Welke leukst? En aanvullingen

11-11-2019 11:22 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn bezig voor een kindje en zo ook vast met de namen!

Ongezouten meningen welkom. Waarom wel/niet en associaties graag over onze top 3 voor zowel jongens als meisjes en aanvullingen gevraagd.

Zal ook wat namen posten die voorbij zijn gekomen maar het net niet zijn.

Meisje:
1. Rava
2. Isolde

Net niet: Rox, Flora, Lilea, Faye, Juna, Jula, Lilot, Liva/Livia, Mirre, Norah, Hannah, Elea, Ella, Amélie, Evita, Ava, Mia.

Jongen:
1. Zeus (spreek uit; Zuis)
2. Stach

Net niet: Loïc, Lieuwe, Magnus, Runar, Guillaume, Otto, Morris, Silvijn, Fender, Faber, Fjodor, Fedor, Vidar.

Met dank aan jullie al aan een top 2 gekomen! Ik ga vanavond even verder reageren!

Meisje/jongen, beide 1 kiezen

Totaal aantal stemmen: 147

Rava (18%)
Eloa (6%)
Isolde (32%)
Zeus (8%)
Stach (18%)
Rocco (17%)
anoniem_392556 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 16:37
8.02% gewijzigd
Kwam dit lijstje tegen : ook nogal niet-gangbaar maar op zich prima namen :

Top 33 van jongensnamen
Brodie of Brody, leuk is-‘ie hè? Vind ik ook. Kijk, misschien moet je denken aan soldaat Brody uit HOMELAND, maar dan zeg ik: is dat erg? Ik heb echter besloten: het is niet erg. En wees gerust, er zit veel tijd in deze beslissing.
Cooper, ook zo’n hit! Stoer, swifty en snel.
Jefferson, heerlijk vintage, en je kunt het afkorten naar Jeffy of Sonny. Which is the best thing ever.
Miller, want: lief, vintage en hippig in de blender. En afgekort is het Milly. Waar ik dan weer pure liefde voor voel.
Calvin, is vintage, cool en zó zoet! Trouwens, wist je dat mijn vriend vroeger de strip Calvin and Hobbes las? Nee, dat wist je natuurlijk niet. Maar in ieder geval, daardoor moet hij bij de naam Calvin steeds denken aan die strip, waardoor we deze naam waarschijnlijk niet doen. Dus dan weet je dat.
Cyrus, en daarover kan ik alleen maar zeggen: ook al ís er een rare ster die Miley Cyrus heet, ik vind het een mooie naam, die trouwens verziend betekend. Wat inderdaad best een vreemde betekenis is, maar daar moet je gewoon schijt aan hebben.
Oswald, supervintage en gigantisch tof-in-de-dop als je het mij vraagt. En je kunt ‘m (net als Oscar) afkorten naar Ozzy. Wat een uitvinding. Wat een openbaring.
Matteo of Mateo, net wat je mooier vindt. Hij is sjiek, literair, kunstig, Hollands. En afgekort is het Mattie – en ik hoef niet eens uit te leggen hoe DIK deze afkorting is.
Salvador, lijkt mij echt een naam voor backpack-ouders. Een beetje tropical, een beetje artsy, een beetje hip en dus helemaal goed.
Gus, een van de slechteriken uit Breaking Bad, maar dat is natuurlijk megacool, want Breaking Bad is de vetste serie ooit.
Konrad of Conrad, heel erg old-fashioned, maar dat is goed. De betekenis is overigens ‘onverschrokken, wijs raadsman’. HOE VET IS DAT. Oké ik stop nu met al die hoofdletters, dat staat zo goedkoop en hysterisch.
Kaiser, is natuurlijk een beetje een Duitsige naam, en sommige mensen zullen aan kaiserbrödchen denken bij deze naam, maar ook van deze naam zeg ik (na uitvoering denkwerk) dat dit niet erg is. Laat het los.
Joe, hey Joe where you go with that money in your hand? Dan zeg ik: Joe gaat helemaal nergens naartoe, Joe blijft gewoon thuis, netjes in de box.
Lawrence, kan ik kort over zijn: mooi! Of lang, maar vandaag ben ik er kort over.
Todd, een kicken korte naam die je nog niet veel hoort. En Toddy als bijnaam.. is natuurlijk veel te leuk om te laten liggen.
Brett, en als je hoort dat de betekenis ‘Uit Bretagne, Frankrijk’ is, dan vind je dit dus echt een hele sjieke naam. Die Franse toef doet het ‘m.
Faber, of moeten jullie nou denken aan Peter Faber? Hoewel dat heus geen probleem is, want het is een goed acteur hoor.
Ids, ik had vroeger een leraar die Ids heette, en dat was een hele lieve man.
Revi, vind ik een beetje de nieuwe Ravi – hoewel dat ook gewoon een piekfijne naam is, dus als je die wilt doen, prima, niemand houd je niet tegen, maar ik vind Revi gewoon heel beeldig.
Riff, wat een vette naam, een naam voor een artiest! Hoewel het ook een prima naam voor een leraar is hoor.
Sid, ik vind dit dus ook echt een enorme winner. Kort, stoer, quirky – moet ik nog even doorgaan? Nee. Ik denk dat ik duidelijk ben geweest.
Loet, is een heel gezellig veenriviertje vlakbij Lekkerkerk. En in Amsterdam kun je bij Loetje de allerbeste biefstuk van de hele wereld eten, dus.
Kik, is een geweldige, coole korte naam – dat ziet iedereen – en verder hoor je ‘m nog niet vaak. In 2014 was deze naam slechts 109 keer geregistreerd als jongensnaam. Overigens is het ook een toffe meisjesnaam.
Lev, als je de Meertens Databank statistieken erop naslaat is deze naam déf aan een opmars bezig, en daar verbaas ik me geenszins over.
Lloyd, ook zo gaaf. Misschien denk je aan Delta Lloyd, maar dat is nergens voor nodig.
Luit, net zo’n puike naam als Loet!
Otto, vind ik dus echt een hele lieve, tikje vintage naam.
Owen, zou best eens de nieuwe James of Jack kunnen zijn, hoewel Owen natuurlijk wel wat zachter klinkt. But I like it.
Pike of Pyke, zou óók wel eens de nieuwe James of Jack kunnen zijn.
Rhys, heel kunstig natuurlijk en razend zeldzaam, slechts 59 keer als voornaam geregistreerd in 2014.
Ferre, dit vind ik een prachtige variant op Perre. Een beschaafde en tegelijkertijd beeldschone, sierlijke naam.
Rye, heel sprookjesachtig, en let op mijn woorden: in 2014 was deze naam in Nederland nog nul (!) keer geregistreerd als voornaam.
Fern, vind ik een unieke, sterke, duidelijke naam. En een prachtige hekkensluiter als je het mij vraagt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Rocco moet ik aan dat kind van Madonna denken. En dat is een euhh.. heel lief kind.
lilalinda schreef:
11-11-2019 13:39
ik verzin dat niet
Google maar eens

met bepaalde namen heeft je kind een streepje voor of na
en de Sjanillalalalilaaaa's lopen bij leraren tegen enorme vooroordelen aan, en later bij werkgevers weer

Je kunt je zoon beter Mark noemen dan Yajmal

Maar in de OP staan geen Jayzlinn, Yajmal, D’Estinietty of Mohammed. De namen in de OP zijn behalve Rocco en een paar anderen, grotendeels Hipsternamen.
Stach ken ik juist van de hoogopgeleide grote steden yuppen. Runar, Magnus en Otto idem. Ella, Amelie, Hannah, Norah, Isolde, Flora zijn geen achterstandsnamen hoor.

Zeus vind ik getuigen van grootheidswaanzin en Rocco vind ik een naam voor een bouvier. De rest vind ik zelfverzonnen. Zo lijkt Rava me een zelfverzonnen variatie op de jongensnaam Ravi (ook hipster). Ik hou daar niet van, vind het vaak misplaatst.
Ik zou de net-niet-lijstjes in heroverweging nemen of nog even verder zoeken.
suzyqfive schreef:
11-11-2019 13:10
Wat een onzin... schoolniveau wordt niet bepaald door de naam maar wat het kind kan en hoe hij wordt opgevoed en welke kansen een kind krijgt.
Uiteindelijk wel, maar het gaat om de vooroordelen. De namen 'Milano' en 'Jaylano' bijvoorbeeld worden doorgaans nu niet echt geassocieerd met intelligente mensen. Sterker nog, veel mensen vinden dat echt tokkienamen.
Suzan_1991 schreef:
11-11-2019 15:59
Uiteindelijk wel, maar het gaat om de vooroordelen. De namen 'Milano' en 'Jaylano' bijvoorbeeld worden doorgaans nu niet echt geassocieerd met intelligente mensen. Sterker nog, veel mensen vinden dat echt tokkienamen.
Zeus vind ik een vrije school - onbespotenbrandnetelthee naam . Daar kun je later ook niet mee aan komen kakken op het voetbalveld / in de bouw / in de kroeg / alles lager dan het gymnasium .
Ares is de zoon van Zeus en Hera,
Zeno

Deze Griekse jongensnaam is een ‘geschenk van Zeus’, letterlijk
Yvar

Deze naam is er een van de Noorse mythologie

Rauf

Heeft je jochie een vriendelijk karakter? Dan doet hij de naam Rauf eer aan, wat ‘met vriendelijk hart’ betekent.

Heeft je jochie een vriendelijk karakter? Dan doet hij de naam Rauf eer aan, wat ‘met vriendelijk hart’ betekent.
lilalinda schreef:
11-11-2019 11:42
jullie hebben blijkbaar een erg 'aparte' smaak, denk niet dat je veel medestanders gaat vinden. De namen lijken zelfs zelfverzonnen???
Houd rekening met dat je kind zijn hele leven tegen vooroordelen aan zal lopen
Eenvoudig ongemak als de naam altijd weer moeten spellen. Altijd weer fouten

En vervelender: mensen met 'rare namen' hebben al tijdens de schooltijd last van vooroordelen (leraar gaat maar vast uit van VMBO, je moet je beter bewijzen dan de Thomas of Lucas die naast je zit) en ook vij het solliciteren ligt straks de brief van Rosa of Anne boven op de stapel ver boven die van Eloa

Isolde is de enige negatief vooroordeeloze naam
Dit geloof ik echt niet. Ik ben juist blij met de iets apartere naam die mijn ouders gekozen hadden. Vond het leuk dat ik geen klasgenootjes had met dezelfde naam ofzo en op school of ergens anders nooit problemen gehad, integendeel. Vooroordelen zullen ook wel meevallen. Misschien denk je de eerste keer 'wat een gekke naam' maar daarna is dat gewoon zo en heet iemand gewoon zo. Zo heb ik dat in ieder geval altijd ervaren met de wat apartere namen.
Pandax schreef:
11-11-2019 11:46
Ik vind Rocco heel klassiek. Gooi er een Dino en een Nina bij en je hebt vette poëzie ;-D
Ja, daar moest ik ook aan denken. Maar dan bereid je je kind beter wel voor op een leven vol gevaaaaar.

Zeus was een eikel, maar ik vind het echt een meesterlijke naam. Mozes een idee?
Odin heeft tegenwoordig een sterke associatie met neonazikringen, dus hoe mooi ook, ik zou het niet overwegen.
Stach is de held uit Koning van Katoren. Die zou ik dus doen. De rest vind ik niks aan.
blijfgewoonbianca schreef:
11-11-2019 16:17
Yvar

Deze naam is er een van de Noorse mythologie

Rauf

Yvar vind ik ook erg leuk! Esli, Mart en Sico.

Mae als meisjesnaam kan ook nog, of Vala, Juna of Eli, Sia.

Ik vind de namen van TO een beetje voor bakfietsouders met hele wijze kinderen.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
louti schreef:
11-11-2019 18:29
Yvar vind ik ook erg leuk! Esli, Mart en Sico.

Mae als meisjesnaam kan ook nog, of Vala, Juna of Eli, Sia.

Ik vind de namen van TO een beetje voor bakfietsouders met hele wijze kinderen.
Haha check! Bakfiets, en 3 wijze dametjes!
Hoewel totaal mijn smaal niet kan ik me overigens echt niet voorstellen dat iemand Zeus als “heus” uit zou spreken. Dat is toch wel vrij algemeen bekend? Daar hoef je echt geen gymnasiast voor te zijn.
Nitflex schreef:
11-11-2019 19:42
Hoewel totaal mijn smaal niet kan ik me overigens echt niet voorstellen dat iemand Zeus als “heus” uit zou spreken. Dat is toch wel vrij algemeen bekend? Daar hoef je echt geen gymnasiast voor te zijn.

Mijn tienjarige loopt net achter me langs en vraagt wat een Zeus (dus uitgesproken als heus) is. Ik gok dat meer jonge kinderen dat niet direct weten.
Star² schreef:
11-11-2019 19:44
Mijn tienjarige loopt net achter me langs en vraagt wat een Zeus (dus uitgesproken als heus) is. Ik gok dat meer jonge kinderen dat niet direct weten.
Ja, maar met kinderen heb je dat in eerste instantie altijd met namen. Één keer zeggen en ze weten het. Kinderen verbeteren ouders ook altijd: “neehee papa, het is Ranoldo, niet Ronaldo”.
Nitflex schreef:
Mijn koters hebben namen die je als je de grammaticaregels volgt echt maar op 1 manier uit kan spreken. Gewoon zoals je het schrijft.
En toch gaat het 7 van de 10 keer verkeerd, want onbekende namen. Mensen zijn dom. En ikzelf trouwens ook, want Zeus zal ik in eerste instantie ook uitspreken als heus en niet als zuis.
Nitflex schreef:
11-11-2019 19:47
Ja, maar met kinderen heb je dat in eerste instantie altijd met namen. Één keer zeggen en ze weten het. Kinderen verbeteren ouders ook altijd: “neehee papa, het is Ranoldo, niet Ronaldo”.
Is echt niet zo. Zoonlief klaagt dat hij door een kind in zijn klas de héle basisschool verkeerd wordt aangesproken.
En echt, er zijn ook volwassenen die ik niet verbeterd krijg.
Neoflux schreef:
11-11-2019 16:29
Dit geloof ik echt niet. Ik ben juist blij met de iets apartere naam die mijn ouders gekozen hadden. Vond het leuk dat ik geen klasgenootjes had met dezelfde naam ofzo en op school of ergens anders nooit problemen gehad, integendeel. Vooroordelen zullen ook wel meevallen. Misschien denk je de eerste keer 'wat een gekke naam' maar daarna is dat gewoon zo en heet iemand gewoon zo. Zo heb ik dat in ieder geval altijd ervaren met de wat apartere namen.
Hier zijn gewoon onderzoeken naar gedaan hoor, en mensen met een naam die door de meerderheid als ‘lagere sociaal economische klasse’ oftewel ‘tokkie’ beschouwd worden, worden inderdaad lager ingeschat op schoolniveau en ook later bij sollicitaties. Dat is natuurlijk onzin en oneerlijk, maar het is wel zo.

Gewoon apart is niet per se een probleem, ‘tokkie’ werkt niet in je voordeel.
Nitflex schreef:
Mijn schoonvader spreekt clown uit als kloon, en die zijn nog net even wat bekender dan Zeus. Ik zou er dus geen geld op inzetten 😃
Je kind naar een oppergod noemen dat doe je niet. Je noemt je kind toch ook geen Allah. Of Jahweh of Jehova.
Maar er staan wel leuke namen bij. Morris bijvoorbeeld.
Malinois schreef:
11-11-2019 19:48
Is echt niet zo. Zoonlief klaagt dat hij door een kind in zijn klas de héle basisschool verkeerd wordt aangesproken.
En echt, er zijn ook volwassenen die ik niet verbeterd krijg.
Nou ja, is dat zo erg dan?

Ik heb ook een rare naam die vaak niet goed gaat. Maakt mij verder geen bal uit. Het is maar een naam. Ik ben m’n naam niet.
Ik ben er niet zo bang voor dat een Stach/Zeus/Rava/Isolde last krijgt met solliciteren, of negatieve associaties. En dat uitspreken verbeteren. Ach dat moet ik bij mijn eigen naam ook vaak doen. Het is in de klas vast zo gewend dat Zeus als zuis uitgesproken moet, dat is alleen in groep 3 met schrijven en klanken uitleggen even lastig. Mijn middelste zal ook altijd moeten spellen (met Ph en ou naam) en bij mijn oudste leggen ze altijd de klemtoon verkeerd, denk dan echt hoé dan?! We konden die echt niet makkelijker schrijven.
Als ik het zo lees zijn er enkel associaties die aardig kloppen bij type kind/gezin.
Zag nog wel wat andere leuke voorbij komen!

Mae, alleen weet nu al dat die afgekeurd wordt door man. Zal zo ook is door de anderen scrollen
Pike of Pyke, zou óók wel eens de nieuwe James of Jack kunnen zijn.
Dat lijkt me in Engelstalige landen sterk. Dat is een scheldwoord voor een bevolkingsgroep in de UK die vaak als asociaal of lower class wordt gezien; de Irish Travellers*, vergelijkbaar met de status van zigeuners. James is traditioneel een upper class naam.

Maar in Nederland hebben we die connotatie niet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pikey
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 20:08
8.36% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven