Klasgenoot groep 3 veel ouder
donderdag 24 oktober 2019 om 18:47
Mijn kind is dit jaar in groep 3 begonnen. Hij is in september 6 geworden en heeft het naar zijn zin, kan de lesstof goed aan en heeft veel vriendjes. Er is echter 1 klasgenoot waar hij doodsbang voor is. Deze jongen is groot, stoer, sterk en daar kan mijn verlegen en zachtaardige zoon niet zo goed tegenop.
Vlak voor de herfstvakantie hebben de kinderen een nieuwe plek in de klas gekregen, en mijn zoon is precies naast deze grote jongen geplaatst. Mijn man en ik begrijpen dat dit lastig is voor onze zoon, maar vinden ook dat hij moet leren omgaan met kinderen die anders zijn dan hij. Maar… We hebben nu gehoord dat deze jongen in juli al 8 jaar is geworden. Hij heeft een extra jaar gekleuterd en is vervolgens blijven zitten in groep 3. In feite dus 2 keer blijven zitten?
Ik vind de situatie erg lastig. Sinds deze week is mijn zoon erg gespannen over school. Hij is extreem onder de indruk van wat zijn buurman zegt, doet, kan en mag. Die jongen speelt Fortnite, praat over films die mijn zoon niet mag kijken, en is in gedrag en interesses duidelijk stappen verder.
Met de juf heb ik kort op het plein gesproken, zij zal het een beetje in de gaten houden. Het is ook pas 4 dagen, maar het is zo moeilijk om mijn kind zo te zien worstelen. Ik gun dat jongetje ook het onderwijs dat bij hem past, maar waar ligt dan de grens qua omgang met klasgenoten?
Overdrijf ik? Wat zouden jullie doen?
Vlak voor de herfstvakantie hebben de kinderen een nieuwe plek in de klas gekregen, en mijn zoon is precies naast deze grote jongen geplaatst. Mijn man en ik begrijpen dat dit lastig is voor onze zoon, maar vinden ook dat hij moet leren omgaan met kinderen die anders zijn dan hij. Maar… We hebben nu gehoord dat deze jongen in juli al 8 jaar is geworden. Hij heeft een extra jaar gekleuterd en is vervolgens blijven zitten in groep 3. In feite dus 2 keer blijven zitten?
Ik vind de situatie erg lastig. Sinds deze week is mijn zoon erg gespannen over school. Hij is extreem onder de indruk van wat zijn buurman zegt, doet, kan en mag. Die jongen speelt Fortnite, praat over films die mijn zoon niet mag kijken, en is in gedrag en interesses duidelijk stappen verder.
Met de juf heb ik kort op het plein gesproken, zij zal het een beetje in de gaten houden. Het is ook pas 4 dagen, maar het is zo moeilijk om mijn kind zo te zien worstelen. Ik gun dat jongetje ook het onderwijs dat bij hem past, maar waar ligt dan de grens qua omgang met klasgenoten?
donderdag 24 oktober 2019 om 20:08
Ik zou het lerftijdsverschil er buiten houden. Je ziet hier ook dat dat weinig constructiefs oplevert.
Zoon voelt zich niet prettig naast knul. Groepjes veranderen omdat ze niet lopen zoals gehoopt is heel normaal op de basisschool. Ik zou wel nog twee weken afwachten. Wie weet gaat het sneller beter dan je denkt.
Zoon voelt zich niet prettig naast knul. Groepjes veranderen omdat ze niet lopen zoals gehoopt is heel normaal op de basisschool. Ik zou wel nog twee weken afwachten. Wie weet gaat het sneller beter dan je denkt.
Het is zoals het is
donderdag 24 oktober 2019 om 20:10
Je overdrijft.
Ik zou ook ophouden met te wijzen op het leeftijdsverschil. Dat is er nu eenmaal maar je zoon zal er toch gewoon mee om moeten leren gaan.,
Bespreek met je zoon eens de positieve kanten van het andere jongetje ipv dat je hem wegzet als een nare grote jongen.
Mijn zoon is een echte vroege leerling en hij zit ook bij kinderen die 2 jaar ouder zijn. Heeft hij echt veel van geleerd tav opkomen voor zichzelf enz. Handig levenslessen.
Ik zou ook ophouden met te wijzen op het leeftijdsverschil. Dat is er nu eenmaal maar je zoon zal er toch gewoon mee om moeten leren gaan.,
Bespreek met je zoon eens de positieve kanten van het andere jongetje ipv dat je hem wegzet als een nare grote jongen.
Mijn zoon is een echte vroege leerling en hij zit ook bij kinderen die 2 jaar ouder zijn. Heeft hij echt veel van geleerd tav opkomen voor zichzelf enz. Handig levenslessen.

donderdag 24 oktober 2019 om 20:13

donderdag 24 oktober 2019 om 20:17

donderdag 24 oktober 2019 om 20:19
Kind heeft er een paar dagen naast gezeten...
Ik zou mijn kind de boodschap meegeven dat hij even de tijd moeten nemen om elkaar te leren kennen. Mocht het over een maandje of wat nog echt een probleem zijn dan kan je altijd nog wat proberen. te veranderen.

donderdag 24 oktober 2019 om 20:24
Hier systeem met groep
1/2
3/4/5
6/7/8
Dus deze situatie altijd.
Op dit moment zit mijn immer vrolijke 11 jarige naast twee acht jarigen en een bijzonder humeurig meisje van tien.
Het kind loopt rond met een blik des doods, immer in het zwart en luistert naar Billie eilish voor de teksten.
Het meisje keek naar haar nieuwe opgewekte in geel geklede groepsgenootjes, en zei somber: jullie zijn echt kutjes, ik ga nog liever dood dan dat ik hier blijf zitten.
Hele klas overstuur van 'onaardig' gedrag , maar ik weet niet voor wie deze situatie zieliger is.
Mijn ervaring is dat dit altijd wel goedkomt en zelfs uitmondt in nieuwe vriendschappen.
Het heeft ook niet met leeftijd te maken maar meer met type.
1/2
3/4/5
6/7/8
Dus deze situatie altijd.
Op dit moment zit mijn immer vrolijke 11 jarige naast twee acht jarigen en een bijzonder humeurig meisje van tien.
Het kind loopt rond met een blik des doods, immer in het zwart en luistert naar Billie eilish voor de teksten.
Het meisje keek naar haar nieuwe opgewekte in geel geklede groepsgenootjes, en zei somber: jullie zijn echt kutjes, ik ga nog liever dood dan dat ik hier blijf zitten.
Hele klas overstuur van 'onaardig' gedrag , maar ik weet niet voor wie deze situatie zieliger is.
Mijn ervaring is dat dit altijd wel goedkomt en zelfs uitmondt in nieuwe vriendschappen.
Het heeft ook niet met leeftijd te maken maar meer met type.
donderdag 24 oktober 2019 om 20:27
Ik vind jouw vraag waar de grens ligt qua omgang met klasgenoten een rare vraag. Waarom zou er een grens moeten zijn in de omgang van dat kind met zijn klasgenoten? Ze zijn toch klasgenoten ondanks het leeftijdsverschil, dan ga je toch geen grenzen aan de omgang stellen? Dat kind kan er ook niks aan doen dat hij zoveel ouder is.Buttervlaai schreef: ↑24-10-2019 18:47Ik gun dat jongetje ook het onderwijs dat bij hem past, maar waar ligt dan de grens qua omgang met klasgenoten?
Rot voor jouw zoon dat hij heel gespannen wordt van dat andere kind, maar dat moet de juf dan aanpakken. Jouw zoon moet misschien wat weerbaarder worden, of misschien moet dat andere jongetje inderdaad wat dimmen.
Leeftijdsverschil zal je zoon vaker tegenkomen. Mijn zoon is een jonge leerling en zit ook bij jongens in de klas van 2 jaar ouder (kinderen die een keer zijn blijven zitten). Dochter is een late leerling en is dus één van de oudere kinderen in de klas. Zij zit in een combiklas met een jongere groep en zij is dus ook dik anderhalf jaar ouder dan de jongste leerlingen uit de lagere groep. En ze spelen toch echt met elkaar en zitten naast elkaar in de klas.
En ook met sport zal je dit tegenkomen. Zoon van net 10 sport in een groep met kinderen van 10 tm 13 en is dus verreweg de jongste. En dochter sport ook in een groep met kinderen tussen de 7 en 11 jaar. Zij is daar ook de jongste. Geen enkel probleem.

donderdag 24 oktober 2019 om 20:33
De grens qua omgang is dat iedereen vriendelijk tegen elkaar moet doen rekening met elkaar moet houden. (voor zover dat in groep 3 al kan).
Maar ik zou vooral focussen op het probleem en niet op de leeftijd. Het probleem is nl niet dat het kind 2 jaar ouder is maar dat jouw kind en het kind in kwestie niet met elkaar matchen. " groot, stoer, sterk" vs "verlegen en zachtaardig". Daar moet je wat mee, en dat kan zijn dat jouw kind moet leren dat 'groot, stoer en sterk' ook prima is en dat je je daar niet door laat overdonderen, maar het kan ook zijn dat het andere kind moet leren dat 'verlegen en zachtaardig' ook goed is en dat je daar rekening mee moet houden.
Zou er geen wonderen van verwachten (ze zitten immers nog niet groep 3), maar zolang je de focus op de leeftijd legt ga je sowieso niets oplossen. Dat leeftijdsverschil is nl het probleem niet.
Maar ik zou vooral focussen op het probleem en niet op de leeftijd. Het probleem is nl niet dat het kind 2 jaar ouder is maar dat jouw kind en het kind in kwestie niet met elkaar matchen. " groot, stoer, sterk" vs "verlegen en zachtaardig". Daar moet je wat mee, en dat kan zijn dat jouw kind moet leren dat 'groot, stoer en sterk' ook prima is en dat je je daar niet door laat overdonderen, maar het kan ook zijn dat het andere kind moet leren dat 'verlegen en zachtaardig' ook goed is en dat je daar rekening mee moet houden.
Zou er geen wonderen van verwachten (ze zitten immers nog niet groep 3), maar zolang je de focus op de leeftijd legt ga je sowieso niets oplossen. Dat leeftijdsverschil is nl het probleem niet.

donderdag 24 oktober 2019 om 20:51
Toen ik 6 was had ik een oudere zus van 8 en een oudere broer, van wel 10 jaar! En ik moest met hun mee op vakantie, uren op de achterbank. Mijn broer had ook interesses die ik als kattekopje van 6 helemaal niet leuk vond. Maar ik had het er maar mee te doen. Op het schoolplein lopen groep 1t/m8 door elkaar. En als je op straat gaat spelen is er ook geen onderscheid.
Ik wil maar zeggen; het is vrij normaal om als kind met verschillende leeftijden om te gaan.
Ik wil maar zeggen; het is vrij normaal om als kind met verschillende leeftijden om te gaan.
donderdag 24 oktober 2019 om 20:56
Zelfs puppy's mogen met oudere honden omgaan.

donderdag 24 oktober 2019 om 20:59
Ik zou geen vertrouwen hebben in de juf, wat een mismatch, dat is echt wel beter in te delen al je je verplaatst in je leerlingen.
Nu moet ie naast hem zitten tot de kerstvakantie zeker.
Ik zou met het tien minuten gesprek toch vragen waarom ze voor deze samenstelling heeft gekozen en dat jullie er niet blij mee zijn.
Ik zou met het tien minuten gesprek toch vragen waarom ze voor deze samenstelling heeft gekozen en dat jullie er niet blij mee zijn.

donderdag 24 oktober 2019 om 21:07
MissMaran schreef: ↑24-10-2019 20:59Ik zou geen vertrouwen hebben in de juf, wat een mismatch, dat is echt wel beter in te delen al je je verplaatst in je leerlingen.
Vragen staat vrij, de leerkracht mag jou niets vertellen over het andere kind dus misschien krijg je er wel geen antwoord op.
En jij kent alle leerlingen?
donderdag 24 oktober 2019 om 21:17
Zou het wellicht zijn dat de juf denkt dat beiden wat aan elkaar kunnen hebben?
Ik denk dat het weerbaarder van je zoontje maken totaal geen foute is (en ik snap zijn angst echt wel).
Als het oudere kindje niet pest of iets anders gemeens doet zou ik tegenover je zoon juist positieve dingen gaan benoemen.
Ik denk dat het weerbaarder van je zoontje maken totaal geen foute is (en ik snap zijn angst echt wel).
Als het oudere kindje niet pest of iets anders gemeens doet zou ik tegenover je zoon juist positieve dingen gaan benoemen.
donderdag 24 oktober 2019 om 21:18
Heeft je zoontje rede om bang te zijn anders dan dat hij die jongen te groot en stoer vindt? Als die jongen zich gewoon netjes gedraagt maar alleen hobby's heeft waar je zoon nog niet mee bezig is, wat is dan het probleem? Dit is dan juist heel slim van de juf om uitersten bij elkaar te zetten zodat ze met elkaar leren samenwerken. Je kunt hooguit even aangeven dat je zoon zich geïntimideerd voelt door zijn klasgenoot, zodat de juf het in de gaten houdt. Maar de komende jaren zitten ze nog in een klas dus geef het ook wat ruimte zodat ze elkaar leren kennen en waarderen. Of wilde je daar ook wat aan doen?
Mijn dochter heeft een klasgenootje dat bij elkaar niet werkt. Niet omdat het een ouder of vervelend kind is, maar omdat ze zo tegenover gesteld van elkaar zijn dat ze elkaar niet begrijpen en elkaar niet vinden. Dat werkt op mijn dochter als een rode lap. Dat is bekend maar in het kader van wie weet kunnen ze het toch aan, werd het weer eens geprobeerd. Na 3 weken dat aangekeken te hebben, ben ik wel om een oplossing gaan vragen. En heb het bij mijn dochter gehouden. Zij werd er gefrustreerd van, kwam niet aan haar werk toe etc. Ze zijn toen wel weer uit elkaar gehaald.
Mijn dochter heeft een klasgenootje dat bij elkaar niet werkt. Niet omdat het een ouder of vervelend kind is, maar omdat ze zo tegenover gesteld van elkaar zijn dat ze elkaar niet begrijpen en elkaar niet vinden. Dat werkt op mijn dochter als een rode lap. Dat is bekend maar in het kader van wie weet kunnen ze het toch aan, werd het weer eens geprobeerd. Na 3 weken dat aangekeken te hebben, ben ik wel om een oplossing gaan vragen. En heb het bij mijn dochter gehouden. Zij werd er gefrustreerd van, kwam niet aan haar werk toe etc. Ze zijn toen wel weer uit elkaar gehaald.
donderdag 24 oktober 2019 om 21:45
Busje pepperspray erbij!
Mijn zoon is jonger dan zijn klasgenoten, de oudste zijn al acht en hij is zelf in augustus zes geworden. Ik heb juist het idee dat zoon heel veel leert van zijn oudere klasgenoten. Ze zijn wat relaxter, huilen minder snel maar zijn bij conflicten lekker verbaal ( zoon huilt zelf bijna nooit en ' kan' ook niks met huilende kinderen ( hij huilt wel om klassieke muziek, maar dat doen de meeste andere kinderen dan weer niet)
Misschien kan je zoon juist wel leren van zijn buurman... Ik denk dat als zijn buurman zich gewoon normaal gedraagt, je de angst van zoon niet moet voeden...
Mijn zoon is jonger dan zijn klasgenoten, de oudste zijn al acht en hij is zelf in augustus zes geworden. Ik heb juist het idee dat zoon heel veel leert van zijn oudere klasgenoten. Ze zijn wat relaxter, huilen minder snel maar zijn bij conflicten lekker verbaal ( zoon huilt zelf bijna nooit en ' kan' ook niks met huilende kinderen ( hij huilt wel om klassieke muziek, maar dat doen de meeste andere kinderen dan weer niet)
Misschien kan je zoon juist wel leren van zijn buurman... Ik denk dat als zijn buurman zich gewoon normaal gedraagt, je de angst van zoon niet moet voeden...
donderdag 24 oktober 2019 om 21:46
Snap er niks van, herplaatsen is toch gewoon een ander plekje in de klas, of bedoelen jullie dat niet? Is dat zo erg dan. Als het niet klikt tussen zoontje van 6 en die jongen, is het dan zo erg om hem naast iemand anders te laten zitten? Als de 6jarige zich daar prettiger bij voelt, waarom niet? Tuurlijk zitten ze dan nog bij elkaar in de klas, maar snap best dat een 6 jarige het fijner vindt naast iemand te zitten waar hij goed mee op kan schieten.Tess1981 schreef: ↑24-10-2019 20:00Ben Je serieus? Zoon van TO zal in heel zijn leven mensen tegenkomen die mondiger, groter enz zijn. Herplaatsten van 1 van de jongens gaat wel heel ver. Als zoon van TO er echt zoveel problemen mee heeft is het misschien tijd voor een weerbaarheidstraining, daar heeft hij de rest van zijn leven wat aan.
In groep 1 zat mijn dochter in de kring altijd naast een meisje die vaak negatief tegen haar deed: lelijke kleding heb je aan, lelijke beker, vieze koek, etc.
Dochter vertelde daar thuis over. Tijdje aangezien en toen heb ik de juf ook gevraagd of dochter naast iemand anders mag in de kring. Geen probleem en dochter voelde zich weer fijner.