Zoon (7) diagnose PDD NOS....is dat wel zo??

30-09-2019 22:11 143 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 7 heeft vandaag de diagnose autisme PDD-NOS gekregen. Ik ben stomverbaasd...Na het lezen van wat informatie over PDD NOS vind ik nog steeds niet dat dit de juiste diagnose is...ik ben zo in de war.

Wij zijn naar een orthopedagoog gegaan omdat mijn zoon erg dwars is, nooit doet wat er gevraagd wordt, aan het onderpresteren is, woedeaanvallen heeft en eigenlijk gewoon doet waar hij zelf zin in heeft. Zodra iets te moeilijk is gaat hij ertegenaan schoppen ipv aangeven dat het lastig is voor hem.

Ik vind niet dat de diagnose bij hem past omdat:

-Hij geen spraakachterstand heeft of laat was met praten
- Hij niet direct van slag is wanneer iets anders gaat
- zijn fijne motoriek goed is en hij niet onhandig is
- Hij wel vrienden heeft en daar lekker mee kan spelen.
- Hij zelf vaak kinderen ophaalt om buiten te spelen en hij ook graag bij andere kinderen thuis speelt.
- hij houd zich niet vast aan bepaalde
patronen of dingen moeten niet op een specifieke manier gebeuren
- hij niet overgevoelig is voor bepaalde prikkels
- kan zich wel inleven in een ander...als ik verdrietig ben komt hij mij troosten...als iemand iets graag wil wat hij heeft deelt hij...tenzij hij in een ‘koppige bui’ is

Dingen die wel overeen kunnen komen met autisme:
- heeft woede aanvallen
- wanneer hij iemand niet goed kent is hij heel verlegen...kijkt niet snel aan...maar bij familie/vrienden enz maakt hij prima oogcontact
-voelt zich snel aangevallen bijvoorbeeld als je een grapje over hem maakt
- is erg negatief ingesteld (waarom moet mij dit nou weer overkomen...ik heb zo een pech met alles enz enz.)
- doet niet wat er van hem gevraagd word vooral wanneer hij iets te moeilijk vindt klapt hij dicht en gaat dan ipv zeggen dat hij het niet snapt moeilijk lopen doen....weigert dan te werken (in de klas)

Natuurlijk is het zo dat ieder kind anders is en het ene kind met autisme heeft misschien wel hele andere kenmerken van autisme dan het andere kind maar is het niet zo dat vooral het geen contact kunnen maken of onderhouden een van de belangrijkste kenmerken is?? Ook het van slag raken wanneer dingen anders gaan...

Dit is allemaal nog nieuw sorry als ik dingen schrijf die misschien helemaal niet kloppen.

Hoor graag van ouders met kinderen die PDD NOS hebben...kan het dat je weinig kenmerken hebt (van wat ik tot nu toe heb kunnen vinden) en toch PDD NOS blijkt te hebben??

Ik wil gewoon 100 procent zeker weten wat er aan de hand is zodat ik de juiste hulp kan aanbieden aan mijn zoon en mijn gevoel zegt gewoon dat dit het niet is...
Lariba schreef:
30-09-2019 22:37
Daarnaast heeft TO het niet over een psychiater, de diagnose lijkt hier te zijn gesteld door een orthopedagoog. (Ik vraag me dan ook af of die deze diagnose überhaupt wel mag stellen.)
Ja hoor, dat mag.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
30-09-2019 22:39
Ja hoor, dat mag.
je hebt dus meer ervaring in die sector, my mistake, dan wou ik u zeker niet aanvallen!
Solomio schreef:
30-09-2019 22:39
Ja hoor, dat mag.
Wordt die diagnose dan ook erkend bij het aanvragen van bijv. leerlinggebonden financiering?
De behandelaar had inderdaad uitgelegd dat je het niet meer PDD NOS mag noemen maar autisme niveau 1 geloof ik

Ze hebben een ‘ADOS’ onderzoek gedaan en daar scoorde hij hoog zei ze.
Tijdens dat onderzoek keek hij de onderzoekers ook weinig aan.

Ik heb wel een aantal adviezen gelezen in het verslag maar er staan dingen in als ‘dingen van te voren aangeven zodat hij weet waar hij aan toe is’ maar ik zie niet dat hii van slag is wanneer dingen anders lopen....of duidelijke structuur aanbrengen in dagelijkse dingen maar ook daar zie ik niet dat dat een probleem is
ja dacht ook dat enkel artsen die diagnose mochten stellen!
Strawberry_shortcake schreef:
30-09-2019 22:51
De behandelaar had inderdaad uitgelegd dat je het niet meer PDD NOS mag noemen maar autisme niveau 1 geloof ik

Ik heb wel een aantal adviezen gelezen in het verslag maar er staan dingen in als ‘dingen van te voren aangeven zodat hij weet waar hij aan toe is’ maar ik zie niet dat hii van slag is wanneer dingen anders lopen....of duidelijke structuur aanbrengen in dagelijkse dingen maar ook daar zie ik niet dat dat een probleem is
Misschien niet direct, maar geeft dat wel de problemen in het algehele beeld.
Niet alles hoeft er gelijk uit te komen.
Tinkerbell1988 schreef:
ja dacht ook dat enkel artsen die diagnose mochten stellen!
Niet denken, zeker weten. En van psychiatrie weet je weinig tot niets.
yette schreef:
30-09-2019 22:50
Wordt die diagnose dan ook erkend bij het aanvragen van bijv. leerlinggebonden financiering?
Diagnose is gesteld door orthopedagoog in samenwerking met een psycholoog..othopedagoog heeft alle onderzoeken gedaan en psycholoog leest alles na en kijkt af en toe mee zeg maar
Suðri schreef:
30-09-2019 22:53
Niet denken, zeker weten. En van psychiatrie weet je weinig tot niets.
nee idd heb er nog niet mee te maken gehad
Tinkerbell1988 schreef:
30-09-2019 22:54
Misschien dan gewoon niets zeggen, maar lezen en leren?
Tinkerbell1988 schreef:
30-09-2019 22:54
Waarom roep je dan zo hard van die domme dingen over de psychiatrie?

En TO, heb je dit al met de behandelaren over gesproken? Vaak bieden GGZ instellingen psycho-educatie aan ouders over de diagnose van hun kind.
ik heb ook een zoon met PDD NOS en hij voldoet niet aan alle kenmerken maar heeft toch echt autisme. Idem met mijn Asperger zoon (alle twee gediagnosticeerd voordat de onderverdeling wegviel). Kortom.. Autisme is dusdanig breed dat (terecht) de onderverdeling weg is en het in zijn algemeenheid ASS wordt genoemd..

Maar wat was de reden voor testen dan ?

Hier had ik ook al zelf een aanpak bedacht voordat de diagnose kwam,
De ados is wel redelijk betrouwbaar volgens mij.
Mijn dochter hebben ze willen labelen met ADHD en kenmerken van ASS. Maar waar ik moeite mee heb, is dat het allemaal boterzacht is. Ze onderzoeken een kind, zien het een aantal uren en vinden dan van alles. En wanneer je het vanuit een andere hoek bekijkt, zou dat ook nog kunnen en krijg je wat anders. Zo ging bij bijvoorbeeld een observatie in de klas een moment van even blijven staan voor ze gaat zitten een eigen leven leiden. Wanneer je doorvraagt bij de observator en de juf bleek de halve klas nog rond te lopen. Ze was dus daarin niet uitzonderlijk, onaangepast of hinderlijk. Waarom wordt dat dan benoemd om haar ADHD uit te leggen? En zo waren er wel meer dingen. Haar IQ heeft een forse kloof, maar wonderlijk scoorde ze vooral zeer slecht op alle onderdelen waar ze wat moest schrijven/tekenen en niet bij alle tests die ze mondeling deed. Ligt het probleem dan bij haar begrip of bij haar schrijfvaardigheid? Ik ben mijn gevoel gaan volgen en ben verder gegaan met een motorische en sensomotorisch onderzoek bij een kinderfysiotherapeut. Het probleem en dus een groot deel van de behandeling bleek een motorische ontwikkelingsstoornis te zijn. Het zit in hetzelfde spectrum als ADHD maar je moet het dus vanuit haar motoriek gaan aanpakken. Haar gedragsproblemen bleken vooral frustraties te zijn. Dus lang verhaal kort, volg je gevoel. De professional heeft verstand van het vakgebied, jij van je kind. Wat niet wil zeggen dat je niets kunt met de handelingsadviezen, maar blijkbaar is het plaatje niet compleet.
Mijn dochter heeft ook dat ADOS-onderzoek gehad. Mij werd verteld dat ze dat zo gericht onderzoeken als er al vermoedens zijn van autisme. We kwamen bij dat centrum omdat wij ADD vermoedden en vanwege haar lage zelfbeeld. Het werd PDD-NOS. Toen ik me er meer in ging verdiepen vielen steeds meer kwartjes, ook uit het verleden, op zijn plek. Best wel duidelijke signalen ook, die wij nooit zo zorgelijk vonden. Ze praatte al vroeg ‘volwassen’ en kon urenlang zelf spelen, Playmobil poppetjes in een rij zetten, en geknipte papiertjes op kleur sorteren. Tja.
Hebben jullie gevraagd om een diagnose of om hulp bij zijn problematiek?
Ik zou, indien je het niet eens bent met deze diagnose, vragen de diagnose weg te laten en het te houden bij heeft kenmerken van en dan vooral te kijken naar wat hij nodig heeft.

Sowieso vind ik het vreemd dat hij pdd-nos opgeplakt krijgt aangezien dat al niet meer als zodanig benoemd wordt. Alles in dat spectrum wordt ASS genoemd.

Overigens is het wel een beetje een misverstand dat ass’ers geen empathie zouden hebben. Ze kunnen zich best inleven in jouw gevoel. Alleen onderscheiden ze vaak vooral basisemoties. Het schijnt zelfs zo te zijn dat ze juist heel veel emoties voelen en binnenkrijgen maar omdat het een overdaad aan prikkels is ze het niet goed kunnen verwerken.

Misschien zou je eens ‘geef me de vijf!’ kunnen lezen, wellicht herken je dan wat dingen. Er staan veel voorbeelden in, van kinderen met klassiek autisme tot een vorm waarbij het autistisch spectrum wat minder aan het oppervlak ligt.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

Ik lees in de OP over woede-aanvallen en dat hij uitsluitend doet waar hij zelf zin in heeft en dwars is.

Zou natuurlijk zomaar kunnen dat dat voortkomt uit zijn moeite met wanneer dingen anders lopen of hij de structuur niet ervaart.

Het lijstje uit je OP, waarmee je wilt aangeven waarom jij de diagnose niet herkent, bevat nogal wat ideeën over autisme die niet kloppen, of iig niet standaard zijn.

Ik pik er even eentje uit:
'- hij houd zich niet vast aan bepaalde
patronen of dingen moeten niet op een specifieke manier gebeuren'

Kan best dat hij dat wel doet, maar dat jij daar al zo aan gewend bent dat het je niet opvalt. Of mss gaan de meeste dingen gewoon bijna altijd op dezelfde manier.

Iemand schrijft al dat het een misverstand is dat autisten geen empathie zouden hebben. Wel zijn vriendschappen bijv vaak anders, minder wederkerig, maar dat is op 7-jarige leeftijd nog niet zo gek, omdat dan alle kinderen nog redelijk ik-gericht zijn.

David Dunning
yette schreef:
30-09-2019 22:50
Ja, waarom niet?

David Dunning
Heb alleen je op gelezen, laat je door je huisarts verwijzen naar een psycholoog. Die zijn toegerust om diagnoses te stellen. Een orthopedagoog is dat niet.
Juffiejuf schreef:
01-10-2019 05:34
Heb alleen je op gelezen, laat je door je huisarts verwijzen naar een psycholoog. Die zijn toegerust om diagnoses te stellen. Een orthopedagoog is dat niet.
Echt onzin.
Een orthopedagoog is wel degelijk toegerust (en bevoegd) om diagnoses te stellen.
Een psycholoog is dan weer niet altijd toegerust daarvoor.

David Dunning
Solomio schreef:
01-10-2019 05:27
Ik lees in de OP over woede-aanvallen en dat hij uitsluitend doet waar hij zelf zin in heeft en dwars is.

Zou natuurlijk zomaar kunnen dat dat voortkomt uit zijn moeite met wanneer dingen anders lopen of hij de structuur niet ervaart.

Het lijstje uit je OP, waarmee je wilt aangeven waarom jij de diagnose niet herkent, bevat nogal wat ideeën over autisme die niet kloppen, of iig niet standaard zijn.

Ik pik er even eentje uit:
'- hij houd zich niet vast aan bepaalde
patronen of dingen moeten niet op een specifieke manier gebeuren'

Kan best dat hij dat wel doet, maar dat jij daar al zo aan gewend bent dat het je niet opvalt. Of mss gaan de meeste dingen gewoon bijna altijd op dezelfde manier.

Iemand schrijft al dat het een misverstand is dat autisten geen empathie zouden hebben. Wel zijn vriendschappen bijv vaak anders, minder wederkerig, maar dat is op 7-jarige leeftijd nog niet zo gek, omdat dan alle kinderen nog redelijk ik-gericht zijn.
Dit wou ik ook schrijven, ouders hebben vaak al veel onbewust aangepast. Laat het even bezinken en lees er veel over.
Solomio schreef:
01-10-2019 05:43
Echt onzin.
Een orthopedagoog is wel degelijk toegerust (en bevoegd) om diagnoses te stellen.
Een psycholoog is dan weer niet altijd toegerust daarvoor.
Een diagnose mag alleen gesteld worden door een BIG geregistreerde professional, zoals een klinisch psycholoog, of een GZ-psycholoog. Een orthopedagoog mag niet zelfstandig diagnosticeren. Wel onder supervisie van een BIG professional, zoals ik lees is dit in het geval van TO ook gebeurd.
Tinkerbell1988 schreef:
30-09-2019 22:21
maar tegenwoordig moet je iedereen in een hokje steken als hij niet gepast in de rij loopt.
Dit dus. Als je de hele mensheid gaat onderzoeken heeft iedereen wel wat.
beetjegek schreef:
01-10-2019 06:58
Dit dus. Als je de hele mensheid gaat onderzoeken heeft iedereen wel wat.
Nee hoor. Een kenmerk bij een stoornis is dat het diegene belemmerd in zijn functioneren.

Jij als ouder kent hem al zo lang hij leeft. Onbewust ben je waarschijnlijk al heel ver in het aanpassen aan zijn behoeften. Zo ver dat je dat zelf niet meer doorhebt. Jij gaat met jouw zoon om op een manier die jouw zoon nodig heeft. Die tips zijn dus voor anderen die nog niet zo ver zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven