Klasgenoot groep 3 veel ouder
donderdag 24 oktober 2019 om 18:47
Mijn kind is dit jaar in groep 3 begonnen. Hij is in september 6 geworden en heeft het naar zijn zin, kan de lesstof goed aan en heeft veel vriendjes. Er is echter 1 klasgenoot waar hij doodsbang voor is. Deze jongen is groot, stoer, sterk en daar kan mijn verlegen en zachtaardige zoon niet zo goed tegenop.
Vlak voor de herfstvakantie hebben de kinderen een nieuwe plek in de klas gekregen, en mijn zoon is precies naast deze grote jongen geplaatst. Mijn man en ik begrijpen dat dit lastig is voor onze zoon, maar vinden ook dat hij moet leren omgaan met kinderen die anders zijn dan hij. Maar… We hebben nu gehoord dat deze jongen in juli al 8 jaar is geworden. Hij heeft een extra jaar gekleuterd en is vervolgens blijven zitten in groep 3. In feite dus 2 keer blijven zitten?
Ik vind de situatie erg lastig. Sinds deze week is mijn zoon erg gespannen over school. Hij is extreem onder de indruk van wat zijn buurman zegt, doet, kan en mag. Die jongen speelt Fortnite, praat over films die mijn zoon niet mag kijken, en is in gedrag en interesses duidelijk stappen verder.
Met de juf heb ik kort op het plein gesproken, zij zal het een beetje in de gaten houden. Het is ook pas 4 dagen, maar het is zo moeilijk om mijn kind zo te zien worstelen. Ik gun dat jongetje ook het onderwijs dat bij hem past, maar waar ligt dan de grens qua omgang met klasgenoten?
Overdrijf ik? Wat zouden jullie doen?
Vlak voor de herfstvakantie hebben de kinderen een nieuwe plek in de klas gekregen, en mijn zoon is precies naast deze grote jongen geplaatst. Mijn man en ik begrijpen dat dit lastig is voor onze zoon, maar vinden ook dat hij moet leren omgaan met kinderen die anders zijn dan hij. Maar… We hebben nu gehoord dat deze jongen in juli al 8 jaar is geworden. Hij heeft een extra jaar gekleuterd en is vervolgens blijven zitten in groep 3. In feite dus 2 keer blijven zitten?
Ik vind de situatie erg lastig. Sinds deze week is mijn zoon erg gespannen over school. Hij is extreem onder de indruk van wat zijn buurman zegt, doet, kan en mag. Die jongen speelt Fortnite, praat over films die mijn zoon niet mag kijken, en is in gedrag en interesses duidelijk stappen verder.
Met de juf heb ik kort op het plein gesproken, zij zal het een beetje in de gaten houden. Het is ook pas 4 dagen, maar het is zo moeilijk om mijn kind zo te zien worstelen. Ik gun dat jongetje ook het onderwijs dat bij hem past, maar waar ligt dan de grens qua omgang met klasgenoten?
Overdrijf ik? Wat zouden jullie doen?
donderdag 24 oktober 2019 om 21:59
Hoelang wil je alle problemen van je kind voor hem of haar gaan oplossen?tulpje21 schreef: ↑24-10-2019 21:46Snap er niks van, herplaatsen is toch gewoon een ander plekje in de klas, of bedoelen jullie dat niet? Is dat zo erg dan. Als het niet klikt tussen zoontje van 6 en die jongen, is het dan zo erg om hem naast iemand anders te laten zitten? Als de 6jarige zich daar prettiger bij voelt, waarom niet? Tuurlijk zitten ze dan nog bij elkaar in de klas, maar snap best dat een 6 jarige het fijner vindt naast iemand te zitten waar hij goed mee op kan schieten.
In groep 1 zat mijn dochter in de kring altijd naast een meisje die vaak negatief tegen haar deed: lelijke kleding heb je aan, lelijke beker, vieze koek, etc.
Dochter vertelde daar thuis over. Tijdje aangezien en toen heb ik de juf ook gevraagd of dochter naast iemand anders mag in de kring. Geen probleem en dochter voelde zich weer fijner.
Leren omgaan net zaken die je niet prettig vind, en leren hoe je daar op een goede manie op kunt reageren hoort er wat mij betreft ook bij.
Er gebeurt niets wat echt niet en wat ingrijpen noodzakelijk maakt.

donderdag 24 oktober 2019 om 22:15
<3 Wednesday Addams <3Het-groepje schreef: ↑24-10-2019 20:24.
Op dit moment zit mijn immer vrolijke 11 jarige naast twee acht jarigen en een bijzonder humeurig meisje van tien.
Het kind loopt rond met een blik des doods, immer in het zwart en luistert naar Billie eilish voor de teksten.
Het meisje keek naar haar nieuwe opgewekte in geel geklede groepsgenootjes, en zei somber: jullie zijn echt kutjes, ik ga nog liever dood dan dat ik hier blijf zitten.
https://www.youtube.com/watch?v=nrbR-e6xaGg
donderdag 24 oktober 2019 om 22:21
Andere situatie, maar een soortgelijk probleem.
Mijn dochter van net 4 is na afgelopen zomervakantie gestart in groep 1. Ze moet 2x per week overblijven. Ze zit op een kleine school en alle kinderen van school lunchen samen, dus ze luncht samen met de oudere kinderen. Dochter vindt(/vond) dit heel spannend. We hebben dit besproken met haar, de juf en de overblijfouders. De overblijouders houden haar extra in de gaten tijdens de overblijf.
De eerste 2 weken moest ze huilen tijdens het overblijven (niet de hele tijd natuurlijk, maar er waren tranen). Na ruim 2 weken kwam ze thuis van school met de mededeling dat de overblijf goed ging omdat ze niet gehuild had. En de afgelopen 2 weken vond ze de overblijft gewoon leuk!
Kostom geef het tijd! En word geen curlingouder, kinderen groeien van dit soort situaties. Natuurlijk wel in de gaten houden dat ze er niet aan onderdoor gaan en dat de situatie wel beter wordt.
Mijn dochter van net 4 is na afgelopen zomervakantie gestart in groep 1. Ze moet 2x per week overblijven. Ze zit op een kleine school en alle kinderen van school lunchen samen, dus ze luncht samen met de oudere kinderen. Dochter vindt(/vond) dit heel spannend. We hebben dit besproken met haar, de juf en de overblijfouders. De overblijouders houden haar extra in de gaten tijdens de overblijf.
De eerste 2 weken moest ze huilen tijdens het overblijven (niet de hele tijd natuurlijk, maar er waren tranen). Na ruim 2 weken kwam ze thuis van school met de mededeling dat de overblijf goed ging omdat ze niet gehuild had. En de afgelopen 2 weken vond ze de overblijft gewoon leuk!
Kostom geef het tijd! En word geen curlingouder, kinderen groeien van dit soort situaties. Natuurlijk wel in de gaten houden dat ze er niet aan onderdoor gaan en dat de situatie wel beter wordt.
donderdag 24 oktober 2019 om 22:25
Mijn dochter kwam met 5 jaar in een groep 3/4/5, de oudsten waren toen 8 of misschien wel 9. Op het Jenaplan zien ze hierin een kans; jongsten leren van de oudsten, oudsten leren helpen en uitleggen. En iedereen is in die drie jaar een keer jongste, middelste of oudste.
Het is aan de leerkracht om dit goed te begeleiden. En soms moeten de kinderen ook even wennen aan hun nieuwe rol (opeens ben je geen oudste kleuter meer, maar jongste in de middenbouw.)
Ik zou zeggen, geef je zoon tijd om te wennen en vertrouw erop dat de leerkracht haar werk doet. Heb je na een paar weken het gevoel dat het toch niet gaat, kun je altijd je zorgen nog uitspreken.
Misschien leert je zoon hier wel heel veel van.
Het is aan de leerkracht om dit goed te begeleiden. En soms moeten de kinderen ook even wennen aan hun nieuwe rol (opeens ben je geen oudste kleuter meer, maar jongste in de middenbouw.)
Ik zou zeggen, geef je zoon tijd om te wennen en vertrouw erop dat de leerkracht haar werk doet. Heb je na een paar weken het gevoel dat het toch niet gaat, kun je altijd je zorgen nog uitspreken.
Misschien leert je zoon hier wel heel veel van.
donderdag 24 oktober 2019 om 23:19
donderdag 24 oktober 2019 om 23:27
Hoe vaak wisselen ze eigenlijk van plek? Op de basisschool van Lon werd na elke vakantie gehusseld en soms nog wat vaker.
Het kan dus goed zijn dat het over een paar weken weer anders is. En zo niet, is de kans groot dat het uiteindelijk toch beter gaat, simpelweg omdat er op een gegeven moment toch ook samengewerkt moet worden.
Blijft de situatie en ontstaat er pestgedrag, wordt het wel anders natuurlijk.
Het kan dus goed zijn dat het over een paar weken weer anders is. En zo niet, is de kans groot dat het uiteindelijk toch beter gaat, simpelweg omdat er op een gegeven moment toch ook samengewerkt moet worden.
Blijft de situatie en ontstaat er pestgedrag, wordt het wel anders natuurlijk.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
vrijdag 25 oktober 2019 om 07:01
tulpje21 schreef: ↑24-10-2019 21:46Snap er niks van, herplaatsen is toch gewoon een ander plekje in de klas, of bedoelen jullie dat niet? Is dat zo erg dan. Als het niet klikt tussen zoontje van 6 en die jongen, is het dan zo erg om hem naast iemand anders te laten zitten? Als de 6jarige zich daar prettiger bij voelt, waarom niet? Tuurlijk zitten ze dan nog bij elkaar in de klas, maar snap best dat een 6 jarige het fijner vindt naast iemand te zitten waar hij goed mee op kan schieten.
In groep 1 zat mijn dochter in de kring altijd naast een meisje die vaak negatief tegen haar deed: lelijke kleding heb je aan, lelijke beker, vieze koek, etc.
Dochter vertelde daar thuis over. Tijdje aangezien en toen heb ik de juf ook gevraagd of dochter naast iemand anders mag in de kring. Geen probleem en dochter voelde zich weer fijner.
Dit dus.
Wat een onsympathieke reacties van de meesten.

vrijdag 25 oktober 2019 om 08:53
tulpje21 schreef: ↑24-10-2019 21:46Snap er niks van, herplaatsen is toch gewoon een ander plekje in de klas, of bedoelen jullie dat niet? Is dat zo erg dan. Als het niet klikt tussen zoontje van 6 en die jongen, is het dan zo erg om hem naast iemand anders te laten zitten? Als de 6jarige zich daar prettiger bij voelt, waarom niet? Tuurlijk zitten ze dan nog bij elkaar in de klas, maar snap best dat een 6 jarige het fijner vindt naast iemand te zitten waar hij goed mee op kan schieten.
Dat op zich is niet erg. Alleen 'die ander' zat ook al naast iemand. Dat werkte misschien juist net wel heel goed. Best sneu voor 'die ander' als zijn buurman dan weg moet en hij er een nieuw iemand voor krijgt.
In sommige klassen is de verdeling van de kinderen zó gemaakt, in andere klassen is dat een flink gepuzzel.

vrijdag 25 oktober 2019 om 08:57
Wat is er onsympathiek aan de mening dat kinderen naast iedereen moeten leren zitten?
Daar krijg je namelijk sympathieke kinderen van.
Uitzonderingen daar gelaten. Maar die uitzonderingen kent de leerkracht meestal al goed en dat regelt zij iets voor.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 25-10-2019 10:38
0.89% gewijzigd

vrijdag 25 oktober 2019 om 09:11
ClumsyNinja schreef: ↑24-10-2019 22:15<3 Wednesday Addams <3
https://www.youtube.com/watch?v=nrbR-e6xaGg

vrijdag 25 oktober 2019 om 09:19
vrijdag 25 oktober 2019 om 09:22
Het kind is 6?delicious35 schreef: ↑24-10-2019 21:59Hoelang wil je alle problemen van je kind voor hem of haar gaan oplossen?
Leren omgaan net zaken die je niet prettig vind, en leren hoe je daar op een goede manie op kunt reageren hoort er wat mij betreft ook bij.
Er gebeurt niets wat echt niet en wat ingrijpen noodzakelijk maakt.

vrijdag 25 oktober 2019 om 09:23

vrijdag 25 oktober 2019 om 09:25
Sympathieke minsten? Is dat weer iets nieuws in onderwijsland?

vrijdag 25 oktober 2019 om 09:26
Ja dat is erg, want 1. Jouw kind heeft geen uitzonderingspositie en door dit soort vragen zullen Truusje en Miepje ook naast elkaar willen; kan niet en 2. Er zullen altijd kinderen/mensen zijn die je niet moet.

vrijdag 25 oktober 2019 om 09:28
Dit. Je zoon gast in zijn leven nog vaak te maken krijgen met mensen die groter en sterker en ouder en verder zijn dan hij zelf. Maak je zoon weerbaar. Dat hij met spanning naar school gaat snap ik wel maar ik denk ook dat die spanning wel zal moeten afnemen naarmate je zoon meer gewend is.Rozentuin234 schreef: ↑24-10-2019 20:07Leer je kind omgaan met deze dingen ipv naar de juf te stappen. Wat een gezeur om niets. Juist goed voor zoon om voor zichzelf te leren opkomen.

vrijdag 25 oktober 2019 om 09:29
Niet mee bemoeien. De juffen die hier op het forum schrijven weten meestal behoorlijk goed te verwoorden waarom ze dingen doen in hun klas. De juffen die ik ken kunnen dat ook goed. Ik denk zomaar dat de juf van jouw zoontje een goede reden heeft voor deze combi.
Binnen de kortste keren is het weer gehusseld. Ik leer mijn kind trouwens iets waar ze in een hoop situaties wat aan heeft: oplossen of je snater houden. Laat je zoontje zelf nadenken over een oplossing. Die is misschien wel anders dan jij voor je ziet, maar het is wel zijn oplossing.
Dit soort dingen moet je kind leren en jij leert hem dat door hem zelfvertrouwen te geven dat hij zelf de oplossing kan verzinnen en kan uitvoeren.
Binnen de kortste keren is het weer gehusseld. Ik leer mijn kind trouwens iets waar ze in een hoop situaties wat aan heeft: oplossen of je snater houden. Laat je zoontje zelf nadenken over een oplossing. Die is misschien wel anders dan jij voor je ziet, maar het is wel zijn oplossing.
Dit soort dingen moet je kind leren en jij leert hem dat door hem zelfvertrouwen te geven dat hij zelf de oplossing kan verzinnen en kan uitvoeren.
vrijdag 25 oktober 2019 om 09:30
Ik moest op de basisschool ook een jaar lang zitten naast een jongen die al twee keer was blijven zitten en op drie scholen was weggestuurd omdat het een onhandelbaar terreurkind was.
Leuk hoor, om te zeggen dat to's zoon hier vast veel van gaat leren. Ik heb er bijvoorbeeld van geleerd hoe ik mezelf onzichtbaar moet maken en iemand vooral zn zin moet geven omdat ie anders compleet flipt. Leerzame tijden!
Leuk hoor, om te zeggen dat to's zoon hier vast veel van gaat leren. Ik heb er bijvoorbeeld van geleerd hoe ik mezelf onzichtbaar moet maken en iemand vooral zn zin moet geven omdat ie anders compleet flipt. Leerzame tijden!

vrijdag 25 oktober 2019 om 09:32
julius schreef: ↑25-10-2019 09:30Ik moest op de basisschool ook een jaar lang zitten naast een jongen die al twee keer was blijven zitten en op drie scholen was weggestuurd omdat het een onhandelbaar terreurkind was.
Lijkt me een heel ander verhaal dan de, summiere, OP.

vrijdag 25 oktober 2019 om 09:33
Sodom en gomorra zal het daar thuis zijn als je als 8 jarige zo vrij bent gelaten dat je andere interesses hebt dan een 6 jarige. Want een 8 jarige die Fortnite speelt*, over films die een 6 jarige niet mag kijken praat en in gedrag en interesses verder is dan een 6 jarige is moet thuis uiteraard wel volledig regelloos worden opgevoed en is uiteraard een 'gastje dat thuis alles mag".
*ja ik weet dat Fortnite een 12+ spel is, maar ik weet ook dat de leeftijdsaanduiding zeer vaak wordt genegeerd. Mijn 14 jarige mag nu eindelijk na veel gezeur GTA 5 spelen. Daarmee is hij by far de laatste in zijn vriendengroep. Terwijl het een 18+ spel is. Maar misschien doe ik mijn kind nu ook tekort en heb ik hem tot 'gastje dat thuis alles mag' gedegradeerd.
anoniem_64eb9f8a1f2df wijzigde dit bericht op 25-10-2019 09:35
3.56% gewijzigd

vrijdag 25 oktober 2019 om 09:37
RMJ schreef: ↑25-10-2019 09:33Sodom en gomorra zal het daar thuis zijn als je als 8 jarige zo vrij bent gelaten dat je andere interesses hebt dan een 6 jarige. Want een 8 jarige die Fortnite speelt*, over films die een 6 jarige niet mag kijken praat en in gedrag en interesses verder is dan een 6 jarige is moet thuis uiteraard wel volledig regelloos worden opgevoed en is uiteraard een 'gastje dat thuis alles mag".
*ja ik weet dat Fortnite een 12+ spel is, maar ik weet ook dat de leeftijdsaanduiding zeer vaak wordt genegeerd. Mijn 14 jarige mag nu eindelijk na veel gezeur GTA 5 spelen. Daarmee is hij by far de laatste in zijn vriendengroep. Terwijl het een 18+ spel is. Maar misschien doe ik mijn kind nu ook tekort en heb ik hem tot 'gastje dat thuis alles mag' gedegradeerd.
Een kind dat in groep 3 al twee keer is blijven zitten, is nou niet bepaald het voorbeeld van een jongen die thuis de ondersteuning krijgt die hij nodig heeft.

vrijdag 25 oktober 2019 om 09:41
Waar slaat dat nou weer op. Als een kind (even gechargeerd) een IQ van 70 heeft kun je thuis ondersteunen wat je wil maar daar wordt dat IQ echt niet hoger van. En misschien is blijven zitten in de lagere groepen, waar de basis wordt aangeleerd, dan wel een hele mooie manier om te zorgen dat zo'n kind in ieder geval die basis goed meekrijgt.