Coopertest op school

18-10-2019 10:33 543 berichten
Mijn dochter (3e klas middelbare) moest met gym de Coopertest doen voor een cijfer. De norm voor meisjes was 2 km in 12 minuten voor een 6. Uiteindelijk was er een meisje met een 7, de rest allemaal lager. Dochter had een dikke onvoldoende, die werd gecompenseerd door een 8 voor inzet.
Hoe gaat dat bij jullie kinderen op school? Ik kan me van mezelf van vroeger overigens ook wel herinneren dat het een jaarlijks terugkerende ellende was. Wij zijn gewoon niet geschikt om hard te lopen. Na 500 meter al pijntjes overal e.d. (dochter heeft hetzelfde).
Andersom schreef:
18-10-2019 18:00
Dat zeg ik toch ook niet!
Ik kraak ze ook niet af, en dat doen anderen wel.

Ik zie er wel regelmatig één aan het werk. En ik zie er dagelijks één in opleiding. Die graag zijn plannen en ideeën met ons deelt.
Ik zie niemand gymmeesters afkraken hoor.
Alle reacties Link kopieren
zecora schreef:
18-10-2019 17:44
Snap je serieus niet waarom gym zinvol is?

En ik zeg niet dat iedere gymleraar het nu goed doet.
Maar zelfs met een leuke les waarbij iedereen op niveau les krijgt zie je nog steeds bij dingen als een coopertest verschillen.
Is dat erg? Nee, niet in mijn ogen.

Net als dat de een met 2 vingers in zijn neus een 10 voor wiskunde baalt en een ander met veel moeite een zes.
Ik snap idd niet waarom gym zinvol is.
Ik snap wel waarom bewegen zinvol is.
Everything is impossible, even if you believe in it.
Week 31 van de Extremely Demotivational Calendar
Suðri schreef:
18-10-2019 18:02
Ik zie niemand gymmeesters afkraken hoor.
Ik ook niet.
Hooguit dat mijn ervaring is dat ze weinig begrip hebben voor mensen die een hekel hebben aan gym.
Maar dat is een veel breder probleem: heel veel mensen kunnen zich moeilijk indenken dat iets waar zij plezier aan beleven voor een ander een gruwel is.
Solomio schreef:
18-10-2019 18:13
Ik ook niet.
Hooguit dat mijn ervaring is dat ze weinig begrip hebben voor mensen die een hekel hebben aan gym.
Maar dat is een veel breder probleem: heel veel mensen kunnen zich moeilijk indenken dat iets waar zij plezier aan beleven voor een ander een gruwel is.
Mijn wiskundeleraar snapte maar niet waarom ik het niet begreep, het was zo logisch. Tsja. Voor mij niet en hij was overduidelijk niet in staat het zo uit te leggen dat ik het begreep.
Suðri schreef:
18-10-2019 18:16
Mijn wiskundeleraar snapte maar niet waarom ik het niet begreep, het was zo logisch. Tsja. Voor mij niet en hij was overduidelijk niet in staat het zo uit te leggen dat ik het begreep.
Ik had ook zo'n wiskundeleraar, alleen begreep ik wiskunde wel.
Ik was zijn lievelingetje. Brrrrrrrr.
Maar hoe denigrerend en kwetsend hij kon doen tegen anderen, die het niet zo makkelijk snapten, echt onbeschaamd.
Ik zie mensen hun ervaringen delen met gymles. Dat is geen kwestie van de beste stuurlui, want dat zijn daadwerkelijke ervaringen met gymles. En die ervaringen lijken ofwel positief ofwel negatief. Dat staat los van de gymleraar op jouw school; de kans dat iemand les van hem heeft gehad lijkt me klein.

Mijn ervaringen met gym zijn zoals iemand eerder stelde, dat het een soort religie was. Nou is dat wat sterk geformuleerd, maar in mijn ervaring hoorde je erbij met gym, of je hoorde er niet bij. En die ervaring werd gecultiveerd door de docent die ik had. Hij had duidelijk zijn lieverdjes, de leerlingen die hij echt les gaf. En hij had de kinderen die in zijn periferie zaten: als je niet lastig deed, was hij ten volle bereid om je te negeren. Er werd vaak gewerkt met teams kiezen: zijn lieverdjes die mochten kiezen en ik die overbleef. En dat gevoel heb ik meegenomen in mijn volwassen leven: ik hoor niet bij sport. Het is een wereld met normen waar ik niet in pas, een wereld die me expliciet niet wil hebben. Ik heb dan ook nooit meer gesport na de gymlessen op school. Ik heb er echt een afkeer van gekregen. Een causaal verband is ingewikkeld, maar als ik mijn eigen situatie zou moeten beschouwen dan is dat er zeker.

Maar goed, ik heb geen afkeer van zinvol bewegen. Ik fiets alles en ik heb een mini-BMI, dat even voor de sportreli’s. Ik heb zelfs onder milde dwang wel eens een hardloopwedstrijd gelopen in een heel redelijke tijd. Maar ik gruwel van sport.
Ik kreeg met gym altijd een compensatie omdat ik me wel iedere keer probeerde in te zetten. No worries. Vriend is gymdocent, detail: je kan nooit zakken op gym, dus je zal altijd wel een net-voldoende moeten krijgen. Als je namelijk een onvoldoende hebt op je examen en je zou zakken op gym, dan mag dat gewoon niet.
Ben ik de enige die in 't beste geval een 1 haalde voor die Cooper-test?
En ook een 0 of 1 voor alle andere atletiek-nummers.

Het heeft mij alleszins voor de rest van mijn leven een totale degout van lopen gegeven.

Ik ben totaal ongeschikt om tussen piepjes te lopen, om 2 à 3 km in x tijd te lopen, om 20 minuten te blijven rennen zonder pauze (stoppen was 0), ...

En ik heb er ook nooit het nut van gesnapt waarom het in 's hemelsnaam zinnig zou zijn dat je het kan. Tenzij je in 't leger of bij de politie wil. (En nee, die ambitie had en heb ik niet.)

Ook voor de andere onderdelen vraag ik me overigens af hoe ik in 's hemelsnaam ooit in mijn laatste jaar aan 55 % ben geraakt voor gym.
Want ik ben werkelijk in niets goed in dat vak. Het was gewoon elke week weer 2 uur afzien en hél bij de testen. En een extra reden voor stiekem gepest omdat ik er dus niets van bakte.

Had het onding vervangen door een zinnig vak of door 2 uur huiswerk-klas.
Mijn kinderen doen netjes mee aan gymactiviteiten, net zoals ik dat vroeger moest. Ze zijn gezond van lijf en leden en ze doen hun best. Dat vind ik voldoende.
Mijn ervaring is echter dat een grote groep mensen is die dat niet voldoende vindt. Die verwachten dat mijn kinderen zielsgelukkig worden van dom draven in een bos, omdat zij daar toevallig veel plezier uithalen. Wanneer deze mensen ook gymdocent zijn, is het een hard gelag voor de minder sportieve types die les van zo iemand hebben.

Ik heb wisselende ervaringen met LO-docenten op dit gebied. Ze houden allemaal van sport, anders hadden ze dit vak niet gekozen, maar hun inlevingsvermogen is echt heel verschillend.
In alle jaren dat ik les geef heb ik nog nooit meegemaakt dat een leerling een onvoldoende kreeg op gym.

Overigens sluit dit topic dan ook aan bij een andere ergernis van mij: ik had in vier atheneum een 4.0 op tekenen. Alleen praktijk, nooit theorie en ik kon wel janken, maar hoger kwam ik niet. En die docent had nul begrip, want "iedereen kan dit, waarom kun jij het niet?" Ik zag echt op tegen die lesuren.
Solomio schreef:
18-10-2019 18:20
Ik had ook zo'n wiskundeleraar, alleen begreep ik wiskunde wel.
Ik was zijn lievelingetje. Brrrrrrrr.
Maar hoe denigrerend en kwetsend hij kon doen tegen anderen, die het niet zo makkelijk snapten, echt onbeschaamd.
Hij wilde mij niets meer uit leggen, want ik was toch te dom om het ooit te begrijpen. Toen ben ik afgehaakt ;)
Betty_Slocombe schreef:
18-10-2019 18:54
Mijn kinderen doen netjes mee aan gymactiviteiten, net zoals ik dat vroeger moest. Ze zijn gezond van lijf en leden en ze doen hun best. Dat vind ik voldoende.
Mijn ervaring is echter dat een grote groep mensen is die dat niet voldoende vindt. Die verwachten dat mijn kinderen zielsgelukkig worden van dom draven in een bos, omdat zij daar toevallig veel plezier uithalen. Wanneer deze mensen ook gymdocent zijn, is het een hard gelag voor de minder sportieve types die les van zo iemand hebben.

Ik heb wisselende ervaringen met LO-docenten op dit gebied. Ze houden allemaal van sport, anders hadden ze dit vak niet gekozen, maar hun inlevingsvermogen is echt heel verschillend.
In alle jaren dat ik les geef heb ik nog nooit meegemaakt dat een leerling een onvoldoende kreeg op gym.

Overigens sluit dit topic dan ook aan bij een andere ergernis van mij: ik had in vier atheneum een 4.0 op tekenen. Alleen praktijk, nooit theorie en ik kon wel janken, maar hoger kwam ik niet. En die docent had nul begrip, want "iedereen kan dit, waarom kun jij het niet?" Ik zag echt op tegen die lesuren.
Zeer herkenbaar ook.
Ik heb van mijn middelbare school dus vooral geleerd dat ik goed kan leren. Theorie dus.
Gym, tekenen, handvaardigheid, allemaal vakken die nog eens extra duidelijk maakten dat ik vooral iets theoretisch moest gaan doen.
Ik bleek alleen ook nog redelijk muzikaal te zijn, maar daar deden we in mijn tijd op school niks aan.
Suðri schreef:
18-10-2019 18:59
Hij wilde mij niets meer uit leggen, want ik was toch te dom om het ooit te begrijpen. Toen ben ik afgehaakt ;)
Mijn leraar zei dat dus idd ook tegen klasgenoten.
Deze man is later nog eens in het nieuws geweest vanwege vrij verderfelijke denkbeelden over kinderen met Down, maar ik verdenk hem er serieus van dat hij vond dat eigenlijk iedereen met een IQ beneden de 130 ge-euthanaseerd moest worden.
Ik mocht blijven leven. Joechei.
Andersom schreef:
18-10-2019 14:06
Godsdienst, burgerschap/maatschappijleer dan ook maar afschaffen? Of wiskunde, dat vindt ook niet iedereen leuk.
Muziek graag! Over trauma's gesproken :-( En dan mag tekenen er ook wel bij, ook geen aanleg voor

Ik moet wel zeggen dat ik die hele ervaring van geen uitleg bij gym helemaal niet herken. Sporten en spelregels werden bij ons altijd uitgelegd. Ook deden we zoveel verschillende sporten, volleybal, hockey, frisbee, voetbal, softbal, speerwerpen, kogelstoten, verspringen, hoogspringen en nog veel meer. Dus misschien had ik gewoon geluk
Betty_Slocombe schreef:
18-10-2019 18:54

Dit. Velen kunnen het zich niet voorstellen dat er leerlingen zijn die bij een ‘Bewijs mij dat je het wel kunt!’ gewoon hetzelfde denken als ik vroeger: ‘Wie ben jij voor mij en why de n*uk moet mij dat iets interesseren wat jij van mijn doorzettingsvermogen vindt?’
Of vinden dat leerlingen geen doorzettingsvermogen hebben ook al ziet geen enkele andere docent die leerling als een passieve larve. Bij een aantal van die stagiaires van de sportacademie krijg ik visioenen van mensen die krijsen tegen een blinde dat ze wel kunnen zien als ze het maar willen. Of tegen de nieuwe Anky van Grunsven zeggen dat het geen echte sport is als het paard al het werk doet :nope:.
Wat was ik blij met de nieuwste aanwinst van de sectie LO. Zij heeft meer de insteek dat ze ook plezier moeten hebben ook al bak je er geen moer van. Het aantal gymlesontwijkers is drastisch gedaald. Het is nog steeds niet leuk voor leerlingen die er niets van bakken maar nu is het tenminste draaglijk.

Qua begrip: ik kon zoveel niet vroeger. Ik weet nog dat een docent mij eens meenam naar de directeur toen ik uit pure frustratie het hele werkboek wiskunde had versnipperd. Ik dacht serieus zwaar in de penarie te zitten toen hij ook nog alle snippers op het bureau van de directeur deponeerde. Maar hij zei: “Luister Karel, we zijn nu twee jaar bezig maar dit is een lijdensweg voor alle betrokkenen. Wat ik haar kan leren is van dusdanig niveau dat ze er weinig aan heeft en die achterstand loopt ze niet in. Nu kunnen we elkaar nog eens een heel schooljaar het leven zuur maken voordat ze ongetwijfeld dit vak laat vallen als een baksteen dus ik zou liever zien dat ze tijdens die uren iets nuttigs gaat doen’. Dat was nog in de goede tijd dat zo’n directeur nog met een pennenstreek kon bepalen dat alles eindigend op -kunde (m.u.v. aardrijkskunde) van mijn rooster verdween. Ik kreeg er economie voor in de plaats en heel veel taal. En ik mocht als een Daisyspeler 1.0 dyslectische leerlingen de vragen en bronnen voorlezen als de rest een toets wis-, natuur- of scheikunde had. :yes:
Vooral die LIO's, inderdaad. Die kijken ook altijd heel meewarig naar andere docenten die overduidelijk niet sportief zijn. Alsof wij een heel triest en leeg bestaan hebben.
Betty_Slocombe schreef:
18-10-2019 19:37
Vooral die LIO's, inderdaad. Die kijken ook altijd heel meewarig naar andere docenten die overduidelijk niet sportief zijn. Alsof wij een heel triest en leeg bestaan hebben.
Nog erger: dat er voor na schooltijd sporten met het team wordt georganiseerd als afstudeeropdracht.
Wij trekken dan echt een ander slag gymdocenten aan. Ik herken echt niks van de verhalen over gymdocenten, stagiaires, lio’s etc.
Solomio schreef:
18-10-2019 16:11
Goed stuk.
Ook duidelijk dat je dus geen oorzaak-gevolg-uitspraak kunt doen.

De adviezen vind ik wel heel zinvol: ga naar andere manieren van bewegen (dansen, yoga, tuinieren) en haal die competitie eraf.
Dansen, yoga en tuinieren? Alsjeblieft niet! Laat mij maar gewoon een eind rennen.
Eze schreef:
18-10-2019 19:44
Dansen, yoga en tuinieren? Alsjeblieft niet! Laat mij maar gewoon een eind rennen.
Ook prima.
Laat mij vooral een studieboek leren. Bladzijden omslaan is ook beweging.
lisa_ schreef:
18-10-2019 16:54
Ik vond het eerst niet leuk, later wel. Mijn ene kind vind het wel leuk, de ander matig.
Maar goed, ik vond geschiedenis echt verschrikkelijk en dat was ook verplicht.

Ik ken trouwens echt helemaal niemand die een onvoldoende voor gym heeft/had. Volgens mij heb je dan echt een slechte docent of ben je echt een uitzondering.
ik! In 3havo, de gymjuf wilde in eerste instantie er geen rekening mee houden dat ik een heupafwijking had en daardoor heel veel niet kon. Tel daar bij op dat ik van kleins af aan al bang ben voor de bal en gym was voor mij echt een drama! En geen enkele leraar heeft er ooit de tijd of energie in gestoken om me van die angst af te helpen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Andersom schreef:
18-10-2019 17:48
Nee, alleen stuurlui. Het soort dat graag aan wal blijft.
ach houdt toch op, iedereen hier heeft gymles gehad en heeft zijn of haar eigen ervaringen. Dat zegt helemaal niks over hoe jouw kind het als gymleraar zal doen of hoe goed jouw school is
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Pandax schreef:
18-10-2019 18:30
Ik zie mensen hun ervaringen delen met gymles. Dat is geen kwestie van de beste stuurlui, want dat zijn daadwerkelijke ervaringen met gymles. En die ervaringen lijken ofwel positief ofwel negatief. Dat staat los van de gymleraar op jouw school; de kans dat iemand les van hem heeft gehad lijkt me klein.

Mijn ervaringen met gym zijn zoals iemand eerder stelde, dat het een soort religie was. Nou is dat wat sterk geformuleerd, maar in mijn ervaring hoorde je erbij met gym, of je hoorde er niet bij. En die ervaring werd gecultiveerd door de docent die ik had. Hij had duidelijk zijn lieverdjes, de leerlingen die hij echt les gaf. En hij had de kinderen die in zijn periferie zaten: als je niet lastig deed, was hij ten volle bereid om je te negeren. Er werd vaak gewerkt met teams kiezen: zijn lieverdjes die mochten kiezen en ik die overbleef. En dat gevoel heb ik meegenomen in mijn volwassen leven: ik hoor niet bij sport. Het is een wereld met normen waar ik niet in pas, een wereld die me expliciet niet wil hebben. Ik heb dan ook nooit meer gesport na de gymlessen op school. Ik heb er echt een afkeer van gekregen. Een causaal verband is ingewikkeld, maar als ik mijn eigen situatie zou moeten beschouwen dan is dat er zeker.

Maar goed, ik heb geen afkeer van zinvol bewegen. Ik fiets alles en ik heb een mini-BMI, dat even voor de sportreli’s. Ik heb zelfs onder milde dwang wel eens een hardloopwedstrijd gelopen in een heel redelijke tijd. Maar ik gruwel van sport.
Dit had ik geschreven kunnen hebben. Zo herkenbaar helaas.
Zoals in ongeveer elk topic, gaat het alle kanten op, leuk om te lezen. V.w.b. die Coopertest: ik lees idd dat het om testen van uithouding/conditie gaat alleen waarom lijkt deze zo belangrijk te worden gevonden/te zijn ondanks de andere vormen van beweging en/of sportvormen die worden gegeven bij LO? Er lijkt zoveel nadruk te worden gelegd op die test en waarom snap ik niet goed.

Toen ik op de middelbare school zat, of ik moet het vergeten zijn, hadden we geen Coopertest. Ik had hem niet gehaald overigens, ondanks intensief sporten destijds. Eén rondje om ons sportveld kreeg ik al pijn van in mijn zij maar een paar 'homeruns' bij softbal was weer geen enkel probleem. Ik vond gymmen op zich heel leuk, beetje afhankelijk van wat we gingen doen maar ik had wel twee heel fijne en ook leuke gymleerkrachten.
Krijg motto niet verwijderd :-)
iceteapeach schreef:
18-10-2019 21:04
Zoals in ongeveer elk topic, gaat het alle kanten op, leuk om te lezen. V.w.b. die Coopertest: ik lees idd dat het om testen van uithouding/conditie gaat alleen waarom lijkt deze zo belangrijk te worden gevonden/te zijn ondanks de andere vormen van beweging en/of sportvormen die worden gegeven bij LO? Er lijkt zoveel nadruk te worden gelegd op die test en waarom snap ik niet goed.
Ik vermoed dat dit ding (samen met de shuttle-run test) een soort dieptepunt was voor veel mensen. Ik kreeg zelf die testen hooguit één keer per jaar (beide eenmaal), maar blijkbaar maken die twee zeldzame momenten enorme indruk. Tenzij sommige mensen het elke maan d kregen natuurlijk, kan er naast zitten.
Suðri schreef:
18-10-2019 19:38
Nog erger: dat er voor na schooltijd sporten met het team wordt georganiseerd als afstudeeropdracht.
Dat is echt erg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven