Ex eist verklaring huisarts?
maandag 7 oktober 2019 om 08:55
Hoi,
Ik heb een vraag voor mijn broer, misschien weet iemand hier hoe dit zit. Hij heeft al een aantal maanden problemen met zijn vriendin en het ziet er naar uit dat ze uit elkaar gaan. Wel is ze ondertussen zwanger van hun tweede kind, lekkere timing.
Nu krijgen wij het idee dat zijn vriendin er alles aan doet om een soort van dossier aan te leggen waarmee ze wil aantonen dat mijn broer niet in staat is om voor zijn kinderen te zorgen.
Mijn vraag is deze. Een paar maanden geleden is onze vader overleden. Mijn broer zocht vanmorgen zijn sleutels en keek ook even in haar tas. Daar vond hij een brief met zijn naam erop. Opengemaakt, en wat blijkt? Het is een verklaring van zijn huisarts waarin staat dat hij psychisch labiel is en daarvoor wordt behandeld.
Zijn vriendin had dit een maand na het overlijden van mijn vader aangevraagd. Tja, hij kreeg ook hulp, praatte met een psycholoog, puur omdat hij slecht kon dealen met het overlijden. Nu mijn vraag: mag dit zomaar? Mag een huisarts dit zomaar verstrekken? Dit valt toch onder de privacywet?
Mijn broer heeft gebeld met de assistente, en die schrok ook een beetje. Hij moet dit verder met de huisarts bespreken volgens haar. Kent iemand deze gang van zaken?
Ik heb een vraag voor mijn broer, misschien weet iemand hier hoe dit zit. Hij heeft al een aantal maanden problemen met zijn vriendin en het ziet er naar uit dat ze uit elkaar gaan. Wel is ze ondertussen zwanger van hun tweede kind, lekkere timing.
Nu krijgen wij het idee dat zijn vriendin er alles aan doet om een soort van dossier aan te leggen waarmee ze wil aantonen dat mijn broer niet in staat is om voor zijn kinderen te zorgen.
Mijn vraag is deze. Een paar maanden geleden is onze vader overleden. Mijn broer zocht vanmorgen zijn sleutels en keek ook even in haar tas. Daar vond hij een brief met zijn naam erop. Opengemaakt, en wat blijkt? Het is een verklaring van zijn huisarts waarin staat dat hij psychisch labiel is en daarvoor wordt behandeld.
Zijn vriendin had dit een maand na het overlijden van mijn vader aangevraagd. Tja, hij kreeg ook hulp, praatte met een psycholoog, puur omdat hij slecht kon dealen met het overlijden. Nu mijn vraag: mag dit zomaar? Mag een huisarts dit zomaar verstrekken? Dit valt toch onder de privacywet?
Mijn broer heeft gebeld met de assistente, en die schrok ook een beetje. Hij moet dit verder met de huisarts bespreken volgens haar. Kent iemand deze gang van zaken?
maandag 7 oktober 2019 om 11:05
Ja, hij ligt te slapen. Maar het feit dat zij de foto kan maken geeft aan dat zij thuis was. Dus hoezo kijkt jij niet om naar zijn zoontje? Ze delen de zorg toch? Makkelijk te weerleggen!Madelon1234 schreef: ↑07-10-2019 10:54Staat zeker niet op zichzelf, klopt. Als mijn broer op de bank in slaap valt, maakt ze al een foto om 'te laten zien' dat ie niet omkijkt naar zijn zoontje van 3. Het gaat helemaal nergens over. Hij denkt er nu over om een tijdje bij mij moeder te gaan wonen, om wat rust te creëren. Ik weet dat dit klinkt als een heel slecht verhaal, en dat is het ook.
maandag 7 oktober 2019 om 11:13
maandag 7 oktober 2019 om 11:14
En wat zei de huisarts toen je broer hem of haar vroeg naar deze brief?Madelon1234 schreef: ↑07-10-2019 11:09Is ook zo, maar ik vertel dat om aan te geven dat die brief van de huisarts niet op zichzelf staat. De situatie is verrot, ook voor mijn neefje en de tweede op komst. Eens. Daarom moeten ze zsm uit elkaar zodat de boel wat rustiger wordt.
maandag 7 oktober 2019 om 11:20
Nou ja, de andere ouder was wakker genoeg om een foto te maken en kon dus ook wel een oogje in het zeil houden...
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
maandag 7 oktober 2019 om 11:21
Ik bedoelde eigenlijk: heeft ie die brief wel gehouden of terug gedaan? Ik geloof niet dat ik die terug zou doen. Ik zou partner er ook op aanspreken omdat ik er bijzonder ontstemd over zou zijn. En HA en assistenten zou ik ook even flink het vel over de oren trekken om dit te doen, mits die brief echt is dus.Madelon1234 schreef: ↑07-10-2019 10:55De brief is van een paar maanden geleden. Hij heeft de brief uit haar tas gehaald inderdaad. Ook niet jofel, maar goed. Als je een envelop tegenkomt waar je naam op staat, tja , dan kijk je wat erin zit.
maandag 7 oktober 2019 om 11:38
het is geen exStefke schreef: ↑07-10-2019 11:13Fijn hoor, zo’n ex! Je krijgt zo niet eens de kans het goed te regelen voor de kinderen. Bah! Heb soms het idee dat je als moeder in een scheiding altijd met 1-0 voorstaat als het om de kinderen gaat, en dat sommige moeders dat dankbaar aangrijpen om vader het vel over de oren te trekken!
hooguit een aanstaande-ex
maandag 7 oktober 2019 om 11:39
met kind???Madelon1234 schreef: ↑07-10-2019 10:54Hij denkt er nu over om een tijdje bij mij moeder te gaan wonen, om wat rust te creëren.
maandag 7 oktober 2019 om 11:46
Om speculaties van jullie kant weg te nemen, hij heeft de huisarts al lang gebeld, maar kreeg de assistente natuurlijk aan de lijn. Dat heb ik in mijn eerdere post ook verteld. Vandaag was geen plek om langs te komen, dus dat moet op een ander moment deze week. De assistente kon er ook geen antwoord op geven.
En ja, hij viel in slaap. Hij zou niet de eerste ter wereld zijn die weleens op de bank in slaap valt. Zijn partner was gewoon thuis, dus geen idee waarom dit een probleem is.
En ja, hij viel in slaap. Hij zou niet de eerste ter wereld zijn die weleens op de bank in slaap valt. Zijn partner was gewoon thuis, dus geen idee waarom dit een probleem is.
maandag 7 oktober 2019 om 12:12
Het verhaal wordt steeds gekker.
Je broer vindt zo’n brief, wil er met de huisarts over praten, maar de huisarts heeft geen tijd..? Heeft je broer wel verteld wat hij gevonden heeft en eventueel de huisarts zou kunnen aanklagen? Volgens mij zou iedere huisarts bij verdenking van schending van zijn geheimhoudingsplicht echt direct het gesprek aan willen gaan en misverstanden uit de wereld helpen...
Overigens gaat het hele topic over de bijna-ex-heks en haar streken, en de ideeen die jij en je broer hebben over haar acties, maar ik ben altijd van mening dat een verhaal twee kanten heeft. Zou haar kant ook best willen lezen.
Je broer vindt zo’n brief, wil er met de huisarts over praten, maar de huisarts heeft geen tijd..? Heeft je broer wel verteld wat hij gevonden heeft en eventueel de huisarts zou kunnen aanklagen? Volgens mij zou iedere huisarts bij verdenking van schending van zijn geheimhoudingsplicht echt direct het gesprek aan willen gaan en misverstanden uit de wereld helpen...
Overigens gaat het hele topic over de bijna-ex-heks en haar streken, en de ideeen die jij en je broer hebben over haar acties, maar ik ben altijd van mening dat een verhaal twee kanten heeft. Zou haar kant ook best willen lezen.
maandag 7 oktober 2019 om 12:15
En de topictitel kun je misschien laten aanpassen: het is geen ex en ze eist helemaal niets. Ze heeft /had een briefje van 1 zin in haar tas, waarvan het niet eens duidelijk is van wie die afkomt en/of het echt is. En je broer heeft dat briefje gevonden en gaat vanavond het gesprek met zijn partner aan. Eerst maar eens afwachten tot vanavond dus lijkt mij.
Vind t toch al opmerkelijk dat ze blijkbaar al maanden met een briefje in haar tas rondloopt.. als ze stiekem wil doen, had ze m wel verstopt, lijkt mij.
Vind t toch al opmerkelijk dat ze blijkbaar al maanden met een briefje in haar tas rondloopt.. als ze stiekem wil doen, had ze m wel verstopt, lijkt mij.
maandag 7 oktober 2019 om 12:22
De assistente gaf aan dat de huisarts vandaag geen tijd heeft. Tja, dat kan. Ik weet natuurlijk niet in welke context hij haar iets heeft verteld. Hij beschuldigde de huisarts ook helemaal nergens van, hij wilde alleen informatie inwinnen. Wanneer en in welke gevallen wordt zo'n verklaring opgesteld.
O en dat dit verhaal twee kanten heeft, is helemaal waar. Mijn broer heeft erg veel moeite met het overlijden van mijn vader en was de afgelopen maanden niet de meest leuke persoon om om je heen te hebben. Hij gaat zeker niet vrijuit, maar op dit soort acties zul je hem niet betrappen.
Mij gaat het er in dit topic meer om of zoiets wel mag/kan en of iemand hier verstand van heeft. Hoe de relatie tussen mijn broer en vriendin is, is iets minder relevant.
O en dat dit verhaal twee kanten heeft, is helemaal waar. Mijn broer heeft erg veel moeite met het overlijden van mijn vader en was de afgelopen maanden niet de meest leuke persoon om om je heen te hebben. Hij gaat zeker niet vrijuit, maar op dit soort acties zul je hem niet betrappen.
Mij gaat het er in dit topic meer om of zoiets wel mag/kan en of iemand hier verstand van heeft. Hoe de relatie tussen mijn broer en vriendin is, is iets minder relevant.
maandag 7 oktober 2019 om 12:50
Die brief kan een kopie zijn van de doorverwijzing met daarin de hulpvraag. De vraag van je broer kan zijn geweest dat hij zich labiel voelt en dan kan dat zo in de verwijzing komen. De doorverwijzing van onze dochter naar de psycholoog bevat ook geen medische termen en werd ook in kopie vorm naar ons huis gestuurd. Dat kan het dus zijn en dan is de huisarts niet fout.
maandag 7 oktober 2019 om 12:57
Want beide ouders moeten aanwezig en wakker zijn als de peuter op is? Dan kun je de scheidingscijfers en verwaarlozingscijfers nog wel wat opplussen...
Zij was thuis om een foto te maken van de slapende vader en het is achterbaks van haar om dat te verdraaien. Zeker als vader geestelijk niet in orde is en onder behandeling is. Daar word je behoorlijk moe van en in plaats van bezorgd te zijn, flikt ze dit.
maandag 7 oktober 2019 om 23:48
Bijzonder vreemd verhaal. Heeft jouw broer jou een foto gestuurd van die brief met envelop met zijn naam erop TO? En wat is zijn eigen verklaring voor de (mogelijke) aanwezigheid voor de brief in de tas? Daarnaast lijkt mij niet dat een huisarts in een professionele (doorverwijzings)brief de kreet 'psychisch labiel' hanteert. Meestal staat er dan dat Pietje Puk mogelijk een stoornis XYZ volgens de DSM-IV heeft en daarom wordt doorverwezen naar een psycholoog. Staat wel in die brief (als die als bestaat) dat hij psychisch labiel zou zijn, dan is het de grote vraag hoe die brief met alleen zijn (voor)naam erop in de tas van de a.s. ex terecht komt en of die inderdaad door de huisarts geschreven én aan haar verstrekt is (al dan niet doordat zij b.v. een truc heeft uitgehaald/zelf gebeld heeft, enz.)
Ik ben zéér benieuwd wat de huisarts dan live tegen jouw vriend te zeggen heeft. Als zijn verhaal klopt zou dit voor hem gerede aanleiding zijn met spoed een afspraak te krijgen. En dat zou de assistente ook moeten begrijpen.
Wel heel benieuwd hoe dit afloopt.
Ik ben zéér benieuwd wat de huisarts dan live tegen jouw vriend te zeggen heeft. Als zijn verhaal klopt zou dit voor hem gerede aanleiding zijn met spoed een afspraak te krijgen. En dat zou de assistente ook moeten begrijpen.
Wel heel benieuwd hoe dit afloopt.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
dinsdag 8 oktober 2019 om 00:24
Ik zie dagelijks verwijsbrieven en brieven naar bedrijfsartsen en vind het niet raar dat er "psychisch labiel" instaat. Vaak is de term emotionele labiliteit of iets dergelijks. Ik snap dat dat in het normale taalgebruik niet lekker klinkt en zelf zou ik dit ook niet zo over mezelf terug willen lezen, maar ik vind het niet beledigend. Ik vind het ook niet iets wat hem in een rechtszaal aangerekend kan worden. Zeker als het op oneigenlijke manier verkregen is door zijn bijna ex.
Vraag is wat het precies voor brief is: verwijzing naar de psycholoog, een verklaring voor de bedrijfsarts, een op zijn (of haar?) Verzoek opgesteld stukje uit het dossier....
Voor verklaring naar de bedrijfsarts zal hij een toestemmingsverklaring ondertekend moeten hebben dat deze medische informatie over hem op mag vragen. Meestal moet hier ook een stempel op voordat het naar bedrijfsarts gaat. Mijn gok is dat het zo'n soort brief is.
Sommige bedrijfsartsen vragen een patiënt zelf een brief aan te vragen bij hun behandelend arts, zodat patiënt deze brief zelf ook kan geven aan de bedrijfsarts en zo zelf de informatie aanlevert. Dat gaat vaak sneller dan via toestemmingsformulier.
Maar goed: meestal staat er ook een onderwerp of betreft:.... in zo'n brief.
Hoe dan ook: de huisarts zal meer duidelijkheid kunnen geven wat er bij hen is opgesteld en de deur uit is gegaan. Een raar verhaal is het wel
Vraag is wat het precies voor brief is: verwijzing naar de psycholoog, een verklaring voor de bedrijfsarts, een op zijn (of haar?) Verzoek opgesteld stukje uit het dossier....
Voor verklaring naar de bedrijfsarts zal hij een toestemmingsverklaring ondertekend moeten hebben dat deze medische informatie over hem op mag vragen. Meestal moet hier ook een stempel op voordat het naar bedrijfsarts gaat. Mijn gok is dat het zo'n soort brief is.
Sommige bedrijfsartsen vragen een patiënt zelf een brief aan te vragen bij hun behandelend arts, zodat patiënt deze brief zelf ook kan geven aan de bedrijfsarts en zo zelf de informatie aanlevert. Dat gaat vaak sneller dan via toestemmingsformulier.
Hoe dan ook: de huisarts zal meer duidelijkheid kunnen geven wat er bij hen is opgesteld en de deur uit is gegaan. Een raar verhaal is het wel
dinsdag 8 oktober 2019 om 00:30
Sensitivenoodle schreef: ↑08-10-2019 00:24Ik zie dagelijks verwijsbrieven en brieven naar bedrijfsartsen en vind het niet raar dat er "psychisch labiel" instaat.
Ok, dat wist ik (als leek niet) Wat ik aan medische stukken zie staat het vaak niet in, vandaar. Verder eens met je post..
Vaak is de term emotionele labiliteit of iets dergelijks. Ik snap dat dat in het normale taalgebruik niet lekker klinkt en zelf zou ik dit ook niet zo over mezelf terug willen lezen, maar ik vind het niet beledigend. Ik vind het ook niet iets wat hem in een rechtszaal aangerekend kan worden. Zeker als het op oneigenlijke manier verkregen is door zijn bijna ex.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)