Ex eist verklaring huisarts?

07-10-2019 08:55 110 berichten
Hoi,

Ik heb een vraag voor mijn broer, misschien weet iemand hier hoe dit zit. Hij heeft al een aantal maanden problemen met zijn vriendin en het ziet er naar uit dat ze uit elkaar gaan. Wel is ze ondertussen zwanger van hun tweede kind, lekkere timing.

Nu krijgen wij het idee dat zijn vriendin er alles aan doet om een soort van dossier aan te leggen waarmee ze wil aantonen dat mijn broer niet in staat is om voor zijn kinderen te zorgen.

Mijn vraag is deze. Een paar maanden geleden is onze vader overleden. Mijn broer zocht vanmorgen zijn sleutels en keek ook even in haar tas. Daar vond hij een brief met zijn naam erop. Opengemaakt, en wat blijkt? Het is een verklaring van zijn huisarts waarin staat dat hij psychisch labiel is en daarvoor wordt behandeld.

Zijn vriendin had dit een maand na het overlijden van mijn vader aangevraagd. Tja, hij kreeg ook hulp, praatte met een psycholoog, puur omdat hij slecht kon dealen met het overlijden. Nu mijn vraag: mag dit zomaar? Mag een huisarts dit zomaar verstrekken? Dit valt toch onder de privacywet?

Mijn broer heeft gebeld met de assistente, en die schrok ook een beetje. Hij moet dit verder met de huisarts bespreken volgens haar. Kent iemand deze gang van zaken?
Alle reacties Link kopieren
Foutje
Natuurlijk mag een huisarts dat niet doen en inderdaad meteen andere huisarts nemen
Nee, dat lijkt me niet. Wat bizar dat dit zo is gebeurd.
Nee lijkt mij ook niet, en naar mijn idee had ik (ik heb dezelfde) altijd een vrij integere huisarts. Ik ben heel benieuwd hoe ze dit voor elkaar heeft gekregen.
Lijkt me inderdaad dat dit niet mag. Niet alleen ivm de privacywet maar ook omdat je als arts geheimhoudingsplicht hebt (al ver voor de avg in werking trad). Gegevens mogen alleen verstrekt worden aan derden met toestemming van de patiënt zelf.
Als de huisarts dit zonder toestemming heeft gedaan dan zou ik een klacht indienen
Die huisarts is wel erg zijn boekje te buiten gegaan. Hier geven ze nog niet eens de uitslag van een simpel bloedonderzoek door aan vader of moeder als kind 18 jaar is en zelf door omstandigheden hier niet voor kan bellen.
ririanneke wijzigde dit bericht op 07-10-2019 09:03
13.85% gewijzigd
vreemd verhaal

Als ik (al jarenlang netjes getrouwd) mijn huisarts vraag over iets mbt mijn echtgenoot, geeft de huisarts al geen antwoord.
Wonen jullie in Nederland? Dan mag een huisarts dat niet doen. Ook niet al had je broer het zelf gedaan en heeft je schoonzus gedaan alsof ze je broer was oid.

https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/ ... laring.htm

Afhankelijk van het verhaal van de huisarts bepalen of je een melding doet over de huisarts.
Maar waarom stond op de brief zijn naam? Was de brief aan hem gericht en heeft zij hem misschien onderschept?
Nee dat mag een huisarts niet doen.
I like being a mess. It's who I am.
Maar als op de envelop zijn naam stond, dan was de brief dus aan je broer gericht en niet aan haar. Dan denkt de huisarts blijkbaar dat hij die informatie heeft opgevraagd.
Dan nog is het een vreemd verhaal, waarbij onduidelijk is waarom de huisarts een brief schrijft aan je broer, zonder dat hij zelf daarom heeft gevraagd.
Weet je zeker dat ze hem niet zelf heeft geschreven?
Wow! Dat vind ik nogal wat! Als die huisarts dat echt gedaan heeft, zou ik hem aangeven...
Zij heeft zijn post onderschept, de huisarts heeft niet bewust info verstrekt aan een ander dan de patient.

Dus ik zou mijn broer vertellen dat hij boos moet zijn op haar en niet op de huisarts.
Hij kan wel vragen of het standaard is dat zijn behandelplan opgestuurd word.

Of dat zij dat uit je vriends naam heeft opgevraagd.
Verder lijkt me niet dat zoiets 'rechtsgeldig' is en een eventuele familiezakenrechter zoiets op prijs stelt hoor.
Ze heeft de info dus uit naam van je broer opgevraagd. Misschien online? Ik weet niet of je daarvoor allerlei wachtwoorden nodig hebt?
Such fun!1
nadine1988 schreef:
07-10-2019 09:09
Wow! Dat vind ik nogal wat! Als die huisarts dat echt gedaan heeft, zou ik hem aangeven...
Aangeven om post op de naam van de patient naar diens adres te sturen? De brief was voor hem he?
Lucifer2018 schreef:
07-10-2019 09:11
Aangeven om post op de naam van de patient naar diens adres te sturen? De brief was voor hem he?
Ja, maar iemand moet die brief hebben aangevraagd toch? Ik heb nog nooit ongevraagd een brief van de huisarts met mijn klachten ed ontvangen.
Was de brief niet van de psycholoog? Die sturen wel vaak een verslag van het gesprek en een plan.
Ws. heeft de vriendin een brief gestuurd uit naam van je broer, met verzoek om de informatie.
lilalinda schreef:
07-10-2019 09:01
vreemd verhaal

Als ik (al jarenlang netjes getrouwd) mijn huisarts vraag over iets mbt mijn echtgenoot, geeft de huisarts al geen antwoord.
Helaas zijn er zat huisartsen die daar makkelijker in zijn.
helena2 schreef:
07-10-2019 09:14
Ja, maar iemand moet die brief hebben aangevraagd toch? Ik heb nog nooit ongevraagd een brief van de huisarts met mijn klachten ed ontvangen.
Was de brief niet van de psycholoog? Die sturen wel vaak een verslag van het gesprek en een plan.

Zoiets kan ook. Of het is een kopie van informatie die van huisarts naar behandelaar is gestuurd of andersom. Of van huisarts naar arbo arts ect.
Die komen wel ongevraagd.

De huisarts kan daar heel snel antwoord op geven hoor.
Ook als zij wel uit zijn naam dingen opvraagt, online of niet.

Maar dan nog is de brief geadresserd aan de juiste persoon en niet naar de ex. Of de huisarts dan echt veel te verwijten valt.....
vinsent schreef:
07-10-2019 09:15
Ws. heeft de vriendin een brief gestuurd uit naam van je broer, met verzoek om de informatie.
Mail, inloggegevens van online patienten dossier, kan van alles zijn.
Kortom: we hebben veel vragen voor TO.
Die brief is aan je broer gericht dus de huisarts zal denken dat hij die info aan je broer stuurt. Maar dan nog vraag ik me af of een huisarts termen als ‘psychisch labiel’ gebruikt.

Los daarvan: zijn ex kan niks beginnen in bewijzen dat hij niet voor zijn kinderen kan zorgen. Als hij gewoon zijn zaken ipv orde heeft, woonruimte, inkomen en goed voor zijn kinderen zorgt dan kan een ex echt niet zorgen dat iemand zijn kinderen niet ziet op basis van ongeschikt als vader. Als hij daar bang voor is: laat hem zelf contact opnemen met het cjg. Of zorg dat hij zich aanmeldt voor een cursus ouderschap blijft met zijn ex. Hij kan het beter voor zijn. Maar zulke brieven, die hebben 0 waarde in bepalen of hij zijn kinderen mag zien
Dank voor alle reacties!

Het was een verklaring. Op de envelop stond niet zijn adres, maar zijn naam. Dus die verklaring is daar opgehaald of iets. Niet opgestuurd.

Zit nu te denken dat ze de brief misschien onderschept heeft, wellicht bedoeld voor de behandelaar? Maar dat is toch ook gek, die behandelaar weet toch wel dat hij wordt behandeld.

Er staat:

Dhr. ... is al enige tijd psychisch labiel, waarvoor hij behandeld wordt.

Met vriendelijke groet (...naam huisarts)
Officieel mag een huisarts geen informatie aan derden verstrekken zonder je toestemming.

Maar hoe vaak komt het niet voor dat de vrouw even de huisarts belt voor een briefje voor haar man, of de man belt voor een verklaring van de huisarts, of de ouder belt voor een briefje voor een meerderjarig kind etc. Het briefje is echt nodig en partner is ziek, werkt, in het buitenland, etc etc.

Dit wordt vaak toch gegeven, zeker wanneer ze vermoeden dat het een goede relatie is. Terwijl er officieel een schriftelijke verklaring (er is een handtekening nodig)

De wetgeving is dat er nooit en ten nimmer tegen iemand iets mag zeggen of vrijgeven over jou, zonder jouw toestemming.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven