Ex eist verklaring huisarts?

07-10-2019 08:55 110 berichten
Hoi,

Ik heb een vraag voor mijn broer, misschien weet iemand hier hoe dit zit. Hij heeft al een aantal maanden problemen met zijn vriendin en het ziet er naar uit dat ze uit elkaar gaan. Wel is ze ondertussen zwanger van hun tweede kind, lekkere timing.

Nu krijgen wij het idee dat zijn vriendin er alles aan doet om een soort van dossier aan te leggen waarmee ze wil aantonen dat mijn broer niet in staat is om voor zijn kinderen te zorgen.

Mijn vraag is deze. Een paar maanden geleden is onze vader overleden. Mijn broer zocht vanmorgen zijn sleutels en keek ook even in haar tas. Daar vond hij een brief met zijn naam erop. Opengemaakt, en wat blijkt? Het is een verklaring van zijn huisarts waarin staat dat hij psychisch labiel is en daarvoor wordt behandeld.

Zijn vriendin had dit een maand na het overlijden van mijn vader aangevraagd. Tja, hij kreeg ook hulp, praatte met een psycholoog, puur omdat hij slecht kon dealen met het overlijden. Nu mijn vraag: mag dit zomaar? Mag een huisarts dit zomaar verstrekken? Dit valt toch onder de privacywet?

Mijn broer heeft gebeld met de assistente, en die schrok ook een beetje. Hij moet dit verder met de huisarts bespreken volgens haar. Kent iemand deze gang van zaken?
hamerhaai schreef:
07-10-2019 09:21
Officieel mag een huisarts geen informatie aan derden verstrekken zonder je toestemming.

Maar hoe vaak komt het niet voor dat de vrouw even de huisarts belt voor een briefje voor haar man, of de man belt voor een verklaring van de huisarts, of de ouder belt voor een briefje voor een meerderjarig kind etc. Het briefje is echt nodig en partner is ziek, werkt, in het buitenland, etc etc.

Dit wordt vaak toch gegeven, zeker wanneer ze vermoeden dat het een goede relatie is. Terwijl er officieel een schriftelijke verklaring (er is een handtekening nodig)

De wetgeving is dat er nooit en ten nimmer tegen iemand iets mag zeggen of vrijgeven over jou, zonder jouw toestemming.
Mijn ervaring is dat dat écht niet gegeven wordt eigenlijk.
Malinois schreef:
Die brief is aan je broer gericht dus de huisarts zal denken dat hij die info aan je broer stuurt. Maar dan nog vraag ik me af of een huisarts termen als ‘psychisch labiel’ gebruikt.

Los daarvan: zijn ex kan niks beginnen in bewijzen dat hij niet voor zijn kinderen kan zorgen. Als hij gewoon zijn zaken ipv orde heeft, woonruimte, inkomen en goed voor zijn kinderen zorgt dan kan een ex echt niet zorgen dat iemand zijn kinderen niet ziet op basis van ongeschikt als vader. Als hij daar bang voor is: laat hem zelf contact opnemen met het cjg. Of zorg dat hij zich aanmeldt voor een cursus ouderschap blijft met zijn ex. Hij kan het beter voor zijn. Maar zulke brieven, die hebben 0 waarde in bepalen of hij zijn kinderen mag zien
Echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Madelon1234 schreef:
Dank voor alle reacties!

Het was een verklaring. Op de envelop stond niet zijn adres, maar zijn naam. Dus die verklaring is daar opgehaald of iets. Niet opgestuurd.

Zit nu te denken dat ze de brief misschien onderschept heeft, wellicht bedoeld voor de behandelaar? Maar dat is toch ook gek, die behandelaar weet toch wel dat hij wordt behandeld.

Er staat:

Dhr. ... is al enige tijd psychisch labiel, waarvoor hij behandeld wordt.

Met vriendelijke groet (...naam huisarts)
is het wel echt???
hamerhaai schreef:
Officieel mag een huisarts geen informatie aan derden verstrekken zonder je toestemming.

Maar hoe vaak komt het niet voor dat de vrouw even de huisarts belt voor een briefje voor haar man, of de man belt voor een verklaring van de huisarts, of de ouder belt voor een briefje voor een meerderjarig kind etc. Het briefje is echt nodig en partner is ziek, werkt, in het buitenland, etc etc.

Dit wordt vaak toch gegeven, zeker wanneer ze vermoeden dat het een goede relatie is. Terwijl er officieel een schriftelijke verklaring (er is een handtekening nodig)

De wetgeving is dat er nooit en ten nimmer tegen iemand iets mag zeggen of vrijgeven over jou, zonder jouw toestemming.
ik kan bij mijn huisarts al geen afspraak maken voor kind van 19 hoor

Medicijnen ophalen voor man bij apotheek gaat goed. Maar huisarts is strikt

TO, laat je broer de huisarts even bellen (en zeg ons dan wat er gezegd is) ;)
hamerhaai schreef:

In Nederland mogen die briefjes echt niet. En worden dus ook al decennia niet meer vertrekt.

Volgens mij is dat iets Belgisch?
Malinois schreef:
07-10-2019 09:23
Mijn ervaring is dat dat écht niet gegeven wordt eigenlijk.
Mijn ervaring is dat ze dat vrij makkelijk doen. Mijn huisarts vraagt ook rustig aan mijn man hoe het met mij gaat als hij voor zichzelf op consult komt. Niet globaal, maar inhoudelijk i.v.m. mijn ziekte.

Ik vind het verhaal van TO op dat vlak niet zo vreemd. Wel de gebruikte termen in de brief.
Zit net te denken: ik denk dat die brief bedoeld was voor de bedrijfsarts. Mijn broer werkte voor het bedrijf van haar vader, ondertussen trouwens niet meer. Mede door de problemen met zijn vriendin. Denk dat zijn schoonvader de brief wellicht heeft onderschept of iets.

Hij is nu werkzoekende
Madelon1234 schreef:
Dank voor alle reacties!

Het was een verklaring. Op de envelop stond niet zijn adres, maar zijn naam. Dus die verklaring is daar opgehaald of iets. Niet opgestuurd.

Zit nu te denken dat ze de brief misschien onderschept heeft, wellicht bedoeld voor de behandelaar? Maar dat is toch ook gek, die behandelaar weet toch wel dat hij wordt behandeld.

Er staat:

Misschien voor een werkgever ofzo? Dat ze gedaan heeft alsof dat nodig is voor z’n werk?

Psychologische behandeling alleen is overigens echt geen reden om twijfels te hebben bij iemands ouderschap hoor. De meerderheid van de mensen komt ooit weleens bij een psycholoog of vergelijkbaar terecht. Dat is heel normaal.
In principe schendt zij het briefgeheim als zij een brief in haar bezit heeft, gericht aan hem, die hij haar niet heeft gegeven.
Huisarts bellen, afspraak maken, brief meenemen en om uitleg vragen.

Als het echt is, is dit wel heel slecht.
Madelon1234 schreef:
07-10-2019 09:26
Zit net te denken: ik denk dat die brief bedoeld was voor de bedrijfsarts. Mijn broer werkte voor het bedrijf van haar vader, ondertussen trouwens niet meer. Mede door de problemen met zijn vriendin. Denk dat zijn schoonvader de brief wellicht heeft onderschept of iets.

Hij is nu werkzoekende
Er wordt niet gecommuniceerd met de bedrijfsarts zonder toestemming van je broer.
Madelon1234 schreef:
Dank voor alle reacties!

Er staat:

Dat is echt niet hoe het hier werkt, en een huisarts gebruikt zulke woorden helemaal niet.
Wonen jullie wel in Nederland?
lilalinda schreef:
07-10-2019 09:25
ik kan bij mijn huisarts al geen afspraak maken voor kind van 19 hoor

Medicijnen ophalen voor man bij apotheek gaat goed. Maar huisarts is strikt

TO, laat je broer de huisarts even bellen (en zeg ons dan wat er gezegd is) ;)
Ik kan voor mijn man gewoon naar de huisarts bellen en een afspraak voor hem laten inplannen, nog nooit problemen mee gehad.
Het klinkt als een vreemde brief. Maar ik heb huisartsen wel gekkere dingen op zien schrijven. Dus het kan. Ook huisartsen maken fouten.
Madelon1234 schreef:
07-10-2019 09:26

Hij is nu werkzoekende
Dan staat er echt wat anders in, dan gaat alleen over de beperktheid en een verwachting van verloop van die beperkingen. Niets over een aandoening, geestelijk of niet.

Of je zit dit te verzinnen of de brief is nep.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 07-10-2019 09:28
4.97% gewijzigd
Ik zou met de brief gelijk even naar de huisarts gaan en daar navragen waarom die brief is opgemaakt, wie dat heeft gevraagd etc. Dus de hele gang van zaken.
En dan afhankelijk van het antwoord actie ondernemen. Als de huisarts echt zijn boekje te buiten is gegaan een klacht indienen. Zo niet, hele duidelijke afspraak maken dat de huisarts aan niemand meer informatie verschaft zonder expliciete toestemming van jouw broer zijn kant.
Maud*de*Braose schreef:
07-10-2019 09:28
Ik zou met de brief gelijk even naar de huisarts gaan en daar navragen waarom die brief is opgemaakt, wie dat heeft gevraagd etc. Dus de hele gang van zaken.
En dan afhankelijk van het antwoord actie ondernemen. Als de huisarts echt zijn boekje te buiten is gegaan een klacht indienen. Zo niet, hele duidelijke afspraak maken dat de huisarts aan niemand meer informatie verschaft zonder expliciete toestemming van jouw broer zijn kant.
Dat sowieso. Je kunt hier wel gaan speculeren maar de enige die er antwoord op heeft is de huisarts zelf.
En idd afspraak maken bij de huisarts, brief mee en vragen.

En ik herinner me zelf een voorval waarbij in een vechtscheiding de huisarts partij had getrokken voor 1 van de echtelieden en in een brief aan de behandelaar dat ook duidelijk liet doorschemeren. Hij stelde alvast even een diagnose ook. ‘Mevr heeft daar en daar last van, graag behandelen, meneer gaat hier aan onderdoor’ zoiets was het.

Kon ook écht niet maar oudewetsche dorpsdokter rond de pensioenleeftijd. Die doen het soms anders.
Die brief is hartstikke nep. Nagemaakt door iemand die schade wil aanrichten.
Het taalgebruik in de brief klopt al niet.
Er gebeurt hier iets strafbaars.
Er klopt geen bal van het verhaal.
Duidelijk is wel dat in dit verhaal wat mensen psychisch ongelooflijk van het padje zijn.
Ik snap de titel van topic niet helemaal "ex eist verklaring" dat is toch niet het geval?

Hij heeft nu een afspraak staan met de huisarts begrijp ok toch, om dit op te helderen?

Daarna maar eens met vriendin/ex een goed gesprek aangaan.
Zoals iemand anders al aangaf is een paar gesprekken met een psycholoog als rouwverwerking totaal geen reden om iemand als slechte vader weg te zetten, dus daar zal ze niet vet mee komen!
Nah ik verzin dit niet haha, wat heb ik daaraan. Hij belde mij net en appte een foto van de brief, het staat er zoals ik hierboven typte.

We wonen gewoon in Nederland, verder geen rare dingen. Mijn broer kon slecht omgaan met het verlies van mijn vader, daarvoor heeft ie een paar keer een psycholoog bezocht en heeft ie een tijdje niet gewerkt, waardoor ie ook bij de bedrijfsarts liep.
De huisarts mag niet zomaar gegevens verstrekken aan derden. Niet alleen ivm privacy wetgeving maar vooral omdat hij een geheimhoudingsplicht heeft.

Kennelijk heeft zij op een listige wijze die brief ergens vandaan gehaald. Vreemd en erg vervelend. Het slechte nieuws is dat bij een evt echtscheidingsprocedure dit stuk wel kan worden gebruikt tegen je broer. Ik zou een goede echtscheidingsadvocaat zoeken.
Lucifer2018 schreef:
07-10-2019 09:28
Dan staat er echt wat anders in, dan gaat alleen over de beperktheid en een verwachting van verloop van die beperkingen. Niets over een aandoening, geestelijk of niet.

Of je zit dit te verzinnen of de brief is nep.
Dat hoeft dus niet. Huisartsen doen soms ook gekke dingen
luiwammes schreef:
07-10-2019 09:34
De huisarts mag niet zomaar gegevens verstrekken aan derden. Niet alleen ivm privacy wetgeving maar vooral omdat hij een geheimhoudingsplicht heeft.

Kennelijk heeft zij op een listige wijze die brief ergens vandaan gehaald. Vreemd en erg vervelend. Het slechte nieuws is dat bij een evt echtscheidingsprocedure dit stuk wel kan worden gebruikt tegen je broer. Ik zou een goede echtscheidingsadvocaat zoeken.
Omdat je een rouwtherapie volgt? Mhaw. Weinig kans dat dit voor broer TO slecht uitpakt. Eerder voor de ex die zulke informatie tegen hem wil gebruiken. Helemaal als zij uit zijn naam prive infromatie opvraagt. Als de brief al echt is.
Malinois schreef:
07-10-2019 09:35
Dat hoeft dus niet. Huisartsen doen soms ook gekke dingen
Niet in zulke bewoordingen. Zelfs de huisartsen van voor de oerknal hebben mooiere termen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven