Coopertest op school
vrijdag 18 oktober 2019 om 10:33
Mijn dochter (3e klas middelbare) moest met gym de Coopertest doen voor een cijfer. De norm voor meisjes was 2 km in 12 minuten voor een 6. Uiteindelijk was er een meisje met een 7, de rest allemaal lager. Dochter had een dikke onvoldoende, die werd gecompenseerd door een 8 voor inzet.
Hoe gaat dat bij jullie kinderen op school? Ik kan me van mezelf van vroeger overigens ook wel herinneren dat het een jaarlijks terugkerende ellende was. Wij zijn gewoon niet geschikt om hard te lopen. Na 500 meter al pijntjes overal e.d. (dochter heeft hetzelfde).
Hoe gaat dat bij jullie kinderen op school? Ik kan me van mezelf van vroeger overigens ook wel herinneren dat het een jaarlijks terugkerende ellende was. Wij zijn gewoon niet geschikt om hard te lopen. Na 500 meter al pijntjes overal e.d. (dochter heeft hetzelfde).
vrijdag 18 oktober 2019 om 15:55
hahah, nou je vond het vast tien keer niks (gegeven je hekel aan gym)Solomio schreef: ↑18-10-2019 15:51Ik had op de middelbare school een aantal jaar een lesbische gymjuf.
Daar werd enorm op afgegeven, maar ook omdat ze lesbisch was.
Ik wist toen zelf allang dat ik ook op vrouwen viel en vond het heel erg dat klasgenoten zo negatief daarover waren.
Hoe ze de gymlessen deed weet ik daardoor niet meer zo goed.![]()
vrijdag 18 oktober 2019 om 15:56
Dat sowieso niet.florence13 schreef: ↑18-10-2019 15:55hahah, nou je vond het vast tien keer niks (gegeven je hekel aan gym)
Gym/sport is zeg maar niet mijn ding.
Everything is impossible, even if you believe in it.
Week 31 van de Extremely Demotivational Calendar
vrijdag 18 oktober 2019 om 15:56
Solomio schreef: ↑18-10-2019 15:45Ik heb een buurman die gymleraar is, hartstikke jong nog.
Maar ik vind hem idd net zo'n type als mijn eigen gymleerkracht, met vooral een totaal gebrek aan begrip voor mensen voor wie sport echt de hel is.
Dat stoort me echt nog het meeste: er is aan alle kanten begrip voor het feit dat kinderen een hekel hebben aan bepaalde vakken, zelfs bij de vakleerkrachten zelf.
Dat begrip lijkt bij gymleerkrachten een stuk minder te zijn.
En dan helemaal bij de vrouwen die zelf vergeten zijn hoe zeer je buik kan doen en hoe kut maandverband zit als net 12-jarige.
vrijdag 18 oktober 2019 om 15:58
Pff als ik het lees krijg ik de kriebels weer. Vond het grootste deel van de gymlessen op school echt vreselijk. Vooral dat rennen. Bij de piepjestest haalde ik steevast trap 5 met heel veel hijgen. trap 6 was voldoende voor een meisje. Dat haalde ik dus nooit. Balsporten kon ik niet (één blind oog, geen dieptezicht), kon wel goed opslaan met volleybal trouwens, hard slaan kon ik namelijk wel.
Ik weet de speerwerples nog het best. We mochten t drie keer proberen, zonder enige hulp om t beter te doen (tenzij je toevallig naast de leraar stond). De keer erna moest je m ver genoeg gooien. Nou bij mij ging t ding nog net niet achteruit. We hebben de coopertest gelukkig maar 1 keer hoeven doen. En ik kreeg een voldoende! Niet omdat ik de afstand haalde. Ik had toen eindelijk een jaar een gymdocent die inzet beloonde. Iedereen die was blijven joggen/rennen kreeg minimaal een voldoende. Als je ging lopen tussendoor en de afstand niet haalde was t een onvoldoende.
Gym werd pas leuk toen we steeds keuze kregen uit drie/vier dingen per blok (echt vanalles, kan me nog herinneren: volleybal, hockey, voetbal, softbal, zwemmen, frisbee, jazzdans, zelfverdediging, boksen, basketbal, turnen, klimmen). Toen kon ik eindelijk dingen gaan doen die ik leuk vond. Goed was ik er niet in (beroerde motoriek, 1 oog zicht en belabberde conditie) maar leuk vond ik het wel. Sportte overigens zelf ook nog 1 keer per week.
Muziek was bij ons t zelfde verhaal. Nooit individueel oefenen en nooit hulp krijgen maar wel zangtoets individueel. Nooit oefenen (ja op een papieren keybord) en dan keybordtoets.
Ik weet de speerwerples nog het best. We mochten t drie keer proberen, zonder enige hulp om t beter te doen (tenzij je toevallig naast de leraar stond). De keer erna moest je m ver genoeg gooien. Nou bij mij ging t ding nog net niet achteruit. We hebben de coopertest gelukkig maar 1 keer hoeven doen. En ik kreeg een voldoende! Niet omdat ik de afstand haalde. Ik had toen eindelijk een jaar een gymdocent die inzet beloonde. Iedereen die was blijven joggen/rennen kreeg minimaal een voldoende. Als je ging lopen tussendoor en de afstand niet haalde was t een onvoldoende.
Gym werd pas leuk toen we steeds keuze kregen uit drie/vier dingen per blok (echt vanalles, kan me nog herinneren: volleybal, hockey, voetbal, softbal, zwemmen, frisbee, jazzdans, zelfverdediging, boksen, basketbal, turnen, klimmen). Toen kon ik eindelijk dingen gaan doen die ik leuk vond. Goed was ik er niet in (beroerde motoriek, 1 oog zicht en belabberde conditie) maar leuk vond ik het wel. Sportte overigens zelf ook nog 1 keer per week.
Muziek was bij ons t zelfde verhaal. Nooit individueel oefenen en nooit hulp krijgen maar wel zangtoets individueel. Nooit oefenen (ja op een papieren keybord) en dan keybordtoets.
vrijdag 18 oktober 2019 om 15:58
Mensen die van sport houden zijn gewoon minder empathisch.
Die conclusie kunnen we nu toch wel trekken.
vrijdag 18 oktober 2019 om 15:59
zeker als dan verwacht wordt dat je ondersteboven aan de ringen hangt.
Ik vind het onbegrip van gymleraren dat ik hier lees sowieso vreemd, je zou toch net bij zo'n beroep mogen verwachten dat die mensen weten dat niet elk lichaam even makkelijk conditie opbouwt, niet elk lichaam even blessure gevoelig is en niet elk mens even motorisch vaardig is.
vrijdag 18 oktober 2019 om 16:02
Zo, nu kan het topic dicht.
vrijdag 18 oktober 2019 om 16:05
vrijdag 18 oktober 2019 om 16:08
Ik weet nog dat bij mijn opleiding ze in het gymlokaal een hele klimwand hadden. Ik en nog een paar klasgenootjes vroegen of we dat een keer mochten proberen, antwoord: Nee, dat is alleen voor de leerlingen die de sport opleiding doen! We mochten wel komen kijken toen de leerlingen van de sport opleiding bezig waren. Ehh nee dank je.
En dan moesten we weer die saaie sit ups en push ups doen. Tijdens die opleiding zat ik met alleen maar meiden in de klas dus geen voetbal meer gelukkig maar wel aerobics, streetdance, en zelfs een keer yoga wat ik toen wel fijn vond maar de meeste klasgenoten snapten niks van yoga dus zaten steeds te lachen, zo relaxing. Vind het nog steeds jammer dat ik niet die klimwand op mocht. Heb het nu nog steeds nooit gedaan maar het lijkt me wel leuk.
En dan moesten we weer die saaie sit ups en push ups doen. Tijdens die opleiding zat ik met alleen maar meiden in de klas dus geen voetbal meer gelukkig maar wel aerobics, streetdance, en zelfs een keer yoga wat ik toen wel fijn vond maar de meeste klasgenoten snapten niks van yoga dus zaten steeds te lachen, zo relaxing. Vind het nog steeds jammer dat ik niet die klimwand op mocht. Heb het nu nog steeds nooit gedaan maar het lijkt me wel leuk.
vrijdag 18 oktober 2019 om 16:11
Goed stuk.
Ook duidelijk dat je dus geen oorzaak-gevolg-uitspraak kunt doen.
De adviezen vind ik wel heel zinvol: ga naar andere manieren van bewegen (dansen, yoga, tuinieren) en haal die competitie eraf.
vrijdag 18 oktober 2019 om 16:12
florence13 schreef: ↑18-10-2019 15:59zeker als dan verwacht wordt dat je ondersteboven aan de ringen hangt.
Ik vind het onbegrip van gymleraren dat ik hier lees sowieso vreemd, je zou toch net bij zo'n beroep mogen verwachten dat die mensen weten dat niet elk lichaam even makkelijk conditie opbouwt, niet elk lichaam even blessure gevoelig is en niet elk mens even motorisch vaardig is.
Ik vind sowieso het onbegrip naar gymleraren vreemd. Je zou verwachten dat men ze ziet als deskundigen op hun gebied, met af en toe een kneus ertussen. Net als bij andere beroepen. Maar hier lijkt het wel alsof eet alleen maar slechte bestaan.
vrijdag 18 oktober 2019 om 16:13
ze komen wel met een positieve associatie tussen negatieve herinneringen aan gym en huidig bewegingspatroon. Dus het lijkt erop dat we allemaal te weinig bewegen door de gymnastiek die we op school hadden.
vrijdag 18 oktober 2019 om 16:14
Ik lees eerlijk gezegd helemaal niks over de deskundigheid van gymleerkrachten wat hun vak betreft.
vrijdag 18 oktober 2019 om 16:15
Het hoort er toch gewoon bij, ik vind juist dat ze het beter doen dan vroeger.
Behalve alle verschillende sporten ook cijfers voor motivatie, gedrag, inzet en ze moeten een verslag schrijven van een clinic.
Er is hier geen kind met een onvoldoende voor gym, een onvoldoende voor de piepjestest is altijd wel ergens mee op te halen.
Hier wel goede cijfers voor coopertest en piepjestest maar weer minder voor turnen.
Dat iedereen een onvoldoende heeft voor de coopertest vind ik dan wel weer raar.
Behalve alle verschillende sporten ook cijfers voor motivatie, gedrag, inzet en ze moeten een verslag schrijven van een clinic.
Er is hier geen kind met een onvoldoende voor gym, een onvoldoende voor de piepjestest is altijd wel ergens mee op te halen.
Hier wel goede cijfers voor coopertest en piepjestest maar weer minder voor turnen.
Dat iedereen een onvoldoende heeft voor de coopertest vind ik dan wel weer raar.
vrijdag 18 oktober 2019 om 16:15
Nee, ze zeggen ook dat het allebei het gevolg kan zijn van bijv weinig aanleg. Dus dat je gewoon alle soorten sport negatief ervaart.florence13 schreef: ↑18-10-2019 16:13ze komen wel met een positieve associatie tussen negatieve herinneringen aan gym en huidig bewegingspatroon. Dus het lijkt erop dat we allemaal te weinig bewegen door de gymnastiek die we op school hadden.
vrijdag 18 oktober 2019 om 16:17
En het is dan dus een verplicht vak voor iedereen?lisa_ schreef: ↑18-10-2019 16:15Het hoort er toch gewoon bij, ik vind juist dat ze het beter doen dan vroeger.
vrijdag 18 oktober 2019 om 16:17
ik doelde op dit stukje:
De meest consistente associaties waren tussen onplezierige herinneringen aan gymlessen en aanhoudende weerstand tegen lichaamsbeweging jaren later, vonden de onderzoekers. Mensen die niet hadden genoten van gymlessen als kinderen, meldden nu vaak dat ze niet sporten en niet van plan waren om in de komende tijd te gaan sporten/bewegen. Mensen die als kinderen plezier hadden in de gymles, meldden daarentegen dat ze bewegen als leuk ervaren en dat ze in het weekend actief zijn.
vrijdag 18 oktober 2019 om 16:18
Ik bedenk me net ook dat we op de middelbare ook een keer een project hadden met sportverenigingen in de buurt van school. Dan kon je i.p.v. gymmen op school bijvoorbeeld een beginnerscursus tennis, korfbal, roeien, basketbal enzo kiezen. Na de 10 lessen kon je je met korting inschrijven bij de vereniging om door te gaan met de sport. Ik wilde opzich wel doorgaan met tennis, ondanks dat ik er nog niet goed in was, maar bij die vereniging kon ik alleen 's avonds komen sporten en het was zeker 20-25 minuten fietsen voor me. Zagen mijn ouders niet zo zitten omdat het al bijna winter werd en een vereniging dichterbij was ook weer een stuk duurder.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 18-10-2019 16:19
0.85% gewijzigd
vrijdag 18 oktober 2019 om 16:19