Bijstand royaal?!
donderdag 19 september 2019 om 08:28
Ik heb sinds kort met een vriend van mij afgesproken om voor een jaar zijn geld te beheren. Ik ga voor hem minimaal 5000 euro proberen te sparen; 400 per maand plus wat vakantiegeld.Hij heeft nogal een gat in zijn hand en wil graag zijn familie bezoeken in land van herkomst. Hij is van oorsprong asielzoeker en nogal een digibeet/ half analfabeet.
Toen ik zijn inkomsten en uitgaven onder de loep nam was ik toch best wel verbaasd over het vrij te besteden bedrag van 600 euro.
Inkomsten: 1283
bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210
Uitgaven 687
huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51
Als ik het zo bekijk is de bijstand best royaal. Toch? Tuurlijk geen zorgkosten en goedkope sociale huurwoning (Bij hogere huur krijg je ook meer toeslag), maar dan nog is er m.i genoeg ruimte om dit op te vangen.
Toen ik zijn inkomsten en uitgaven onder de loep nam was ik toch best wel verbaasd over het vrij te besteden bedrag van 600 euro.
Inkomsten: 1283
bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210
Uitgaven 687
huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51
Als ik het zo bekijk is de bijstand best royaal. Toch? Tuurlijk geen zorgkosten en goedkope sociale huurwoning (Bij hogere huur krijg je ook meer toeslag), maar dan nog is er m.i genoeg ruimte om dit op te vangen.
zondag 6 oktober 2019 om 22:27
Geloof ik.
Maar ook voor zelfde zou ik graag overstappen.
Mogen best regels zen controle zijn hoor.
zondag 6 oktober 2019 om 22:28
50 bijgedragen maar de bedragen zijn wel naar beneden geschroefd en de leeftijd omhoog. Dat 50 100 gaat dus niet op.Andersom schreef: ↑06-10-2019 12:49Ja, dus die hebben 50% bijgedragen om nu 100% te ontvangen. Dat vind ik verder heel normaal hoor, want dat was de tijdsgeest. Maar daarmee kun je immigranten dus niet vergelijken als mensen die niets of bijna niets hebben bijgedragen, want dat is geen criterium voor het wel of niet krijgen van AOW.
zondag 6 oktober 2019 om 22:29
zondag 6 oktober 2019 om 22:31
zondag 6 oktober 2019 om 22:32
Ze vertellen het mij zelf. Uit eigen beweging dus.
Blijkbaar willen ze graag dat ik het weet, ze klinken in ieder geval alsof ze er retetrots op zijn.
zondag 6 oktober 2019 om 22:33
Ik denk dat je het geld en de energie beter kunt inzetten voor mensen die graag aan het werk willen en ook een reële kans maken op de arbeidsmarkt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zondag 6 oktober 2019 om 22:34
Zeker niet beginnen aan de uitleg waarom het aanpakken van deze groep waarschijnlijk meer zal kosten dan het bespaard.
https://www.youtube.com/watch?v=t99KH0TR-J4
zondag 6 oktober 2019 om 22:35
Mooi.
Je ziet in dit topic hoe moeilijk het voor bijstandsgerechtigden kan zijn om nog een beetje trots op zichzelf te zijn.
Fijn dat jij mensen kent die dat wel lukt.
David Dunning
David Dunning
zondag 6 oktober 2019 om 22:35
Hoe zou dat geld dan ingezet moeten worden? Mensen die graag aan het werk willen en een reële kans maken kunnen dat zelf wel regelen. Die hebben daar geen financiering voor nodig.
zondag 6 oktober 2019 om 22:40
Wia ligt aan je laatst verdiende salaris, dus dat bedrag kan ook lager zijn dan bijstand.benmamma schreef: ↑06-10-2019 21:57Ik zou graag naar de WIA gaan. Van die Negatieve naam af.
Wat solo denk ik bedoeld, dat het financieel voor de kosten niet uitmaakt. De belastingbetaler is misschien zelfs slechter af omdat WIA volgens mij, maar kan ik echt naast zitten iets hoger is.
Ook voor zelfde bedrag graag over naar de WIA.
Maar je hebt gelijk : ik ben blij dat ik in de Wia zit en (hoera!) buiten ook nog in een rolstoel, dus lekker zichtbaar ziek. Ik heb dus nooit dit soort gezeik wat oa jij wel hebt. Lijkt me vreselijk.
zondag 6 oktober 2019 om 22:42
Ik snap het ook oprecht niet.Moirmel schreef: ↑06-10-2019 22:34Zeker niet beginnen aan de uitleg waarom het aanpakken van deze groep waarschijnlijk meer zal kosten dan het bespaard.
https://www.youtube.com/watch?v=t99KH0TR-J4
Als nou 80% van de bevolking in de bijstand ging omdat ze niet willen werken, ja, dan heb je een probleem.
Maar van de 400.000 bijstandsgerechtigden kan een substantieel deel niet werken.
Een ander deel zit er tijdelijk omdat hun WW is afgelopen en ze nog geen baan hebben.
Nog een deel zal mss wat extra hulp nodig hebben en dan ook aan het werk kunnen.
En dan is er een groep met zo'n enorme afstand tot de arbeidsmarkt dat daar geen hulp tegen opgewassen is. Is denk ik een vrij diverse groep, waarvan een deel het inmiddels wel goed vindt zo.
En over die kleine groep hebben we het.
Maar omdat je aan de buitenkant vaak niet ziet bij welke groep iemand hoort beschouwen we iedereen maar als klaploper, tot het tegendeel bewezen is, voor een half jaar. En zelfs dan twijfelen we nog.
Nee, ik snap oprecht niet dat mensen zich boos maken over zoiets, waar ze a) niks van merken en b) niks aan kunnen doen.
David Dunning
David Dunning
zondag 6 oktober 2019 om 22:44
Ik ben ook godsblij dat ik in de WAO zit.*Kettricken* schreef: ↑06-10-2019 22:40Wia ligt aan je laatst verdiende salaris, dus dat bedrag kan ook lager zijn dan bijstand.
Maar je hebt gelijk : ik ben blij dat ik in de Wia zit en (hoera!) buiten ook nog in een rolstoel, dus lekker zichtbaar ziek. Ik heb dus nooit dit soort gezeik wat oa jij wel hebt. Lijkt me vreselijk.
Helaas geen rolstoel.
David Dunning
David Dunning
zondag 6 oktober 2019 om 22:48
Tis wel goed om weer even helder te krijgen wie welke mening heeft.
David Dunning
David Dunning
zondag 6 oktober 2019 om 22:52
Nee de meeste zeikers met hun sarcasme modus knopje willen koste wat het kost hun gelijk halen... spuitje hier..zielig doen...proberen hun gelijk te halen bij medestanders...Kunnen hele avonden discussiëren maar hè langer dan een uurtje werken....neeeee dat kunnen ze ECHT niet aan...
Ik ben er ook wel klaar mee hier....
zondag 6 oktober 2019 om 22:55
En dan heb je de pech dat je ondanks je in de Wia zit nog steeds je hele hebben en houwen bloot mag leggen bij de Sociale Dienst om aanvulling te krijgen tot de bijstandsnorm.*Kettricken* schreef: ↑06-10-2019 22:40Wia ligt aan je laatst verdiende salaris, dus dat bedrag kan ook lager zijn dan bijstand.
zondag 6 oktober 2019 om 22:56
Mijn baas vond dat discussiëren nogal tijdrovend, dus helaas, daar kon ik geen geld mee verdienen.timeforachange schreef: ↑06-10-2019 22:52Nee de meeste zeikers met hun sarcasme modus knopje willen koste wat het kost hun gelijk halen... spuitje hier..zielig doen...proberen hun gelijk te halen bij medestanders...Kunnen hele avonden discussiëren maar hè langer dan een uurtje werken....neeeee dat kunnen ze ECHT niet aan...
David Dunning
David Dunning
zondag 6 oktober 2019 om 22:58
Als je 's avonds een bericht typen vergelijkt met werken, dan heb je waarschijnlijk een leuk baantje of totaal geen contact meer met de werkvloer.timeforachange schreef: ↑06-10-2019 22:52Nee de meeste zeikers met hun sarcasme modus knopje willen koste wat het kost hun gelijk halen... spuitje hier..zielig doen...proberen hun gelijk te halen bij medestanders...Kunnen hele avonden discussiëren maar hè langer dan een uurtje werken....neeeee dat kunnen ze ECHT niet aan...
En mocht je menen dat enkel bijstandsgerechtigden deze op bestrijden, heb je geen gevoel met de realiteit.
zondag 6 oktober 2019 om 23:05
Ik raad je aan om het hele topic te lezen.