Wat deed jullie man/vriend/moeder tijdens de bevalling?
vrijdag 18 oktober 2019 om 08:21
Na meer dan 48 uur werd het tijd dat iemand met een hamer op mijn hoofd sloeg om me onder zeil te krijgen. Ik was kapot, op, moe, uitgeput.
Ik was niet meer bezig met mijn omgeving. Diverse wisselingen van de wacht in ziekenhuispersoneel, voorstelrondes andere gezichten, inzet medicatie op advies van arts...........
Er kwam een moment dat verloskundige voorstelde om partner mijn rug te laten masseren. Het is dat ik niet, zoals een paard dat doet, achteruit kon schoppen. Partner zou wellicht anders in de aangrenzende ruimte terecht zijn gekomen.
Het begon heel lief, heel onschuldig, heel kalm. Het eindigde heel lief, heel onschuldig, heel kalm. Ik was ook echt geen feeks. Hoorde nadien zelfs dat het personeel het zo opvallend vond hoe rustig ik bleef. Ik was volledig in mezelf gekeerd. Moest en zou die klus klaren.
Aanwezigheid partner was wel echt fijn hoor, ondanks mijn "afwezigheid" na verloop van tijd. Hoewel het werk door mijzelf gedaan werd was zijn steun noodzakelijk.
Hij heeft me voorzien van water en dextro-energie, grapjes gemaakt, lopen ijsberen, hand vast gehouden, voorhoofd gedept. Hij voelde zich machteloos. En op de foto's vlak na bevalling ziet hij er uitgeputter uit dan ik.
Ik was niet meer bezig met mijn omgeving. Diverse wisselingen van de wacht in ziekenhuispersoneel, voorstelrondes andere gezichten, inzet medicatie op advies van arts...........
Er kwam een moment dat verloskundige voorstelde om partner mijn rug te laten masseren. Het is dat ik niet, zoals een paard dat doet, achteruit kon schoppen. Partner zou wellicht anders in de aangrenzende ruimte terecht zijn gekomen.
Het begon heel lief, heel onschuldig, heel kalm. Het eindigde heel lief, heel onschuldig, heel kalm. Ik was ook echt geen feeks. Hoorde nadien zelfs dat het personeel het zo opvallend vond hoe rustig ik bleef. Ik was volledig in mezelf gekeerd. Moest en zou die klus klaren.
Aanwezigheid partner was wel echt fijn hoor, ondanks mijn "afwezigheid" na verloop van tijd. Hoewel het werk door mijzelf gedaan werd was zijn steun noodzakelijk.
Hij heeft me voorzien van water en dextro-energie, grapjes gemaakt, lopen ijsberen, hand vast gehouden, voorhoofd gedept. Hij voelde zich machteloos. En op de foto's vlak na bevalling ziet hij er uitgeputter uit dan ik.
vrijdag 18 oktober 2019 om 08:23
Ik wilde mijn moeder of schoonmoeder ook niet bij de bevalling hebben. Maar als je het goed bekijkt zijn wij de eerste generatie waarbij onze vaders bij de bevalling waren. Onze opa's werden naar de gang verbannen, want mannen hoorden niet in de bevalkamer. Bij alle generaties daarvoor waren vaders niet bij de bevalling. Best apart eigenlijk dat dat binnen een paar generaties compleet veranderd is.
vrijdag 18 oktober 2019 om 08:38
Toen mijn weeën begonnen om 19.00 u 's avonds zei mijn man 'oh dan ga ik nog even slapen'. Ik zo 'slapen?! ik dacht het niet, ik heb om de 5 min weeën!'. Zijn excuus was dat de verloskundige gezegd had dat een eerste bevalling altijd minstens 24 uur duurde. Uiteindelijk heeft het van de eerste wee tot baby eruit was 5 uurtjes geduurd, dus echt geen 24.
Daarnaast heeft hij nog een tactische opmerking gemaakt toen de weeën al snel achter elkaar kwamen en ik vroeg of ik wel mocht slapen als de baby eruit was, omdat ik zo moe was 'oh maar het duurt nog wel uuuuren hoor'
Gelukkig heeft hij verder wel de hele tijd lief aan mijn zijde gestaan.
Mijn schoonmoeder of moeder zou ik ook niet erbij willen hebben. Ik vond het echt een moment van ons tweetjes om ouders te worden.
Nu bij de 2e is het nog de vraag hoe dat gaat, omdat mijn moeder wel de opvang is voor de oudste. Afhankelijk van of het 's nachts of overdag begint en of ik thuis kan bevallen of in het ziekenhuis, zou het kunnen zijn dat mijn moeder in huis is op het moment dat ik beval.
Bij mijn zus is mijn moeder bij 2 van haar 3 bevallingen geweest. Bij eentje heeft ze heel tactisch gezegd toen de baby eruit was en ze naar de onderkant van mijn zus keek 'so, dat ze daar nog wat van weten te maken, wel knap'
Daarnaast heeft hij nog een tactische opmerking gemaakt toen de weeën al snel achter elkaar kwamen en ik vroeg of ik wel mocht slapen als de baby eruit was, omdat ik zo moe was 'oh maar het duurt nog wel uuuuren hoor'
Gelukkig heeft hij verder wel de hele tijd lief aan mijn zijde gestaan.
Mijn schoonmoeder of moeder zou ik ook niet erbij willen hebben. Ik vond het echt een moment van ons tweetjes om ouders te worden.
Nu bij de 2e is het nog de vraag hoe dat gaat, omdat mijn moeder wel de opvang is voor de oudste. Afhankelijk van of het 's nachts of overdag begint en of ik thuis kan bevallen of in het ziekenhuis, zou het kunnen zijn dat mijn moeder in huis is op het moment dat ik beval.
Bij mijn zus is mijn moeder bij 2 van haar 3 bevallingen geweest. Bij eentje heeft ze heel tactisch gezegd toen de baby eruit was en ze naar de onderkant van mijn zus keek 'so, dat ze daar nog wat van weten te maken, wel knap'
vrijdag 18 oktober 2019 om 08:41
Bijzonder vind ik dat altijd, van die schoonmoeders die graag die naakte lichamen van hun schoondochters begluren om haar er een bebloede baby uit te zien persen. Soort biologieles +. Nee, vreselijk.DuchessMeganMarkle schreef: ↑17-10-2019 20:43Ik heb een hele goede band met mijn schoonmoeder, ik weet ook dat ze dit heel graag wil meemaken.
vrijdag 18 oktober 2019 om 08:50
ClaireSophie schreef: ↑17-10-2019 23:14Je kunt het vrouw, écht!![]()
En ook als het niet loopt zoals verwacht dan kun je het![]()
Dank je wel!
Ik ga er trouwens open in, heb geen verwachtingen of uitgedachte plannen. Wel vermoed ik bepaalde dingen te doen of te willen, maar als ik wat anders wil dan vind ik dat alleszins prima. Ik pas me aan, aan het moment. Of dat ga ik in elk geval proberen.
vrijdag 18 oktober 2019 om 09:26
vrijdag 18 oktober 2019 om 10:31
Wat triest. Ik vermoed dat je zelf ook geen contact meer met hem hebt. En groot gelijk dat ze hem buiten de deur heeft gehouden. Belangrijkste is dat je je kunt ontspannen.Ttroeteltje schreef: ↑18-10-2019 08:30Mijn verwekker is niet bij mijn geboorte aanwezig geweest. Hij liep te ijsberen op de gang. Mocht van mijn ma niet aanwezig zijn, want die was bang dat hij haar een aanstelster zou vinden. Zegt veel he.
Nu weet ik niet hoe oud jij bent, maar het is hier in NL al vrij lang gebruikelijk dat de vader erbij is. Ik ben van '68 en mijn vader was gewoon bij de bevalling. Ik denk inderdaad bij de bevalling van mijn moeder ('48) dat mijn opa er niet bij was, maar eigenlijk heb ik daar nooit iets over gehoord hoe dat ging.
vrijdag 18 oktober 2019 om 11:27
vrijdag 18 oktober 2019 om 11:50
Niet alleen dat, maar waarom je opdringen als twee mensen samen voor het eerst een kindje krijgen? Waarom wil je daar per se bij zijn? En je bent ook nog eens niet nódig.Lachattenoir schreef: ↑18-10-2019 08:41Bijzonder vind ik dat altijd, van die schoonmoeders die graag die naakte lichamen van hun schoondochters begluren om haar er een bebloede baby uit te zien persen. Soort biologieles +. Nee, vreselijk.
vrijdag 18 oktober 2019 om 12:27
Ik ben een decennia jonger en het was geen gevalletje generatie. Mannen waren over het algemeen wel bij een bevalling aanwezig.lattemachiato schreef: ↑18-10-2019 10:31Wat triest. Ik vermoed dat je zelf ook geen contact meer met hem hebt. En groot gelijk dat ze hem buiten de deur heeft gehouden. Belangrijkste is dat je je kunt ontspannen.
Nu weet ik niet hoe oud jij bent, maar het is hier in NL al vrij lang gebruikelijk dat de vader erbij is. Ik ben van '68 en mijn vader was gewoon bij de bevalling. Ik denk inderdaad bij de bevalling van mijn moeder ('48) dat mijn opa er niet bij was, maar eigenlijk heb ik daar nooit iets over gehoord hoe dat ging.
Het zegt iets over mijn ouders. Ze zijn nog samen, echter hebben een 2745 pagina’s tellende gebruiksaanwijzing. In een vreemde taal. Ik ben gestopt met lezen en proberen te begrijpen op pagina 2740.
vrijdag 18 oktober 2019 om 12:29
Ik heb moeten praten als brugman om te voorkomen dat moeder erbij zou zijn. Niet omdat ze wilde, wel omdat ze werkte op betreffende locatie en nogal van de impulsieve acties is. Zag haar spontaan komen buurten!
Hoewel ze me vaak heeft laten weten dat bevallen pijnlijk is, weeën kut en ze mijn bevallende lichaam met bijbehorende randzaken niet perse wenste te moeten zien.
Hoewel ze me vaak heeft laten weten dat bevallen pijnlijk is, weeën kut en ze mijn bevallende lichaam met bijbehorende randzaken niet perse wenste te moeten zien.
vrijdag 18 oktober 2019 om 12:33
Hij dacht nog even te kunnen slapen, nou mooi niet!!
Wat hij deed:
- de gang oprennen of op de bel drukken als er weer eens een apparaat begon te piepen, bloedirritant!
- in mijn rug duwen toen ik rug weeën had
- mij coachen hoe ik moest ademhalen, tijdens een weeënstorm had ik geen idee meer hoe ik dat moest doen
- zijn hand beschikbaar stellen zodat ik die helemaal fijn kon knijpen (tip; doe de trouwring af)
- tijdens het persen mijn benen optrekken / vasthouden zodat ik dat niet zelf hoefde.
Wat hij deed:
- de gang oprennen of op de bel drukken als er weer eens een apparaat begon te piepen, bloedirritant!
- in mijn rug duwen toen ik rug weeën had
- mij coachen hoe ik moest ademhalen, tijdens een weeënstorm had ik geen idee meer hoe ik dat moest doen
- zijn hand beschikbaar stellen zodat ik die helemaal fijn kon knijpen (tip; doe de trouwring af)
- tijdens het persen mijn benen optrekken / vasthouden zodat ik dat niet zelf hoefde.
vrijdag 18 oktober 2019 om 20:56
Ik wilde heel heel héél graag met rust gelaten worden bij beide bevallingen. Ik moet er niet aan denken dat er nog meer mensen bij waren dan man, verloskundige en verpleegkundige. Was in mijzelf gekeerd en vond het heel moeilijk om nog te antwoorden. Mijn man hield alleen maar mijn hand vast en dat was goud en van zoveel waarde voor mij.
zaterdag 19 oktober 2019 om 05:40
Ik kan elk moment bevallen van mijn eerste kindje. Naast mijn vriend zullen ook mijn moeder en schoonmoeder erbij zijn. Wij wonen allemaal erg dichtbij het ziekenhuis, dus heb met de moeders afgesproken dat ze worden gebeld als het bijna zo ver is. Zo hoeven ze niet uren te wachten.
Verder heb ik in mijn ziekenhuistas wat tijdschriften en koekjes, repen enz. En neemt vriend zijn werk laptop mee voor de evt. Rustige, lange wacht momenten. Hoop dat het allemaal rustig en kalm verloopt. En zo niet, dan niet. Ik laat het allemaal gebeuren.
Veel succes nog met de zwangerschap en bevalling!
Verder heb ik in mijn ziekenhuistas wat tijdschriften en koekjes, repen enz. En neemt vriend zijn werk laptop mee voor de evt. Rustige, lange wacht momenten. Hoop dat het allemaal rustig en kalm verloopt. En zo niet, dan niet. Ik laat het allemaal gebeuren.
zaterdag 19 oktober 2019 om 05:53
Dit. Geen idee en wat maakt het uit?!?SallySpectra* schreef: ↑17-10-2019 20:45Geen idee. Dat was het laatste waar ik mee bezig was hoor, hoe mijn man zich voelde.
zaterdag 19 oktober 2019 om 06:06
Heb je een medische indicatie?August18 schreef: ↑19-10-2019 05:40Ik kan elk moment bevallen van mijn eerste kindje. Naast mijn vriend zullen ook mijn moeder en schoonmoeder erbij zijn. Wij wonen allemaal erg dichtbij het ziekenhuis, dus heb met de moeders afgesproken dat ze worden gebeld als het bijna zo ver is. Zo hoeven ze niet uren te wachten.
zaterdag 19 oktober 2019 om 06:46
Ik wilde in het ziekenhuis bevallen, maar toen vk voor het eerst kwam ( na ons 1e belletje) had ik al volledige ontsluiting.
Vriend heeft dus met spoed thuis alles klaar gezet iom vk.
Bevalling is mij erg meegevallen, had het erger verwacht.
Maak je een bevallingsplan? Ik heb het wel gedaan, maar uiteindelijk liep het dus anders. Alleen de pershouding en pijnbestrijding waren nog hetzelfde.
Vriend kan trouwens niet tegen bloed, dat wist vk ook. En heeft dus alleen aan hoofdeind gezeten.
Qua pijnbestrijding zou je ook nog kunnen kijken naar een tens apparaat. Dat geeft kleine electrische prikkels, waardoor je de pijn van de wee minder voelt. Wordt vaak ook vergoed door de ziektekostenverzekering en ik vond het fijn.
Vriend heeft dus met spoed thuis alles klaar gezet iom vk.
Bevalling is mij erg meegevallen, had het erger verwacht.
Maak je een bevallingsplan? Ik heb het wel gedaan, maar uiteindelijk liep het dus anders. Alleen de pershouding en pijnbestrijding waren nog hetzelfde.
Vriend kan trouwens niet tegen bloed, dat wist vk ook. En heeft dus alleen aan hoofdeind gezeten.
Qua pijnbestrijding zou je ook nog kunnen kijken naar een tens apparaat. Dat geeft kleine electrische prikkels, waardoor je de pijn van de wee minder voelt. Wordt vaak ook vergoed door de ziektekostenverzekering en ik vond het fijn.
zaterdag 19 oktober 2019 om 09:56
Wat dapper dat je bij dat type bevalling (nog meer onvoorspelbaar dan een gewone bevalling én hoger risico op keizersnede op 't laatste moment) je moeder en schoonmoeder erbij wil hebben. Gaan zij dan in geval van keizersnede ook mee de operatiekamer in?
zaterdag 19 oktober 2019 om 10:26
Ik heb ook een goede band met mijn moeder, maar dat betekent niet dat ik haar er straks bij wil hebben als ik mezelf onder kak/helemaal open scheur/etc. Laat staan mn schoonmoeder. Maar zolang het voor jou goed voelt.DuchessMeganMarkle schreef: ↑17-10-2019 20:43Ik heb een hele goede band met mijn schoonmoeder, ik weet ook dat ze dit heel graag wil meemaken.
Succes en sterkte de laatste loodjes!
-