Coopertest op school
vrijdag 18 oktober 2019 om 10:33
Mijn dochter (3e klas middelbare) moest met gym de Coopertest doen voor een cijfer. De norm voor meisjes was 2 km in 12 minuten voor een 6. Uiteindelijk was er een meisje met een 7, de rest allemaal lager. Dochter had een dikke onvoldoende, die werd gecompenseerd door een 8 voor inzet.
Hoe gaat dat bij jullie kinderen op school? Ik kan me van mezelf van vroeger overigens ook wel herinneren dat het een jaarlijks terugkerende ellende was. Wij zijn gewoon niet geschikt om hard te lopen. Na 500 meter al pijntjes overal e.d. (dochter heeft hetzelfde).
Hoe gaat dat bij jullie kinderen op school? Ik kan me van mezelf van vroeger overigens ook wel herinneren dat het een jaarlijks terugkerende ellende was. Wij zijn gewoon niet geschikt om hard te lopen. Na 500 meter al pijntjes overal e.d. (dochter heeft hetzelfde).
vrijdag 18 oktober 2019 om 13:35
Dat dus! De school van mijn wondertjes staat dan ook bekend als school waar je moet zijn als je ambities hebt op sportief gebied. Als je meer van muziek houdt, kun je beter een andere school in de regio kiezen.
vrijdag 18 oktober 2019 om 13:36
Als meisje heb je nu een 6 riep mijn gymleraar bij de shuttle run test. Mooi schrijf maar op riep ik dan terug. En ik ging zitten. Niet bezweet, niet buiten adem en niet geblesseerd. Rennen is goed als je de laatste bus mist en verder om een aanloopje te nemen.
Elk kwartaal verspilden we een les aan heen en weer hollen.
Verder deden we van toetsweek naar toetsweek een leersport en twee keer een vermaak uur. Schermen, hockey, korfbal, polsstokhoogspringen, hoogspringen, kogelstoten, fitness,judo, turnen, badminton, volleybal, basketbal, stijldansen, jazz, touw klimmen, trampolinespringen, voetbal, tennis, honkbal, slagbal, trefbal, apekooien, klimmen, tafeltennis, verspringen, sprinten, limbodansen, hordelopen, kogelslingeren, speerwerpen, discuswerpen, duurloop, zaalvoetbal, Acro en zwemmen.
Waarbij er dus daadwerkelijk een stukje techniek, spelregels en specifieke kracht en conditietraining werd gedaan. En je na een week of vier daadwerkelijk beter was geworden in wat dan ook.
Ik drukte mijn snor met voetbal en hardloopdingen. Blonk uit in turnen en springdingen. Ontdekte dat ik 0 danstalent bezat, maar wel na 6 weken de wals, de chachacha en de tango min of meer onder de knie had. Dat mijn leraar een split kon was hilarisch.
En dat bij blindvolleybal met onderhands opslaan en een smashverbod degenen die bang voor de bal waren vooral bang waren voor de kanonskogels van degenen die meetrainen met jong oranje.
Met veel variaties is gym niet zo beroerd. En omdat je beoordeeld werd op je progressie, inzet en regelkenniswas het vrijwel altijd mogelijk een voldoende te halen. Ook met een slechte conditie, geen sporttalent en een matige spiercoordinatie.
Elk kwartaal verspilden we een les aan heen en weer hollen.
Verder deden we van toetsweek naar toetsweek een leersport en twee keer een vermaak uur. Schermen, hockey, korfbal, polsstokhoogspringen, hoogspringen, kogelstoten, fitness,judo, turnen, badminton, volleybal, basketbal, stijldansen, jazz, touw klimmen, trampolinespringen, voetbal, tennis, honkbal, slagbal, trefbal, apekooien, klimmen, tafeltennis, verspringen, sprinten, limbodansen, hordelopen, kogelslingeren, speerwerpen, discuswerpen, duurloop, zaalvoetbal, Acro en zwemmen.
Waarbij er dus daadwerkelijk een stukje techniek, spelregels en specifieke kracht en conditietraining werd gedaan. En je na een week of vier daadwerkelijk beter was geworden in wat dan ook.
Ik drukte mijn snor met voetbal en hardloopdingen. Blonk uit in turnen en springdingen. Ontdekte dat ik 0 danstalent bezat, maar wel na 6 weken de wals, de chachacha en de tango min of meer onder de knie had. Dat mijn leraar een split kon was hilarisch.
En dat bij blindvolleybal met onderhands opslaan en een smashverbod degenen die bang voor de bal waren vooral bang waren voor de kanonskogels van degenen die meetrainen met jong oranje.
Met veel variaties is gym niet zo beroerd. En omdat je beoordeeld werd op je progressie, inzet en regelkenniswas het vrijwel altijd mogelijk een voldoende te halen. Ook met een slechte conditie, geen sporttalent en een matige spiercoordinatie.
petra123456 wijzigde dit bericht op 18-10-2019 19:23
0.18% gewijzigd
vrijdag 18 oktober 2019 om 13:36
En net doe je alsof het allemaal heel gebruikelijk is dat het zo gaat. Niet dus.
vrijdag 18 oktober 2019 om 13:43
Natuurlijk is dat wel gebruikelijk, hier in dit topic wordt voor de zoveelste keer gedaan of al die gymdocenten hun vak niet verstaan en kinderen maar wat laten aanmodderen. Ik denk dat er veel meer uitgelegd wordt dan pubers thuis willen vertellen, net als met andere vakken. Dan zeggen ze ook dat een toets onverwacht morgen al is en dat ze dat niet wisten. Of dat toeststof nog helemaal niet besproken is, terwijl het al weken in Magister stond. Dat weet ik omdat mijn kinderen dat ook wel eens zeiden. Het zijn geen heiligen die pubers van mij.
vrijdag 18 oktober 2019 om 13:44
Serieus een wekenlang, op maat gemaakt opbouwschema? Echt niet.Andersom schreef: ↑18-10-2019 13:43Natuurlijk is dat wel gebruikelijk, hier in dit topic wordt voor de zoveelste keer gedaan of al die gymdocenten hun vak niet verstaan en kinderen maar wat laten aanmodderen. Ik denk dat er veel meer uitgelegd wordt dan pubers thuis willen vertellen, net als met andere vakken. Dan zeggen ze ook dat een toets onverwacht morgen al is en dat ze dat niet wisten. Of dat toeststof nog helemaal niet besproken is, terwijl het al weken in Magister stond. Dat weet ik omdat mijn kinderen dat ook wel eens zeiden. Het zijn geen heiligen die pubers van mij.
Hoe dan ook, totaal zinloze test.
vrijdag 18 oktober 2019 om 13:48
Wat een hoop aannames wat de LO lessen nu inhouden zeg! Op veel scholen krijg je geen cijfer meer voor alleen wat je kunt, maar is het opgesplitst in allerlei vaardigheden. Samenwerken, zelfstandigheid, motorische vaardigheden, omgaan met de gegeven feedback, zelf voor de groep staan en een (deel) les verzorgen in hun eigen sport etc.
De docenten krijgen enorm heterogene groepen voor hun neus qua motoriek, de leerlingen zijn ingedeeld op cognitief niveau. Dus moeilijk om het voor iedereen even leuk en uitdagend te maken.
De docenten krijgen enorm heterogene groepen voor hun neus qua motoriek, de leerlingen zijn ingedeeld op cognitief niveau. Dus moeilijk om het voor iedereen even leuk en uitdagend te maken.
vrijdag 18 oktober 2019 om 13:52
Piepjestest, nooit van gehoord, Coopertest wel, maar was na mijn tijd.
Ik ben van de tijd dat op de lagere school de gymzaal was afgekeurd en dat de hele schooltijd is gebleven. Kan me dus geen gymlessen herinneren behalve 2 jaar schoolzwemmen.
Toen op de ulo. Balsporten snapte ik nooit(ook door totale niet interesse), maar volgens mij deden we daar alleen maar handbal, en als ik in het doel stond hoefde ik alleen de bal maar buiten te houden. dat begreep ik. En dat lukte met mijn lui oog waardoor ik soms moeite heb met diepte inschatten, vrij aardig.
Herinner me ook nog de keer dat ik me uit een wandrek heb laten vallen echt vanaf boven. We moesten langs de ene kant omhoog, langs de andere omlaag, durfde niet te zeggen dat ik niet durfde. Boven kon ik geen kant uit (hoogtevrees helpt ook niet echt)en heb me gewoon laten vallen. gelukkig heelhuids geland. Apenkooien was ook niet mijn ding, maar ik geloof dat dat tegenwoordig niet meer gedaan wordt
Verder snapte ik ook nooit dat op het beroepsonderwijs waar ik later terechtkwam iedere feestdag gevierd moest worden met een sportdag.
Ik ben van de tijd dat op de lagere school de gymzaal was afgekeurd en dat de hele schooltijd is gebleven. Kan me dus geen gymlessen herinneren behalve 2 jaar schoolzwemmen.
Toen op de ulo. Balsporten snapte ik nooit(ook door totale niet interesse), maar volgens mij deden we daar alleen maar handbal, en als ik in het doel stond hoefde ik alleen de bal maar buiten te houden. dat begreep ik. En dat lukte met mijn lui oog waardoor ik soms moeite heb met diepte inschatten, vrij aardig.
Herinner me ook nog de keer dat ik me uit een wandrek heb laten vallen echt vanaf boven. We moesten langs de ene kant omhoog, langs de andere omlaag, durfde niet te zeggen dat ik niet durfde. Boven kon ik geen kant uit (hoogtevrees helpt ook niet echt)en heb me gewoon laten vallen. gelukkig heelhuids geland. Apenkooien was ook niet mijn ding, maar ik geloof dat dat tegenwoordig niet meer gedaan wordt
Verder snapte ik ook nooit dat op het beroepsonderwijs waar ik later terechtkwam iedere feestdag gevierd moest worden met een sportdag.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
vrijdag 18 oktober 2019 om 14:01
Mss dus gewoon ophouden met die gehate gymlessen.takeesja schreef: ↑18-10-2019 13:48Wat een hoop aannames wat de LO lessen nu inhouden zeg! Op veel scholen krijg je geen cijfer meer voor alleen wat je kunt, maar is het opgesplitst in allerlei vaardigheden. Samenwerken, zelfstandigheid, motorische vaardigheden, omgaan met de gegeven feedback, zelf voor de groep staan en een (deel) les verzorgen in hun eigen sport etc.
De kinderen die van sport houden zitten zeer wrsch buiten school ook op een sport.
De kinderen die er niet van houden maak je het alleen nog maar meer tegen, dus die gaan zeker buiten school niet ook nog es op een sport.
En dan de kinderen die gewoon fysiek niet zo goed zijn.
Ik zat op basketbal, dat vond ik leuk, was ik ook redelijk goed in.
Verder viel er met mij gewoon niks te beginnen, qua motoriek.
Maar goed, ik heb vanaf de 2e van de middelbare school niet meer gesport op school.
Everything is impossible, even if you believe in it.
Week 31 van de Extremely Demotivational Calendar
vrijdag 18 oktober 2019 om 14:02
Of van alles aanbieden op basis van inschrijving.Solomio schreef: ↑18-10-2019 14:01Mss dus gewoon ophouden met die gehate gymlessen.
De kinderen die van sport houden zitten zeer wrsch buiten school ook op een sport.
De kinderen die er niet van houden maak je het alleen nog maar meer tegen, dus die gaan zeker buiten school niet ook nog es op een sport.
Maar goed, ik heb vanaf de 2e van de middelbare school niet meer gesport op school.
vrijdag 18 oktober 2019 om 14:03
Ik heb geweigerd de test af te leggen. Ik moest hem doen terwijl iedereen zat te kijken, dat heb ik geweigerd. Ik ben nu nog trots op mijn assertieve gedrag.Susan schreef: ↑18-10-2019 10:39Ik kan me niet herinneren dat ik er een cijfer voor kreeg. Wel dat ik er heel slecht in was. Als het hoogste cijfer in die klas een 7 was, had ik waarschijnlijk een 3.
Als alternatief van de Coopertest hadden wij ook nog de duurloop, daarbij kwam ik ook altijd als laatste aankakken bij de finish.
vrijdag 18 oktober 2019 om 14:04
Er werd info gegeven over hoe het beste op zo'n test voor te bereiden. Op maat gemaakt schema kregen ze niet maar er werd wel wekenlang aandacht aan besteed en er werd geoefend. Echte strebers oefenen thuis wat meer, anderen niet, die accepteerden een lagere score. Prima hoor, die compenseerden dat met wat anders, of niet. Ook prima. Net als bij Frans of wiskunde hebben pubers daarin natuurlijk ook stukje eigen verantwoordelijkheid. De test meet hoe het staat met je conditie, zolang dat niet zwaar onvoldoende is kun je prima leven.
vrijdag 18 oktober 2019 om 14:05
Op mijn middelbare school, zo'n duizend jaar geleden, hadden we ter voorbereiding op de Coopertest eerst acht weken atletiek. Dus rondjes rennen in een opbouwend schema, info over hoe je moest ademen, over loophouding, blessures... Eigenlijk een soort start-to-run. Ik dacht eigenlijk dat er wel meer scholen waren die het zo aanpakten, want mijn school was nou niet bepaald een school voor sporttalenten of zo...Solomio schreef: ↑18-10-2019 13:15Maar, wat al eerder gezegd is: bij alle schoolvakken wordt eerst uitgelegd wat de bedoeling is, voordat je een toets moet doen.
Bij de Coopertest lijkt dat niet aan de orde, dat is gewoon een soort 'conditie'test die niets met aangeleerde vaardigheid te maken heeft.
Wat eten we vanavond?
vrijdag 18 oktober 2019 om 14:06
Solomio schreef: ↑18-10-2019 14:01Mss dus gewoon ophouden met die gehate gymlessen.
Godsdienst, burgerschap/maatschappijleer dan ook maar afschaffen? Of wiskunde, dat vindt ook niet iedereen leuk.
vrijdag 18 oktober 2019 om 14:07
Snap je het verschil tussen niet leuk vinden en het fysiek niet kunnen niet?
Zulke 'meesters'.
https://www.youtube.com/watch?v=wIT3fXChu0E
anoniem_389813 wijzigde dit bericht op 18-10-2019 14:08
10.81% gewijzigd
vrijdag 18 oktober 2019 om 14:07
Och het zal wel zijn zoals pubers ook zijn met andere vakken. Ze weten wanneer het proefwerkweek is, ze weten wanneer het verslag over wat dan ook ingeleverd moet worden en dat ze een aantal boeken moeten lezen. En ze beginnen steevast te laat.Andersom schreef: ↑18-10-2019 14:04Er werd info gegeven over hoe het beste op zo'n test voor te bereiden. Op maat gemaakt schema kregen ze niet maar er werd wel wekenlang aandacht aan besteed en er werd geoefend. Echte strebers oefenen thuis wat meer, anderen niet, die accepteerden een lagere score. Prima hoor, die compenseerden dat met wat anders, of niet. Ook prima. Net als bij Frans of wiskunde hebben pubers daarin natuurlijk ook stukje eigen verantwoordelijkheid. De test meet hoe het staat met je conditie, zolang dat niet zwaar onvoldoende is kun je prima leven.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
vrijdag 18 oktober 2019 om 14:08
Ik zat op een LOOT-school (zelf geen LOOT-leerling, hoor) maar we kregen toch echt geen uitleg. Wat je dus wel zou verwachten bij mijn school.makreel schreef: ↑18-10-2019 14:05Op mijn middelbare school, zo'n duizend jaar geleden, hadden we ter voorbereiding op de Coopertest eerst acht weken atletiek. Dus rondjes rennen in een opbouwend schema, info over hoe je moest ademen, over loophouding, blessures... Eigenlijk een soort start-to-run. Ik dacht eigenlijk dat er wel meer scholen waren die het zo aanpakten, want mijn school was nou niet bepaald een school voor sporttalenten of zo...
¡Apagando las luces!
vrijdag 18 oktober 2019 om 14:11
Ten eerste wordt wiskunde meer op niveau aangeboden, dus daar kun je iig nog iets in sturen.
Ten tweede: juist omdat kinderen sowieso al vakken tegen hun zin moeten doen is het een beetje onzin om bij gym aan te voeren dat het goed is dat ze ook leren om dingen te doen tegen hun zin.
Het gaat dan natuurlijk om het doel.
Het doel van wiskunde is dat je bepaalde dingen kunt.
Het doel van gym lijkt me vooral dat je plezier krijgt is bewegen en leert hoe je dat kunt doen op een goede manier die bij je past.
vrijdag 18 oktober 2019 om 14:13
Daar mag je wat mij betreft idd trots op zijn.
Suðri schreef: ↑18-10-2019 14:07Snap je het verschil tussen niet leuk vinden en het fysiek niet kunnen niet?
Zulke 'meesters'.
https://www.youtube.com/watch?v=wIT3fXChu0E
Ja hoor, dat snap ik best. Ik heb zelf een fysieke beperking, dus begrijp het heel goed. Iedereen kan iets, dus prima dat er toch iets wordt aangeboden om te proberen.
Die vakken lijken mij toch net een tikje belangrijker dan gym... Sommige vakken heb je ook nodig voor je vervolgopleiding. Vwo (bijvoorbeeld) staat niet voor niets voor voorbereidend wetenschappelijk onderwijs. Ik ziet niet in hoe gym op dat wetenschappelijke onderwijs voorbereidt. Als het ook nog eens gegeven wordt op een manier die niet aansluit bij leerlingen, is het pure bezigheidstherapie.
vrijdag 18 oktober 2019 om 14:14
vrijdag 18 oktober 2019 om 14:14
De coopertest, verschrikkelijk. Kon ik ook nooit een voldoende voor halen. Volgens mij haalden de meesten in mijn klas wel een voldoende. Ik was heel slecht in gym.
Ik had geen enkele kracht en geen enkele conditie, dus ik haalde altijd onvoldoendes. Ik deed echt mijn best om die speer zo ver mogelijk te gooien, maar haalde de 11 meter echt niet (of wat het ook was, in ieder geval 6 meter verder dan hoe ver ik kon gooien).
Ik kon het gewoon niet. Gym was voor mij traumatisch.
Ik had geen enkele kracht en geen enkele conditie, dus ik haalde altijd onvoldoendes. Ik deed echt mijn best om die speer zo ver mogelijk te gooien, maar haalde de 11 meter echt niet (of wat het ook was, in ieder geval 6 meter verder dan hoe ver ik kon gooien).
Ik kon het gewoon niet. Gym was voor mij traumatisch.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
vrijdag 18 oktober 2019 om 14:16
Maar dan moet je daar dus geen prestatiecijfer aan ophangen.