Irritaties in het OV

04-10-2018 08:37 1302 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga dagelijks met het openbaar vervoer naar mijn werk en ik erger me aan veel dingen. Waar erger jij je aan in het openbaar vervoer?

To trapt af met een top 3:

1) Mensen die op het perron voor de ingang van de trein staan, zodat je niet kunt uitstappen en als een rugbyspeler tegen de mensen aan moet lopen, omdat ze weigeren aan de kant te gaan. :frusty:
2) Mensen die vinden dat hun koffers, tassen en trolley's een zitplaats nodig hebben. En altijd in de spits.
3) Mensen die al instappen, terwijl er nog mensen aan het uitstappen zijn.
We’re all mad here
Ik denk dat iedereen hier het normaal vindt om op te staan voor oudere mensen.
Helaas niet iedereen in het OV, maar in ieder geval de mensen op dit topic.

Alleen NorthCape vond dat alle kinderen moeten op staan voor iedereen, dat vind ik echt onzin. Kinderen die op schoot kunnen neem je op schoot als er andere mensen binnen komen. Daarna geldt een kind gewoon net als een volwassene: opstaan voor mensen met een beperking (door ouderdom of iets anders) maar niet voor iemand die ook prima kan staan alleen omdat je zelf toevallig jonger bent.
Precies dat dus, AnAppleADay. Bovendien betaal je niet voor een zitplek in de trein, maar voor het feit dat ze je vervoeren. Vind het dan nogal bijzonder om bijna een plek te eisen als er een kind zit.
¡Apagando las luces!
AnAppleADay schreef:
21-10-2019 10:20
Ik denk dat iedereen hier het normaal vindt om op te staan voor oudere mensen.
Helaas niet iedereen in het OV, maar in ieder geval de mensen op dit topic.

Alleen NorthCape vond dat alle kinderen moeten op staan voor iedereen, dat vind ik echt onzin. Kinderen die op schoot kunnen neem je op schoot als er andere mensen binnen komen. Daarna geldt een kind gewoon net als een volwassene: opstaan voor mensen met een beperking (door ouderdom of iets anders) maar niet voor iemand die ook prima kan staan alleen omdat je zelf toevallig jonger bent.
Helaas is het niet altijd zichtbaar of iemand wel of niet (lang) kan staan. Zowel bij jongeren als bij ogenschijnlijk kwieke ouderen niet.

Er is overigens in dit topic duidelijk door iemand gesteld dat ouderen niet in de spits zouden moeten reizen.
En daar vielen sommigen (waaronder ik) over.
MeredithGrey schreef:
21-10-2019 09:21
Niet alleen in de Randstad zijn treinen druk hoor...
Nee maar hier hebben de mensen toch meer fatsoen. Dat zie je ook aan bv het groeten van de buschauffeur.
pipootje schreef:
21-10-2019 10:49
Nee maar hier hebben de mensen toch meer fatsoen. Dat zie je ook aan bv het groeten van de buschauffeur.
Dat vind ik jammer genoeg herkenbaar. Ik ben een van de weinigen in Rotterdam die altijd de buschauffeur groet.
Ik sta ook echt nooit stil voor mijn saldo bij de paaltjes. Ik loop in één streep door.
pipootje schreef:
Ik weet niet waar hier is, maar je kunt moeilijk stellen dat mensen in de Randstad fatsoen hebben en mensen buiten de Randstad (en dat is nogal een stuk) niet. Ik heb Eindhoven gezien dat de buschauffeur gewoon niet gegroet wordt bijvoorbeeld, terwijl ik merk dat het in Amsterdam wel gebeurt.

Bovendien reageerde ik op jouw stelling dat mensen in de Randstad altijd haast hebben en dat de treinen daar altijd overvol zijn. Dat is gewoon onzin. Ik reis met enige regelmaat buiten de Randstad in de spits en dan kan je ook gewoon staan als haringen in een ton.
Seriously?
pipootje schreef:
Ik neem in Den Haag vaak de bus en bijna iedereen groet gewoon de buschauffeur bij in en uitstappen. En volgens mij is Den Haag toch echt de randstad.
MeredithGrey schreef:
21-10-2019 11:02
Ik weet niet waar hier is, maar je kunt moeilijk stellen dat mensen in de Randstad fatsoen hebben en mensen buiten de Randstad (en dat is nogal een stuk) niet. Ik heb Eindhoven gezien dat de buschauffeur gewoon niet gegroet wordt bijvoorbeeld, terwijl ik merk dat het in Amsterdam wel gebeurt.

Bovendien reageerde ik op jouw stelling dat mensen in de Randstad altijd haast hebben en dat de treinen daar altijd overvol zijn. Dat is gewoon onzin. Ik reis met enige regelmaat buiten de Randstad in de spits en dan kan je ook gewoon staan als haringen in een ton.
Ik doe dat wel :cry: Maar merk wel dat weinig mensen het doen. Verbaasde me echt toen ik hier voor het eerst in een bus stapte.
¡Apagando las luces!
SombraOnline schreef:
21-10-2019 11:07
Ik doe dat wel :cry: Maar merk wel dat weinig mensen het doen. Verbaasde me echt toen ik hier voor het eerst in een bus stapte.
Ik ook, lijkt me een kwestie van fatsoen dat als je langs iemand loopt, je even hallo zegt. Maar ik zie het overal wel en niet gebeuren, hier in Groningen zijn er ook genoeg die het niet doen. Denk dat dat meer met een generatie te maken heeft dan met de Randstad of niet.
Seriously?
MeredithGrey schreef:
21-10-2019 11:02

Je kunt blijkbaar niet lezen want dat heb ik helemaal niet gezegd!
pipootje schreef:
21-10-2019 11:23
Je kunt blijkbaar niet lezen want dat heb ik helemaal niet gezegd!
Excuus, je zei dat mensen geen geduld hebben in de Randstad en dat het fatsoen er niet meer is. Ook daarin geldt dat je niet zo een onderscheid kunt maken.
Seriously?
pipootje schreef:
20-10-2019 19:02
Die man heeft PAUZE
De vertrektijd is 19:40

Dus nee, als hij pas om 19:40 terugkomt van zijn pauze, dan is dat dus officieel zijn pauze niet meer he?
Hoe moeilijk is het om dat te snappen?
Om 19:40 hoort hij te vertrékken bij de halte, niet zijn pauze te beeindigen om vervolgens langzaamaan eens naar de halte te komen.
En dus minuten te laat te vertrekken
lijkt me niet heel ingewikkeld
vlokkenopjebrood wijzigde dit bericht op 21-10-2019 11:41
4.98% gewijzigd
Ik postte een tijdje terug dat mijn voordeeluren-abonnement in ere zou worden hersteld, ook al kon dat eigenlijk niet meer. Ik moest nog zien of het ingewikkelde ritueel dat daarvoor gevolgd moest worden ook tot een goed einde zou komen, maar tatarataaa, dat is gebeurd! Sinds twee weken weer keurig ook 40% korting in de middagspits, scheelt me een hoop geld ten opzichte van het Flex-abonnement. Het gemak van Flex woog toch niet op tegen die bespaarde kosten. Ik ben blij!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vlokkenopjebrood schreef:
21-10-2019 11:36

Dus nee, als hij pas om 19:40 terugkomt van zijn pauze, dan is dat dus officieel zijn pauze niet meer he?
Om 19:40 hoort hij te vertrékken bij de halte, niet zijn pauze te beeindigen om vervolgens langzaamaan eens naar de halte te komen.
Ja maar wie zegt dat dat bij de werkgever ook zo staat? Er waren pas acties ook daarover. Dus het zou heel goed kunnen dat zijn pauze tot 19.40 is en dat hij ook om die tijd hoort te vertrekken. Van chauffeurs van taxibusjes hoor je dat nl ook terug dat de planners er werkelijk niets van snappen.
amarna schreef:
21-10-2019 10:39
Helaas is het niet altijd zichtbaar of iemand wel of niet (lang) kan staan. Zowel bij jongeren als bij ogenschijnlijk kwieke ouderen niet.

Er is overigens in dit topic duidelijk door iemand gesteld dat ouderen niet in de spits zouden moeten reizen.
En daar vielen sommigen (waaronder ik) over.
Natuurlijk, maar als het niet te zien is en iemand wil het niet vragen dan kun je niet verwachten dat iemand op staat.
Dan moet je het zelf aangeven, ik ga het niet aan iedereen vragen.

Betekent nog steeds niet dat een kind van 10 moet opstaan voor iemand van 40.
anappleaday wijzigde dit bericht op 21-10-2019 11:52
2.93% gewijzigd
Ik woonde ook in de Randstad en daar werd de buschauffeur meestal gewoon begroet, zowel in de stad als in het streekvervoer. Hier in het oosten ook. Maar ik denk dat het eerder een generatie/karakterdingetje is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
De uit check palen/opstoppingen op Den Haag centraal....geen idee hoe het anders moet maar het duurt soms rustig 10 minuten voor je uit hebt kunnen checken en van het perron af kunt.
vlokkenopjebrood schreef:
21-10-2019 11:36

Maar reken je de keren dat de chauffeur pas veel later aan zijn pauze kan beginnen ook mee? Want dat is vaak ook het geval. En dat komt vaak niet door de chauffeur. Hij heeft ook gewoon recht op zijn gehele pauze.
klop schreef:
21-10-2019 14:17
Maar reken je de keren dat de chauffeur pas veel later aan zijn pauze kan beginnen ook mee? Want dat is vaak ook het geval. En dat komt vaak niet door de chauffeur. Hij heeft ook gewoon recht op zijn gehele pauze.
Precies! Als een bus met vertraging (door file bijv.) bij het eind-/beginpunt aankomt, kun je niet van de chauffeur verwachten dat hij zonder een (plas)pauze meteen weer vertrekt. Daar is ARBO-wetgeving voor.
Ach, ik heb liever dat een bus een minuutje later vertrekt dan eerder. Dat laatste flikken ze hier namelijk regelmatig.

Hangen ook hele mooie bordjes in de bus hier met “wij wachten tot de vertrektijd van de halte!”, om vervolgens 5 minuten te vroeg langs te rijden. Mocht een halfuur wachten en miste daardoor m’n trein.
¡Apagando las luces!
Vaak vertrekken ze later als ze weten dat ze het makkelijk inlopen op de route.
Yella78 schreef:
21-10-2019 11:38
Ik postte een tijdje terug dat mijn voordeeluren-abonnement in ere zou worden hersteld, ook al kon dat eigenlijk niet meer. Ik moest nog zien of het ingewikkelde ritueel dat daarvoor gevolgd moest worden ook tot een goed einde zou komen, maar tatarataaa, dat is gebeurd! Sinds twee weken weer keurig ook 40% korting in de middagspits, scheelt me een hoop geld ten opzichte van het Flex-abonnement. Het gemak van Flex woog toch niet op tegen die bespaarde kosten. Ik ben blij!
Mazzel zeg! Die abonnementen van nu zijn allemaal minder gunstig dan een voordeelurenabonnement. Ik laat het mijne ook nooit omzetten.
You can never have too many hats, gloves and shoes
pipootje schreef:
Ik groet altijd, maar in Amsterdam krijg ik in de tram dan weer vaak geen reactie terug. Maar ik ben eigenwijs, dus lach ze elke ochtend weer vrolijk toe :proud:
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Ik groet hier in Amsterdam ook altijd. Vraag me wel af of ze daar echt op zitten te wachten want je 'moet' dan ook teruggroeten. Dat is zo een paar 100x of wel vaker per dienst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven