Zure reacties op dit forum

31-10-2019 03:29 3052 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, daar is ie dan. Een nieuw topic over de 'zuurgraad' van sommige reacties op dit forum. Misschien is er, naar aanleiding van de gebeurtenissen van de afgelopen dagen*, aanleiding, behoefte en/of belangstelling voor een nieuw discussiedraadje op dit vlak. Daarom open ik de mogelijkheid 'tot'.

Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.

Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095

Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter :popcorn:, die ik ik bij deze symbool maak voor het zure reactiepatroon van menig (zelfbenoemd) fossiel of andere reactant die het grappig vindt anderen anoniem te bespotten. Het gaat er uiteraard niet om dat de emoticon nu een dan eens wordt gebruikt, maar om de symboolwaarde.

De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.

Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.

* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Coconuts12 schreef:
02-11-2019 07:26
Het kan de druppel zijn geweest. Iemand die zo kwetsbaar is, heeft niet veel nodig om tot daar te geraken. En dan kunnen reacties op het forum net dat laatste zetje geven.
Klopt, maar dat verandert toch niks aan het feit dat het veel te ver gaat om forummers als verantwoordelijken aan te wijzen?

Iemand die een zelfmoordpoging doet, is ziek. Dan kan werkelijk alles het laatste zetje zijn.
-
anoniem_370063 wijzigde dit bericht op 02-11-2019 07:44
0.00% gewijzigd
Coconuts12 schreef:
02-11-2019 07:26
Het kan de druppel zijn geweest. Iemand die zo kwetsbaar is, heeft niet veel nodig om tot daar te geraken. En dan kunnen reacties op het forum net dat laatste zetje geven.

Dat laatste zetje kan ook de snauw van de cassiere van de AH zijn.
Is zij dan ook verantwoordelijk?
Ik vind echt dat iedereen verantwoordelijk is voor zichzelf en niet voor de geestesgesteldheid van de ander.
anoniem_361866 wijzigde dit bericht op 02-11-2019 07:47
51.89% gewijzigd
the_Wicked_Witch schreef:
02-11-2019 07:39
Het heeft eraan bijgedragen. Maar verantwoordelijk, niet nee.
02-11-2019 07:30
En dan kun je dat staffen.
O, bepaal jij dat voor anderen, hoe ze moeten handelen?
wij slapen nooit.
02-11-2019 07:41
Ik vind echt dat iedereen verantwoordelijk is voor zichzelf en niet voor de geestesgesteldheid van de ander.
Wil je het aub weghalen? Ik vind het toch iets te heftig nu om daar reacties op te krijgen.
Coconuts12 schreef:
XXX

Als ik het goed begrijp vindt je dat er hier mensen rondlopen die pesten, die er bewust op uit zijn om kwetsbare mensen de grond ik te duwen?
Ik herken dat niet. Als ik kijk naar het forum zie ik geen mensen die zo gemeen handelen als mijn pesters vroeger. Onvriendelijk soms? Ja. Iemand de maat nemen, wat niet prettig is? Ja, heel vaak. Maar pesters? Nee, die zie ik niet.
anoniem_388053 wijzigde dit bericht op 02-11-2019 07:46
30.68% gewijzigd
Coconuts12 schreef:
02-11-2019 07:43
Wil je het aub weghalen? Ik vind het toch iets te heftig nu om daar reacties op te krijgen.

Ja hoor. Wat wil je weg hebben, je quotes?
alongwiththesunshine schreef:
02-11-2019 07:43
O, bepaal jij dat voor anderen, hoe ze moeten handelen?
Nee, dat is hoe dit forum werkt.
Maud*de*Braose schreef:
02-11-2019 07:44
Als ik het goed begrijp vindt je dat er hier mensen rondlopen die pesten, die er bewust op uit zijn om kwetsbare mensen de grond ik te duwen?
Ik herken dat niet. Onvriendelijk soms? Ja. Iemand de maat nemen, wat niet prettig is? Ja, heel vaak. Maar pesters? Nee, die zie ik niet.

(Ik vind het wel heel naar dat je er nog zoveel last van hebt Coco. Je bent een heel lief mens en je verdient het gelukkig te zijn)
Mijn fout. Ik bedoelde in hoeverre is iemand verantwoordelijk voor de daden van een ander. En dat vind ik een lastige vraag. Niet dat hier gepest wordt.

Dat laatste vind ik heel lief!
anoniem_370063 wijzigde dit bericht op 02-11-2019 07:52
26.67% gewijzigd
02-11-2019 07:44
Ja hoor. Wat wil je weg hebben, je quotes?
Mijn reactie over pesten.
Coconuts12 schreef:
Geen idee hoe dat pesten bij jou eruit zag, maar langdurig, systematisch pesten is natuurlijk een vorm van psychische mishandeling. Ik denk niet dat de opmerkingen die Iskek hier op het forum kreeg, daaronder vallen.

Mocht hij/zij dat zelf wel vinden, dan moet hij/zij aangifte doen.
yette wijzigde dit bericht op 02-11-2019 07:47
18.10% gewijzigd
Een snauw is imo iets anders dan meerdere nare reacties achter elkaar.
wij slapen nooit.
Coconuts12 schreef:
02-11-2019 07:45
Wil je mijn post eruit halen aub?
Al gedaan.
yette schreef:
Geen idee hoe dat pesten bij jou eruit zag, maar langdurig, systematisch pesten is natuurlijk een vorm van psychische mishandeling. Ik denk niet dat de opmerkingen die Iskek hier op het forum kreeg, daaronder vallen.

Dit.
Laat maar :rolling:
anoniem_317895 wijzigde dit bericht op 02-11-2019 07:53
92.55% gewijzigd
Nee, dat is hoe dit forum werkt.
Zelf staffen is een optie, niet iets wat moet of hoort.
wij slapen nooit.
Coconuts ik vind wel degelijk dat men ook zijn negativiteit moet 'ownen' en dus ook de gevolgen daarvan.
Mensen zijn zo van elkaar vervreemd dat ze geen enkele verantwoordelijkheid meer voelen vaak voor mensen buiten hun eigen kring.
Ze merken namelijk niet direct de gevolgen van hun acties of wuiven het weg naar individuele problemen van die ander.
Maar die individuele problemen, en dat zijn er zorgwekkend veel als je de cijfers bekijkt, worden soms juist veroorzaakt door die desinteresse en asociaal gedrag.
Opvallend vind ik daarnaast dat de mazzel hebben die problemen niet te hebben wordt gezien als persoonlijke positieve karaktereigenschap.
Ook dat vind ik naast aandoenlijk voor die mensen ook zorgelijk.
02-11-2019 07:46
Een snauw is imo iets anders dan meerdere nare reacties achter elkaar.

Klopt. Maar voor iemand die suïcidaal is kan alles het laatste zetje zijn.
02-11-2019 07:47
Dan doe je het niet
02-11-2019 07:47

Klopt. Doe het zelden en altijd openlijk.
yette schreef:

Dus alleen als het langdurig is, is het een vorm van misbehandeling? Dat betwijfel ik. Welke opmerkingen Iskek precies kreeg, weten we niet. Maar ik kan me goed voorstellen dat je er ondersteboven van kan raken.
alongwiththesunshine wijzigde dit bericht op 02-11-2019 07:54
0.87% gewijzigd
wij slapen nooit.
yette schreef:

Was het ook. Eens met je post eens. Het kwam totaal verkeerd over wat ik bedoelde.
Het-groepje schreef:
02-11-2019 07:48
Coconuts ik vind wel degelijk dat men ook zijn negativiteit moet 'ownen' en dus ook de gevolgen daarvan.
Mensen zijn zo van elkaar vervreemd dat ze geen enkele verantwoordelijkheid meer voelen vaak voor mensen buiten hun eigen kring.
Ze merken namelijk niet direct de gevolgen van hun acties of wuiven het weg naar individuele problemen van die ander.
Maar die individuele problemen, en dat zijn er zorgwekkend veel als je de cijfers bekijkt, worden soms juist veroorzaakt door die desinteresse en asociaal gedrag.
Opvallend vind ik daarnaast dat de mazzel hebben die problemen niet te hebben wordt gezien als persoonlijke positieve karaktereigenschap.
Ook dat vind ik naast aandoenlijk voor die mensen ook zorgelijk.
Mooi post

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven