Klasgenoot groep 3 veel ouder

24-10-2019 18:47 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind is dit jaar in groep 3 begonnen. Hij is in september 6 geworden en heeft het naar zijn zin, kan de lesstof goed aan en heeft veel vriendjes. Er is echter 1 klasgenoot waar hij doodsbang voor is. Deze jongen is groot, stoer, sterk en daar kan mijn verlegen en zachtaardige zoon niet zo goed tegenop.

Vlak voor de herfstvakantie hebben de kinderen een nieuwe plek in de klas gekregen, en mijn zoon is precies naast deze grote jongen geplaatst. Mijn man en ik begrijpen dat dit lastig is voor onze zoon, maar vinden ook dat hij moet leren omgaan met kinderen die anders zijn dan hij. Maar… We hebben nu gehoord dat deze jongen in juli al 8 jaar is geworden. Hij heeft een extra jaar gekleuterd en is vervolgens blijven zitten in groep 3. In feite dus 2 keer blijven zitten?

Ik vind de situatie erg lastig. Sinds deze week is mijn zoon erg gespannen over school. Hij is extreem onder de indruk van wat zijn buurman zegt, doet, kan en mag. Die jongen speelt Fortnite, praat over films die mijn zoon niet mag kijken, en is in gedrag en interesses duidelijk stappen verder.

Met de juf heb ik kort op het plein gesproken, zij zal het een beetje in de gaten houden. Het is ook pas 4 dagen, maar het is zo moeilijk om mijn kind zo te zien worstelen. Ik gun dat jongetje ook het onderwijs dat bij hem past, maar waar ligt dan de grens qua omgang met klasgenoten?

Overdrijf ik? Wat zouden jullie doen?
delicious35 schreef:
24-10-2019 21:59
Hoelang wil je alle problemen van je kind voor hem of haar gaan oplossen?
Leren omgaan net zaken die je niet prettig vind, en leren hoe je daar op een goede manie op kunt reageren hoort er wat mij betreft ook bij.
Er gebeurt niets wat echt niet en wat ingrijpen noodzakelijk maakt.
Ik zou toch wel voor kinderen problemen op willen lossen, tot een jaar of 10 denk ik? Voor een kleuter wel in elk geval. Ik ben normaal ook van: wat op school gebeurt is verantwoordelijkheid van de juf, ga ik me niet mee bemoeien. Maar als kind thuiskomt en bang is voor degene naast hem, zou ik toch wel vragen of die anders neergezet kunnen worden.
Phloxx schreef:
25-10-2019 10:08
En hoelang blijf je dit voor haar doen? Tot de middelbare school? En als ze daar dan inmiddels gepest wordt omdat ze nooit zelf weerbaarder is geworden, ga je daar dan ook van klas wisselen? En als ze volwassen is en een baan heeft en daar een onprettige collega om mee samen te werken? Andere baan dan maar? Ze zal toch echt zelf weerbaar moeten worden. Dit moeten kinderen gewoon leren. En nee, dat is inderdaad niet altijd een leuk proces, maar wel broodnodig.

Klinkt leuk, maar je wordt niet weerbaarder van het zitten naast iemand die constant negatief is over jou. Volgens die logica is het ook de schuld van het kind dat gepest wordt, dat ie gepest wordt.
julius schreef:
25-10-2019 14:59
Klinkt leuk, maar je wordt niet weerbaarder van het zitten naast iemand die constant negatief is over jou. Volgens die logica is het ook de schuld van het kind dat gepest wordt, dat ie gepest wordt.
Daar is in dit geval helemaal geen sprake van.
Buttervlaai schreef:
25-10-2019 10:02
Ik heb bovenaan deze pagina uitgebreid gereageerd?

Het duurde gisteren even voordat mijn post werd geplaatst en daarna was ik niet online.
Laat je niet opnaaien joh :daisy:
Buttervlaai schreef:
25-10-2019 09:43
Bedankt voor de vele reacties! Ik denk dat jullie gelijk hebben en dat het leeftijdsverschil niet het probleem is. Dank voor dat inzicht! Dat verandert niets aan het feit dat zoon in zijn vorige groepje fluitend naar school ging en nu niet meer en ongelukkig thuis komt. En ja, dat vind ik lastig om te zien. Het verbaast me een beetje hoe makkelijk anderen daar blijkbaar over denken.

Er was iemand die postte dat rustige kinderen wel vaker naast drukke kinderen worden gezet, en dat klopt hier echt precies. Zoon mag ook zeker wel wat weerbaarder en mondiger worden. Ik zal proberen het positieve ervan te zien want dat kan hij van deze jongen wel leren.

We kijken het voorlopig nog even aan!
Ik heb mijn zoon ooit eens naast iemand anders laten zetten, na een week of twee-drie. Het ging gewoon niet, het werkte averechts en mijn zoon werd bang.
SallySpectra* schreef:
25-10-2019 15:03
Daar is in dit geval helemaal geen sprake van.

Nee, in dit geval moet een jochie van zes naast iemand zitten waar ie bang voor is en waar ie niets gemeen mee heeft. De meeste posters hier vinden dat een uitstekend idee, want daar wordt ie zo lekker weerbaar van.

Nou, ik vind het een vreselijk idee. Dat jochie moet lachend naar school gaan en lekker dollen met zn vriendjes. Maar nee, in plaats daarvan gaat ie met lood in zn schoenen naar school, omdat niemand het voor hem op durft te nemen.

Leuk joh, zo'n verpeste basisschooltijd. Maar weerbaar dat ie er van wordt!
julius schreef:
25-10-2019 15:14
Nee, in dit geval moet een jochie van zes naast iemand zitten waar ie bang voor is en waar ie niets gemeen mee heeft. De meeste posters hier vinden dat een uitstekend idee, want daar wordt ie zo lekker weerbaar van.

Nou, ik vind het een vreselijk idee. Dat jochie moet lachend naar school gaan en lekker dollen met zn vriendjes. Maar nee, in plaats daarvan gaat ie met lood in zn schoenen naar school, omdat niemand het voor hem op durft te nemen.

Je bent ontzettend aan het projecteren.
julius schreef:
25-10-2019 14:59
Schuld is een ander verhaal, maar de enige die het pesten kan laten stoppen, is de gepeste.
Ik heb zelf groep 7 overgeslagen. Ben laat in het schooljaar jarig.
Er zaten meerdere kinderen in de klas die waren blijven zitten en al vroeg jarig waren. Dan scheel je dus zo 2.5 jaar, ik 9 die kinderen 12.
Ik werd gruwelijk gepest, van de fiets getrapt en buitengesloten in het begin.
Niks hielp, tot ik zelf een goede mep heb uitgedeeld bij de aanstichter van het pesten. Het was meteen klaar. Wijze levensles. Was het leuk? Nee, maar ben er wel een veel weerbaarder mens van geworden.

Maar goed, dit doet helemaal niet ter zake, want kind van TO wordt helemaal niet gepest.
-
Buttervlaai schreef:
25-10-2019 09:43
Bedankt voor de vele reacties! Ik denk dat jullie gelijk hebben en dat het leeftijdsverschil niet het probleem is. Dank voor dat inzicht! Dat verandert niets aan het feit dat zoon in zijn vorige groepje fluitend naar school ging en nu niet meer en ongelukkig thuis komt. En ja, dat vind ik lastig om te zien. Het verbaast me een beetje hoe makkelijk anderen daar blijkbaar over denken.

Er was iemand die postte dat rustige kinderen wel vaker naast drukke kinderen worden gezet, en dat klopt hier echt precies. Zoon mag ook zeker wel wat weerbaarder en mondiger worden. Ik zal proberen het positieve ervan te zien want dat kan hij van deze jongen wel leren.

We kijken het voorlopig nog even aan!
Ik heb niet het hele topic gelezen maar even jouw berichten er in.

In mijn directe omgeving (wellicht niet representatief hoor) valt het me op dat "men" nooit problemen met dit soort situaties heeft tot ineens het eigen kind / kleinkind last heeft van zo'n situatie.

Persoonlijk vind ik dat je er heel goed aan hebt gedaan om leerkracht op de hoogte te stellen. Hij is nog maar 6 dus dit kun je niet van hem zelf verwachten. Fijn dat die persoon er in de klas aandacht voor heeft. Neemt niet weg dat je kind duidelijk minder enthousiast over naar school gaan is op deze manier. Ik zou het nog even aankijken, maar anders opnieuw in gesprek gaan. De 10 minuten gesprekken komen er vast snel aan of niet? In angst floreert niemand en in groep 3 wordt zo'n belangrijke basis voor je zoon gelegd! Hopelijk ontdooit de situatie tussen je zoon en zijn klasgenoot/buurman, dat zou voor iedereen het leukste zijn. Succes met de situatie
Star² schreef:
25-10-2019 15:16
Je bent ontzettend aan het projecteren.

Goed argument wel. Ik hoop dat dat jochie er wat aan heeft.
Even inhaken op 'ga je altijd alles voor hem oplossen?'

Deze houding heb ik tot kind op school zat ook altijd gehad. Tot een juf zei: 'ja, net zolang tot je ze geleerd hebt om het zelf te kunnen.'

Misschien wil hij niets liever dan het zelf oplossen maar kán hij het nog niet, simpelweg omdat hij zes is en de vaardigheden om dit te doen nog niet heeft. Ook dat moeten ze leren.

Toen ik deze doorhad, ben ik dochter gaan helpen. Samen naar de juf en samen vertellen wat er is. Soms ik een beetje meer, soms kind een beetje meer. Net zolang tot ze erachter was dat juffen best redelijk en aanspreekbaar zijn als je maar netjes en duidelijk bent.
julius schreef:

Hij zit 4 dagen naast die jongen, en nu al is sprake van een verpeste basisschooltijd?
Als het na 2 of 3 weken niet beter gaat is er nog steeds geen trauma opgelopen hoor. En dan kun je in ieder geval vast stellen dat het geen kwestie van 'wennen' is aan elkaar, maar dat het mogelijk geen goed werkende combi is zo samen. Dan kun je op zoek gaan naar een beter passende oplossing.
julius schreef:
25-10-2019 15:33

Denk je dat hij wel iets aan jouw projecteren heeft?
apestaartje30 schreef:
25-10-2019 15:36

Deze houding heb ik tot kind op school zat ook altijd gehad. Tot een juf zei: 'ja, net zolang tot je ze geleerd hebt om het zelf te kunnen.'

Misschien wil hij niets liever dan het zelf oplossen maar kán hij het nog niet, simpelweg omdat hij zes is en de vaardigheden om dit te doen nog niet heeft. Ook dat moeten ze leren.

Toen ik deze doorhad, ben ik dochter gaan helpen. Samen naar de juf en samen vertellen wat er is. Soms ik een beetje meer, soms kind een beetje meer. Net zolang tot ze erachter was dat juffen best redelijk en aanspreekbaar zijn als je maar netjes en duidelijk bent.
Ter aanvulling: dit wil niet zeggen dat alles maar opgelost moest worden ten bate van kind. Maar jezelf durven uit te spreken kunnen niet alle kinderen meteen. Mijn dochter heeft echt moeten leren het aan de juf te vertellen ipv aan mij.
apestaartje30 schreef:

Mooi gezegd. Helpt ook door te herkennen dat er gewoon nog veel geleerd moet worden bij kinderen. Geldt overigens ook voor andere kinderen in de klas. Zou mooi zijn als daar ruimte voor is.
apestaartje30 schreef:

Maar dat is heel anders en mijn inziens precies hoe je ze weerbaarder maakt.
Een 6jarige hoeft het natuurlijk nog niet alleen te kunnen. Maar samen naar de juf en het hem laten zeggen, of tegen het andere jongetje zeggen, daar leert hij van. Van een moeder die met de juf regelt dat hij niet meer naast het andere kind hoeft te zitten leert hij niks van.
-
Phloxx schreef:
25-10-2019 15:45
Van een moeder die met de juf regelt dat hij niet meer naast het andere kind hoeft te zitten leert hij niks van.
Maar hier is toch ook geen sprake van?
julius schreef:

Helemaal eens!

Iedereen wil dat zijn kind met plezier naar school gaat
Frankly my dear, I don"t give a damn
Candy16 schreef:
25-10-2019 15:48
Maar hier is toch ook geen sprake van?
Lees even alle pagina's terug met de reacties van andere posters. Daar wordt op gereageerd.
-
julius schreef:
25-10-2019 15:33
Wat heeft het kind van TO aan jouw gezwets dan? Je doet net alsof hij dagelijks wordt geïntimideerd, opzettelijk bang wordt gemaakt en aan zijn haren uit het klimrek wordt gesleept. Terwijl ik niet veel meer lees dan een net-geen-kleuter-meer die onder de indruk is van zijn grote sterke klasgenoot.
apestaartje30 schreef:

Maar dit heb ik ook gedaan, maar wel samen met kind, waar ik op reageerde is to die dit met de juf wil bespreken en een reageerder die het zelf wel even opgelost had met de juf. Daar leren ze dus niets van, vandaar mijn vraag hoe lang wil je nog alles oplossen voor je kind.
Zoon kan het in dit geval met ondersteuning van ouders gaan bespreken met de juf. Niet gelijk ergens anders zetten maar hoe kan zoon dit oplossen/ wat kan hem helpen en daarbij kan de juf vervolgens prima helpen.
Star² schreef:
25-10-2019 09:26
Ja dat is erg, want 1. Jouw kind heeft geen uitzonderingspositie en door dit soort vragen zullen Truusje en Miepje ook naast elkaar willen; kan niet en 2. Er zullen altijd kinderen/mensen zijn die je niet moet.
Klopt ook wel. Maar vind het wel wat anders als kind er echt last van heeft, bang is zoals TO zegt, misschien met tegenzin naar school gaat. Dat is anders dan dat je zegt: ik zit naast Truus en daar heb ik niet zoveel mee, zit liever naast vriendin Bep.
Star² schreef:
25-10-2019 15:39
Denk je dat hij wel iets aan jouw projecteren heeft?

Ik geloof niet dat dat jochie dit zal lezen. Zijn moeder wel, en die moet er gewoon zsm voor zorgen dat ie ergens anders komt te zitten.
Candy16 schreef:
25-10-2019 15:29

In mijn directe omgeving (wellicht niet representatief hoor) valt het me op dat "men" nooit problemen met dit soort situaties heeft tot ineens het eigen kind / kleinkind last heeft van zo'n situatie.
Heel herkenbaar!

Verder wordt zoon inderdaad niet gepest maar voelt hij zich wel geïntimideerd. En wij hebben nou juist voor een school zonder combinatieklassen gekozen omdat hij als peuter al niet zo assertief en mondig was. Maar nogmaals, we kijken het nog even aan!
Buttervlaai schreef:
25-10-2019 17:53
Heel herkenbaar!

Verder wordt zoon inderdaad niet gepest maar voelt hij zich wel geïntimideerd. En wij hebben nou juist voor een school zonder combinatieklassen gekozen omdat hij als peuter al niet zo assertief en mondig was. Maar nogmaals, we kijken het nog even aan!
een combinatieklas is geen keuze van een school maar een situatie die ontstaat als er te weinig of teveel leerlingen zijn, dat kan dus maar zo veranderen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven