Coopertest op school
vrijdag 18 oktober 2019 om 10:33
Mijn dochter (3e klas middelbare) moest met gym de Coopertest doen voor een cijfer. De norm voor meisjes was 2 km in 12 minuten voor een 6. Uiteindelijk was er een meisje met een 7, de rest allemaal lager. Dochter had een dikke onvoldoende, die werd gecompenseerd door een 8 voor inzet.
Hoe gaat dat bij jullie kinderen op school? Ik kan me van mezelf van vroeger overigens ook wel herinneren dat het een jaarlijks terugkerende ellende was. Wij zijn gewoon niet geschikt om hard te lopen. Na 500 meter al pijntjes overal e.d. (dochter heeft hetzelfde).
Hoe gaat dat bij jullie kinderen op school? Ik kan me van mezelf van vroeger overigens ook wel herinneren dat het een jaarlijks terugkerende ellende was. Wij zijn gewoon niet geschikt om hard te lopen. Na 500 meter al pijntjes overal e.d. (dochter heeft hetzelfde).
zondag 20 oktober 2019 om 12:09
parbleumondieu schreef: ↑19-10-2019 22:49Volgens mij moet je eigenlijk als kind al beginnen te rennen. Net als onze voorouders, iedere dag een kilometer of 10 joggen om een hert te vangen. Dan worden de gewrichten ook sterk en ben je niet andeea gewend.
Maar goed, dit heb ik ook pas bedacht toen ik van bijna niks doen toch versleten was.
Nee, dat hoeft niet. Ik ben pas begonnen met hardlopen op mijn 30e en geen problemen ervaren. Integendeel zelfs.
Nu hoeft niemand van mij te gaan hardlopen en het idee dat niet iedereen fysiek geschikt is om hard te lopen, betwist ik ook niet. Maar het zou wel jammer zijn als oudere mensen zich laten afschrikken hierdoor.
Over gym: ik ben opgegroeid in een gezin dat de nadruk legde op intellect en sport eigenlijk wat minderwaardig vond. Ik moest het qua kennismaken met sport dus echt van school hebben. Gym vond ik zelf niet vervelend, maar ik liep wel aan tegen datgene wat ik hier ook lees: gymleraren die je niet willen helpen jezelf te verbeteren! Jarenlang heb ik me bij touwklimmen bijvoorbeeld staan af te vragen hoe ik in hemelsnaam boven kon komen. Nooit mee geholpen. Hetzelfde bij de turnoefeningen. En bij basketbal (bal in de basket krijgen).
Het stomme is, mijn kinderen zitten nu in de bovenbouw van de basisschool en dit is nog precies hetzelfde! Ook zij worden NIET geholpen met dingen die ze niet uit zichzelf kunnen. Een van mijn kinderen heeft aanleg voor sport, de ander niet zo en ook zij staat nu bij dat touw met de gedachte: ja maar Hoe Dan?
anoniem_370046 wijzigde dit bericht op 20-10-2019 12:09
0.03% gewijzigd
zondag 20 oktober 2019 om 12:09
nee dat geldt inderdaad niet voor kinderen of gezonde mensen. Ik mag het op dit moment echt nog niet van de cardioloog, maar ben dus ook nog herstellende, dus neem aan dat het standaard advies niet voor mij geldt. Nu gaat het in dit topic natuurlijk niet over mensen die iets hebben, maar omdat je vroeg waarom specifiek ik niet kon hardlopen vertelde ik het. Ik kon vroeger de coopertest prima rennen voor een 8 (geen idee meer hoeveel je dan moest rennen, maar ik kon het best aardig)
zondag 20 oktober 2019 om 12:11
beterschapflorence13 schreef: ↑20-10-2019 12:09nee dat geldt inderdaad niet voor kinderen of gezonde mensen. Ik mag het op dit moment echt nog niet van de cardioloog, maar ben dus ook nog herstellende, dus neem aan dat het standaard advies niet voor mij geldt. Nu gaat het in dit topic natuurlijk niet over mensen die iets hebben, maar omdat je vroeg waarom specifiek ik niet kon hardlopen vertelde ik het. Ik kon vroeger de coopertest prima rennen voor een 8 (geen idee meer hoeveel je dan moest rennen, maar ik kon het best aardig)
zondag 20 oktober 2019 om 12:15
Blijft wat mij betreft de vraag: waarom zou je dat (moeten) willen?Mevrouw75 schreef: ↑20-10-2019 12:06Exact.
Daarnaast hebben best veel ook een psychische blokkade, of hoe je het ook wil noemen. Ik moet in ieder geval áltijd door een ‘gut wat is dit vervelend, pffff ik kan écht niet meer, mijn hemel wat duurt dit lang, dit is echt niet goed voor een mens, waarom doe ik dit??’ Voor ik lekker loop.
En voor iedereen die roept: ja maar ik, ik heb dus jaaaaaren ervaring met het ‘ik kan niet hardlopen (want ik ben er niet voor gebouwd)’.
En nogmaals: waarom wordt bij bijv wiskunde veel makkelijker geaccepteerd dat niet iedereen daar even goed in is?
Appreciate the little things in life. They're all you'll ever achieve.
Week 32 van de Extremely Demotivational Calendar
zondag 20 oktober 2019 om 12:19
omdat een goede conditie betekent:
- minder vermoeidheid
- beter nachtrust
- minder overgewicht
- minder diabetes
- minder hart- en vaatziekten
etcetera
zondag 20 oktober 2019 om 12:20
dat is natuurlijk niet waar. wiskunde is een kernvak, telt veel zwaarder mee dan gym
zondag 20 oktober 2019 om 12:22
Ja, maar dat kun je dus op verschillende manieren bereiken.
Ik zou het logisch vinden dat je dan bijv zou kunnen kiezen uit hardlopen, zwemmen en fietsen, zodat je ook nog een beetje kunt kijken waar je voorkeur en 'aanleg' ligt.
Zoals je ook bij wiskunde uit 4 richtingen kunt kiezen.
En bij alle vakken iig nog ingedeeld wordt op niveau.
Wat een ongelooflijke bullshit.
Iemand mag niet meer dan 25% boven zijn normale polsslag in rust halen tijdens sporten om geen aanslag op je lichaam te doen; en moet het dan op die manier gestaag opbouwen.
Intensief sporten is bewezen schadelijk voor de gezondheid.
En nee de mens is niet gemaakt om langdurig te rennen. Nooit gezien hoe ze de finish van een marathon halen?
anoniem_376152 wijzigde dit bericht op 20-10-2019 12:34
5.37% gewijzigd
Maar dat wordt tegenwoordig ook niet meer geaccepteerd. Wiskunde is een verplicht examenvak op volgens mij alle niveaus in het vo en is ook nog eens een kernvak.
Mijn vriendin die wiskunde meteen liet vallen zodra het kon en vervolgens het vwo afrondde met meerdere tienen en verder negens en achten, zou in dit tijdsgewricht misschien net aan vmbo-tl hebben gehaald.
zondag 20 oktober 2019 om 12:23
ik zit hier ook al de hele tijd over na te denken, waarom accepteren we dat iemand nou eenmaal geen wiskundig inzicht heeft maar accepteren we niet dat iemand gewoon slecht in sport is.
Aan de andere kant accepteren we eigenlijk helemaal niet dat iemand geen wiskundig inzicht heeft, want ook als je dat niet hebt moet je toch leren rekenen, je bent er dan gewoon niet goed in, je vindt het misschien ook niet leuk, maar volgens mij is het nog steeds een verplicht vak. We zeggen nooit tegen kinderen 'joh jij hebt geen wiskundig inzicht, laat maar zitten dan, dan hoef je niet meer naar de wiskunde les'.
Ik denk (als ik zo even doorredeneer op zondag ochtend) dat het is omdat in principe elk gezond lichaam in essentie conditie kan kweken, niet perse in het zelfde tempo of met de zelfde inspanning, maar elk lichaam kan het wel.
zondag 20 oktober 2019 om 12:24
Ik vraag me nou precies het tegenovergestelde af: waarom wordt het bij wiskunde veel makkelijker geaccepteerd dat je daar een onvoldoende haalt?
Ik vind dat de gymdocenten die ik ken er helemaal niet vanuit gaan dat iedereen maar even goed in bepaalde sportzaken zijn, of überhaupt sport in het algemeen. Mijn ervaring is dat er binnen een gymles veel beter gedifferentieerd en veel gedifferentieerder becijferd wordt. De becijfering gaat daar ook veel minder om zogenaamd objectieve vaardigheden.
zondag 20 oktober 2019 om 12:26
Als iemand beweert niet gebouwd te zijn op wiskunde hoor ik niemand zeggen dat er eigenlijk een 'psychische blokkade' zit of dat iedereen het kan.
Want gewoon niet iedereen is in staat wiskunde te leren boven een bepaald basisniveau en zelfs dat halen sommigen niet.
Geldt wat mij betreft ook voor sport.
Wat dan dat basisniveau moet zijn, daar gaat het hier uiteindelijk over.
2 km op de coopertest is blijkbaar het minimale dat verwacht wordt.
Vind ik overdreven, vinden anderen blijkbaar laag.
zondag 20 oktober 2019 om 12:28
ik heb wel eens beweerd in mijn werk dat er mensen zijn met 'wiskunde angst' , dat is vast niet onderzocht (of wel?) maar ik geloof in elk geval dat er mensen zijn die zo faalangstig zijn op het moment dat ze iets met cijfers moeten doen dat ze echt geblokkeerd raken.Solomio schreef: ↑20-10-2019 12:26Als iemand beweert niet gebouwd te zijn op wiskunde hoor ik niemand zeggen dat er eigenlijk een 'psychische blokkade' zit of dat iedereen het kan.
Want gewoon niet iedereen is in staat wiskunde te leren boven een bepaald basisniveau en zelfs dat halen sommigen niet.
zondag 20 oktober 2019 om 12:29
Jawel hoor, die psychische blokkade die ik getikt heb, zeg ik regelmatig over wiskunde bijvoorbeeld.Solomio schreef: ↑20-10-2019 12:26Als iemand beweert niet gebouwd te zijn op wiskunde hoor ik niemand zeggen dat er eigenlijk een 'psychische blokkade' zit of dat iedereen het kan.
zondag 20 oktober 2019 om 12:29
Jouw logica is te duur.Solomio schreef: ↑20-10-2019 12:22Ja, maar dat kun je dus op verschillende manieren bereiken.
Ik zou het logisch vinden dat je dan bijv zou kunnen kiezen uit hardlopen, zwemmen en fietsen, zodat je ook nog een beetje kunt kijken waar je voorkeur en 'aanleg' ligt.
Zoals je ook bij wiskunde uit 4 richtingen kunt kiezen.
En bij alle vakken iig nog ingedeeld wordt op niveau.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zondag 20 oktober 2019 om 12:31
Bij wiskunde wordt dat helemaal niet makkelijk geaccepteerd, maar daar zit je wel ingedeeld op niveau.
Bij gym zit je dus ook ingedeeld op cognitief niveau, wat niks zegt over fysiek niveau.
Zoals al eerder geschreven: gym is voor kinderen die goed zijn in sport vaak ook frustrerend, omdat het geen uitdaging biedt.
Voor kinderen die er slecht in zijn is het een aaneenschakeling van faalervaringen.
In beide gevallen heeft het een negatief effect.
Indelen op niveau en interesse wat mij betreft, net als de rest van de schoolvakken.
zondag 20 oktober 2019 om 12:33
de infographic bewegen met hart en vaatziekten:Deepfreeze schreef: ↑20-10-2019 12:22Wat een ongelooflijke bullshit.
Iemand mag niet meer dan 25% boven zijn normale polsslag in rust halen tijdens sporten om geen aanslag op je lichaam te doen; en moet het dan op die manier gestaag opbouwen.
Intensief sporten is bewezen schadelijk voor de gezondheid.
En nee de mens is niet gemaakt om te rennen.
zondag 20 oktober 2019 om 12:34
Ik vind het in ieder geval veel te lang als je de kinderen van tevoren er niet op traint! Wat vroeger bij mij op school dus niet gebeurde en wat heden ten dage ook niet gebeurt op de basisschool van mijn kinderen.
De piepjestest komt hier volledig uit de lucht vallen, voor zover ik het kan bepalen doen ze NOOIT iets aan conditieopbouw. Mijn ene kind doet in haar vrije tijd een sport waarbij conditie zeer belangrijk is. Die doet de piepjestest dan ook op haar sloffen en komt tredes hoger uit dan gemiddeld. Mijn andere kind doet een zeer technische sport en haar resultaten op de piepjestest zijn zo-zo.
Mij interesseert de uitkomst op zich bijzonder weinig, maar ik vind het echt bizar dat kinderen worden getest en beoordeeld op iets waar ze geen instructie in krijgen.
zondag 20 oktober 2019 om 12:35
Heb je enig idee hoe gym tegenwoordig gegeven wordt?Solomio schreef: ↑20-10-2019 12:31Bij wiskunde wordt dat helemaal niet makkelijk geaccepteerd, maar daar zit je wel ingedeeld op niveau.
Bij gym zit je dus ook ingedeeld op cognitief niveau, wat niks zegt over fysiek niveau.
Zoals al eerder geschreven: gym is voor kinderen die goed zijn in sport vaak ook frustrerend, omdat het geen uitdaging biedt.
Voor kinderen die er slecht in zijn is het een aaneenschakeling van faalervaringen.
In beide gevallen heeft het een negatief effect.
Indelen op niveau en interesse wat mij betreft, net als de rest van de schoolvakken.
zondag 20 oktober 2019 om 12:36
niet iedereen wordt geboren met hetzelfde cognitieve vermogen, daarom kan je vmbo doen of vwo. de meeste mensen worden wel geboren met een gezond hart en gezonde longen. De vergelijking gaat mank dus.Solomio schreef: ↑20-10-2019 12:26Als iemand beweert niet gebouwd te zijn op wiskunde hoor ik niemand zeggen dat er eigenlijk een 'psychische blokkade' zit of dat iedereen het kan.
zondag 20 oktober 2019 om 12:37
Dat weet ik wel zeker.florence13 schreef: ↑20-10-2019 12:28ik heb wel eens beweerd in mijn werk dat er mensen zijn met 'wiskunde angst' , dat is vast niet onderzocht (of wel?) maar ik geloof in elk geval dat er mensen zijn die zo faalangstig zijn op het moment dat ze iets met cijfers moeten doen dat ze echt geblokkeerd raken.
Ik geef pabo-studenten bijles rekenen en de helft van de bijles bestaat vooral uit het wegnemen van de rekenangst.
Ooit zat ik op een forum met ongeveer 100 vrouwen.
Daar waren er 2(!!!) die konden rekenen, de rest beweerde dat ze dat niet konden en nooit gekund hadden en nooit zouden kunnen.
Daar is ons onderwijssysteem zeker debet aan, want statistisch is het natuurlijk onwaarschijnlijk dat 98 vrouwen idd niet kon rekenen (het was geen dyscalculieforum
Dus ik denk zeker dat mensen soms meer kunnen dan ze denken, maar ik denk ook dat er vanuit mensen die iets wel kunnen vaak erg weinig begrip is voor mensen die datzelfde niet kunnen.
En ook daarin ben ik geen uitzondering, want ik denk dat ik uiteindelijk iedereen kan leren rekenen.
zondag 20 oktober 2019 om 12:38
Misschien is het op de middelbare school anders, maar op de basisschool gaat het anno 2019 bij ons zoals hierboven beschreven door mij. Er wordt van uitgegaan dat kinderen dingen kunnen, zo niet dan krijgen ze weinig tot geen instructie. Ze doen veel dezelfde dingen: voetbal, hockey, voetbal, apenkooi, voetbal, turnen op toestellen, voetbal. En dan opeens een piepjestest.
zondag 20 oktober 2019 om 12:38
En ook dat cognitieve vermogen is redelijk flexibel en kan gerekt of ingeperkt of niet ontwikkeld worden.