Kinderopvang tijdens staking

28-10-2019 20:21 643 berichten
Woensdag gaan de leraren weer staken en nu ben ik benieuwd of jullie kinderopvang dan vervangende opvang aanbiedt? Die van mij biedt namelijk geen vervangende opvang aan omdat ze solidair zijn aan de leraren.
anoniem_63e580ce9be54 wijzigde dit bericht op 28-10-2019 20:34
2.42% gewijzigd
AnnabeldeDertiende schreef:
02-11-2019 12:57
Op mijn pabo werd er vanaf dag 1 gewaarschuwd. Ga niet te snel in op het aanbod dat je ongetwijfeld gaat krijgen, want we hebben dat veel te vaak mis zien gaan.

En als je al 100 jaar onderwijservaring hebt dan zal het vast beter gaan. Maar die mensen zijn schaars, het heet niet voor niks zij-instroom. Zeggen dat je met een bepaalde vooropleiding prima vanaf dag 1 onbegeleid alleen les kunt geven, suggereert ook dat het allemaal niet zo veel voorstelt. Sommige zij-instromers hebben het geschiktheidsonderzoek nog niet eens achter de rug voordat ze begonnen zijn.
Nee, nou doe jij aannames die niet waar zijn.

Op veel scholen is er wel een goede begeleiding.
Mensen die al jaren met groepen jongeren werken hebben inderdaad een voorsprong op iemand die nog nooit een kind gezien heeft en dus al meer kans om zich staande te houden.
Andersom schreef:
02-11-2019 13:12
Inderdaad. Ik ken ze wel. Mensen met jaren ervaring als onderwijsassistent die al wel eerder een hbo hebben afgerond.

Die toch al regelmatig een dagje/een weekje/een maandje of een half schooljaar een klas hebben gedraaid.
Ze zijn er zeker maar niet in overvloed. Logisch ook dat je met een hbo-diploma buiten het onderwijs niet kiest voor een baan op mbo-niveau binnen het onderwijs. En zeker niet in het verleden toen er amper onderwijsassistentbanen te vinden waren.
Suðri schreef:
02-11-2019 13:19

Mensen die al jaren met groepen jongeren werken hebben inderdaad een voorsprong op iemand die nog nooit een kind gezien heeft en dus al meer kans om zich staande te houden.
De stelling was dat je onbegeleid voor een klas wordt gezet als zij-instromer. Daar reageerde ik op. Iemand zei dat we dat als maatschappij niet moeten willen. Daar voegde ik aan toe dat je het als zij-instromer zelf ook niet moet willen. Daar voegde jij aan toe dat het van je vooropleiding afhangt.

Dat is dus iets anders dan een zij-instroomtraject waar wel goede begeleiding voor is.
Suðri schreef:
02-11-2019 13:19

Dit inderdaad. Er is bij ons ook begeleiding voor startende leerkrachten. Vaste begeleider (vaak de duo partner) binnen de school en één buiten de school.
Chocofudge schreef:
02-11-2019 11:15
Helaas niet Annebel. Ik werk als directeur in het basisonderwijs. Ben 35, zit al 2 jaar aan mijn eindtrede en er zijn 4 leerkrachten bij mij die meer verdienen dan ik....
Ik verdien niets meer dan een leerkracht, maar ben wel eindverantwoordelijk (ja...het bestuur...maar ben integraal schoolleider), ben 7 dagen per week bereikbaar en heb geen ondersteuning qua administratie, concierge, etc. In de onderhandelingen zijn ze de schoolleiders en assistenten 'vergeten', waardoor er in de verhouding niets meer van klopt (als dat het al deed).
Wat ik me oprecht afvraag. Hoe kan er zoveel verschil zitten tussen verschillende scholen qua geld? Op de basisschool van mijn kinderen hebben ze een conciërge, 2 dagen een gymleraar, 1 dag een muziekleraar, 2 interne begeleiders beide voor 3 dagenen en een onderwijsassistent dit is echt geen grote school (11 Klassen). Dit lijkt zo'n enorm verschil met jouw situatie dat ik wel begrijp dat jouw situatie erg pittig is.
Groenevingers1982 schreef:
02-11-2019 13:35
Wat ik me oprecht afvraag. Hoe kan er zoveel verschil zitten tussen verschillende scholen qua geld? Op de basisschool van mijn kinderen hebben ze een conciërge, 2 dagen een gymleraar, 1 dag een muziekleraar, 2 interne begeleiders beide voor 3 dagenen en een onderwijsassistent dit is echt geen grote school (11 Klassen). Dit lijkt zo'n enorm verschil met jouw situatie dat ik wel begrijp dat jouw situatie erg pittig is.

De werkdrukgelden die scholen vorig jaar naar eigen inzicht mochten inzetten zijn nogal verschillend gebruikt. De ene school nam een conciërge, de andere zag meer in apparatuur zoals betere pc's of een vaatwasser, wasmachine etc. De derde school kocht er kippen/konijnen van en de volgende gaf alle leerkrachten een cursus yoga cadeau.

Verder krijgen scholen geld per leerling. Sommige leerlingen krijg je meer voor dan anderen. Dus daardoor ontstaat er ook verschil.

En op sommige scholen is wel geld, maar personeel niet te vinden. Wij hebben bijvoorbeeld een conciërge voor vier uur per week. Reageren niet veel mensen op zo'n advertentie.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 02-11-2019 14:15
15.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand al doorgegeven dat de staking niet doorgaat woensdag? Kreeg een mail van school.. de regering stelt extra geld beschikbaar voor het onderwijs blijkbaar.
LieveMona schreef:
02-11-2019 14:11
Heeft iemand al doorgegeven dat de staking niet doorgaat woensdag? Kreeg een mail van school.. de regering stelt extra geld beschikbaar voor het onderwijs blijkbaar.
Jeetje, echt?
Suðri schreef:
02-11-2019 14:33
Jeetje, echt?
Ja, er staat dat de bonden de stakingsoproep hebben ingetrokken.
Ligt aan hoeveel schoolgeld er betaald (kan) worden, wel of geen verbinding met een confessie, etc.

En het speciaal onderwijs is wéér anders.
LieveMona schreef:
02-11-2019 14:36
Ja, er staat dat de bonden de stakingsoproep hebben ingetrokken.
Lees even terug ;)
Suðri schreef:
02-11-2019 14:38
Lees even terug ;)
Tot waar ongeveer? Er is heel veel geschreven.. ik zag er zo snel niets over terug. Maar bedoel je hiermee dat mijn info niet klopt?
Sophiever schreef:
02-11-2019 11:58
Als de leraren de ouders echt willen dwarszitten komt er sowieso in december een volgende staking. dan is het druk op school, druk met de feestdagen, kinderen enthousiast en meer zieken.
Echt. :facepalm: Je doet het erom, dat kan gewoon niet anders. Ik weiger te geloven dat je echt zo... bent.

En kom maar door hoor met eventuele volgende acties. Ik regel wel wat. En ik neem er ook nog wel wat extra onder mijn hoede.
LieveMona schreef:
02-11-2019 14:44
Tot waar ongeveer? Er is heel veel geschreven.. ik zag er zo snel niets over terug. Maar bedoel je hiermee dat mijn info niet klopt?
Tot gisteravond 20 uur denk ik? Toen er op het journaal kenbaar werd gemaakt dat de grote bonden de stakingsoproep intrekken. Wat nog niet wil zeggen dat er niet gestaakt wordt. De kleine bonden roepen sowieso nog op tot staken.
Suðri schreef:
02-11-2019 14:48
Tot gisteravond 20 uur denk ik? Toen er op het journaal kenbaar werd gemaakt dat de grote bonden de stakingsoproep intrekken. Wat nog niet wil zeggen dat er niet gestaakt wordt. De kleine bonden roepen sowieso nog op tot staken.
Ok, dat is gisteravond dan idd helemaal aan me voorbij gegaan. Maar ik ga er vanuit dat de school van mijn kind niet meedoet, anders hadden ze de boodschap anders geformuleerd.
Excuus dat ik spuit 11 was.
LieveMona schreef:
02-11-2019 14:56
Ok, dat is gisteravond dan idd helemaal aan me voorbij gegaan. Maar ik ga er vanuit dat de school van mijn kind niet meedoet, anders hadden ze de boodschap anders geformuleerd.
Excuus dat ik spuit 11 was.
Als jullie school aangegeven heeft niet te gaan staken kan je daar inderdaad vanuit gaan.
Suðri schreef:
02-11-2019 11:20
Ik zeg: niet genoeg om een huis te kopen.
Het is zo’n standaard berekening op funda, geen idee hoe reëel dat is.

Verder: lees de rest.
Je maakt mij niet wijs dat je daar in een dorp in de buurt van je werk geen huis kan kopen
Hier kun je voor dat bedrag echt een goed huis kopen hoor. Zelfs in de stad hier in de buurt.
pipootje schreef:
02-11-2019 15:17
Je maakt mij niet wijs dat je daar in een dorp in de buurt van je werk geen huis kan kopen
Hier kun je voor dat bedrag echt een goed huis kopen hoor. Zelfs in de stad hier in de buurt.
Ow, dan is het overal zo natuurlijk. Echt wat een dom gerel weer.
Lucifer2018 schreef:
02-11-2019 15:19
Ow, dan is het overal zo natuurlijk. Echt wat een dom gereyl weer.
2300 netto is gewoon niet heel slecht voor 4 dagen werken.
LieveMona schreef:
02-11-2019 14:11
Ja.
Mevrouw75 schreef:
02-11-2019 15:34
Ja.
Dat had ik inmiddels begrepen ;-)
pipootje schreef:
02-11-2019 15:17
Nee, kan zeker niet. Verse ga ik hier ook niet meer op in.
Net mailtje van directrice dat school van kind de staking heeft afgeblazen. Wij blij dat we de centerparcs zwemkaartjes toch nog niet gekocht hadden (is op datum)
Hier ook bericht van school dat er niet gestaakt wordt en dat de kinderen gewoon naar school moeten woensdag. Dochter is teleurgesteld. We hadden net gister afgesproken om wat leuks te gaan doen met de opa en oma die ze niet zo vaak ziet :cry: .
Ik werk op een hele kleine school <100 lln, en we hebben de klassen klein gehouden met al het werkdrukgeld + extra van het bestuur. Dit betekent inderdaad dat je inlevert op de rest. Wel een IB, wel 1 dag een leerkracht ambulant en sinds kort een onderwijsassistent voor een paar uur.
Maar daardoor wel groepen van 20 kinderen, echt nodig met de populatie kinderen bij ons.
De aanname dat een directeur goed betaald krijgt hoor ik vaak, maar dit is dus echt een lachertje in vergelijking met leidinggevenden in het bedrijfsleven en ook de zorg. Ook is het echt een hele omvangrijke baan (geen hr afdeling, dus dat doe ik zelf, ik zet het vuilnis aan de weg, val in als er iemand ziek is, en wordt ondertussen geacht aan iedereen op een juiste manier verantwoording af te leggen over onze schoolontwikkeling)
Bovenal is het een fantastische baan, echt....maar als ik 's morgens al brood smerend voor mijn kinderen inval sta te regelen (wat overigens nooit lukt) baal ik wel eens van de werkdruk en het altijd 'aan' staan....voor een salaris dat niet in verhouding staat met de functie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven