Klasgenoot groep 3 veel ouder

24-10-2019 18:47 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind is dit jaar in groep 3 begonnen. Hij is in september 6 geworden en heeft het naar zijn zin, kan de lesstof goed aan en heeft veel vriendjes. Er is echter 1 klasgenoot waar hij doodsbang voor is. Deze jongen is groot, stoer, sterk en daar kan mijn verlegen en zachtaardige zoon niet zo goed tegenop.

Vlak voor de herfstvakantie hebben de kinderen een nieuwe plek in de klas gekregen, en mijn zoon is precies naast deze grote jongen geplaatst. Mijn man en ik begrijpen dat dit lastig is voor onze zoon, maar vinden ook dat hij moet leren omgaan met kinderen die anders zijn dan hij. Maar… We hebben nu gehoord dat deze jongen in juli al 8 jaar is geworden. Hij heeft een extra jaar gekleuterd en is vervolgens blijven zitten in groep 3. In feite dus 2 keer blijven zitten?

Ik vind de situatie erg lastig. Sinds deze week is mijn zoon erg gespannen over school. Hij is extreem onder de indruk van wat zijn buurman zegt, doet, kan en mag. Die jongen speelt Fortnite, praat over films die mijn zoon niet mag kijken, en is in gedrag en interesses duidelijk stappen verder.

Met de juf heb ik kort op het plein gesproken, zij zal het een beetje in de gaten houden. Het is ook pas 4 dagen, maar het is zo moeilijk om mijn kind zo te zien worstelen. Ik gun dat jongetje ook het onderwijs dat bij hem past, maar waar ligt dan de grens qua omgang met klasgenoten?

Overdrijf ik? Wat zouden jullie doen?
Bedankt voor de vele reacties! Ik denk dat jullie gelijk hebben en dat het leeftijdsverschil niet het probleem is. Dank voor dat inzicht! Dat verandert niets aan het feit dat zoon in zijn vorige groepje fluitend naar school ging en nu niet meer en ongelukkig thuis komt. En ja, dat vind ik lastig om te zien. Het verbaast me een beetje hoe makkelijk anderen daar blijkbaar over denken.

Er was iemand die postte dat rustige kinderen wel vaker naast drukke kinderen worden gezet, en dat klopt hier echt precies. Zoon mag ook zeker wel wat weerbaarder en mondiger worden. Ik zal proberen het positieve ervan te zien want dat kan hij van deze jongen wel leren.

We kijken het voorlopig nog even aan!
Marnamai schreef:
24-10-2019 20:00
Deze had eigenlijk in groep 5 horen te zitten.
Niet in groep 3.

Zelfs een combi-klas hadden ze dus normaal gezien niet naast elkaar gezeten.
Jij weet echt niet waar je het over hebt.
Ja lukt het zo met je artikeltje TO?
Star² schreef:
25-10-2019 09:45
Ik begrijp niet zo goed waarom je onaardig tegen me doet.
Je geeft bij je kind aan dat je hem gehoord hebt en dat je de juf ook hebt doorgegeven dat hij het nu nog niet zo leuk samen vindt.
Maar je zegt ook dat hij het wel even een kans moet geven en misschien eens op zoek kan gaan naar dingen die ze allebei samen leuk vinden. Soms vind je iemand meteen leuk en soms duurt het wat langer maar kan je toch nog goede vrienden worden.
En dat als het echt niet leuker gaat worden, de juf over een tijdje wel weer nieuwe plaatsjes zal aanwijzen.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Lady*Voldemort schreef:
25-10-2019 09:41
Waar slaat dat nou weer op. Als een kind (even gechargeerd) een IQ van 70 heeft kun je thuis ondersteunen wat je wil maar daar wordt dat IQ echt niet hoger van. En misschien is blijven zitten in de lagere groepen, waar de basis wordt aangeleerd, dan wel een hele mooie manier om te zorgen dat zo'n kind in ieder geval die basis goed meekrijgt.

Als een kind een iq van 70 heeft, hoort het niet thuis op een reguliere basisschool. Dat gaat alleen maar ten koste van het kind zelf, en van de andere kinderen.
Buttervlaai schreef:
25-10-2019 09:47
En dit is je enige reactie in het hele topic ?
Star² schreef:
25-10-2019 09:45
Ah :lightbulb:
julius schreef:
25-10-2019 09:51
Als een kind een iq van 70 heeft, hoort het niet thuis op een reguliere basisschool. Dat gaat alleen maar ten koste van het kind zelf, en van de andere kinderen.
Dat laatste hangt maar net van het kind af, en van de school.

En ik zei al dat het een voorbeeld was he, dat IQ. Er zijn veel meer redenen te bedenken om een jong kind twee keer te laten doubleren, naast het obligate 'oh, dat zijn vast tokkie-ouders'. Maar het is natuurlijk altijd prettig de glanzende schoolcarriere van je eigen kinderen te kunnen danken aan je fantastisch geslaagde ouderschap, dat snap ik dan ook wel weer.
julius schreef:
Als de school passend onderwijs goed inzet kan het prima.
julius schreef:
Dat kan je helemaal niet zo stellen.
Buttervlaai schreef:
25-10-2019 09:47

En hier reageer je dan wel op? Ik snap van wie zoon het heeft.
Suðri schreef:
25-10-2019 09:56
Als de school passend onderwijs goed inzet kan het prima.
Precies, zeker zonder bijkomende problemen kan het best dat zo’n kind het met ondersteuning gewoon redt op de reguliere basisschool. Pas als dat niet het geval is, wordt uitgekeken naar een andere school en ander soort onderwijs.
Waarom is je kind doodsbang? Klasgenoot doet toch verder niks behalve ouder zijn en stoerder zijn? Hij intimideert/pest/slaat je kind niet?
Dan vind ik dat je ontzettend overdrijft. Dan zou ik mijn aandacht richten op eigen kind leren om met zo veel verschillende mensen om te gaan.
In een klas hou je altijd kinderen die veel meer mogen, of dat nou door (onverantwoordelijke) ouders of een oudere leeftijd komt.
-
Star² schreef:
25-10-2019 09:57
En hier reageer je dan wel op? Ik snap van wie zoon het heeft.
Ik heb bovenaan deze pagina uitgebreid gereageerd?

Het duurde gisteren even voordat mijn post werd geplaatst en daarna was ik niet online.
SallySpectra* schreef:
25-10-2019 09:58
Precies, zeker zonder bijkomende problemen kan het best dat zo’n kind het met ondersteuning gewoon redt op de reguliere basisschool. Pas als dat niet het geval is, wordt uitgekeken naar een andere school en ander soort onderwijs.
Net als bij kinderen met een IQ van 130 dus eigenlijk :D

Maar als je die op een ander soort onderwijs wil doen ben je ineens een opschepper die zijn kind het recht ontzegt ook met 'normale' mensen om te leren gaan. Jaja.
Buttervlaai schreef:
25-10-2019 09:43
Bedankt voor de vele reacties! Ik denk dat jullie gelijk hebben en dat het leeftijdsverschil niet het probleem is. Dank voor dat inzicht! Dat verandert niets aan het feit dat zoon in zijn vorige groepje fluitend naar school ging en nu niet meer en ongelukkig thuis komt. En ja, dat vind ik lastig om te zien. Het verbaast me een beetje hoe makkelijk anderen daar blijkbaar over denken.

Er was iemand die postte dat rustige kinderen wel vaker naast drukke kinderen worden gezet, en dat klopt hier echt precies. Zoon mag ook zeker wel wat weerbaarder en mondiger worden. Ik zal proberen het positieve ervan te zien want dat kan hij van deze jongen wel leren.

Goed zo! Ik hoop voor je dat het snel betert. Anders over paar weken gewoon aan de bel trekken hoor.
Het is zoals het is
Lady*Voldemort schreef:
25-10-2019 10:03
Net als bij kinderen met een IQ van 130 dus eigenlijk :D

Maar als je die op een ander soort onderwijs wil doen ben je ineens een opschepper die zijn kind het recht ontzegt ook met 'normale' mensen om te leren gaan. Jaja.
Ja maar daarvan vinden we het natuurlijk niet erg als je kind daarbij in de klas zit (sterker nog, volgens mij hebben vrijwel alle forummers nageslacht met een onmeetbaar hoog iq), en daar moeten juf en school zich ook maar aan aanpassen.

Maar een kind met een laag iq is ineens GEVAAR, tokkie, aso en trekt de gehele klas mee de afgrond in.
julius schreef:
25-10-2019 09:37
Een kind dat in groep 3 al twee keer is blijven zitten, is nou niet bepaald het voorbeeld van een jongen die thuis de ondersteuning krijgt die hij nodig heeft.
Want als een kind in groep 1 erg speels is en eind groep 3 niet voldoende kan lezen (om maar een dwarsstraat te noemen) komt dat doordat de ouders niet voldoende ondersteuning hebben gegeven, en uiteraard niet doordat school onvoldoende ondersteuning biedt.

Ik zou me - tenzij er specifieke redenen zijn- toch vooral heel erg veel zorgen maken waarom een school zodanig handelingsverlegen is dat ze voor de 2e keer in 4 jaar zitten blijven als oplossing zien.
Buttervlaai schreef:
25-10-2019 09:43

hmm, ik vind de reacties tot nu toe behoorlijk negatief. Ik vind juist dat als je zoon geen klik heeft met zijn buurjongen op school, zich geïntimideerd voelt door hem, niet meer met plezier naar school gaat enz, je best mag vragen dat zoon naar een ander plekje gaat in de klas. Niets ergs aan, gebeurt wel vaker.
Zitten ze in een groepje, Buttervlaai? Soms kan 1 tafel draaien of twee kinderen wisselen binnen het groepje al veel schelen.
Het is zoals het is
tulpje21 schreef:
24-10-2019 21:46
Snap er niks van, herplaatsen is toch gewoon een ander plekje in de klas, of bedoelen jullie dat niet? Is dat zo erg dan. Als het niet klikt tussen zoontje van 6 en die jongen, is het dan zo erg om hem naast iemand anders te laten zitten? Als de 6jarige zich daar prettiger bij voelt, waarom niet? Tuurlijk zitten ze dan nog bij elkaar in de klas, maar snap best dat een 6 jarige het fijner vindt naast iemand te zitten waar hij goed mee op kan schieten.

In groep 1 zat mijn dochter in de kring altijd naast een meisje die vaak negatief tegen haar deed: lelijke kleding heb je aan, lelijke beker, vieze koek, etc.
Dochter vertelde daar thuis over. Tijdje aangezien en toen heb ik de juf ook gevraagd of dochter naast iemand anders mag in de kring. Geen probleem en dochter voelde zich weer fijner.
En hoelang blijf je dit voor haar doen? Tot de middelbare school? En als ze daar dan inmiddels gepest wordt omdat ze nooit zelf weerbaarder is geworden, ga je daar dan ook van klas wisselen? En als ze volwassen is en een baan heeft en daar een onprettige collega om mee samen te werken? Andere baan dan maar? Ze zal toch echt zelf weerbaar moeten worden. Dit moeten kinderen gewoon leren. En nee, dat is inderdaad niet altijd een leuk proces, maar wel broodnodig.
-
Laat je zoon even wennen? Geef hem liever handvaten zodat hij beter met de situatie om kan gaan. We hebben het over 4 dagen.. Kijk eens over 2 maanden verder.
enthousiasteling schreef:
25-10-2019 10:06
hmm, ik vind de reacties tot nu toe behoorlijk negatief. Ik vind juist dat als je zoon geen klik heeft met zijn buurjongen op school, zich geïntimideerd voelt door hem, niet meer met plezier naar school gaat enz, je best mag vragen dat zoon naar een ander plekje gaat in de klas. Niets ergs aan, gebeurt wel vaker.

In plaats van wisselen van plek, kun je ook werken aan de gevoelens van dit kind. Geïntimideerd voelen is iets anders dan geïntimideerd worden.
julius schreef:
25-10-2019 09:37
Een kind dat in groep 3 al twee keer is blijven zitten, is nou niet bepaald het voorbeeld van een jongen die thuis de ondersteuning krijgt die hij nodig heeft.
Ach, hou toch op. Het ventje is misschien wel net 'te goed' om over te stappen naar het speciaal onderwijs. Dan is op een reguliere basisschool wat langer kleuteren en de lesstof van groep 3 over 2 jaar uitspreiden helemaal geen gek beleid.
Ik vind het onzin om van alles over het ventje erbij te halen en de didactische vaardigheden van de school, het schoolbeleid omtrent doubleren en de geestelijke staat van de ouders onder de loep te nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven