Welke leukst? En aanvullingen

11-11-2019 11:22 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn bezig voor een kindje en zo ook vast met de namen!

Ongezouten meningen welkom. Waarom wel/niet en associaties graag over onze top 3 voor zowel jongens als meisjes en aanvullingen gevraagd.

Zal ook wat namen posten die voorbij zijn gekomen maar het net niet zijn.

Meisje:
1. Rava
2. Isolde

Net niet: Rox, Flora, Lilea, Faye, Juna, Jula, Lilot, Liva/Livia, Mirre, Norah, Hannah, Elea, Ella, Amélie, Evita, Ava, Mia.

Jongen:
1. Zeus (spreek uit; Zuis)
2. Stach

Net niet: Loïc, Lieuwe, Magnus, Runar, Guillaume, Otto, Morris, Silvijn, Fender, Faber, Fjodor, Fedor, Vidar.

Met dank aan jullie al aan een top 2 gekomen! Ik ga vanavond even verder reageren!

Meisje/jongen, beide 1 kiezen

Totaal aantal stemmen: 147

Rava (18%)
Eloa (6%)
Isolde (32%)
Zeus (8%)
Stach (18%)
Rocco (17%)
anoniem_392556 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 16:37
8.02% gewijzigd
Meisje:
1. Rava (Rafaël vd Vaart)
2. Eloa/Elea: cosmetica namen
3. Isolde (mooie sterke naam, ook des Vrije Schools)

Net niet-lijstje: Flora, Lilea, Faye, Juna, Lilot, Liva/Livia, Mirre, Norah, Hannah, Elea, Ella, Amélie, Evita, Ava, Mia.
Een hele lijst namen die je heel (te)vaak op de Vrije School hoort.
Daarnaast veel film/musical: Amélie/Evita/Ava.

Hannah vind ik een tijdloze mooie naam.

Jongen:
1. Zeus (dochter (gymnasium) zou zeggen dat Zeus een echte #metoo figuur is binnen de Griekse mythologie.)
2. Stach (hier een fan van Koning van Katoren :-D )
3. Rocco ... Granata: Marina Marina

Leuke jongensnamen uit je net niet-lijst: Runar, Guillaume, Otto.

Fender zou ik niet doen omdat de zoon v Roxanne Hazes zo heet; grote kans dat hij een carrière in de roddelpers hernoemt gaat.

Isolde en Runar, Hannah en Otto zijn de mooiste namen, ook in deze combi’s in het kader van eventuele toekomstige gezinsuitbreiding.
mdh wijzigde dit bericht op 11-11-2019 12:09
9.32% gewijzigd
De toekomst is niet meer wat het was
lilalinda schreef:
11-11-2019 11:55
Rocco is voor mij Rocco Siffredi
jaja, zieke geest
:mrgreen:
En doooooor!
Zeus (dochter (gymnasium) zou zeggen dat Zeus een echte #metoo figuur is binnen de Griekse mythologie.

Zeg dat wel. Weinstein meets Trump: just grap them by the pussy.
Het lijstje gaat alle kanten op, van achterbuurtnamen tot pretentieuze upstarts.

Ik zou alleen Isolde en Runar nog een beetje leuk vinden.
JonathanStrange schreef:
11-11-2019 11:49
Hier ook Stachs te over, echte Amsterdamse grachtengordel-naam aan het worden. Meestal in combinatie met een zus Amélie, Phileine, Julia, Chloé en Lilou.
Ik denk bij Stach aan die bio foodwinkels op alle hoeken hier in Amsterdam.

Afbeelding
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 12:01
0.28% gewijzigd
Ik vind alle Norah en Morris leuk.
Aron, is dat niet wat als naam voor een jongen? Hoor je niet zo vaak maar is toch goed uit te spreken.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Amélie , Norah, Morris.

De rest vind ik niet zo
Leuk isolde!
Stach is toch van Koning van Katoren? Leuk in een boek, afschuwelijk in het echie.

Zeus en Rocco zeker niet. Dan zou ik toch gaan voor Morris, dat is nog de meest 'normale' in het rijtje

Bij de meisjes vind ik Isolde, Amélie en Ava leuk, de rest ook veel te verzonnen.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Bij Stach denk ik aan de Koning van Katoren (kinderboek)
Rocco associeer ik met jayden etc
Zeus is wel erg pretentieus

Rava - is dat een naam? Het klinkt als een merk schoenen
Eloa - wel ok, best vreemd
Isolde- van Tristan en Isolde. En de moeder van O Gene. Vind ik nog het leukst.

Uit de net niet vind ik deze namen leuk:
Juna, Nora(h), Hanna(h), Ella, Mia, Otto en Morris.
Ook ik vind de top 3 namen niet echt mooi. Isolde is nog wel oke, maar dit zal in de praktijk vaak worden afgekort naar 'Ies'.

Rocco en Zeus doen me denken aan hondennamen.

Bij de net niet namen vind ik wel dat er leuke namen tussen staan: Juna, Norah, Ava, Amélie en Mia. Naam die er niet op staat, mogelijk wel jullie smaak: Aurélie.
Wij hebben trouwens zelf ook geen veelvoorkomende namen gekozen. Maar we hadden wel als leidraad: als het maar 0-2 keer per jaar wordt gegeven is het geen naam maar een verzinsel. We kozen liever namen die meer dan 5 keer per jaar gegeven worden maar buiten de top 20.
Overigens vraag ik me bij deze “welke naam is leuk”-topics altijd af of de TO uiteindelijk een naam kiest die ze online heeft gepost.
Het commentaar bij de genoemde namen moet je toch bijblijven?
Tenzij de keuze valt op een naam die de algehele goedkeuring van het Viva-forum kan wegdragen :)
Vooruit dan, een ongezouten mening omdat je daar specifiek om vraagt. Ik vind alle zes de namen afgrijselijk. Vergezocht, pretentieus, kijk-ons-lekker-hip-doen. Het belangrijkste criterium lijkt 'als het maar genoeg wenkbrauwen doet optrekken'.
Helemaal goed, smaken verschillen. Maar je vraagt ernaar, dus voilà.
Wat een hoop reacties! 😁
Mijn andere 3 kids hebben ook aparte namen. Voelt niet goed om dat zo neer te zetten. Te veel kans op meelezers. Het hoeft wat mij betreft niet heel erg te passen.
De namen lijken aardig in de trant van Julia/Phileine/Puck.
Alleen dan tikkie meer bijzonder maar denk dat ze in deze categorie namen thuishoren.

Stach wordt inderdaad steeds bekender door die winkel in Amsterdam en Utrecht en van koning van katoren. maar dat heeft dus ook een voordeel dat mensen op den duur beter weten hoe uit te spreken , Zeus moet ik zelf aan wennen, mijn man vind het helemaal geweldig. Rocco vind ik mooi qua klank en letterbeeld maar heb ik mijn twijfels zelf ook qua associatie. Ik zeg Stach man zegt Zeus.
Voor meisje twijfel ik voornamelijk of klassiek wil, Isolde of toch wat anders. Rava dan toch wat mooier dan Eloa. Man vind Rava veel leuker dan Isolde. Ik twijfel steeds.
Spam me vooral met soortgelijks wat je te binnen schiet!

Het is een mooie test om te ervaren wat negatief commentaar doet met mijn eigen overtuiging betreft een naam! Het mooiste is wanneer ik hup het commentaar links laat liggen omdat ik merk dat het me niet uitmaakt omdat ik/wij hem mooi vinden.
sprietgras schreef:
11-11-2019 12:15
Wij hebben trouwens zelf ook geen veelvoorkomende namen gekozen. Maar we hadden wel als leidraad: als het maar 0-2 keer per jaar wordt gegeven is het geen naam maar een verzinsel. We kozen liever namen die meer dan 5 keer per jaar gegeven worden maar buiten de top 20.
En bedankt hè...Ik heb een prachtige, klassieke naam, die in mijn geboortejaar maar 1 keer is gegeven en verder in de afgelopen tien jaar maar 2 keer ;-)
Flippa30 schreef:
11-11-2019 12:27
Wat een hoop reacties! 😁
Stach wordt inderdaad steeds bekender door die winkel in Amsterdam en Utrecht en van koning van katoren. maar dat heeft dus ook een voordeel dat mensen op den duur beter weten hoe uit te spreken , Zeus moet ik zelf aan wennen, mijn man vind het helemaal geweldig. Rocco vind ik mooi qua klank en letterbeeld maar heb ik mijn twijfels zelf ook qua associatie. Ik zeg Stach man zegt Zeus.
Voor meisje twijfel ik voornamelijk of klassiek wil, Isolde of toch wat anders. Rava dan toch wat mooier dan Eloa. Man vind Rava veel leuker dan Isolde. Ik twijfel steeds.
Spam me vooral met soortgelijks wat je te binnen schiet!
Vriend en ik hadden laatst nog een hele discussie over hoe je die naam van die winkel in hemelsnaam uit hoort te spreken (op zijn Engels? Op zijn Nederlands? Harde klank/zachte klank?) dus dat gaat niet echt op.

Het lijkt mij echt niet leuk als je een naam hebt uitgekozen en vervolgens niemand hem goed uitspreekt, dus Zeus lijkt me echt onpraktisch. (En eens met de rest dat het erg pretentieus overkomt, maar dat is mening)
Van je top drie meisjesnamen vind ik Rava wel veruit het leukste. Isolde dan toch wat truttig en Eloa vind ik niet zo mooi klinken.
Jufjoke schreef:
11-11-2019 12:18
Vooruit dan, een ongezouten mening omdat je daar specifiek om vraagt. Ik vind alle zes de namen afgrijselijk. Vergezocht, pretentieus, kijk-ons-lekker-hip-doen. Het belangrijkste criterium lijkt 'als het maar genoeg wenkbrauwen doet optrekken'.
Helemaal goed, smaken verschillen. Maar je vraagt ernaar, dus voilà.

Precies dat. Vreselijke namen.
stokbootje schreef:
11-11-2019 12:37
Vriend en ik hadden laatst nog een hele discussie over hoe je die naam van die winkel in hemelsnaam uit hoort te spreken (op zijn Engels? Op zijn Nederlands? Harde klank/zachte klank?) dus dat gaat niet echt op.

het is een Duitse voornaam, dus met een Duitse klank
Stahhgg zeg maar
Rava...
Eva, Eve, Ava, Aya, Ase, Raven, Chava..... ja wat zijn nu gelijksoortige namen?
Daphne? Phoebe?
Rava/Ava doet me nu ook aan Avatar denken...

Fijn dat de voorkeursnamen ondanks de kritische commentaren overeind blijven TO!
mdh wijzigde dit bericht op 11-11-2019 13:13
18.89% gewijzigd
Ik vind sommige namen wel leuk! Magnus bijvoorbeeld. Zeus (maar dan niet uitgesproken als Zuis) vind ik ook nog wel kunnen. Maar volgens mij heb ik niets te zeggen, want mijn zoon heet voluit Maximiliaan (maar we noemen hem maar Max;))
lilalinda schreef:
11-11-2019 11:42
jullie hebben blijkbaar een erg 'aparte' smaak, denk niet dat je veel medestanders gaat vinden. De namen lijken zelfs zelfverzonnen???
Houd rekening met dat je kind zijn hele leven tegen vooroordelen aan zal lopen
Eenvoudig ongemak als de naam altijd weer moeten spellen. Altijd weer fouten

En vervelender: mensen met 'rare namen' hebben al tijdens de schooltijd last van vooroordelen (leraar gaat maar vast uit van VMBO, je moet je beter bewijzen dan de Thomas of Lucas die naast je zit) en ook vij het solliciteren ligt straks de brief van Rosa of Anne boven op de stapel ver boven die van Eloa

Isolde is de enige negatief vooroordeeloze naam
Wat een onzin... schoolniveau wordt niet bepaald door de naam maar wat het kind kan en hoe hij wordt opgevoed en welke kansen een kind krijgt.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Pandax schreef:
11-11-2019 11:47
Stach is gewoon Stag. Er woont er hier eentje in de buurt.
De hoofdrolspeler uit de Koning van Katoren van Jan Terlouw schrijf je ook met ch.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
suzyqfive schreef:
11-11-2019 13:11
De hoofdrolspeler uit de Koning van Katoren van Jan Terlouw schrijf je ook met ch.
Oh ja! Ik was de Koning van Katoren helemaal vergeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven