Bewust kindvrij sinds 2010, deel 25

vrijdag 11 oktober 2019 om 08:47
Blijenvrij schreef: ↑10-10-2019 09:24Ik denk dan wel eens: stel dat ik ergens alleen woon, en ik word dement. Dat heb je zelf meestal niet in de gaten. En dan? Er komt een moment dat het niet meer gaat. Dat je vervuillt of gekke dingen gaat doen. Wie helpt mij. Maar ergens weet ik dat er vaak een oplossing is in misschien een buur, die dan instanties kan inschakelen. Dan hang je af van je sociale medemens, en dan hoop je dat je dan zo iemand in je omgeving hebt.
Maar dan ga je er ook vanuit dat je geen vrienden meer hebt? Geen sociale contacten? Niemand die meer op visite komt (die neefjes en nichtjes waar je altijd Sinterklaas- en verjaarscadeautjes voor kocht

En ik zou zeker geen ander willen belasten met mijn problemen, zo ben ik niet. Als je je er nog bewust van bent kun je misschien hulp inkopen.
Doordat ik geen geldverslindende wondertjes heb, heb ik inderdaad wel wat op de bank staan. Niet omdat ik dáár voor spaar, maar wel omdat ik minder uitgeef dan dat er binnen komt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

vrijdag 11 oktober 2019 om 09:25
Ik ben bij de NVVE geweest en heb een behandelverbod/euthanasieverklaring opgesteld. Bij dementie heb je een gradatiemeter. Als je in het gele komt dan kan men middels een mri vaststellen of je idd alzheimer hebt, maar dan ben je nog goed genoeg om een beslissing te nemen. Je wordt vanaf dat moment wel regelmatig in de gaten gehouden door de scenartsen van NVVE. De beslissing om te zeggen tot hier en niet verder moet je wel nemen zolang je in het gele gebied zit. Ga je naar oranje dan ben je niet helder genoeg meer en moet je de rit t/m rood (mensonterende situaties) helemaal uitzitten. Maar....met je behandelverbod kun je in elk geval wel tegengaan dat ze je nog gaan opereren aan een of ander waardoor je leven nóg onnodig langer wordt gerekt.himalaya schreef: ↑11-10-2019 08:42Maar ook al heb je het bij je volle verstand meerdere malen besproken met je huisarts, dan nog moet je beslissingsbekwaam zijn als het zo ver is. En dat ben je dan niet meer. Er is laatst een arts veroordeeld (maar zonder gevangenisstraf) die euthanasie had uitgevoerd bij een dementerende vrouw.
vrijdag 11 oktober 2019 om 10:42
Ja, dat inderdaad. En dan mag het vaak al niet meer...himalaya schreef: ↑11-10-2019 08:42Maar ook al heb je het bij je volle verstand meerdere malen besproken met je huisarts, dan nog moet je beslissingsbekwaam zijn als het zo ver is. En dat ben je dan niet meer. Er is laatst een arts veroordeeld (maar zonder gevangenisstraf) die euthanasie had uitgevoerd bij een dementerende vrouw.
Wij hebben daar niet mee te maken. Maar qua cadeau's, max 15 euro als het een kinderboek is dat ze graag lezen, anders maximaal 10 euro. Vriend hanteert voor zijn kant andere regels.Puz_n_Boots schreef: ↑11-10-2019 07:45Even iets heel anders: wie van jullie is tante/oom en wordt geacht flink uit te pakken voor de neefjes en nichtjes komend seizoen (sinterklaas, kerst, etc)? En zo ja: welk budget per kind geven jullie hier ongeveer aan uit? Ik vind zelf 20 euro een mooi bedrag. Niet zozeer omdat ik niet meer kan betalen, maar meer omdat ik er niet meer aan wil uitgeven. Ik erger me er zo aan dat speelgoed zo verdomde duur is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
vrijdag 11 oktober 2019 om 12:50
Ja, tante hier en 20 euro klinkt ook als een prima bedrag. Ik geef iets minder maar ben in totaal 100 kwijt. Ik geef de kinderen een cadeautje (echt een kleinigheidje: iets om te knutselen, klein legodingetje, boekje, pantoffels, reisspelletje) en de siblings krijgen chocoletter net als mijn ouders. Ik voel me er zo prettig bij, het is voldoende in mijn ogen. Overigens wordt er ook in ieder gezin afzonderlijk kerst gevierd maar daar doe ik niet aan mee. Ga niet 2x in een maand cadeaus gevenPuz_n_Boots schreef: ↑11-10-2019 07:45Even iets heel anders: wie van jullie is tante/oom en wordt geacht flink uit te pakken voor de neefjes en nichtjes komend seizoen (sinterklaas, kerst, etc)? En zo ja: welk budget per kind geven jullie hier ongeveer aan uit? Ik vind zelf 20 euro een mooi bedrag. Niet zozeer omdat ik niet meer kan betalen, maar meer omdat ik er niet meer aan wil uitgeven. Ik erger me er zo aan dat speelgoed zo verdomde duur is.

vrijdag 11 oktober 2019 om 13:31
Oké, bedankt voor jullie reacties. Zo te lezen is 20 euro/kind iets boven het gemiddelde. Het punt is dat ik mijn zus laatst had gevraagd of zij nog speelgoed tips voor me had. (ik ben niet zo goed in het uitzoeken van speelgoed en vind het altijd zo'n gedoe).
Nu kwam ze met iets aanzetten, waarvan ze weet dat het dubbel boven mijn budget ligt. Dat was ook nog een stuk speelgoed voor 1 kind. Wat ik voor het ene kind koop, moet ik haar andere kind ook geven, vind ik. Dat zou 2x dit duurdere bedrag zijn en dat elk jaar weer opnieuw. Daar pas ik dus voor.
Ik kan nu al raden hoe ze dit gaan opvatten: alsof ik een gierige krent ben die niets overheeft voor haar kleine familieleden.
Nu kwam ze met iets aanzetten, waarvan ze weet dat het dubbel boven mijn budget ligt. Dat was ook nog een stuk speelgoed voor 1 kind. Wat ik voor het ene kind koop, moet ik haar andere kind ook geven, vind ik. Dat zou 2x dit duurdere bedrag zijn en dat elk jaar weer opnieuw. Daar pas ik dus voor.
Ik kan nu al raden hoe ze dit gaan opvatten: alsof ik een gierige krent ben die niets overheeft voor haar kleine familieleden.

vrijdag 11 oktober 2019 om 13:35
Geven ze jou ook de waarde van wat jij allemaal aan hun voltallige gezin besteedt?Puz_n_Boots schreef: ↑11-10-2019 13:31Oké, bedankt voor jullie reacties. Zo te lezen is 20 euro/kind iets boven het gemiddelde. Het punt is dat ik mijn zus laatst had gevraagd of zij nog speelgoed tips voor me had. (ik ben niet zo goed in het uitzoeken van speelgoed en vind het altijd zo'n gedoe).
Eigenlijk horen ze dat kadootje voor hun kind zelf te kopen en dat jij een tientje bijlegt ofzo.
Het is toch niet normaal dat je als single voor bijv. 4 gezinsleden kado's moet kopen terwijl de kans klein is dat je gelijkwaardig iets terugkrijgt?
vrijdag 11 oktober 2019 om 14:09
Puz, had ze maar één suggestie?! Zijn de kinderen van vergelijkbare leeftijd, dus niet eentje 16 en de ander 8? Dan kun je ook overwegen om iets te geven waar ze samen mee kunnen spelen zoals een bordspel (wie-is-het, uno, pimpampet). Houden ze van tekenen/knutselen? Lezen?Puz_n_Boots schreef: ↑11-10-2019 13:31Oké, bedankt voor jullie reacties. Zo te lezen is 20 euro/kind iets boven het gemiddelde. Het punt is dat ik mijn zus laatst had gevraagd of zij nog speelgoed tips voor me had. (ik ben niet zo goed in het uitzoeken van speelgoed en vind het altijd zo'n gedoe).
Ik denk wel met je mee hoor! En je kunt ook vragen om meer opties. Als ze verder geen wensen hebben, dan kun je altijd iets kleins geven en iets te snoepen. Voor nichtje hadden we bijvoorbeeld wat stickers, een paar leuke eenhoorn sokken en wat lekkers bij haar laatste verjaardag. De sokken vond ze het leukste en gingen meteen aan.

Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

vrijdag 11 oktober 2019 om 19:12
Waarom moet je dan voor het andere kind precies hetzelfde uitgeven? Ik laat het een beetje afhangen van wat ze willen hebben, dus de ene keer kan dan 10 euro zijn en dan de volgende keer 20 euro. Het gaat toch om het cadeau, niet om de waarde.Puz_n_Boots schreef: ↑11-10-2019 13:31Nu kwam ze met iets aanzetten, waarvan ze weet dat het dubbel boven mijn budget ligt. Dat was ook nog een stuk speelgoed voor 1 kind. Wat ik voor het ene kind koop, moet ik haar andere kind ook geven, vind ik. Dat zou 2x dit duurdere bedrag zijn en dat elk jaar weer opnieuw. Daar pas ik dus voor.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
vrijdag 11 oktober 2019 om 19:58
Ik zorg altijd wel dat het ongeveer hetzelfde bedrag is als ik wat koop voor mijn nichtjes (heb er 4). Kan zijn dat het ene jaar de 1 een wat duurder kado krijgt, maar dan krijgt de ander een volgend jaar iets duurders. Ik houd het niet precies bij hoor en het hoeft niet exact te kloppen natuurlijk, maar enige gelijkheid in wat ze krijgen vind ik wel belangrijk.
Geen idee of ze daar zelf op letten of hun ouders, maar ik wil niet dat iemand het idee krijgt dat 1 nichtje steevast meer of duurdere kado's krijgt. Terwijl ik stiekem wel lievelingsnichtjes heb.

Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
vrijdag 11 oktober 2019 om 21:13
Herkenbaar maar het is jouw portemonnee. Of je het kan betalen of niet...jij beslist wat je uitgeeft. Wel flauw dat ze met zo'n voorstel komen. Anders geef je een cadeaubon van de winkel waar ze het cadeau verkopen? Pak je het leuk in, mini jutenzakje vol sintsnoepgoed en de cadeaubon of plak het op een chocoladeletterPuz_n_Boots schreef: ↑11-10-2019 13:31Oké, bedankt voor jullie reacties. Zo te lezen is 20 euro/kind iets boven het gemiddelde. Het punt is dat ik mijn zus laatst had gevraagd of zij nog speelgoed tips voor me had. (ik ben niet zo goed in het uitzoeken van speelgoed en vind het altijd zo'n gedoe).

Zelf ook in zo'n situatie gezeten toen 1 vd siblings kind kreeg en mij een kraamcadeau van 100 euro vroeg. Ik had gestudeerd, net en baan, single, woonde op mijzelf. Naast dat ik 50 euro cadeau voldoende vond (babyshower kostte 20 euro) was 100 euro in die tijd niet wat ik even 'over' had in de maand. Ja er is over geroddeld maar dan vinden ze me maar gierig. Zij hadden makkelijk praten, tweeverdieners, allerlei toeslagen, opa's en oma's die vanalles toestoppen. Ze hadden geen idee hoe het was om in je eentje alle kosten te dragen. En nogmaals: mijn geld, mijn keuzes.
zaterdag 12 oktober 2019 om 14:41
Sinterklaas wordt bij ons niet gezamenlijk gevierd. Althans, ik ben er niet bij aanwezig. Ik heb eigenlijk ook geen idee of het gevierd wordt met mijn neefje en nichtje en of mijn ouders daar dan bij zijn.
Ik vind Sinterklaas a. iets voor kinderen en b. iets voor het eigen gezin.
Met kerst doen we ook niet echt cadeaus, maar meestal nemen we wel wat mee voor onze ouders, als het bij hun thuis is. En vaak krijgen wij (de kinderen) dan ook een geldbedrag om zelf wat leuks mee te doen.
Verder heb ik me nooit vastgelegd op de kinderverjaardagen. Als neefje/nichtje jarig is, en het is toevallig net weer tijd dat ik eens die kant op ga (ik ga ongeveer 1x per 2 maanden die kant op), dan ga ik ook wel eens langs de verjaardag met een klein cadeautje van 10 euro ofzo. In dat geval stuur ik het andere kind een cadeautje met de post, om ze toch gelijk te behandelen.
Maar ik sla ze dus ook regelmatig allebei over.
Voor zover ik weet doet niemand daar moeilijk over.
Prima geregeld vind ik zelf.
-----
Verder is mijn man dit weekend de hort op dus ben ik alleen thuis, heerlijk! Niet dat ik normaal last van hem heb, maar lekker zelf aanrommelen en de stilte in huis zijn echt zo fijn!
Ik vind Sinterklaas a. iets voor kinderen en b. iets voor het eigen gezin.
Met kerst doen we ook niet echt cadeaus, maar meestal nemen we wel wat mee voor onze ouders, als het bij hun thuis is. En vaak krijgen wij (de kinderen) dan ook een geldbedrag om zelf wat leuks mee te doen.
Verder heb ik me nooit vastgelegd op de kinderverjaardagen. Als neefje/nichtje jarig is, en het is toevallig net weer tijd dat ik eens die kant op ga (ik ga ongeveer 1x per 2 maanden die kant op), dan ga ik ook wel eens langs de verjaardag met een klein cadeautje van 10 euro ofzo. In dat geval stuur ik het andere kind een cadeautje met de post, om ze toch gelijk te behandelen.
Maar ik sla ze dus ook regelmatig allebei over.
Voor zover ik weet doet niemand daar moeilijk over.
Prima geregeld vind ik zelf.

-----
Verder is mijn man dit weekend de hort op dus ben ik alleen thuis, heerlijk! Niet dat ik normaal last van hem heb, maar lekker zelf aanrommelen en de stilte in huis zijn echt zo fijn!

zaterdag 12 oktober 2019 om 15:00
Dit inderdaad. En zelfs al ben je wél nog wilsbekwaam kan een arts ten alle tijden nog terug krabbelen als je zo ver bent.himalaya schreef: ↑11-10-2019 08:42Maar ook al heb je het bij je volle verstand meerdere malen besproken met je huisarts, dan nog moet je beslissingsbekwaam zijn als het zo ver is. En dat ben je dan niet meer. Er is laatst een arts veroordeeld (maar zonder gevangenisstraf) die euthanasie had uitgevoerd bij een dementerende vrouw.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
dinsdag 15 oktober 2019 om 09:17
Nee, ik heb geen last van mijn buren met kinderen. Ik vind de reuring wel gezellig. Maar geen ouders die naar hun kinderen krijsen en zo, dat scheelt denk ik.Puz_n_Boots schreef: ↑15-10-2019 07:58Zijn er hier ook mensen die ooit hun huis hebben verkocht en zijn verhuisd naar een kindarmere omgeving omdat ze zich niet meer thuisvoelden op hun oude stek, vanwege het er niet meer "tussenpassen" als kindvrij mens?
Sowieso denk ik als je snel last van prikkels hebt, dat zo'n omgeving niet zo handig/prettig is. Dus ik kan mij wel voorstellen dat je daarvoor verhuisd, dus voor teveel prikkels.
Mijn sociale contacten zoek ik over het algemeen buiten mijn eigen straat.
dinsdag 15 oktober 2019 om 10:18
Puz_n_Boots schreef: ↑15-10-2019 07:58Zijn er hier ook mensen die ooit hun huis hebben verkocht en zijn verhuisd naar een kindarmere omgeving omdat ze zich niet meer thuisvoelden op hun oude stek, vanwege het er niet meer "tussenpassen" als kindvrij mens?
Maar die kinderarmere omgeving kan op een gegeven moment ook weer veranderen he? Of ga je in een vrijstaande woning in een afgelegen gebied wonen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

dinsdag 15 oktober 2019 om 10:41
En zelfs dat geeft geen garantie. Er zijn in de loop van de jaren langs 2 kanten oma's komen wonen die regelmatig hun krijsjes op bezoek hebben die graag in de tuin spelen (en krijsen) Hoop dat de tijd snel komt dat ze aan hun mobieltjes gekluisterd zitten.

dinsdag 15 oktober 2019 om 11:02
Ik woon in een klein dorp, dus veel keuze is er niet. De keuze ging tussen een nieuwbouwwoning en tussen een ouder huis in een rustige straat. We hebben uiteindelijk wel voor het oudere huis gekozen omdat we hadden bedacht dat in nieuwbouwhuizen waarschijnlijk vooral veel mensen van onze leeftijd met kleine kinderen zouden gaan wonen.
dinsdag 15 oktober 2019 om 13:03
Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Wij zijn ook naar nieuwbouw in een oud pand gaan kijken en op de open dag waren er alleen maar mensen met kleine kinderen en zwangere buiken. Wanneer je dan in zo'n kleine 'gemeenschap' woont met alleen maar jonge ouders, dan val je er wel een beetje buiten. Hun kinderen spelen waarschijnlijk allemaal met elkaar, ze droppen kinderen even bij elkaar om boodschappen te doen en schuiven vuilniszakken kleding en speelgoed op en neer.
Ik kan me voorstellen dat je je dan echt een buitenbeentje voelt. Vooral als je, net als ik, kinderen niet zo veel aan vindt. Als suikertante lijkt me dat nog wel goed te doen. Hier in de straat wonen wat oudere mensen die helemaal weglopen met de buurkinderen. Ik kan dat grut helemaal niet uit elkaar houden en het interesseert me ook niet.
dinsdag 15 oktober 2019 om 13:12
Luistervink, op zich snap ik dat wel. Aan de andere kant, mijn vriend woonde in een flat met alleen maar stelletjes/alleenwonenden. Allemaal 2 kamerflats, dus zodra er een kind kwam, gingen mensen verhuizen. Maar het was niet zo dat er een hechte club of veel contact met de buren was. Dus vandaar dat ik niet speciaal in zo'n flatgebouw zou gaan wonen als ik meer mensen zoals ik zou willen ontmoeten of zo.
dinsdag 15 oktober 2019 om 13:24
Ik maak me dan weer totaal geen zorgen of ik er wel bij 'hoor' omdat wij geen kinderen hebben. Wij hebben niet eens contact met de mensen in ons complex, dus ik zou niet eens weten wat de gemiddelde samenstelling van de huishoudens hier is. Ik gok veel oudere en stellen zoals wij.
Op het plein voor ons complex wordt in de zomer gespeeld door kinderen uit de buurt tegenover ons complex, maar over het algemeen hebben we daar weinig last van.
Als ik me ook nog zorgen moet maken of ik er wel ' bijhoor' in de buurt houden we helemaal geen plekken meer over om te huren.
Op het plein voor ons complex wordt in de zomer gespeeld door kinderen uit de buurt tegenover ons complex, maar over het algemeen hebben we daar weinig last van.
Als ik me ook nog zorgen moet maken of ik er wel ' bijhoor' in de buurt houden we helemaal geen plekken meer over om te huren.
Valhalla! Where the brave may live Forever!