Welke leukst? En aanvullingen
maandag 11 november 2019 om 11:22
Wij zijn bezig voor een kindje en zo ook vast met de namen!
Ongezouten meningen welkom. Waarom wel/niet en associaties graag over onze top 3 voor zowel jongens als meisjes en aanvullingen gevraagd.
Zal ook wat namen posten die voorbij zijn gekomen maar het net niet zijn.
Meisje:
1. Rava
2. Isolde
Net niet: Rox, Flora, Lilea, Faye, Juna, Jula, Lilot, Liva/Livia, Mirre, Norah, Hannah, Elea, Ella, Amélie, Evita, Ava, Mia.
Jongen:
1. Zeus (spreek uit; Zuis)
2. Stach
Net niet: Loïc, Lieuwe, Magnus, Runar, Guillaume, Otto, Morris, Silvijn, Fender, Faber, Fjodor, Fedor, Vidar.
Met dank aan jullie al aan een top 2 gekomen! Ik ga vanavond even verder reageren!
Ongezouten meningen welkom. Waarom wel/niet en associaties graag over onze top 3 voor zowel jongens als meisjes en aanvullingen gevraagd.
Zal ook wat namen posten die voorbij zijn gekomen maar het net niet zijn.
Meisje:
1. Rava
2. Isolde
Net niet: Rox, Flora, Lilea, Faye, Juna, Jula, Lilot, Liva/Livia, Mirre, Norah, Hannah, Elea, Ella, Amélie, Evita, Ava, Mia.
Jongen:
1. Zeus (spreek uit; Zuis)
2. Stach
Net niet: Loïc, Lieuwe, Magnus, Runar, Guillaume, Otto, Morris, Silvijn, Fender, Faber, Fjodor, Fedor, Vidar.
Met dank aan jullie al aan een top 2 gekomen! Ik ga vanavond even verder reageren!
anoniem_392556 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 16:37
8.02% gewijzigd
maandag 11 november 2019 om 20:07
Lev, Oscar en riff hebben de revue al gepasseerd, afgekeurd!blijfgewoonbianca schreef: ↑11-11-2019 15:38Kwam dit lijstje tegen : ook nogal niet-gangbaar maar op zich prima namen :

maandag 11 november 2019 om 20:08
Flippa30 schreef: ↑11-11-2019 20:04Ik ben er niet zo bang voor dat een Stach/Zeus/Rava/Isolde last krijgt met solliciteren, of negatieve associaties. En dat uitspreken verbeteren. Ach dat moet ik bij mijn eigen naam ook vaak doen. Het is in de klas vast zo gewend dat Zeus als zuis uitgesproken moet, dat is alleen in groep 3 met schrijven en klanken uitleggen even lastig. Mijn middelste zal ook altijd moeten spellen (met Ph en ou naam) en bij mijn oudste leggen ze altijd de klemtoon verkeerd, denk dan echt hoé dan?! We konden die echt niet makkelijker schrijven.
Als ik het zo lees zijn er enkel associaties die aardig kloppen bij type kind/gezin.
Zag nog wel wat andere leuke voorbij komen!
Mae, alleen weet nu al dat die afgekeurd wordt door man. Zal zo ook is door de anderen scrollen
Mia

O die had je al. Heel tof vind ik die.

maandag 11 november 2019 om 20:14
Ik vind dat ook gek, maar misschien gaat het ze niet om de betekenis. Iemand vernoemen naar de zoon van God of een profeet is toch wat anders dan het opperwezen zelf. Zou mij teveel druk zijn voor zo’n kind, haha!
maandag 11 november 2019 om 20:22
Rava vind ik klinken als 'lava' en bij Eloa moet ik gelijk aan 'ebola' denken.. Isolde vind ik niet een hele mooie naam, maar die vind ik van de drie wel het mooist. Ik vind Norah van het net niet lijstje wel heel mooi.
Zeus vind ik echt niet kunnen voor een kind.. Stach vind ik echt heel erg raar en ik vind de klank ook heel hard en kil.. Rocco vind ik eigenlijk meer een honden naam.
Zeus vind ik echt niet kunnen voor een kind.. Stach vind ik echt heel erg raar en ik vind de klank ook heel hard en kil.. Rocco vind ik eigenlijk meer een honden naam.

maandag 11 november 2019 om 20:25
Hoe dan? Ik spreek het gewoon uit als Zeus, zoals het er staat. Zoals heus, deus, kneus...alles met een eu eigenlijk.
https://nl.forvo.com/word/zeus/
Hier wordt het in 2 Nederlandse voorbeelden ook gewoon als Zeus uitgesproken en in 1 geval als Zuis.
Ik ben vooral van het “als je wil dat het wordt uitgesproken als Zuis, schrijf het dan ook zo”. Ik hou niet van de “we noemen hem Hans, maar spreken het uit als Kees”-namen.

maandag 11 november 2019 om 20:26
Bij Rocco denk ik ook (zoals iemand hier al zei) aan een Bouvier. Vind het echt niks. Net zoals Zeus, te overdreven.m-april schreef: ↑11-11-2019 20:22Rava vind ik klinken als 'lava' en bij Eloa moet ik gelijk aan 'ebola' denken.. Isolde vind ik niet een hele mooie naam, maar die vind ik van de drie wel het mooist. Ik vind Norah van het net niet lijstje wel heel mooi.
Ik vind Nora idd ook het mooist, maar dan wel zonder H.

maandag 11 november 2019 om 20:32
Tja, het is een klassieke Griekse naam, dus dan spreek je die ook klassiek uit, zou ik zelf zeggen. Net als we allemaal begrijpen dat je Milou uitspreekt als Mieloe en niet als Mielouw, toch? Als je het helemaal goed wilt doen, moet je trouwens Dzews zeggenWhomi schreef: ↑11-11-2019 20:25Hoe dan? Ik spreek het gewoon uit als Zeus, zoals het er staat. Zoals heus, deus, kneus...alles met een eu eigenlijk.
Hier wordt het in 2 Nederlandse voorbeelden ook gewoon als Zeus uitgesproken en in 1 geval als Zuis.
Ik ben vooral van het “als je wil dat het wordt uitgesproken als Zuis, schrijf het dan ook zo”. Ik hou niet van de “we noemen hem Hans, maar spreken het uit als Kees”-namen.

maandag 11 november 2019 om 20:56
Isolde en Stach vind ik het leukst! Het is al een paar keer gezegd, maar ik zou mijn zoon geen Zeus noemen. Vind ik een beetje net als je kind Adolf noemen. Je gaat je kind toch niet naar 's werelds meest bekende serie-verkrachter noemen? Echt niet OK.
Ik wil trouwens best wel weten wat mensen tegen verzonnen namen hebben. Het "klinkt verzonnen" is blijkbaar per definitie iets negatiefs. Alle namen zijn toch ooit verzonnen? "Niet goed verzonnen" is natuurlijk iets anders.
Ik wil trouwens best wel weten wat mensen tegen verzonnen namen hebben. Het "klinkt verzonnen" is blijkbaar per definitie iets negatiefs. Alle namen zijn toch ooit verzonnen? "Niet goed verzonnen" is natuurlijk iets anders.

maandag 11 november 2019 om 21:10
Het is volgens mij toch wel algemeen bekend dat je het uitspreekt als Zuis. Heb het nog nooit iemand uit horen spreken met een eu. Maargoed, ik zou m'n kind sowieso niet zo noemen, ongeacht de uitspraak. Ik vind het echt een vreselijke naam en het verhaal achter de naam helpt ook niet echt mee. Wat doe je je kind aan denk ik dan.

maandag 11 november 2019 om 21:13
Omdat die verzonnen namen vaak onuitspreekbaar zijn, onschrijfbaar zijn of gewoon totaal niet 'lekker bekken.'Adelaide schreef: ↑11-11-2019 20:56Isolde en Stach vind ik het leukst! Het is al een paar keer gezegd, maar ik zou mijn zoon geen Zeus noemen. Vind ik een beetje net als je kind Adolf noemen. Je gaat je kind toch niet naar 's werelds meest bekende serie-verkrachter noemen? Echt niet OK.

maandag 11 november 2019 om 21:21
Dat zijn dan dus -volgens jou- slecht verzonnen namen. Verzinnen is niet per definitie slecht. Jessica, Vanessa, Wendy en Cedric zijn bijv ook namen die ooit verzonnen zijn (door schrijvers), en daarna populair werden. (Van die vind ik trouwens alleen Wendy een leuke naam, maar dat terzijde. Ik bedoel: niemand zou van deze namen raar opkijken).Suzan_1991 schreef: ↑11-11-2019 21:13Omdat die verzonnen namen vaak onuitspreekbaar zijn, onschrijfbaar zijn of gewoon totaal niet 'lekker bekken.'

maandag 11 november 2019 om 21:29
Dat vraag ik me dus af. In die link die ik geef, hoor je beide varianten en daar wordt niet aangegeven dat er 1 wel goed is en de andere niet. Maar goed, volgens mij is het in België wel zo dat de eu echt zo wordt uitgesproken en ik kom uit Brabant, dus zal het misschien daar dan wel vandaan hebben dat ik gewoon de eu zeg.Suzan_1991 schreef: ↑11-11-2019 21:10Het is volgens mij toch wel algemeen bekend dat je het uitspreekt als Zuis. Heb het nog nooit iemand uit horen spreken met een eu. Maargoed, ik zou m'n kind sowieso niet zo noemen, ongeacht de uitspraak. Ik vind het echt een vreselijke naam en het verhaal achter de naam helpt ook niet echt mee. Wat doe je je kind aan denk ik dan.

maandag 11 november 2019 om 21:37
Het is in het Nederlands toch echt uitspraak Zuis (Ζεύς) volgens de Van Dale, zelfs het Van Dale rijmwoordenboek geeft er alleen maar woorden als sluis, huis en buis bij. En ja, in het oud-Grieks spreek je het weer anders uit.Whomi schreef: ↑11-11-2019 20:25Hoe dan? Ik spreek het gewoon uit als Zeus, zoals het er staat. Zoals heus, deus, kneus...alles met een eu eigenlijk.
Dat er wat willekeurige mensen het verkeerd uitspreken kan, en is iets dat TO wellicht mee moet nemen in de overwegingen, maar dat betekent nog niet dat deze mensen niet fout zitten met hun uitspraak.
Jij bent blijkbaar van de jaren ‘60/‘70 generatie die ook voorstander waren van kado en aksie, dat kan natuurlijk, maar dat is niet echt gangbaar meer.

maandag 11 november 2019 om 21:46
Hipster-sjiek zo zou ik jullie smaak omschrijven. Prima, maar ik zou er toch voor waken niet zo 'out there' te kiezen dat je kind er echt mee 'opgescheept' zit. Aanvulling op jullie huidige lijstje:
Meisje: Nova, Bodil, Freija, Juno, Mick, Yelena, Anya, Mette, Yildou, Berber
Jongen: Berend Ragnar, Dieko, Otis, Mika, Yuri, Sasha, DIno, Sverrre, Arvid, Siebren
Meisje: Nova, Bodil, Freija, Juno, Mick, Yelena, Anya, Mette, Yildou, Berber
Jongen: Berend Ragnar, Dieko, Otis, Mika, Yuri, Sasha, DIno, Sverrre, Arvid, Siebren

maandag 11 november 2019 om 21:51
Nitflex schreef: ↑11-11-2019 21:37Het is in het Nederlands toch echt uitspraak Zuis (Ζεύς) volgens de Van Dale, zelfs het Van Dale rijmwoordenboek geeft er alleen maar woorden als sluis, huis en buis bij. En ja, in het oud-Grieks spreek je het weer anders uit.
Dat er wat willekeurige mensen het verkeerd uitspreken kan, en is iets dat TO wellicht mee moet nemen in de overwegingen, maar dat betekent nog niet dat deze mensen niet fout zitten met hun uitspraak.
Jij bent blijkbaar van de jaren ‘60/‘70 generatie die ook voorstander waren van kado en aksie, dat kan natuurlijk, maar dat is niet echt gangbaar meer.

dinsdag 12 november 2019 om 01:02
Deus in plaats van Zeus is ook nog een optie... deejoes ipv zuis; weer een fonetische variatie

De toekomst is niet meer wat het was
dinsdag 12 november 2019 om 15:07