Coopertest op school
vrijdag 18 oktober 2019 om 10:33
Mijn dochter (3e klas middelbare) moest met gym de Coopertest doen voor een cijfer. De norm voor meisjes was 2 km in 12 minuten voor een 6. Uiteindelijk was er een meisje met een 7, de rest allemaal lager. Dochter had een dikke onvoldoende, die werd gecompenseerd door een 8 voor inzet.
Hoe gaat dat bij jullie kinderen op school? Ik kan me van mezelf van vroeger overigens ook wel herinneren dat het een jaarlijks terugkerende ellende was. Wij zijn gewoon niet geschikt om hard te lopen. Na 500 meter al pijntjes overal e.d. (dochter heeft hetzelfde).
Hoe gaat dat bij jullie kinderen op school? Ik kan me van mezelf van vroeger overigens ook wel herinneren dat het een jaarlijks terugkerende ellende was. Wij zijn gewoon niet geschikt om hard te lopen. Na 500 meter al pijntjes overal e.d. (dochter heeft hetzelfde).
vrijdag 18 oktober 2019 om 14:44
tering wat vals. En wat lees jij intens slecht. Soms zou je wensen dat ze er bij bepaalde mensen een ander deel in zouden kunnen zetten.takeesja schreef: ↑18-10-2019 14:41@Solomio, wat een stelligheid weer. Waar haal je al die wijsheid vandaag als sporthaatster? Niet iedereen is in staat om 2km af te leggen voor de Coopertest, dat hoeft ook niet. Hardlopen is geen rocketscience, maar het geeft wel een indicatie hoe het gesteld is met de conditie. Maar blijf je maar goed afzetten tegen het principe dat bewegen/sporten niet belangrijk is. Als je dan te zwaar wordt ga je gewoon naar de dokter en laat je er een maagaandeel inzetten.
vrijdag 18 oktober 2019 om 14:46
florence13 schreef: ↑18-10-2019 14:42ik vond gym dus ook nog echt leuk, ik zat niet op een sport dus ik klooide eigenlijk maar wat aan maar ik had wel conditie en aardige oog-hand coordinatie (lees: ik kan een bal gooien). Maar we dreven die arme gymleraar echt tot wanhoop. Helf van de meiden wilde niet gymmen en was dus ongesteld, andere helft kon er niks van, helft van de jongens waren nog erger dan de meisjes en de andere helft was wel sportief maar wilde alleen voetbal of hockey. En die arme man bleef zijn ambitie maar omlaag bijstellen. Op het einde kreeg je gewoon een 7 als je die shuttle daadwerkelijk geraakt had zonder iemand levensbedreigend te verwonden met je rondzwiepende racket.
Wij hadden gescheiden gym. En ongesteldheid was geen excuus. Echt zo jammer
Ik sportte veel en fietste een uur per dag. Prima conditie, mijn sport vond ik leuk, maar gym echt niet.
vrijdag 18 oktober 2019 om 14:49
Nounou, wat een aanval?takeesja schreef: ↑18-10-2019 14:41@Solomio, wat een stelligheid weer. Waar haal je al die wijsheid vandaag als sporthaatster? Niet iedereen is in staat om 2km af te leggen voor de Coopertest, dat hoeft ook niet. Hardlopen is geen rocketscience, maar het geeft wel een indicatie hoe het gesteld is met de conditie. Maar blijf je maar goed afzetten tegen het principe dat bewegen/sporten niet belangrijk is. Als je dan te zwaar wordt ga je gewoon naar de dokter en laat je er een maagaandeel inzetten.
Waar zeg ik dat bewegen niet belangrijk is?
Schoolgym vind ik niet belangrijk, maar dat is iets anders.
Everything is impossible, even if you believe in it.
Week 31 van de Extremely Demotivational Calendar
vrijdag 18 oktober 2019 om 14:51
Ah, dat mag jij alleen doen?Andersom schreef: ↑18-10-2019 14:42Jemig zeg, wanneer zag jij voor het laatst een gymzaal van binnen en een gymdocent van dichtbij?
Ik zie waar wij op ons kleine schooltje mee bezig zijn. Ik zie wat mijn kind aan het leren is, wat hij daarvan al in praktijk brengt op de sportclub. Jij doet nou net of jouw ervaring als kind en de ervaringen van jouw kinderen model staan voor alle huidige gymlessen in Nederland.
Best lastig discussiëren als je ervaringen zo gedateerd zijn.
Mijn kinderen zijn nog niet zo heel lang van de middelbare school af.
Eigenlijk zijn ze van vergelijkbare leeftijd als de jouwe geloof ik.
Dus hoezo gedateerd?
solomio wijzigde dit bericht op 18-10-2019 14:52
2.65% gewijzigd
vrijdag 18 oktober 2019 om 14:51
takeesja schreef: ↑18-10-2019 14:41@Solomio, wat een stelligheid weer. Waar haal je al die wijsheid vandaag als sporthaatster? Niet iedereen is in staat om 2km af te leggen voor de Coopertest, dat hoeft ook niet. Hardlopen is geen rocketscience, maar het geeft wel een indicatie hoe het gesteld is met de conditie. Maar blijf je maar goed afzetten tegen het principe dat bewegen/sporten niet belangrijk is. Als je dan te zwaar wordt ga je gewoon naar de dokter en laat je er een maagaandeel inzetten.
Eens, behalve het doorgestreepte gedeelte. Lullig om met zulke steken onder water je gelijk te willen halen.
vrijdag 18 oktober 2019 om 14:55
Bij gym zitten ze ook vast aan eindtermen. Ook zij hebben dus een PTA te vullen en daar zijn helaas cijfers aan verbonden. Hoe dat precies ingevuld wordt is per school anders. In de bovenbouw ligt dit iets vrijer dan in de onderbouw.florence13 schreef: ↑18-10-2019 14:28..
Ik denk zeker bij gym dat het cijfer relatief zou moeten zijn, dus in termen van persoonlijke vooruitgang, fair play etc. bij de cognitieve vakken is dat anders, want daar zit je met een diploma met eindtermen, bij gym is dat niet.
Er zijn op het moment veel onderzoeken naar andere manieren van beoordelen in de LO-lessen. Veel meer gericht op het leerproces. Hopelijk zien we dit in de toekomst meer terug.
Zelf vind ik het dubbel beoordelen een goede zet. In de lessen voor de toets kun je laten zien dat je oefent en inzet toont. Meten en beoordelen hoort ook bij de (wedstrijd)sport, dus ervaren dat je onder het gemiddelde (of ronduit zwak) scoort hoort er dus ook bij, maar je moet wel een eerlijke kans op een voldoende krijgen.
Lach hard, duik diep, kom terug..
vrijdag 18 oktober 2019 om 14:56
Nou ja, ik heb nergens een maagaandeel in laten zetten, dus feitelijk gaat het niet over mij.
Maar vals is het wel ja.
vrijdag 18 oktober 2019 om 14:58
Het zou niet kunnen dat jouw kinderen het slecht getroffen hebben? Het zou ook niet kunnen dat jouw kinderen het anders ervaren hebben?
Iedereen heeft recht op zijn eigen ervaring, wat niet betekent dat het ook altijd precies zo gebeurt is. Zelfs de leukste lessen kunnen door sommige kinderen beschreven worden als heel saai of stom, ook als 95% aangeeft het heel leuk te hebben gevonden.
Komt soms door de verwachtingen vooraf en bijvoorbeeld ook door de motivatie door de achterban.
vrijdag 18 oktober 2019 om 14:58
Dat is echter compleet geen sporten.Solomio schreef: ↑18-10-2019 14:28Ik vind bewegen echt iets heel anders dan cognitieve ontwikkeling.
Met regelmatig een half uurtje wandelen kun je je lichamelijke conditie prima op peil houden.
Wil je verder komen in het leven heb je nu eenmaal meer aan wiskunde.
Sommige dingen doe je vanwege het nut, andere dingen omdat het leuk is.
En het is fijn als dat samenvalt, maar vaak gebeurt dat niet.
Het filmpje wat Su linkte vind ik veelzeggend: het totale onbegrip bij mensen die van sport houden, dat er ook mensen zijn die het niet leuk vinden.
Daarom mijn vergelijking: ik vind leren leuk, leuker dan wat dan ook. Het heeft even geduurd voordat il doorhad dat dat niet voor iedereen geldt.
Kinderen die echt niet van leren houden stuur je niet naar een vwo.
Met gym lijkt dat ineens anders te zijn.
Sport is gewoon iets anders dan bewegen. Met regelmatig sporten maak je je lichaam gewoon sterker, je hart, het maakt je ook gezonder op lange termijn. In veel mindere mate gebeurt datzelfde met wandelen, véél mindere mate. Het is echt niet slecht om kinderen en tieners bloot te stellen aan verschillende soorten sport en spel. Het is een enkel aantal jaar. Exact hetzelfde kan gezegd worden voor Wiskunde, het meeste zal ik niet gebruiken, de meeste mensen niet, hoofdrekenen is prima, dat gebruikt iedereen, zoals in een supermarkt, maar daarbuiten? Hoeveel wiskunde gebruikt een gemiddeld persoon nou? Ik wordt ouder met een gezonder lichaam dan heb opdreunen van de tafel van 61 hoor.
Maar goed, agree to disagree. Ik laat persoonlijk de kalkoen niet graag het kerstmenu samenstellen.
vrijdag 18 oktober 2019 om 14:59
vrijdag 18 oktober 2019 om 15:01
Grappig dat jij je dat nooit afvraagt als het over jouw eigen kinderen gaat.Andersom schreef: ↑18-10-2019 14:58Het zou niet kunnen dat jouw kinderen het slecht getroffen hebben? Het zou ook niet kunnen dat jouw kinderen het anders ervaren hebben?
Iedereen heeft recht op zijn eigen ervaring, wat niet betekent dat het ook altijd precies zo gebeurt is. Zelfs de leukste lessen kunnen door sommige kinderen beschreven worden als heel saai of stom, ook als 95% aangeeft het heel leuk te hebben gevonden.
Komt soms door de verwachtingen vooraf en bijvoorbeeld ook door de motivatie door de achterban.
We praten hier allemaal vanuit onze eigen ervaringen en die van onze kinderen, kinderen van vrienden, neefjes, nichtjes, buurkinderen, whatever.
Wat jij schrijft herken ik niet en nog anderen in dit topic herkennen het ook niet.
Weer anderen herkennen het wel.
Leuk discussiëren dus, al die verschillende ervaringen.
vrijdag 18 oktober 2019 om 15:03
Het doel moet toch zijn om je lichamelijke conditie op peil te houden? Niet om de shuttle run te winnen? Dan volstaat wandelen prima.Thlubbe schreef: ↑18-10-2019 14:58Dat is echter compleet geen sporten.Wandelen en rennen zijn beide beweging, maar de één heeft een ander effect ten opzichte van een andere, of zeg ik nou iets compleet raars? Met wandelen haal je geen trap 10 in de shuttle-run, dat kan ik je verzekeren. Ik vind leren ook leuk, ook sport, maar ik heb nooit, letterlijk NOOIT het nut gezien van geschiedenis of godsdienst, leren kon ik wel, ook vulde ik de gewenste antwoorden in, maar ik kan toch zeker wel stellen dat ik er geen enkel voordeel uit heb gehaald, of leuk vond. Ook snapte ik geschiedenis gewoon nooit, bijles krijgen kon niet en haalde hooguit een vier.
Ook bij het leren van 10 pagina's haalde ik een vier terwijl ik een uur per pagina heb geïnvesteerd versprijd over een week. Ik kon het gewoon niet en snap nog steeds niet waarom, dat betekend echter niet dat ik vind dat ik het daarom maar moet laten.
Sport is gewoon iets anders dan bewegen. Met regelmatig sporten maak je je lichaam gewoon sterker, je hart, het maakt je ook gezonder op lange termijn. In veel mindere mate gebeurt datzelfde met wandelen, véél mindere mate. Het is echt niet slecht om kinderen en tieners bloot te stellen aan verschillende soorten sport en spel. Het is een enkel aantal jaar. Exact hetzelfde kan gezegd worden voor Wiskunde, het meeste zal ik niet gebruiken, de meeste mensen niet, hoofdrekenen is prima, dat gebruikt iedereen, zoals in een supermarkt, maar daarbuiten? Hoeveel wiskunde gebruikt een gemiddeld persoon nou? Ik wordt ouder met een gezonder lichaam dan heb opdreunen van de tafel van 61 hoor.
Maar goed, agree to disagree. Ik laat persoonlijk de kalkoen niet graag het kerstmenu samenstellen.
vrijdag 18 oktober 2019 om 15:05
vrijdag 18 oktober 2019 om 15:06
Ik heb nooit kunnen hardlopen, lag na 3 minuten op apegapen. Was een drama dus gym en de coopertest helemaal. Meestal dook ik achter de dug-out tot de groep weer voorbij kwam (we renden rondjes rond het veld) en dan sloot ik me weer aan.
Op mijn 45e kwam ik erachter dat ik astma had vanaf toen kon ik wel hardlopen (5 km in in 29 minuten. Sneller dus nog dan deze norm in de OP, ondanks dat ik een stukje ouder ben. Inmiddels loop ik door blessures helaas niet meer, dus de 10 km is me nooit meer gelukt.
Mijn kinderen kregen de piepjestest, vonden ze geweldig. Waar hun moeder achter de dug-out dook wilden zij jaar in jaar uit de hoogste score halen en trainden ze zich suf. Dochter had op de middelbare flink getraind in de tweede klas dacht ik, was ze op het moment surpreme ziek en daarna stopten de lessen en was het tijd voor vergaderingen etc. Ze heeft zich dus voor de lerarenkamer opgesteld om de gymleraar te tackelen en om een herkansing te vragen. Die man wist niet wat hem overkwam, had hij nog nooit mee gemaakt. Maar het werd dus wel een 10.
Op mijn 45e kwam ik erachter dat ik astma had vanaf toen kon ik wel hardlopen (5 km in in 29 minuten. Sneller dus nog dan deze norm in de OP, ondanks dat ik een stukje ouder ben. Inmiddels loop ik door blessures helaas niet meer, dus de 10 km is me nooit meer gelukt.
Mijn kinderen kregen de piepjestest, vonden ze geweldig. Waar hun moeder achter de dug-out dook wilden zij jaar in jaar uit de hoogste score halen en trainden ze zich suf. Dochter had op de middelbare flink getraind in de tweede klas dacht ik, was ze op het moment surpreme ziek en daarna stopten de lessen en was het tijd voor vergaderingen etc. Ze heeft zich dus voor de lerarenkamer opgesteld om de gymleraar te tackelen en om een herkansing te vragen. Die man wist niet wat hem overkwam, had hij nog nooit mee gemaakt. Maar het werd dus wel een 10.
vrijdag 18 oktober 2019 om 15:08
ik snap je, wat ik bedoelde met eindtermen is dat er niet zoiets bestaat als zakken voor je eindexamen omdat je de coopertest niet haalt. Een middelbare school diploma zegt iets over je niveau van de cognitieve vakken, en dat je gegymt hebt, niet hoe goed je dat deed. Cijfers bij andere vakken zeggen iets over het niveau dat je haalt, en dat wordt gereflecteerd op je diploma. Bij gym is dat niet zo, dus het idee van objectief beoordelen als maatschappelijk belang (als in: wat is je diploma waard) is er eigenlijk niet.bumbly schreef: ↑18-10-2019 14:55Bij gym zitten ze ook vast aan eindtermen. Ook zij hebben dus een PTA te vullen en daar zijn helaas cijfers aan verbonden. Hoe dat precies ingevuld wordt is per school anders. In de bovenbouw ligt dit iets vrijer dan in de onderbouw.
Er zijn op het moment veel onderzoeken naar andere manieren van beoordelen in de LO-lessen. Veel meer gericht op het leerproces. Hopelijk zien we dit in de toekomst meer terug.
Zelf vind ik het dubbel beoordelen een goede zet. In de lessen voor de toets kun je laten zien dat je oefent en inzet toont. Meten en beoordelen hoort ook bij de (wedstrijd)sport, dus ervaren dat je onder het gemiddelde (of ronduit zwak) scoort hoort er dus ook bij, maar je moet wel een eerlijke kans op een voldoende krijgen.
Voor je eigen positionering is het wellicht handig maar ik kan me zo voorstellen dat een kind dat echt geen conditie heeft dat eigenlijk zelf wel al weet en het misschien ook gewoon niet interesseert, want laten we eerlijk zijn, er is nog nooit iemand blijven zitten omdat hij een 4 voor gym gehaald heeft.
vrijdag 18 oktober 2019 om 15:12
Solomio schreef: ↑18-10-2019 15:01Grappig dat jij je dat nooit afvraagt als het over jouw eigen kinderen gaat.
We praten hier allemaal vanuit onze eigen ervaringen en die van onze kinderen, kinderen van vrienden, neefjes, nichtjes, buurkinderen, whatever.
Wat jij schrijft herken ik niet en nog anderen in dit topic herkennen het ook niet.
Weer anderen herkennen het wel.
Leuk discussiëren dus, al die verschillende ervaringen.
Oh jawel hoor, maar mijn kinderen vinden gewoon veel dingen leuk, en de dingen die ze niet zo leuk vinden daar stappen ze gemakkelijk over heen. Dus dat getrap naar docenten of vakken (voor welk vak dan ook) herken ik niet zo.
Verder zie ik met eigen ogen hoe het er aan toe gaat op mijn school met gymles als ik daar eens bij ben of tijdens overleggen op studiedagen/vergaderingen.
Ik zie wat mijn zoon (en de rest van zijn jaargroep) moet leren om gymdocent te kunnen worden.
Mijn ervaringen gaan dus niet over de buurkinderen, kinderen van vrienden en kennissen etc.
vrijdag 18 oktober 2019 om 15:15
Andersom schreef: ↑18-10-2019 15:12Oh jawel hoor, maar mijn kinderen vinden gewoon veel dingen leuk, en de dingen die ze niet zo leuk vinden daar stappen ze gemakkelijk over heen. Dus dat getrap naar docenten of vakken (voor welk vak dan ook) herken ik niet zo.
Verder zie ik met eigen ogen hoe het er aan toe gaat op mijn school met gymles als ik daar eens bij ben of tijdens overleggen op studiedagen/vergaderingen.
Ik zie wat mijn zoon (en de rest van zijn jaargroep) moet leren om gymdocent te kunnen worden.
Mijn ervaringen gaan dus niet over de buurkinderen, kinderen van vrienden en kennissen etc.
Of ze doen het elders.
vrijdag 18 oktober 2019 om 15:16
Op de basisschool bedoel je. Wel wat anders dan het VO hè.Andersom schreef: ↑18-10-2019 15:12Oh jawel hoor, maar mijn kinderen vinden gewoon veel dingen leuk, en de dingen die ze niet zo leuk vinden daar stappen ze gemakkelijk over heen. Dus dat getrap naar docenten of vakken (voor welk vak dan ook) herken ik niet zo.
vrijdag 18 oktober 2019 om 15:18
Als je veel leuk vindt is het natuurlijk ook makkelijker om eens over iets heen te stappen wat je niet zo leuk vindt.