Klasgenoot groep 3 veel ouder
donderdag 24 oktober 2019 om 18:47
Mijn kind is dit jaar in groep 3 begonnen. Hij is in september 6 geworden en heeft het naar zijn zin, kan de lesstof goed aan en heeft veel vriendjes. Er is echter 1 klasgenoot waar hij doodsbang voor is. Deze jongen is groot, stoer, sterk en daar kan mijn verlegen en zachtaardige zoon niet zo goed tegenop.
Vlak voor de herfstvakantie hebben de kinderen een nieuwe plek in de klas gekregen, en mijn zoon is precies naast deze grote jongen geplaatst. Mijn man en ik begrijpen dat dit lastig is voor onze zoon, maar vinden ook dat hij moet leren omgaan met kinderen die anders zijn dan hij. Maar… We hebben nu gehoord dat deze jongen in juli al 8 jaar is geworden. Hij heeft een extra jaar gekleuterd en is vervolgens blijven zitten in groep 3. In feite dus 2 keer blijven zitten?
Ik vind de situatie erg lastig. Sinds deze week is mijn zoon erg gespannen over school. Hij is extreem onder de indruk van wat zijn buurman zegt, doet, kan en mag. Die jongen speelt Fortnite, praat over films die mijn zoon niet mag kijken, en is in gedrag en interesses duidelijk stappen verder.
Met de juf heb ik kort op het plein gesproken, zij zal het een beetje in de gaten houden. Het is ook pas 4 dagen, maar het is zo moeilijk om mijn kind zo te zien worstelen. Ik gun dat jongetje ook het onderwijs dat bij hem past, maar waar ligt dan de grens qua omgang met klasgenoten?
Overdrijf ik? Wat zouden jullie doen?
Vlak voor de herfstvakantie hebben de kinderen een nieuwe plek in de klas gekregen, en mijn zoon is precies naast deze grote jongen geplaatst. Mijn man en ik begrijpen dat dit lastig is voor onze zoon, maar vinden ook dat hij moet leren omgaan met kinderen die anders zijn dan hij. Maar… We hebben nu gehoord dat deze jongen in juli al 8 jaar is geworden. Hij heeft een extra jaar gekleuterd en is vervolgens blijven zitten in groep 3. In feite dus 2 keer blijven zitten?
Ik vind de situatie erg lastig. Sinds deze week is mijn zoon erg gespannen over school. Hij is extreem onder de indruk van wat zijn buurman zegt, doet, kan en mag. Die jongen speelt Fortnite, praat over films die mijn zoon niet mag kijken, en is in gedrag en interesses duidelijk stappen verder.
Met de juf heb ik kort op het plein gesproken, zij zal het een beetje in de gaten houden. Het is ook pas 4 dagen, maar het is zo moeilijk om mijn kind zo te zien worstelen. Ik gun dat jongetje ook het onderwijs dat bij hem past, maar waar ligt dan de grens qua omgang met klasgenoten?
Overdrijf ik? Wat zouden jullie doen?

donderdag 24 oktober 2019 om 19:42
donderdag 24 oktober 2019 om 19:42
Veel scholen zien een extra jaar kleuteren niet als blijven zitten. Doordat hij een jaar nu twee keer achter elkaar over moet doen, is het verschil op deze leeftijd wel groot natuurlijk.
Je zoon wordt niet geplaagd of gepest door die jongen? Hij zal hem in de klas wel vaker tegenkomen met samenwerkopdrachten of speelmomenten. Geef hem de tijd om eraan te wennen en een manier te vinden om ermee om te gaan. Mocht het echt niet gaan over een tijdje, dan kun je nog een keer met de juf in gesprek toch?
Je zoon wordt niet geplaagd of gepest door die jongen? Hij zal hem in de klas wel vaker tegenkomen met samenwerkopdrachten of speelmomenten. Geef hem de tijd om eraan te wennen en een manier te vinden om ermee om te gaan. Mocht het echt niet gaan over een tijdje, dan kun je nog een keer met de juf in gesprek toch?

donderdag 24 oktober 2019 om 19:45
Er zijn toch meestal wel jongens die stoerder en verder zijn. Dat is niet alleen door zijn leeftijd zo.
Bij mijn kind zitten ook kinderen in de klas, die 2 jaar ouder zijn. En dat gaat gewoon goed.
Pasgeleden is het oudste kind uit de klas gegaan ivm verhuizing. Dat vindt bijna niemand erg, omdat het niet de leukste jongen was. Maar dat had niet alleen met zijn leeftijd te maken.
Bij mijn kind zitten ook kinderen in de klas, die 2 jaar ouder zijn. En dat gaat gewoon goed.
Pasgeleden is het oudste kind uit de klas gegaan ivm verhuizing. Dat vindt bijna niemand erg, omdat het niet de leukste jongen was. Maar dat had niet alleen met zijn leeftijd te maken.
stempelinkt wijzigde dit bericht op 24-10-2019 19:47
1.17% gewijzigd

donderdag 24 oktober 2019 om 19:48

donderdag 24 oktober 2019 om 19:49
Ik snap je zeker wel. Het is heel vervelend als je kind naast iemand zit waar hij ‘last’ van heeft. Dat kan ook iets kleins zijn, mijn zoon zat bijvoorbeeld in groep 3 naast iemand die steeds (vriendelijk) aan hem zat. Vond hij erg lastig.
Ik zou het even de tijd geven. Regelmatig uitleggen aan je zoon dat knul ouder is en daarom andere dingen mag en leuk vindt.
Zit er nog iemand anders naast zoon? In een groepje? Kan al schelen als hij daar meer contact mee kan leggen.
Blijft het moeilijk zou ik het aangeven. Soms lost zelfs een wisseling binnen een groepje al veel op.
Ik zou het even de tijd geven. Regelmatig uitleggen aan je zoon dat knul ouder is en daarom andere dingen mag en leuk vindt.
Zit er nog iemand anders naast zoon? In een groepje? Kan al schelen als hij daar meer contact mee kan leggen.
Blijft het moeilijk zou ik het aangeven. Soms lost zelfs een wisseling binnen een groepje al veel op.
Het is zoals het is

donderdag 24 oktober 2019 om 19:50
Doodsbang zelfs. Zozo.

donderdag 24 oktober 2019 om 19:50
Staat letterlijk zo in de opening.
donderdag 24 oktober 2019 om 19:51
Je niet zo druk maken. De juf let erop. In de klas van mijn oudste (ook groep 3) spelen ook heel veel jongetjes al Fortnite en die zijn gewoon 6. Dus dat zegt niet perse iets over leeftijd en ontwikkelingsfase). En wat voor films kijkt hij dan? De meeste films die geschikt zijn voor een 8jarige zijn volgens mij ook gewoon geschikt voor 6jarige..
donderdag 24 oktober 2019 om 19:53
Ik vind niet dat je overdrijft sterker nog ik vind het eigenlijk heel flauw dat je zoon dan maar weer naast een jongen moet zitten waar hij bang voor is. Zet hem naast een ander jongetje ipv dat hij er maar mee om moet gaan. Hij is 6 geen 60 dus snap best dat eentje van 8 al heel groot is voor hem. Niet ieder kind is hetzelfde en even bijdehand.

donderdag 24 oktober 2019 om 19:55
Doorenvogels55 schreef: ↑24-10-2019 19:53Ik vind niet dat je overdrijft sterker nog ik vind het eigenlijk heel flauw dat je zoon dan maar weer naast een jongen moet zitten waar hij bang voor is. Zet hem naast een ander jongetje ipv dat hij er maar mee om moet gaan. Hij is 6 geen 60 dus snap best dat eentje van 8 al heel groot is voor hem. Niet ieder kind is hetzelfde en even bijdehand.
En dat is dus precies de reden om gewoon naast die andere jongen te blijven zitten.

donderdag 24 oktober 2019 om 19:57
Op zijn 11 wel.
Op zijn net 6 niet.
2 jaar verschil is op die leeftijd gewoon gigantisch.
En hij zal er echt niet socialer van worden, eerder nog angstiger.
Zet dan maar een kind ernaast dat wel om kan met dat jongetje of dat in januari al 6 is geworden.

donderdag 24 oktober 2019 om 19:59
Hou toch op met je onzin, veel scholen hebben combinatiegroepen en dat gaat echt prima.

donderdag 24 oktober 2019 om 20:00
Ben Je serieus? Zoon van TO zal in heel zijn leven mensen tegenkomen die mondiger, groter enz zijn. Herplaatsten van 1 van de jongens gaat wel heel ver. Als zoon van TO er echt zoveel problemen mee heeft is het misschien tijd voor een weerbaarheidstraining, daar heeft hij de rest van zijn leven wat aan.

donderdag 24 oktober 2019 om 20:03