Wie verdient er eigenlijk minimumloon?
zondag 6 oktober 2019 om 13:54
In het topic waarin gesteld werd dat bijstand te royaal is, ging het over de verschillen tussen mensen die bijstand krijgen en mensen die minimumloon verdienen. En toen ging ik me afvragen: wie verdient er eigenlijk minimumloon?
Ik heb het gegoogeld maar dan krijg ik artikeltjes als deze: https://www.ad.nl/economie/ruim-een-op- ... ~acc988b7/
Één op 20 werknemers verdient kennelijk minimumloon. In het artikel wordt de horeca als voorbeeld gegeven wat me erg verbaast, ik heb veel horeca ervaring en dat verdiende echt zo slecht niet. Helemaal met fooien erbij zit je ruim boven minimumloon.
Ik kan me wel voorstellen dat jong personeel in bijvoorbeeld supermarkten en winkels minimumloon verdient, je leest ook vaak dat die er door bedrijven uitgewerkt worden als ze 18 en dus te duur worden. Maar dan hebben we het over bijbaantjes, niet over inkomen waar iemand van moet leven.
Ik heb vanaf het moment dat ik mocht werken allerlei baantjes gehad maar ik geloof niet dat ik ooit minimumloon heb verdiend, ook niet toen ik in een winkel werkte of een blauwe maandag in de schoonmaak.
Schoonmakers, timmermannen, hoveniers, allemaal verdienen ze echt ruim boven minimum. Dus ik bedoel het niet als oordeel maar gewoon omdat ik het niet weet: wie werkt er eigenlijk voor het minimumloon?
Ik heb het gegoogeld maar dan krijg ik artikeltjes als deze: https://www.ad.nl/economie/ruim-een-op- ... ~acc988b7/
Één op 20 werknemers verdient kennelijk minimumloon. In het artikel wordt de horeca als voorbeeld gegeven wat me erg verbaast, ik heb veel horeca ervaring en dat verdiende echt zo slecht niet. Helemaal met fooien erbij zit je ruim boven minimumloon.
Ik kan me wel voorstellen dat jong personeel in bijvoorbeeld supermarkten en winkels minimumloon verdient, je leest ook vaak dat die er door bedrijven uitgewerkt worden als ze 18 en dus te duur worden. Maar dan hebben we het over bijbaantjes, niet over inkomen waar iemand van moet leven.
Ik heb vanaf het moment dat ik mocht werken allerlei baantjes gehad maar ik geloof niet dat ik ooit minimumloon heb verdiend, ook niet toen ik in een winkel werkte of een blauwe maandag in de schoonmaak.
Schoonmakers, timmermannen, hoveniers, allemaal verdienen ze echt ruim boven minimum. Dus ik bedoel het niet als oordeel maar gewoon omdat ik het niet weet: wie werkt er eigenlijk voor het minimumloon?
zondag 6 oktober 2019 om 14:29
Ik zou ervoor tekenen in elk geval als die ruim 2200 uit dat lijstje mijn brutosalaris was.
Ik zit zo rond 1750 bruto per maand.
Toen ik jaren terug begon daar rond de 1600 bruto.
Nog weinig vind ik( ben inmiddels de 50 gepasseerd) maar wel ruim boven minimumloon.
Ik zit zo rond 1750 bruto per maand.
Toen ik jaren terug begon daar rond de 1600 bruto.
Nog weinig vind ik( ben inmiddels de 50 gepasseerd) maar wel ruim boven minimumloon.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
zondag 6 oktober 2019 om 14:29
Uurloon is afhankelijk van het aantal uren.ClumsyNinja schreef: ↑06-10-2019 14:22Ook best laag inderdaad, hoewel je volgens mij ruim een euro boven minimum zit. Toch he, als ik hier een huishoudelijke hulp in wil huren vind ik die niet voor minder dan 12,50 per uur. Zal ook met de locatie te maken hebben misschien?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... mloon-2019
In sommige gevallen is dit dus wel minimumloon.
zondag 6 oktober 2019 om 14:30
Tja, dat begrijp ik inderdaad. Maar ik vind het alsnog absurd.
Ik noemde mijzelf niet voor niets verwend.
zondag 6 oktober 2019 om 14:32
De instantie als je je hulp wit betaald, wil van die 12,50 of meer ook wat overhouden natuurlijk dus die betalen hun medewerkers die 10,50.ClumsyNinja schreef: ↑06-10-2019 14:22Ook best laag inderdaad, hoewel je volgens mij ruim een euro boven minimum zit. Toch he, als ik hier een huishoudelijke hulp in wil huren vind ik die niet voor minder dan 12,50 per uur. Zal ook met de locatie te maken hebben misschien?
zondag 6 oktober 2019 om 14:33
Als jij je hulp €12,50 per uur betaalt, is dat bruto he. Daar moet hij/zij iets van regelen voor arbeidsongeschiktheid, pensioen, en nog inkomstenbelasting over betalen. Reken maar dat dat onder minimumloon is.ClumsyNinja schreef: ↑06-10-2019 14:22Ook best laag inderdaad, hoewel je volgens mij ruim een euro boven minimum zit. Toch he, als ik hier een huishoudelijke hulp in wil huren vind ik die niet voor minder dan 12,50 per uur. Zal ook met de locatie te maken hebben misschien?
zondag 6 oktober 2019 om 14:35
Komt dat niet omda het loon zo laag is? Hier staan vaak wel wat oudere mensen in de Xenos. Er is wel ontzettend veel verloop.ClumsyNinja schreef: ↑06-10-2019 14:12Verbaast me dat ze uberhaupt aangenomen is, ik zie in dat soort winkels eigenlijk alleen heel jonge werknemers, en dan één oudere bedrijfsleider erbij.
zondag 6 oktober 2019 om 14:36
Ik mag hopen dat je via een bureau geen 12,50 per uur betaalt. Van die 12,50 moet dat bureau namelijk ook nog werkgeverslasten betalen. Als dat bureau zelf ook nog wat moet verdienen, blijft er echt geen minimumloon voor de schoonmaakster over.
zondag 6 oktober 2019 om 14:37
Mijn thuishulp krijgt ook zoiets. Ik heb geprobeerd een Pgb te krijgen voor thuishulp, maar dat schijnt tegenwoordig niet meer te kunnen/mogen, zei de gemeente, alleen Zorg In Natura (ZIN). Jammer. Het precieze bedrag weet ik niet, maar de kosten die de gemeente per uur kwijt is aan ZIN via een zorgbureau zijn over de 20 euro, waar zij nog niet eens de helft van krijgt.Broodjehagelslag schreef: ↑06-10-2019 14:19Ik werk als huishoudelijke hulp en verdien €10,50 per uur.
zondag 6 oktober 2019 om 14:39
Hier ook maar ook bij andere winkels zie ik veel 40/50 plussers, ik woon in een dorp misschien dat dat ermee te maken heeft?watdachtjehiervan schreef: ↑06-10-2019 14:35Komt dat niet omda het loon zo laag is? Hier staan vaak wel wat oudere mensen in de Xenos. Er is wel ontzettend veel verloop.
zondag 6 oktober 2019 om 14:41
Ik heb geen hulp, mijn reactie was een reactie op iemand die aangaf dat ze 12,50 betaald.
zondag 6 oktober 2019 om 14:42
Dat. Vaak heb je meer dan minimum, maar alsnog bagger betaald omdat je misschien 50 cent per uur boven minimum zit. Concreet heb je dan nog een mager salaris.dubbelvla schreef: ↑06-10-2019 14:17Schoonzusje rijdt taxi en krijgt idd ook echt minimum. Dan voel ik me verwend, want voor dat geld zou ik mijn bed gewoon niet uitkomen.
Ook call centers betalen vaak zeer slecht (wel vaak bonussen bij verkopen e.d.). Call center van het UWV, via uitzendbureau ook minimum.
Of ze geven 10 cent meer ofzo, dan 'klinkt' het beter.
Horeca is ook geen vetpot. Pas na jaren keihard werken ga je wat meer verdienen, of als je een wat hogere functie krijgt als ander personeel aansturen, assistent kok enz.
Je begint doorgaans ook met een 0 uren contract wat ook niet handig is en soms dingen des levens onmogelijk maakt, zoals een huurwoning krijgen.
zondag 6 oktober 2019 om 14:43
zondag 6 oktober 2019 om 14:44
Mijn oude werkgever zette praktisch iedereen die begon op minimumloon en zette ook nog in contract dat de eerste 80 uur overwerk in je salaris verwerkt waren.
Je moest van hele goede huize komen wilde je meer gaan verdienen, ook gaandeweg je jaren & die overuren maakte je ook zeker wel. Misschien wel 3x zoveel. Uitbetalen werd alleen gedaan als je het lef had vier keer te vragen.
Bedrijf was een combi kantoor en magazijn. Groothandels functie & nog steeds bestaande retail organisatie.
Je moest van hele goede huize komen wilde je meer gaan verdienen, ook gaandeweg je jaren & die overuren maakte je ook zeker wel. Misschien wel 3x zoveel. Uitbetalen werd alleen gedaan als je het lef had vier keer te vragen.
Bedrijf was een combi kantoor en magazijn. Groothandels functie & nog steeds bestaande retail organisatie.
zondag 6 oktober 2019 om 14:50
Leuk lijstje, maar er klopt niet zoveel van voor de beroepen die ik ken.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
I'm on energy saving mode
zondag 6 oktober 2019 om 14:51
Ik heb gewerkt als inpakker bij een koekjesfabriek. Minimumloon. Voor mij was het een bijbaantje, maar 80% van de mensen die daar werken, werken daar fulltime.
Ik denk verder dat alle beroepen met MBO niveau 1 en 2 in de buurt zitten van het minimumloon. Dus assistent bij een kapsalon, assistent bij een autobedrijf.
Ik denk verder dat alle beroepen met MBO niveau 1 en 2 in de buurt zitten van het minimumloon. Dus assistent bij een kapsalon, assistent bij een autobedrijf.
zondag 6 oktober 2019 om 15:05
watdachtjehiervan schreef: ↑06-10-2019 14:08Een kennis heeft ooit is gewerkt bij Xenos. Ze verdiende als 40 jarige echt slecht. Ik weet niet of het miniumloon was. Maar veel meer was het niet.
Ik werk idd ook bij iets dat lijkt op Xenos. Lange dagen van half 9 tot kwart over zes waar het minimumloon tegenover staat.
zondag 6 oktober 2019 om 15:15
Mijn man zat een tijd in de ww. In zijn functieomgeving was een grote ontslaggolf dus veel mensen die dezelfde werkervaring en studie hadden. In zijn oude functie kwam hij niet meer aan de bak. Toch ging hij werken, hij pakte alles aan. Inderdaad ook kinderen die speciaal onderwijs volgden per busje vervoeren. Dat betekende s'ochtends eerst 24 kilometer naar het bedrijf fietsen om de bus op te halen, door weer en wind. (Wij hebben zelf al jaren geen auto.) dan 1,5 uur kinderen ophalen en afzetten. Dan weer 24 kilometer naar huis fietsen. Dan een paar uur naar vacatures zoeken. Dan in de middag weer 24 kilometer fietsen, de kinderen ophalen en weer naar huis fietsen. Hij hield 7,80 per uur schoon over.
Dat was per maand minder dan hij aan ww kreeg. Het UWV vulde dit aan. Met andere woorden, als hij niet zou werken en alleen ww zou ontvangen bracht dat per maand net zoveel op. Veel collega's van hem hadden het werk echter als gewoon inkomen met nog een baan erbij.
Dat was per maand minder dan hij aan ww kreeg. Het UWV vulde dit aan. Met andere woorden, als hij niet zou werken en alleen ww zou ontvangen bracht dat per maand net zoveel op. Veel collega's van hem hadden het werk echter als gewoon inkomen met nog een baan erbij.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 06-10-2019 15:37
2.84% gewijzigd
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Kan jij dan niet beter 40 uur gaan werken en hij 24 uur?
zondag 6 oktober 2019 om 15:19
zondag 6 oktober 2019 om 15:23
Ik heb juist het idee dat de gouden tijden met prima salarissen steeds meer tot het verleden gaan behoren.
Ik heb werkelijk waar nog nooit voor een minimumloon gewerkt. Dit is mijn eerste baan met een belabberd salaris. Heb ook nog nooit zo hard moeten werken, onderschat werken in de detailhandel niet. Ik vind het echt zwaar en heel erg druk.
Nu ben ik ook geen jobhopper geweest. Heb maar voor 3 werkgevers gewerkt (lange periodes) en tussendoor 2x een aantal maanden voor een uitzendbureau.
En ik werk sinds de jaren 80. Gewoon mbo kantoorbaantjes gehad. Maar altijd goed betaald.