Hoe gastvrij ben jij?

25-09-2019 10:11 931 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een discussie in het Gierige acties topic, dacht ik dat het goed is om een nieuw topic te openen.

Ik trap zelf af.

Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.

Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
We’re all mad here
hoe vinden jullie dat met bezoek dat 'blijft plakken'?

Wij hadden een stel, sprak je af om 13:00 uur en kwamen ze pas om 15:00 uur, want ze hadden zich (vreemd genoeg) verslapen. Niet perse ver van ons vandaan, 30 minuten met de auto. En dan bleven ze altijd net zo lang zitten dat je ze aanbood te blijven eten.
Wat ik op zich helemaal niet erg vind af en toe, maar het gebeurde áltijd bij dit stel. En als we daar kwamen werden we s' morgens al uitgenodigd ( 10:00 uur) en werd er al meteen aangekondigd, zonder dat je ook maar ergens naar vroeg, dat je niet mee kon eten/lunchen.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
VGM1980 schreef:
01-10-2019 18:02

Wij hadden een stel, sprak je af om 13:00 uur en kwamen ze pas om 15:00 uur, want ze hadden zich (vreemd genoeg) verslapen. Niet perse ver van ons vandaan, 30 minuten met de auto. En dan bleven ze altijd net zo lang zitten dat je ze aanbood te blijven eten.
Wat ik op zich helemaal niet erg vind af en toe, maar het gebeurde áltijd bij dit stel. En als we daar kwamen werden we s' morgens al uitgenodigd ( 10:00 uur) en werd er al meteen aangekondigd, zonder dat je ook maar ergens naar vroeg, dat je niet mee kon eten/lunchen.
Dan zou ik dus ook niet meer aanbieden dat ze kunnen mee-eten.

Worden ze om 18u of wanneer je zin hebt om te gaan koken maar naar buiten gedirigeerd.

Of ze mogen blijven hangen, maar je hebt geen eten voor hen.
Nitflex schreef:
01-10-2019 17:51
Makkelijker is om je er gewoon bij neer te leggen dat je niet altijd gastvrij bent. Dat heb ik gedaan en het bevalt me prima.
Hahah ja mij ook hoor. Ik vind het ook echt geen issue. This is me.
We’re all mad here
fashionvictim schreef:
01-10-2019 17:06
Het ging om een boterham met kaas. Gewoon, een boterham met kaas. Niet een soepje met brood, uitsmijter weet ik veel, maar een boterham met een plakje kaas.

Ik heb dat in de 40+ jaar dat ik leef volgens mij nog nooit als avondeten gegeten.
Niet zo doorzeiken, neem je er twee, leg ze op elkaar en maak er een tosti van :D Niet op alle slakken zout leggen en nee we eten geen slakken.
aloha66 schreef:
01-10-2019 18:16
Niet zo doorzeiken, neem je er twee, leg ze op elkaar en maak er een tosti van :D Niet op alle slakken zout leggen en nee we eten geen slakken.

:HA:
VGM1980 schreef:

Ik zeg dan gewoon iets als 'ik ga jullie eruit gooien want ik heb straks nog andere plannen'. En ik schenk gewoon niet meer bij en begin de vaatwasser in te ruimen.
En als ik met iemand om 13 uur afspreek dan hoeven ze om 15 uur niet meer aan te komen kakken. Dan herplan ik de afspraak wel naar een andere dag.
VGM1980 schreef:

Bij dit stel zou ik dus niet meer op bezoek gaan, laat staan ze ooit nog bij mij uit te nodigen. Lekker buiten de deur afspreken en ieder apart laten betalen.
redbulletje schreef:
01-10-2019 18:22
Ik zeg dan gewoon iets als 'ik ga jullie eruit gooien want ik heb straks nog andere plannen'. En ik schenk gewoon niet meer bij en begin de vaatwasser in te ruimen.
En als ik met iemand om 13 uur afspreek dan hoeven ze om 15 uur niet meer aan te komen kakken. Dan herplan ik de afspraak wel naar een andere dag.

Dit. Ik vind het behoorlijk onbeleefd om twee uur te laat op een afspraak te verschijnen. De gastheer/vrouw z'n/haar tijd is net zo belangrijk als die van jou.
redbulletje schreef:
01-10-2019 18:22
I Love de Ervarings-wisdom in jouw berichten altijd, Redbulletje! ;-))
herfstappeltaart schreef:
01-10-2019 18:24
Dit. Ik vind het behoorlijk onbeleefd om twee uur te laat op een afspraak te verschijnen. De gastheer/vrouw z'n/haar tijd is net zo belangrijk als die van jou.
Tenzij ze netjes verwittigd hebben gaat na half 2 de deur hier gewoon niet meer open.

Ik heb wel betere dingen te doen dan uren in de stress te zitten omdat ze elk moment kunnen aanbellen.

En mijn telefoon gaat vanaf dat moment ook op stil.
VGM1980 schreef:

Als je nog steeds met dat soort mensen zou willen afspreken, wat ik persoonlijk niet zou willen dan doe je toch hetzelfde. Zijn ze een half uur te laat, dan bericht dat jullie wat anders zijn gaan doen en dat ze niet meer hoeven te komen. Komen ze wel op tijd dan kondig je direct aan dat ze niet kunnen blijven eten. Desnoods fake je een andere afspraak zodat je daadwerkelijk de deur uit gaat.
Marnamai schreef:
01-10-2019 18:28
Tenzij ze netjes verwittigd hebben gaat na half 2 de deur hier gewoon niet meer open.

Ik heb wel betere dingen te doen dan uren in de stress te zitten omdat ze elk moment kunnen aanbellen.

En mijn telefoon gaat vanaf dat moment ook op stil.
Vreselijk is dat toch he, als mensen te laat komen. Ik heb er ook een aantal in mijn kring die altijd te laat komen, of op het laatste moment afzeggen, terwijl je al van alles extra in huis hebt gehaald. Dan is er ook nog een partij die altijd te vroeg komt, da's ook minder....
Ze belden dan bijv om 13:00 uur dat het ietsje later werd, want ze waren nét wakker geworden. En dan om 14:00 uur bellen dat ze onderweg zijn enz.
We hebben 2 kleine kinderen waardoor je niet echt makkelijk een afspraak faked. Maar ondertussen is het contact op een laag pitje gezet omdat we steeds meer van zulke akkefietjes met ze kregen.
Behalve dat ik niet genoeg eten heb voor ongeplande gasten hebben mijn man en ik allebei een hekel aan koken. Dus meestal gaan er 2 vegetarische schijven de oven in en eten we er (verse) groenten bij omdat ik gezond eten wel belangrijk vind. Aardappelen, rijst of wat dan ook eten we er nooit bij. Heel simpel dus. Avondeten is voor mij een noodzakelijk kwaad en het maken er van vind ik zonde van m’n tijd.

Ik ga echt geen rekening houden met mensen die voor of tijdens het eten langs zouden kunnen komen. Die bied ik dus ook niet aan om te blijven eten. Als hun zo onfatsoenlijk zijn om rond etenstijd langs te komen ben ik zo onfatsoenlijk om ze niet te vragen te blijven eten.
aloha66 schreef:
01-10-2019 18:16
:D
Am Yisrael Chai!
Ik vind mensen die veel te vroeg komen ook irritant. Zeg je vanaf 3 uur en dan staan ze om 1 uur op de stoep. :thunder:
We’re all mad here
Cheshire-cat schreef:
01-10-2019 19:51
Ik vind mensen die veel te vroeg komen ook irritant. Zeg je vanaf 3 uur en dan staan ze om 1 uur op de stoep. :thunder:
Daar zouden ze mogen blijven staan.

Om 3 uur een afspraak dan is mijn huis niet bezoekers-toegankelijk voor half 3 à kwart voor 3.
Een beetje te vroeg kan mij niet schelen, maar om 1 uur ben ik dan nog aan 't poetsen, aan 't koken, hapjes aan 't klaarzetten, moet ik mezelf nog omkleden, dingen uit de weg zetten, wc nog nakijken, ...
En dan blijft de deur dus dicht.

Dan blijf je dus maar buiten staan / in de auto wachten of je gaat een wandeling in 't nabij gelegen park doen.
En als je telefoneert ben ik "niet thuis" en krijg je dat park nog gratis als advies :-).

Ik hou nogal van strikte afspraken en wil best een beetje meebuigen maar niet eindeloos :-).

Als je overigens 3 keer overdreven te vroeg of te laat bent is het ook gedaan met afspreken.
Want dan matchen we niet.

De enigen waarop ik keer op keer vloek qua laatkomerij, maar ze wel nog binnen laat zijn mijn ouders.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 01-10-2019 20:00
16.95% gewijzigd
Cheshire-cat schreef:
01-10-2019 19:51
Tegenwoordig niet veel last meer van maar vroeger wist ik in de (spellen/vriendenkring) precies tegen wie ik moest zeggen “19.30” en tegen wie ik moest zeggen “20.30” als je rond een uur of 20.00 met een spellenavond wilde beginnen (en geen zin had om eerst nog een half uur met iemand individueel te gaan zitten theeleuten)
herfstappeltaart schreef:
01-10-2019 18:19
:HA:
:rofl:
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
VGM1980 schreef:
01-10-2019 18:50
Ze belden dan bijv om 13:00 uur dat het ietsje later werd, want ze waren nét wakker geworden. En dan om 14:00 uur bellen dat ze onderweg zijn enz.
We hebben 2 kleine kinderen waardoor je niet echt makkelijk een afspraak faked. Maar ondertussen is het contact op een laag pitje gezet omdat we steeds meer van zulke akkefietjes met ze kregen.
Ook gewoon in je pyjama op de bank willen netflixen is 'andere plannen hebben'.

En met 2 kleine kinderen heb je toch sowieso je spitsuur met voeder- en bedtijd, dus geen tijd voor gasten rond dat uur?
redbulletje schreef:
01-10-2019 22:30

En met 2 kleine kinderen heb je toch sowieso je spitsuur met voeder- en bedtijd, dus geen tijd voor gasten rond dat uur?

Dat klopt, maar dat inzicht hebben sommige mensen niet. Of ze hebben er gewoon maling aan.
Jaja007 schreef:
01-10-2019 22:14
:rofl:

?
redbulletje schreef:
01-10-2019 22:30
ik heb afgeleerd te vermelden WAT mijn "andere plannen" zijn, zeg gewoon "oh nee, dan kan ik niet"
VGM1980 schreef:
01-10-2019 22:46
Dat klopt, maar dat inzicht hebben sommige mensen niet. Of ze hebben er gewoon maling aan.
Of mensen snappen subtiele hints gewoon echt niet. "Ik ga eens douchen en mezelf in de pyjama steken" zou ik altijd opvatten als: tijd dat ik moet opstappen... maar ook wel eens de reactie gehad: "Oh da's goed hoor, trek je van mij niks aan." Tijdens kraamvisite.
NYC schreef:
02-10-2019 08:57
Of mensen snappen subtiele hints gewoon echt niet. "Ik ga eens douchen en mezelf in de pyjama steken" zou ik altijd opvatten als: tijd dat ik moet opstappen... maar ook wel eens de reactie gehad: "Oh da's goed hoor, trek je van mij niks aan." Tijdens kraamvisite.
Als iemand dat zegt zou dat voor mij een realisatiemoment zijn dat ik al veel te lang ben blijven plakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven