Groot inkomensverschil met partner

06-10-2019 21:18 111 berichten
..
anoniem_654bd3aa1ef47 wijzigde dit bericht op 12-03-2020 20:09
99.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maar als je naar rato een huis afbetaalt omdat dat "eerlijker" is, word je dan ook naar rato eigenaar van het huis? Of wordt dan verwacht dat bij een eventuele scheiding het huis wel 50/50 verdeeld wordt? Naar rato betalen is dan ook naar rato verdelen bij een scheiding lijkt me?
Moosey schreef:
06-10-2019 22:47
Hoe lang zijn jullie samen? Ik vind het feit dat hij het fijn zou vinden als jij zijn schuld afbetaalt wel een tikje alarmerend..
Dat begrijp ik. We zijn vier jaar samen. Hij hield het eerst steeds af, maar het zou hem en ons ook rust geven.
Rosanna1985 schreef:
06-10-2019 22:48
Maar als je naar rato een huis afbetaalt omdat dat "eerlijker" is, word je dan ook naar rato eigenaar van het huis? Of wordt dan verwacht dat bij een eventuele scheiding het huis wel 50/50 verdeeld wordt? Naar rato betalen is dan ook naar rato verdelen bij een scheiding lijkt me?
Dat kan niet met een huis, je bent als je het met zn tweeën koopt ook met z'n tweeën verantwoordelijk voor betalen (hoofdelijk aansprakelijk, dus allebei 100%) en beide 50% eigenaar.
Misschien dat je daar notarieel nog wat in kan wijzigen maar ik dacht het niet. (Maar ik ben geen notaris hoor dus misschien is het onzin).
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 06-10-2019 22:51
4.59% gewijzigd
Rosanna1985 schreef:
06-10-2019 22:48
Dat verwacht ik wel, we zouden daar afspraken over maken.
B1loemetje schreef:
06-10-2019 22:50
Dat begrijp ik. We zijn vier jaar samen. Hij hield het eerst steeds af, maar het zou hem en ons ook rust geven.
Waarom?
Even voor mijn nieuwsgierig, ben je zelf man of vrouw?
B1loemetje schreef:
06-10-2019 22:51
Dat verwacht ik wel, we zouden daar afspraken over maken.
Ik bedoel een constructie waarbij we vastleggen dat we beiden wel hoofdelijk aansprakelijk zijn, maar de opbrengst verdelen naar rato oid.
B1loemetje schreef:
06-10-2019 22:52
Ik bedoel een constructie waarbij we vastleggen dat we beiden wel hoofdelijk aansprakelijk zijn, maar de opbrengst verdelen naar rato oid.
Ik weet niet of dat kan, eigenlijk. In ieder geval niet als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen ;-D
COtweepuntnul schreef:
Even voor mijn nieuwsgierig, ben je zelf man of vrouw?
Vrouw, mijn partner is man. Sorry voor de verwarring.
B1loemetje schreef:
06-10-2019 22:53
Maakt niet uit hoor, wat ik zei, puur nieuwsgierigheid.
Heb je het met hem gehad over en een huis kopen, of zijn dit allemaal ideeën die bij jou leven.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
COtweepuntnul schreef:
Waarom?
Omdat ik er vooral onrust van heb gek genoeg (dat is mijn dwangmatigheid denk ik). Ik heb steeds het gevoel dat hij nog iets “moet” als we rustig samen zijn.
COtweepuntnul schreef:
Dat kan niet met een huis, je bent als je het met zn tweeën koopt ook met z'n tweeën verantwoordelijk voor betalen (hoofdelijk aansprakelijk, dus allebei 100%) en beide 50% eigenaar.
Misschien dat je daar notarieel nog wat in kan wijzigen maar ik dacht het niet. (Maar ik ben geen notaris hoor dus misschien is het onzin).
Ik kan mij er ergens nog iets bij voorstellen dat je niet evenveel bijdraagt omdat het inkomen niet gelijk is. Maar als ik 60% van een lening zou afbetalen zou ik ook verwachten dat ik 60% eigenaar ben van het huis (en niet voor 10% "berooid" ben in geval van een scheiding dus).

Omgekeerd indien ik 40% zou bijdragen zou ik het ook de normaalste zaak van de wereld vinden dat ik dan niet met 50% wegloop in geval van een scheiding.
COtweepuntnul schreef:
Ik weet niet of dat kan, eigenlijk. In ieder geval niet als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen ;-D
Is sowieso niet handig.
B1loemetje schreef:
06-10-2019 22:54
Omdat ik er vooral onrust van heb gek genoeg (dat is mijn dwangmatigheid denk ik). Ik heb steeds het gevoel dat hij nog iets “moet” als we rustig samen zijn.
En zou dat dan weg zijn als dat geld is afgelost?

Waarom vind je het zo belangrijk hoe hij zijn financiën regelt? :)
Rosanna1985 schreef:
Ik kan mij er ergens nog iets bij voorstellen dat je niet evenveel bijdraagt omdat het inkomen niet gelijk is. Maar als ik 60% van een lening zou afbetalen zou ik ook verwachten dat ik 60% eigenaar ben van het huis (en niet voor 10% "berooid" ben in geval van een scheiding dus).

Omgekeerd indien ik 40% zou bijdragen zou ik het ook de normaalste zaak van de wereld vinden dat ik dan niet met 50% wegloop in geval van een scheiding.
Wij beiden zouden dit ook vinden.
B1loemetje schreef:
06-10-2019 22:50
Hm. Ik vind t wel een beetje gek dat hij dus blijkbaar wel echt last heeft van die schuld (is dat echt zo of projecteer jij dat?) maar er niet echt dingen voor wil laten om m sneller weg te werken. Zou het hem (en jullie) rust geven als jij die schuld wel zou afbetalen, maar dat hij hem weer aan jou aflost, voor mijn part renteloos? Let wel, ik zeg niet dat ik dat aan te raden vindt, want je schept daarmee nodig steeds de verwachting dat jij zn financiële sores wel oplost.
boebezoebe schreef:
Heb je het met hem gehad over en een huis kopen, of zijn dit allemaal ideeën die bij jou leven.
Ja, is pas over een jaar of vijf gezien de leeftijd van de kinderen die we beiden hebben en niet in een samengesteld gezin willen laten opgroeien. We hebben het zeker niet concreet. Voor nu en voor mij gaat het vooral over mijn houding t.o.v. verdelen van geld (vind ik niet altijd leuk om bij mezelf te merken) en de grote aankoop die we (is ook mijn belang) willen gaan doen.

Ik bedenk me nu: als ik alleen zou zijn, zou ik die aankoop ook willen doen, hij kan het niet betalen, waarom dan niet sowieso door mij alleen?
Rosanna1985 schreef:

Ik zit even te googlen, maar het is lastig te vinden. Juridisch loket zegt dit:
Bent u allebei eigenaar van de woning? Dan houdt u allebei recht op uw aandeel in het huis als 1 van u eerder vertrekt. U blijft ook verantwoordelijk voor het betalen van de hypotheeklasten. Maak met uw (ex)partner afspraken over de betaling van de hypotheek. Bijvoorbeeld dat degene die in het huis blijft wat meer betaalt. De ander heeft immers geen woongenot meer van het huis en moet kosten maken voor ander onderdak.
Dat lijkt erop dat het altijd (?) 50/50 is?

https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... amenwonen/
Moosey schreef:
06-10-2019 22:56
Hm. Ik vind t wel een beetje gek dat hij dus blijkbaar wel echt last heeft van die schuld (is dat echt zo of projecteer jij dat?) maar er niet echt dingen voor wil laten om m sneller weg te werken. Zou het hem (en jullie) rust geven als jij die schuld wel zou afbetalen, maar dat hij hem weer aan jou aflost, voor mijn part renteloos? Let wel, ik zeg niet dat ik dat aan te raden vindt, want je schept daarmee nodig steeds de verwachting dat jij zn financiële sores wel oplost.
Ik denk dat ik er vooral last van heb, hij heeft dat gewoon minder. Pfff, wat neurotisch he?
B1loemetje schreef:
06-10-2019 23:01
Ik denk dat ik er vooral last van heb, hij heeft dat gewoon minder. Pfff, wat neurotisch he?
Joh, doe als Elsa en laat het los! Als hij er geen last van heeft, waarom jij wel? Het is toch niet jouw probleem? En zonde van je geld...
B1loemetje schreef:
06-10-2019 22:59
Ja, is pas over een jaar of vijf gezien de leeftijd van de kinderen die we beiden hebben en niet in een samengesteld gezin willen laten opgroeien. We hebben het zeker niet concreet. Voor nu en voor mij gaat het vooral over mijn houding t.o.v. verdelen van geld (vind ik niet altijd leuk om bij mezelf te merken) en de grote aankoop die we (is ook mijn belang) willen gaan doen.

Ik bedenk me nu: als ik alleen zou zijn, zou ik die aankoop ook willen doen, hij kan het niet betalen, waarom dan niet sowieso door mij alleen?
Maar wat staat het dan in de weg (zoals ik al eerder vroeg)? Een vakantie plannen of zo?

Als je pas over 5 jaar wil samenwonen, waarom je dan nu al sappel maken (ik hoor steeds dat er weer een recessie aan zit te komen, dus wie weet wat de situatie dan is. Ik zeg dit half als grapje, maar ook half serieus).
boebezoebe wijzigde dit bericht op 06-10-2019 23:03
0.33% gewijzigd
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
B1loemetje schreef:
Oh, ik dacht dat jullie een lesbisch stel waren!
Ik ga nu slapen, reageer morgen weer verder. Allemaal super bedankt! Wordt wel wat helderder zo.
COtweepuntnul schreef:
06-10-2019 23:00
Ik zit even te googlen, maar het is lastig te vinden. Juridisch loket zegt dit:

Dat lijkt erop dat het altijd (?) 50/50 is?

https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... amenwonen/
In dat geval zou ik nooit een ander percentage (hoger óf lager) dan 50% willen bijdragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven