Gierige acties deel X
dinsdag 13 augustus 2019 om 16:45
maandag 14 oktober 2019 om 01:44
Wacht even, je mag geen koffie tappen voor onderweg in de trein? Dan heb ik juíst tijd om een beetje bij te drinken na een drukke werkdag. Waar moet je dat anders vandaan halen dan? Mag je wel je waterflesje vullen volgens jou? Helpt het nog om te weten dat ik voor de heenreis mijn thermos thuis vul en dat is dan weer in het voordeel van mijn werkgever, kom ik niet zo uitgedroogd aan. Kan ik me beter concentreren.makreel schreef: ↑13-10-2019 19:40Het zal allemaal best, maar ik zou echt niet bij het tankstation een gratis zakje met twee kauwgumpjes vragen voor thuis. Dat is toch van een ongehoorde treurigheid? En dat vind ik ook met appels meenemen van je werk naar huis, van koffie tappen voor onderweg in de trein en twee mini-milkyways in je tas stoppen op een cursus voor de kiddo's.
Maar goed, je hebt gelijk, in het grotere geheel der dingen is het natuurlijk niet belangrijk, je doet er niemand schade mee en we hebben dringender problemen op te lossen als samenleving, dus ik heb hier volkomen vrede mee. Behalve dat ik stiekem een beetje gniffel als ik collega weer die fruitmandjes leeg zie trekken.
O, en ik neem ook een banaan mee voor de thuisreis. En als het er is, een mandarijn erbij. Wat is het verschil: of ik het meteen opeet of pas als ik rustig zit en niet meer hoef te praten (en dus kan eten). In het tweede geval ga jij gniffelen? Heb jij ook eens een leuke dag.
maandag 14 oktober 2019 om 02:24
Wat een gemekker over dat meenemen naar huis/voor onderweg. Beetje zoals de discussie over het opladen van je privé telefoon op je werk.
Ik zie dat soort dingen als geven en nemen; mijn werk en privé lopen altijd een beetje door elkaar. Ik doe thuis vaak zat dingen (buiten werktijd dus) voor werk, zonder daar uren voor te schrijven. Of ik werk langer door als dat nodig is, om iets af te maken. Daar staat tegenover dat ik soms wel anderhalf uur ga lunchen met een vriendin, onder werktijd. Of inderdaad koffie of een koekje meeneem als ik de deur uit loop, of een printje maak dat ik nodig heb voor een prive afspraak na werk. Ik print namelijk thuis ook wel eens wat voor werk en laadt mijn werk-mobiel thuis op.
Ik zie dat soort dingen als geven en nemen; mijn werk en privé lopen altijd een beetje door elkaar. Ik doe thuis vaak zat dingen (buiten werktijd dus) voor werk, zonder daar uren voor te schrijven. Of ik werk langer door als dat nodig is, om iets af te maken. Daar staat tegenover dat ik soms wel anderhalf uur ga lunchen met een vriendin, onder werktijd. Of inderdaad koffie of een koekje meeneem als ik de deur uit loop, of een printje maak dat ik nodig heb voor een prive afspraak na werk. Ik print namelijk thuis ook wel eens wat voor werk en laadt mijn werk-mobiel thuis op.
maandag 14 oktober 2019 om 06:15
Dit vind ik iets totaal anders dan een banaan/koffie meenemen van de werkvloer. Persoonlijk vind ik dit behoorlijk raar. Schrijf dan gewoon 'eerlijk' je uren die je thuis besteedt aan werk en neem deze anderhalfuur dan 'vrij'. Dit zou natuurlijk onwijs scheef kunnen gaan lopen.Hastadepasta18 schreef: ↑14-10-2019 02:24Wat een gemekker over dat meenemen naar huis/voor onderweg. Beetje zoals de discussie over het opladen van je privé telefoon op je werk.
maandag 14 oktober 2019 om 07:09
Het gaat om het geven en nemen stukje, op alle vlakken. Ik doe thuis wel eens dingen voor werk en op werk wel eens dingen voor thuis, zowel in tijd als in “spullen” (printjes, opladen, koffie, koek, whatever).ToosTosti schreef: ↑14-10-2019 06:15Dit vind ik iets totaal anders dan een banaan/koffie meenemen van de werkvloer. Persoonlijk vind ik dit behoorlijk raar. Schrijf dan gewoon 'eerlijk' je uren die je thuis besteedt aan werk en neem deze anderhalfuur dan 'vrij'. Dit zou natuurlijk onwijs scheef kunnen gaan lopen.
Nergens voor nodig trouwens om die uren te schrijven. het kan inderdaad wel eens scheef lopen, beide kanten op. Er zijn periodes dat ik veel meer werk dan mijn uren maar daar staat altijd wel een periode tegenover dat dat niet zo is. De vrijheid krijgen om je eigen verantwoordelijkheid daarin te nemen vind ik belangrijk.

maandag 14 oktober 2019 om 07:14
Ik ook. Ik heb al vanaf jongsaf werkplekken waarbij ik dit soort dingen zelf mag bepalen. Voor mij een zeer belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde anders gedij ik niet.Hastadepasta18 schreef: ↑14-10-2019 07:09Het gaat om het geven en nemen stukje, op alle vlakken. Ik doe thuis wel eens dingen voor werk en op werk wel eens dingen voor thuis, zowel in tijd als in “spullen” (printjes, opladen, koffie, koek, whatever).
Nergens voor nodig trouwens om die uren te schrijven. het kan inderdaad wel eens scheef lopen, beide kanten op. Er zijn periodes dat ik veel meer werk dan mijn uren maar daar staat altijd wel een periode tegenover dat dat niet zo is. De vrijheid krijgen om je eigen verantwoordelijkheid daarin te nemen vind ik belangrijk.
maandag 14 oktober 2019 om 07:42
Oh ik had zelfs een collega die dat op het werk deed ( werk in de zorg!) die ging gerust naar de kapper, honden uitlaten en dan ook meteen maar boodschappen doen en voorruit gelijk de boodschappen ook maar vast in haar kast leggen etc. Ze kwam er mee weg want ze was vriendin van de manager, en als je er iets van zei had ze daar altijd wel weer een weerwoord op.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..

maandag 14 oktober 2019 om 08:08
Bij mij is het ook geven en nemen op het werk. Hoe vaak ik geen dingen van thuis mee neem voor een activiteit, bij mijn eigen boodschappen gelijk even een pak koffie voor op het werk meeneem ect wat ik niet kan declareren (we hebben een pinpas van het werk per locatie).
Andersom, als 1 van mijn kinderen net nog iets nodig heeft voor bijvoorbeeld een surprise en we hebben dat op het werk liggen neem ik het daar vandaan mee.
En toch, ik zorg er wel altijd voor dat in het totaal het voordeel bij mijn werk ligt.
Andersom, als 1 van mijn kinderen net nog iets nodig heeft voor bijvoorbeeld een surprise en we hebben dat op het werk liggen neem ik het daar vandaan mee.
En toch, ik zorg er wel altijd voor dat in het totaal het voordeel bij mijn werk ligt.
maandag 14 oktober 2019 om 08:14
Hier ook. Niemand die er zelfs naar vraagt als ik dit soort dingen doe, ik maak mijn uren echt wel. VertrouwenHet-groepje schreef: ↑14-10-2019 07:14Ik ook. Ik heb al vanaf jongsaf werkplekken waarbij ik dit soort dingen zelf mag bepalen. Voor mij een zeer belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde anders gedij ik niet.

maandag 14 oktober 2019 om 08:31
Ik moet al mijn uren schrijven omdat deze uitgefactureerd worden. Een kwartiertje niet schrijven, betekent dat een andere klant dit eigenlijk betaald. En op 40 uur maakt dan minder uit dan op 1 uur.Hastadepasta18 schreef: ↑14-10-2019 02:24Wat een gemekker over dat meenemen naar huis/voor onderweg. Beetje zoals de discussie over het opladen van je privé telefoon op je werk.
Het gierige is dat veel van mijn werkgevers aangeven dat alles binnen 30 minuten extra geen overwerk is. Ja, je moet de uren wel schrijven, maar je moet de uren dan weer met een speciale code tegen boeken. Met als excuus dat mensen ook wel eens een half uur eerder weg gaan. Wat niet kan, omdat je dan onterecht uren op een klant zet of niet aan je 8 uur per dag komt. Sowieso zit ik in een branche waar mensen vaak even (5-15 minuten) blijven om iets af te maken, dan dat ze geen werk hebben en dan maar eerder naar huis gaan.
En vergaderingen die half eigen tijd en half werk zijn, want zo leerzaam (kuch, kuch) en natuurlijk verplicht.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

maandag 14 oktober 2019 om 08:49
.
Er staat een aantal uren in mijn contract, maar uiteindelijk word ik afgerekend op mijn resultaat. Sowieso ben ik vaak buitenshuis dus uren bijhouden wordt lastig. Is reistijd betaald, ook wachttijd op een vliegveld? Mag ik dan ná 18:00 uur nog reizen of af en toe zelfs een klant bezoeken!?
Of ik dan een uurtje meer of minder werk kan mijn werkgever niet schelen. Flexibiliteit hoort bij mijn functie. Kan me voorstellen dat dat bij een reactieve rol anders is en dat dan beschikbaarheid telt, maar er zijn steeds meer banen waarbij dat niet past.
maandag 14 oktober 2019 om 09:04
Dat zeg ik: van mij mag je alles. Geniet van banaan, mandarijntje, koffie, snoep!Mermedina schreef: ↑14-10-2019 01:44Wacht even, je mag geen koffie tappen voor onderweg in de trein? Dan heb ik juíst tijd om een beetje bij te drinken na een drukke werkdag. Waar moet je dat anders vandaan halen dan? Mag je wel je waterflesje vullen volgens jou? Helpt het nog om te weten dat ik voor de heenreis mijn thermos thuis vul en dat is dan weer in het voordeel van mijn werkgever, kom ik niet zo uitgedroogd aan. Kan ik me beter concentreren.
O, en ik neem ook een banaan mee voor de thuisreis. En als het er is, een mandarijn erbij. Wat is het verschil: of ik het meteen opeet of pas als ik rustig zit en niet meer hoef te praten (en dus kan eten). In het tweede geval ga jij gniffelen? Heb jij ook eens een leuke dag.
Wat eten we vanavond?

maandag 14 oktober 2019 om 09:17
Maar dit is toch ook heel raar?fashionvictim schreef: ↑13-10-2019 20:46Ha, ik heb eindelijk een gierige actie!
Ik neem regelmatig de gratis banaan van de Appie mee voor mijn dochter als ik zonder haar boodschappen doe. Ik zeg het wel altijd keurig bij de kassa dat ik de banaan uit het gratis fruit bakje heb gepakt voor mijn dochter.
Dat fruit is er voor in de winkel. Als je dochter een banaan wil dan koop je die toch?
Ik zie dat fruitmandje niet als “neem gratis mee naar huis”, maar als een zoethoudertje voor tijdens de boodschappen doen, dus in de winkel.
maandag 14 oktober 2019 om 09:51
Eens.FoxtrotAlpha schreef: ↑14-10-2019 09:17Maar dit is toch ook heel raar?
Dat fruit is er voor in de winkel. Als je dochter een banaan wil dan koop je die toch?
Ik zie dat fruitmandje niet als “neem gratis mee naar huis”, maar als een zoethoudertje voor tijdens de boodschappen doen, dus in de winkel.
maandag 14 oktober 2019 om 10:05
Nou inderdaad. En wat kost een banaan nou.. 30 cent ofzo?FoxtrotAlpha schreef: ↑14-10-2019 09:17Maar dit is toch ook heel raar?
Seriously?
maandag 14 oktober 2019 om 10:16
Als je gewoon je uren maakt, je werk doet, dan is er wat mij betreft niks aan de hand. Ik ga er vanuit dat iemand gewoon z'n werk doet en dat er qua geven en nemen een balans is. Maar er zijn ook mensen die er een loopje mee nemen en niet redeneren uit 'geven en nemen', maar vooral 'nemen' en min of meer gericht op eigen gewin.
En dat laatste vind ik gierig. 'Ach, het is toch door de baas betaald'. Ja, voor op de zaak ja of onderweg naar klanten toe (dus werk gerelateerd), maar niet om wc-papier mee naar huis te nemen of voor x uur betaald krijgen en minder uur werken. Nou zal voor een keer en een snoepje echt geen drama zijn, alleen waar leg je de grens? Bij 10 wc-rollen? 5 broodjes? 35 uur werken en voor 40 betaald krijgen? (Even als voorbeeld overigens, je kan hier zoveel andere dingen invullen.) Ik snap dat echt niet, ben je dan echt zo vrekkerig dat je niet zelf wc-papier/snoep/fruit/weet ik veel wat aanschaft voor privé gebruik?
En dat laatste vind ik gierig. 'Ach, het is toch door de baas betaald'. Ja, voor op de zaak ja of onderweg naar klanten toe (dus werk gerelateerd), maar niet om wc-papier mee naar huis te nemen of voor x uur betaald krijgen en minder uur werken. Nou zal voor een keer en een snoepje echt geen drama zijn, alleen waar leg je de grens? Bij 10 wc-rollen? 5 broodjes? 35 uur werken en voor 40 betaald krijgen? (Even als voorbeeld overigens, je kan hier zoveel andere dingen invullen.) Ik snap dat echt niet, ben je dan echt zo vrekkerig dat je niet zelf wc-papier/snoep/fruit/weet ik veel wat aanschaft voor privé gebruik?
In this mad house we must all survive
maandag 14 oktober 2019 om 10:23
Ik print ook wel eens iets voor thuis op mijn werk. De werkprinter print nu eenmaal veel mooier en tien keer zo snel. Bovendien kan ik het dan meteen even lamineren. Andersom doe ik thuis heel veel werk voor mijn werk en print ik thuis ook wel eens wat voor mijn werk, pleeg ik telefoontjes etc.nlies schreef: ↑13-10-2019 23:43Gierigheid bij de werkgever
Had een chef die het heel normaal vond om de lab-assistent tegen sinterklaas een heel poppenhuis in elkaar te laten knutselen voor zijn dochter (onder werktijd) en toen de kinderen naar school gingen had hij iedere keer voor het schooljaar een lijstje dat bij de voorraadbeheerder opgehaald moest worden, Die kinderen hadden dus nooit een leuk schrift of potlood, nee papa bracht het wel mee van de zaak.
En eigenlijk erger ik me ook aan een vriend met heel goed salaris die het veel makkelijker (hij bedoelt goedkoper) vindt om maar even een documentje op het werk uit te printen, Ja ik heb wel een printer hoor, maar dat is makkelijker.
En dan nog een buurvrouw die bij andere buren gaat printen, want heeft zelf geen printer want dat is zo duur. En dan laat je gewoon de buurvrouw jouw printjes betalen
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

maandag 14 oktober 2019 om 10:49
Ik vind dit dus pikken.FoxtrotAlpha schreef: ↑14-10-2019 09:17Maar dit is toch ook heel raar?

maandag 14 oktober 2019 om 11:04
Goh, wat keurig van je zeg...fashionvictim schreef: ↑13-10-2019 20:46Ha, ik heb eindelijk een gierige actie!
Ik neem regelmatig de gratis banaan van de Appie mee voor mijn dochter als ik zonder haar boodschappen doe. Ik zeg het wel altijd keurig bij de kassa dat ik de banaan uit het gratis fruit bakje heb gepakt voor mijn dochter.
En er is nooit een cassiere die zegt dat dat niet de bedoeling is?
maandag 14 oktober 2019 om 11:21
Dat daar een potje voor is, dat vind ik wel een goede.
Ik moest laatst iets printen, maar heb geen printer en vond het eigenlijk ook nogal onzin om te printen want het kon ook digitaal ingezien worden. Maar ik had het erover met mijn toenmalige date en hij zei, ja mail maar even naar mij, ik kan het hier op het werk gratis printen. En hij snapte niet dat ik dat niet vond kunnen...
Seriously?

maandag 14 oktober 2019 om 11:31
MeredithGrey schreef: ↑14-10-2019 11:21Dat daar een potje voor is, dat vind ik wel een goede.
Ik moest laatst iets printen, maar heb geen printer en vond het eigenlijk ook nogal onzin om te printen want het kon ook digitaal ingezien worden. Maar ik had het erover met mijn toenmalige date en hij zei, ja mail maar even naar mij, ik kan het hier op het werk gratis printen. En hij snapte niet dat ik dat niet vond kunnen...
Maar dat is ook maar hoe de afspraken zijn dan. Bij ons op het werk mag het. Privé printen is geen probleem. Niet de bedoeling dat je een heel boekwerk gaat printen maar dat is dan ook weer het andere uiterste.
maandag 14 oktober 2019 om 11:38
Dat klopt, maar bij hem waren er geen afspraken over. Hij zag het gewoon als 'gratis'. Bovendien vind ik printen voor een date nog wat anders dan voor jezelf.PoesinBoots schreef: ↑14-10-2019 11:31Maar dat is ook maar hoe de afspraken zijn dan. Bij ons op het werk mag het. Privé printen is geen probleem. Niet de bedoeling dat je een heel boekwerk gaat printen maar dat is dan ook weer het andere uiterste.
Maar goed, hij vond het ook normaal dat hij op zijn school had ontdekt waar je de koffie voor de leraren kon krijgen en zag dat als gratis koffie...
Seriously?
maandag 14 oktober 2019 om 11:42
wij hadden vroeger (bedrijf bestaat niet meer) een kopieermachine op de postkamer. privé kopieën moest je betalen. Dezelfde postkamerman die ik al eerder noemde, werd ontzettend boos als hij merkte dat je stiekem een kopie wou maken, maar als je het vroeg, en zei dat hete r best veel waren, haalde hij zijn schouders op en liet het je gratis doen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
maandag 14 oktober 2019 om 11:52
Voor mij is het verschil de intentie. Ik neem een kop koffie of een stuk fruit mee voor onderweg omdat dat gemakkelijk is. Koffie al in de ochtend van huis meenemen is niet mogelijk voor de terug reis en ik heb geen tijd/zin om op het station iets te kopen.Zijdehoentje schreef: ↑14-10-2019 10:16Als je gewoon je uren maakt, je werk doet, dan is er wat mij betreft niks aan de hand. Ik ga er vanuit dat iemand gewoon z'n werk doet en dat er qua geven en nemen een balans is. Maar er zijn ook mensen die er een loopje mee nemen en niet redeneren uit 'geven en nemen', maar vooral 'nemen' en min of meer gericht op eigen gewin.
Een banaan voor thuis op de fruitschaal zodat ik ze niet zelf hoef te kopen is een hele andere intentie. Het is misschien allebei één banaan maar de intentie (gemak vs niet zelf willen kopen) is heel anders.
Net als een printje maken omdat je daarna door gaat naar een prive afspraak of zodat je meteen na werk je pakketje gaat wegbrengen en de pakbon nog moet printen. Dat is anders dan een printje make omdat je geen zin hebt om zelf printerpapier/inkt aan te schaffen.