten in de hand van diegene die je voed?
Mag ik als werkende ook zeggen dat ik het moeilijk heb tegen niet-werkenden?
Waarom niet?
Theamuts schreef:
30-09-2019 11:45
Waarom niet?
Heeft er iemand beweerd dat dat niet mag?

Punt is dat 'moeilijk hebben' onvergelijkbaar is, dus het ene 'moeilijk hebben' is niet erger dan het andere 'moeilijk hebben'.

Andersom lijkt het wel te mogen: jij, als werkende, mag blijkbaar wel vinden dat niet-werkenden niet moeten zeuren, eeuwig dankbaar moeten zijn en vooral niet een eigen mening mogen hebben, want ze bijten daarmee in de hand die ze voedt.

David Dunning
Theamuts schreef:
De belastingbetaler zie ik niet als een voedende hand maar als een ondersteuner van onze samenleving. Ik raak wel gepikeerd als mensen zo opgaan in hun eigen "leed" dat ze niet meer zien dat de wereld niet alleen om hun behoeften draait. Armoede in de AOW wordt niet gezien terwijl dat de kwetsbaarste groep in onze samenleving is, modaal wordt weggehoond als die de groep bijstandsgerechtigden liever niet ziet groeien, terwijl deze groep keihard werkt en steeds minder overhoud.

Maar hé, werken is leuk en je hebt zoveel meer privileges en waardering dan in de bijstand. Vraag dat maar eens aan die duizenden werkenden die voor minimumloon 's avonds uitgeput thuiskomen na een dag onbeschoft gedrag en/of bedreigd worden en bespuugd. Je weet wel, al die conducteurs, agenten, ambulance personeel, schoonmakers, kassières, winkelpersoneel, horecapersoneel enz.enz. Dan hebben we het nog niet over bazen en/of collega's die je het leven zuur maken vanwege een bepaald beleid of gewoon omdat ze als persoon niet sporen. Uiteraard zijn deze mensen fysiek en mentaal kerngezond, en als je je ziekmeldt dan is er totaal geen druk vanuit het management om zo snel mogelijk, dan wel aangepast, aan het werk te gaan.

Nee, er is maar één groep in Nederland die pas echt lijdt en die groep, die weliswaar belasting betaald maar het daarna weer ruimschoots terug ontvangt plus vele extra's, heeft dan ook nog het lef om te beweren dat de rest het zo fantastisch heeft dat er wel meer vanaf kan. De rijkdom van Nederland is een wassen neus als je achter de meeste voordeuren kijkt van modaal.

Gelukkig weet ik ook dat de meeste mensen de bijstand in stand willen houden omdat het je menselijke plicht is om de zwakkeren in onze samenleving te ondersteunen, en geloof het of niet, ik ben er één van, daarnaast is ons inkomen niet modaal maar er ver boven, dus het is wel mogelijk om te kijken naar de bijdrage die iedereen levert. Dat kan door vrijwilligerswerk of betaalde baan, stomweg vanuit de bijstand blèren dat jouw leed gezien moet worden en werkenden beledigen maakt iemand alleen maar vermoeiend, ongeïnformeerd/dom en irritant.
Geronimo2 schreef:
30-09-2019 12:06
De belastingbetaler zie ik niet als een voedende hand maar als een ondersteuner van onze samenleving. Ik raak wel gepikeerd als mensen zo opgaan in hun eigen "leed" dat ze niet meer zien dat de wereld niet alleen om hun behoeften draait. Armoede in de AOW wordt niet gezien terwijl dat de kwetsbaarste groep in onze samenleving is, modaal wordt weggehoond als die de groep bijstandsgerechtigden liever niet ziet groeien, terwijl deze groep keihard werkt en steeds minder overhoud.

Maar hé, werken is leuk en je hebt zoveel meer privileges en waardering dan in de bijstand. Vraag dat maar eens aan die duizenden werkenden die voor minimumloon 's avonds uitgeput thuiskomen na een dag onbeschoft gedrag en/of bedreigd worden en bespuugd. Je weet wel, al die conducteurs, agenten, ambulance personeel, schoonmakers, kassières, winkelpersoneel, horecapersoneel enz.enz. Dan hebben we het nog niet over bazen en/of collega's die je het leven zuur maken vanwege een bepaald beleid of gewoon omdat ze als persoon niet sporen. Uiteraard zijn deze mensen fysiek en mentaal kerngezond, en als je je ziekmeldt dan is er totaal geen druk vanuit het management om zo snel mogelijk, dan wel aangepast, aan het werk te gaan.

Nee, er is maar één groep in Nederland die pas echt lijdt en die groep, die weliswaar belasting betaald maar het daarna weer ruimschoots terug ontvangt plus vele extra's, heeft dan ook nog het lef om te beweren dat de rest het zo fantastisch heeft dat er wel meer vanaf kan. De rijkdom van Nederland is een wassen neus als je achter de meeste voordeuren kijkt van modaal.

Gelukkig weet ik ook dat de meeste mensen de bijstand in stand willen houden omdat het je menselijke plicht is om de zwakkeren in onze samenleving te ondersteunen, en geloof het of niet, ik ben er één van, daarnaast is ons inkomen niet modaal maar er ver boven, dus het is wel mogelijk om te kijken naar de bijdrage die iedereen levert. Dat kan door vrijwilligerswerk of betaalde baan, stomweg vanuit de bijstand blèren dat jouw leed gezien moet worden en werkenden beledigen maakt iemand alleen maar vermoeiend, ongeïnformeerd/dom en irritant.
Als je dit uit dit topic haalt dan lees je wel verdomd selectief en slecht.

David Dunning
Solomio schreef:
30-09-2019 12:02
Heeft er iemand beweerd dat dat niet mag?
Niet letterlijk, ik lees het wel tussen de regels door.
Punt is dat 'moeilijk hebben' onvergelijkbaar is, dus het ene 'moeilijk hebben' is niet erger dan het andere 'moeilijk hebben'.
Hier ben ik het mee eens.
Andersom lijkt het wel te mogen: jij, als werkende, mag blijkbaar wel vinden dat niet-werkenden niet moeten zeuren, eeuwig dankbaar moeten zijn en vooral niet een eigen mening mogen hebben, want ze bijten daarmee in de hand die ze voedt.
Ik vind niet dat niet-werkenden niet mogen zeuren, wel dat ze niet kunnen verwachten van een werkende dat ze zomaar nog meer gaan inleveren omdat een niet-werkende daarom vraagt.

Iemand schreef eerder dat ze nog oude Ikea meubels heeft staan die in het verleden zijn gekocht.
Ik, als werkende, heb mijn leven lang al alleen maar kringloop meubels en tweedehands kleding aan kunnen schaffen. Snap je dan dat ik het onterecht zou vinden als ik geld zou moeten inleveren zodat diegene die niet werkt nieuwe meubels zou kunnen kopen?
Theamuts schreef:
30-09-2019 11:45
Waarom niet?
Ja, schreef ik in mijn vrij lange post.
Maar geef anders ook ff antwoord ipv alleen tegenvraag.
Theamuts schreef:
30-09-2019 12:22
Ik vind niet dat niet-werkenden niet mogen zeuren, wel dat ze niet kunnen verwachten van een werkende dat ze zomaar nog meer gaan inleveren omdat een niet-werkende daarom vraagt.

Iemand schreef eerder dat ze nog oude Ikea meubels heeft staan die in het verleden zijn gekocht.
Ik, als werkende, heb mijn leven lang al alleen maar kringloop meubels en tweedehands kleding aan kunnen schaffen. Snap je dan dat ik het onterecht zou vinden als ik geld zou moeten inleveren zodat diegene die niet werkt nieuwe meubels zou kunnen kopen?
Maar niemand heeft toch beweerd dat werkenden meer moeten gaan inleveren?
Ik vind dat de overheidsuitgaven anders verdeeld zouden moeten worden, maar ja, dat schijnt dan weer zo'n dom niet-werkenden-meninkje te zijn.

En, om even helemaal terug ontopic te gaan: bijstand is allesbehalve royaal, dus zou wat mij betreft hoger mogen.

David Dunning
Solomio schreef:
30-09-2019 12:26
Ik vind dat de overheidsuitgaven anders verdeeld zouden moeten worden, maar ja, dat schijnt dan weer zo'n dom niet-werkenden-meninkje te zijn.
Wie schrijft dat dan? Volgens mij zijn we het daar allemaal mee eens!

En, om even helemaal terug ontopic te gaan: bijstand is allesbehalve royaal, dus zou wat mij betreft hoger mogen.
Ik gun mensen in de bijstand meer inkomen. Als dat van mijn inkomen af moet gaan kies ik uiteraard voor mijzelf.
Geronimo2 schreef:
30-09-2019 12:06

Heb je mijn post wel gelezen of alleen de stukjes die je uitkomen?

Ik heb volgens mij niet beledigd.
En ik blere niet... Ik geef een mening waarin ik ook begrip toon voor standpunt van Oa jou.

Ik ben niet dom, on geïnformeerd. Irritant. Dat zou voor jou zo kunnen zijn.

Ik gaf Oa aan de de middenklasse het best heel pittig kan hebben als ze net buiten de toeslagen vallen. En dat ik het fijn vind voor deze groep dat de huurtoeslag wat meer gefarceerd zal gaan worden.

Kortom.. Waarom zo negatief reageren op een reactie waar ik je in aantal punten gewoon gelijk geef.

Jammer.

Zo ook weinig zin in discussie. Want dit is geen discussie wat mij betreft.
En op moment dat ik als dom, on geïnformeerd wordt neergezet die alleen maar blert en meer wil.. Tja..

Fijn dat je de zwakkeren wilt ondersteunen. Dat dan weer wel.
Theamuts schreef:
30-09-2019 11:44
Mijn post was een reactie op bovenstaande.
Wellicht is het goed om na te denken over de reden waarom iemand zoiets post. (Wellicht niet om jou aan te vallen, maar om iets duidelijk te maken wat er bij diegene speelt.)
Ik wil best nadenken over wat er bij iemand speelt.
Maar deze opmerking over bijten in de hand..
Die zorgde daar niet voor.
Je kan er namelijk tig kanten mee op dus dan is een post waarin je zegt dat het voor jou soms best zwaar is zinvoller.

Want dat geloof ik direct. Ik beweer ook nergens dat in de bijstand zitten de enige positie is waarin het zwaar kan zijn.
Integendeel. Er zijn zat situatie die zwaar kunnen zijn.
Solomio schreef:
30-09-2019 12:26

Net als minimum (jeugd)loon. Of de lasten moeten drastisch omlaag. Huur, zorgkosten,

Een grote groep ouderen blijft wonen in hun goedkope eengezinswoning. Niet omdat ze niet kleiner of gelijkvloers willen gaan wonen maar omdat ze zich dat duurdere appartement niet kunnen veroorloven. Zolang ze blijven zitten wat ze zitten zijn ze financieel het beste af. Door die huren te verlagen kun je die ouderen op twee manieren helpen.

Daardoor zit de sociale huurwoningdoorstroom ook zo vreselijk vast.
benmamma schreef:
30-09-2019 12:33
Heb je mijn post wel gelezen of alleen de stukjes die je uitkomen?

Ik heb volgens mij niet beledigd.
En ik blere niet... Ik geef een mening waarin ik ook begrip toon voor standpunt van Oa jou.

Ik ben niet dom, on geïnformeerd. Irritant. Dat zou voor jou zo kunnen zijn.

Ik gaf Oa aan de de middenklasse het best heel pittig kan hebben als ze net buiten de toeslagen vallen. En dat ik het fijn vind voor deze groep dat de huurtoeslag wat meer gefarceerd zal gaan worden.

Kortom.. Waarom zo negatief reageren op een reactie waar ik je in aantal punten gewoon gelijk geef.

Jammer.

Zo ook weinig zin in discussie. Want dit is geen discussie wat mij betreft.
En op moment dat ik als dom, on geïnformeerd wordt neergezet die alleen maar blert en meer wil.. Tja..

Fijn dat je de zwakkeren wilt ondersteunen. Dat dan weer wel.

Van de groep lage middeninkomens is ook nog een deel dat een huis gekocht heeft. Hoe gaan die voordeel halen uit het aanpakken van de huurtoeslag?
benmamma schreef:
30-09-2019 12:36
Ik wil best nadenken over wat er bij iemand speelt.
Maar deze opmerking over bijten in de hand..
Die zorgde daar niet voor.

Dat was mijn interpretatie van hetgeen Geronimo schreef. Later bleek dat ik dat verkeerd had opgevat.
Het is inderdaad nogal baud gesteld, toch is het een invalshoek die niet weggeschoven kan worden omdat er werkenden zullen zijn die er wel zo over denken. Daar kun je helemaal verontwaardigd over zijn, maar je kunt je ook afvragen waarom iemand zich in zo'n hoekje geduwd kan voelen.
Andersom schreef:
30-09-2019 12:40
Van de groep lage middeninkomens is ook nog een deel dat een huis gekocht heeft. Hoe gaan die voordeel halen uit het aanpakken van de huurtoeslag?
Niet, lijkt mij.

Jemig.. Ik pak 1 maatregel eruit die voor een groep fijn kan zijn en dan krijg ik als reactie dat er ook nog een andere groep is.

Die gun ik ook de wereld... Echt.
Ik gaf alleen aan in mijn eerdere post dat huurtoeslag nu nog ineens stopt bij een euro te veel verdienen en dat ze dat gelukkig gaan veranderen. Lijkt me fijn voor deze groep.

Wat had ik volgens jou moeten schrijven?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven