Irritaties in het OV

04-10-2018 08:37 1302 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga dagelijks met het openbaar vervoer naar mijn werk en ik erger me aan veel dingen. Waar erger jij je aan in het openbaar vervoer?

To trapt af met een top 3:

1) Mensen die op het perron voor de ingang van de trein staan, zodat je niet kunt uitstappen en als een rugbyspeler tegen de mensen aan moet lopen, omdat ze weigeren aan de kant te gaan. :frusty:
2) Mensen die vinden dat hun koffers, tassen en trolley's een zitplaats nodig hebben. En altijd in de spits.
3) Mensen die al instappen, terwijl er nog mensen aan het uitstappen zijn.
We’re all mad here
Poppy_del_Rio schreef:
13-11-2019 13:39
Die dan op de snelweg komen of zo?
Ik ken dat soort bussen helemaal niet. Ik reis zelf nooit met de bus vanwege een grote hekel eraan, maar het busstation ligt hier naast het treinstation en alle bussen zien er hetzelfde uit, of de eindbestemming nou in de stad ligt of diep in de regio.
Hier in het Noorden heb je die ook. Tussen bepaalde plaatsen loopt geen trein, maar wel bussen waar je dus een uur inzit en die gaan over de snelweg etc. Daar moet je zitten..
Seriously?
MeredithGrey schreef:
13-11-2019 13:59
Hier in het Noorden heb je die ook. Tussen bepaalde plaatsen loopt geen trein, maar wel bussen waar je dus een uur inzit en die gaan over de snelweg etc. Daar moet je zitten..

Dus als alle stoelen bezet zijn, vis je achter het net? Of gebeurt dat gewoon nooit?
Poppy_del_Rio schreef:
13-11-2019 14:19
Dus als alle stoelen bezet zijn, vis je achter het net? Of gebeurt dat gewoon nooit?
Gebeurt niet in vaak en in de spits rijden er vrij veel bussen, dus je moet hooguit een paar minuten wachten:)

Hier hebben veel plaatsen sowieso geen station en kun je alleen maar met de bus komen. En als je bijvoorbeeld van Groningen naar Emmen wilt en je wilt met de trein moet je eest met de trein naar Zwolle (een uur) en dan van Zwolle met de trein naar Emmen (ook een uur) en dan moet je je overstap nog kunnen halen. Dat is dus eigenlijk gewoon geen optie..
Seriously?
MeredithGrey schreef:
13-11-2019 13:59

Dat is ook wettelijk verplicht hè. Officieel moet je ook een gordel om, maar bij lijnbussen wordt het gedoogd omdat reizigers vaak in- en uitstappen.
MeredithGrey schreef:
13-11-2019 13:57
Nou ja andersom is ook rete irritant. Dat terwijl er mensen nog instappen, iemand al wil instappen.. Ik heb vorige week iemand op Amsterdam er weer uitgezet. Doe even rustig Henk..
Uiteraard! Vind ik zelf ook heel irritant, ik duw zulke mensen ook net zo hard weer terug. Maar deze man wilde dus uitstappen toen bijna iedereen inmiddels al was ingestapt.
Nou staat deze trein altijd een paar minuten stil, dus geen heel groot probleem, maar ik snap dan niet waarom ie boos werd. ;-D
¡Apagando las luces!
SombraOnline schreef:
13-11-2019 14:47
Uiteraard! Vind ik zelf ook heel irritant, ik duw zulke mensen ook net zo hard weer terug. Maar deze man wilde dus uitstappen toen bijna iedereen inmiddels al was ingestapt.
Nou staat deze trein altijd een paar minuten stil, dus geen heel groot probleem, maar ik snap dan niet waarom ie boos werd. ;-D
Sommige mensen zijn nu eenmaal heel erg Remi:)
Seriously?
MeredithGrey schreef:
13-11-2019 14:35
Gebeurt niet in vaak en in de spits rijden er vrij veel bussen, dus je moet hooguit een paar minuten wachten:)

Hier hebben veel plaatsen sowieso geen station en kun je alleen maar met de bus komen. En als je bijvoorbeeld van Groningen naar Emmen wilt en je wilt met de trein moet je eest met de trein naar Zwolle (een uur) en dan van Zwolle met de trein naar Emmen (ook een uur) en dan moet je je overstap nog kunnen halen. Dat is dus eigenlijk gewoon geen optie..

Sowieso vind ik het ov in het noorden van het land echt heel raar. Ik heb schoonfamilie wonen in een dorp waar op zondag gewoon helemaal geen bus rijdt. En dat in een rijk land als Nederland dat anno 2019 de stikstofuitstoot moet gaan beperken. Zo bevorder je alleen maar dat 18-20-jarigen al een eigen auto hebben.
MeredithGrey schreef:
13-11-2019 14:53
Sommige mensen zijn nu eenmaal heel erg Remi:)
Zeer zeker waar!

Ik heb nu weer een irritatie. Er is een seinstoring tussen ‘s-Hertogenbosch en Geldermalsen. Mijn trein rijdt nu niet verder dan Utrecht Centraal. Dan roepen ze heel leuk om dat mensen met eindbestemming ‘s-Hertogenbosch verder kunnen reizen via Utrecht Centraal, maar er wordt dan niet omgeroepen hoe mensen die nóg verder moeten, kunnen reizen.
Merk dat de laatste tijd vaker. Dat er maar voor één bestemming wordt aangegeven hoe te reizen en de rest moet het maar uitzoeken.
¡Apagando las luces!
Poppy_del_Rio schreef:
13-11-2019 15:04
Sowieso vind ik het ov in het noorden van het land echt heel raar. Ik heb schoonfamilie wonen in een dorp waar op zondag gewoon helemaal geen bus rijdt. En dat in een rijk land als Nederland dat anno 2019 de stikstofuitstoot moet gaan beperken. Zo bevorder je alleen maar dat 18-20-jarigen al een eigen auto hebben.
Ja dat hoort bij het platteland denk ik. Als ik naar mijn ouders wil moet ik ook opgehaald worden van het station... Maar ze krijgen het hier niet eens voor elkaar om een trein tussen Groningen-Emmen-Twente te regelen, of een snellere trein naar de Randstad dus ik heb weinig hoop voor de dorpjes hier.
Seriously?
MeredithGrey schreef:
13-11-2019 15:06
Ja dat hoort bij het platteland denk ik. Als ik naar mijn ouders wil moet ik ook opgehaald worden van het station... Maar ze krijgen het hier niet eens voor elkaar om een trein tussen Groningen-Emmen-Twente te regelen, of een snellere trein naar de Randstad dus ik heb weinig hoop voor de dorpjes hier.

Nou, nu de trein vanuit het Noorden naar de Randstad via Almere en Lelystad gaat, boek je enorm veel tijdwinst. Vroeger deed je 2 uur 45 over het traject dat ik nog weleens afleg en nu 2 uur 5! En rechtstreeks in plaats van een overstap in Utrecht of Amsterdam.
Ik zag net iemand op het perron lopen met een cactus in z'n hand. Ook een manier om te zorgen voor ruimte om je heen.
Poppy_del_Rio schreef:
13-11-2019 15:15
Nou, nu de trein vanuit het Noorden naar de Randstad via Almere en Lelystad gaat, boek je enorm veel tijdwinst. Vroeger deed je 2 uur 45 over het traject dat ik nog weleens afleg en nu 2 uur 5! En rechtstreeks in plaats van een overstap in Utrecht of Amsterdam.
Ik reis dit traject al jaren en de tijdswinst naar Amsterdam is nihil. In mijn studententijd deed je er ook twee uur over (via Amersfoort), nu ook en je moet overstappen in Almere als je naar centraal wilt. Bovendien zijn de overstappen naar andere stations lastiger geworden. Als ik naar Den Haag wil moet ik tegenwoordig via Schiphol, daar doe ik langer over. Alleen de reis naar Rotterdam is gelijk gebleven..

Vanaf het Noorden of Oosten kun je uberhaupt niet meer rechtstreeds naar Amsterdam Centraal, wat altijd heeft gekund.

Bovendien zit je hier in het Noorden dus met het probleem dat als de treinen uitvallen, je geen kant op kunt en er dus gewoon niets rijdt richting de Randstad want er is geen omweg mogelijk. De Zuiderzeelijn zou niet alleen qua snelheid een goed alternatief zijn, maar ook een oplossing voor dit probleem.

Het zelfde geldt voor de lijn Groningen-Emmen-Twente. Om nu naar Enschede te moeten, moet je via Zwolle dat is een behoorlijk eind om.
anoniem_292651 wijzigde dit bericht op 13-11-2019 16:15
20.22% gewijzigd
Seriously?
MeredithGrey schreef:
13-11-2019 16:09
Ik reis dit traject al jaren en de tijdswinst naar Amsterdam is nihil. In mijn studententijd deed je er ook twee uur over (via Amersfoort), nu ook en je moet overstappen in Almere als je naar centraal wilt. Bovendien zijn de overstappen naar andere stations lastiger geworden. Als ik naar Den Haag wil moet ik tegenwoordig via Schiphol, daar doe ik langer over. Alleen de reis naar Rotterdam is gelijk gebleven..

Vanaf het Noorden of Oosten kun je uberhaupt niet meer rechtstreeds naar Amsterdam Centraal, wat altijd heeft gekund.

Opmerkelijk hoe dat dan verschilt waar je in de Randstad in- of uitstapt! Inderdaad heel vreemd dat je vanuit het hele noorden of oosten niet meer rechtstreeks naar onze hoofdstad kunt met de trein o_o
Poppy_del_Rio schreef:
13-11-2019 16:14
Opmerkelijk hoe dat dan verschilt waar je in de Randstad in- of uitstapt! Inderdaad heel vreemd dat je vanuit het hele noorden of oosten niet meer rechtstreeks naar onze hoofdstad kunt met de trein o_o
Ja dat is het ook. Ik werk deels in de Randstad en het is echt niet altijd feest. Simpelweg omdat de verbindingen niet echt geweldig zijn. Laatst nog kwam ik na een avondklus thuis en dan wordt de Intercity ineens een stoptrein vanaf Zwolle.. Dan ben je dus wel even onderweg...
Seriously?
Poppy_del_Rio schreef:
13-11-2019 16:14
Zodra je Zeeland binnenrijdt is het ook een nachtmerrie. Ik ben wel eens met de trein van Roermond naar Vlissingen geweest. Nou, nooit meer.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
MeredithGrey schreef:
13-11-2019 16:18
Ja dat is het ook. Ik werk deels in de Randstad en het is echt niet altijd feest. Simpelweg omdat de verbindingen niet echt geweldig zijn. Laatst nog kwam ik na een avondklus thuis en dan wordt de Intercity ineens een stoptrein vanaf Zwolle.. Dan ben je dus wel even onderweg...
Het komt omdat er nou eenmaal minder mensen de Randstad uit moeten dan er naartoe. De meeste mensen reizen binnen hun regio.
Ik ben ook voorstander van de zuiderzeelijn, maar ja.... Voorzover ik google is er na dit bericht niks meer gebeurd. https://www.dvhn.nl/groningen/Nieuwe-ka ... sia.org%2F

Verdere irritaties of verwonderingen (nav bijlezen hier):
- Of dubbelboekingen óf onhandige planning met Eurostar Londen-Brussel-Amsterdam. Blijkbaar gaat de Amsterdamtrein ongeveer om dezelfde tijd als de Brusseltrein. In mijn coupe stuk of 10 mensen die op 5 plaatsen wilden zitten. Ik was 1 van die 10 en schijnbaar was het maar in 1-2 gevallen de oplossing dat iemand in de Brusseltrein moest ipv de Amsterdamtrein. Heb zelf de andere kaart niet gezien maar conducteur heeft mijn kaart en de andere kaart bekeken en beiden goed bevonden voor die trein, die coupe&stoel, die tijd. Gok er maar op dat dat een toevalsfout was ofzo....
-Ook Eurostar maar dan heenweg of andere keer; mensen die bewust van hun gereserveerde stoel naar een niet-gereserveerde plek gaan omdat daar niemand naast zit of omdat er meer beenruimte is ofzo. In dit geval drie verplaatsingen die wel vrij soepel weer terugschoven toen er een rechtmatige reiziger arriveerde. Stukje verderop iemand die dat met een vierzit probeerde en wel wat gedoe gaf toen daar het rechtmatige viertal voor kwam. Eerste van dat viertal bood ook nog excuses aan aan de foutzitter.. (zal een Britse zijn geweest denk ik)
-Ouder met een volwassen kind-met-handicap O: "Oh we zitten in een stiltecoupe dan moeten we iets anders zoeken want jij kunt niet stil zijn" VK reageert in de trend van Jawel dat kan ik wel. En ze waren inderdaad stil.
-Reiziger met krukken, er waren zitplaatsen vrij toen hij instapte maar hij blijft staan. Eerstvolgende halte stapt hij alweer uit,

Hier ook de mail gehad dat de oude voordeelurenkaart gaat stoppen. Sinds die mail al aantal keer deel van mijn terugreis na 18.30 gereisd. En de trein stond vol. Ik denk niet dat dat op dit traject verandert als de kaart er niet meer is. Gemiddelde forens of student kan waarschijnlijk niet uitwijken naar een niet-spits-tijd, dus jammer dat de NS denkt van wel (of de kaarthouders laat geloven dat ze dat denkt, de andere abonnementen zijn (fors) duurder volgens mij).
Had me al die jaren niet eens gerealiseerd dat de 40% hele werkdagen tussen Kerst en Oudjaar gold, meestal was ik toch Top2000vrij blijkbaar ;-) Verder vind ik wel dat ze het erg karig maken, als het om de spits gaat hadden ze best de keuzedagen en de vrijdag na Hemelvaart (en juli/augustus) zo kunnen laten als het is. Nou ja in 2020 dan maar even mijn 7 euro abo-korting verbrassen...

Bij huidige baan is het kantoor wel open van 7 tot 19, maar er word ook verwacht dat iedere afdeling bemenst is tussen 9 en 17u dus meesten zullen toch echt in de spits moeten blijven treinen (/filerijden).

Op muziekluisterendeoordoplozetieners na zijn mijn medeforensen meestal wel prima te pruimen. Elkaar zitplaatsen gunnen als er na 1-2 haltes een meute forensen is uitgestapt bijvoorbeeld :)
Of een conducteur die in allerlei talen de mensen begroet en naar kaartjes vraagt en smakelijk eten wenst.

Beetje onduidelijk (of misschien gewoon ergerlijk) voor medeforens: eerst komt er een conducteur langs en daarna iemand voor reizigersonderzoek. Twee keer in vijf minuten je ov te voorschijn halen, dat deed ie dus niet. Zwaar leven.
SombraOnline schreef:
13-11-2019 15:05
Zeer zeker waar!

Ik heb nu weer een irritatie. Er is een seinstoring tussen ‘s-Hertogenbosch en Geldermalsen. Mijn trein rijdt nu niet verder dan Utrecht Centraal. Dan roepen ze heel leuk om dat mensen met eindbestemming ‘s-Hertogenbosch verder kunnen reizen via Utrecht Centraal, maar er wordt dan niet omgeroepen hoe mensen die nóg verder moeten, kunnen reizen.
Merk dat de laatste tijd vaker. Dat er maar voor één bestemming wordt aangegeven hoe te reizen en de rest moet het maar uitzoeken.
Later werd dit wel omgeroepen. Geen idee waarom toen wel. Misschien hadden ze je berichtje hier op het forum gelezen :lol:
Ieke78 schreef:
12-11-2019 21:16
Vandaag in de trein weer een gast die gezellig met geluid aan een filmpje aan het kijken was. Op mijn suggestie dat hij dat beter zonder geluid kon doen kwam het ‘ja maar ik ben een filmpje aan het kijken’ waarop ik zei dat hij dan beter een koptelefoon kon opzetten. Helaas had hij die niet en vroeg of ik er een voor hem had. Toevallig wel, maar toen ik die tevoorschijn haalde was het toch niet nodig en ging het geluid uit. Sneuneus...

Ja wat ongelófelijk asociaal is dit toch, gebeurt steeds vaker!
Laatst ruzie gemaakt met iemand achter mij die een of ander computerspelletje op volle sterkte aan het spelen was en weigerde hetgeluid uit te doen.
Ook ouders met kinderen vinden het vaak normaal dat zo’n kind kutkinderfilmpjes bekijkt op de ipad waar iedereen van mee kan genieten (dit valt me ook vaak in het vliegtuig op).
Zet gewoon je geluid uit of een koptelefoon op!
Gister in de trein naar huis, iedereen was al wat geïrriteerd vanwege de vele vertragingen, begon een vrouw luid te bellen. Medereizigers keken elkaar aan maar deden niets. Op een gegeven moment was de toon zo luid dat ik hem door mijn noise cancelling heen hoorde. Toen was ik het zat en gevraagd of ze zachter wilde gaan praten. Kreeg een opgetrokken wenkbrauw als reactie.
Niet veel later dacht ik dat ze haar nagels aan het knippen was, maar de bleek te typen met haar nagels. Wat was ik blij dat ik na ruim een uur de trein mocht verlaten.
Normaal heb ik hier gelukkig geen last van in de trein naar huis en is het heel rustig in de coupé zowel heen als terug.
Nitflex schreef:
13-11-2019 19:14
Het komt omdat er nou eenmaal minder mensen de Randstad uit moeten dan er naartoe. De meeste mensen reizen binnen hun regio.
Er rijden op dat traject ook gewoon stoptreinen.. Dus het is niet altijd zo. Overigens klopt het ook niet helemaal, ik kan later de Randstad uit dan er naar toe 's avonds.
Seriously?
Taralina schreef:
14-11-2019 04:12
Laatst ruzie gemaakt met iemand achter mij die een of ander computerspelletje op volle sterkte aan het spelen was en weigerde hetgeluid uit te doen.
Ook ouders met kinderen vinden het vaak normaal dat zo’n kind kutkinderfilmpjes bekijkt op de ipad waar iedereen van mee kan genieten (dit valt me ook vaak in het vliegtuig op).
Dat kinderen overal maar wat mogen kijken zonder koptelefoon valt me ook steeds meer op. Ook in restaurants of laatst in een cafe. Maar offtopic, liep laatst in een natuurgebied waar we een man tegenkwamen die de muziek ook op volle sterkte had staan. Toen hebben we elkaar wel even vreemd aangekeken hoor. Wat is er mis met een koptelefoon, niet iedereen wil meegenieten van jouw geluid.
Seriously?
Poppy_del_Rio schreef:
13-11-2019 15:04
Ik woon in het noorden van Brabant en daar rijdt in het weekend ook geen bus naar ons frut dorpje. 15 km van station Oss. 15 km van station Den Bosch. Doordeweek gaat de laatste bus om half 7 uit dorp weg. En laatste er naartoe om 19.00.
Bus rijdt ook niet in de schoolvakanties.
Dus je moet wel een auto hebben.
Bussen rijden overdag leeg heen en weer. Alleen schooljeugd en verdwaalde bejaarde maken gebruik van de bus.
Nope
Machutookunbietjemeerzijn schreef:
14-11-2019 07:57
Ik woon in het noorden van Brabant en daar rijdt in het weekend ook geen bus naar ons frut dorpje. 15 km van station Oss. 15 km van station Den Bosch. Doordeweek gaat de laatste bus om half 7 uit dorp weg. En laatste er naartoe om 19.00.
Bus rijdt ook niet in de schoolvakanties.
Dus je moet wel een auto hebben.
Bussen rijden overdag leeg heen en weer. Alleen schooljeugd en verdwaalde bejaarde maken gebruik van de bus.
Dit doet me denken aan de keer dat ik gestrand ben op een station in Salland omdat de treinen niet meer konden rijden. We stonden met een behoorlijke groep mensen en er reden geen bussen meer. De conducteur besloot om in te stappen en met de trein mee terug te gaan en er was geen enkele informatievoorziening. Uiteindelijk via social media contact kunnen leggen met de vervoerder en er zou vervangend vervoer komen, maar dat kon niet bij het station. Dus wij met een hele groep en bagage zo'n twintig minuten lopen naar de dorpskern waar vervangend vervoer zou komen. Komen we daar: geen vervangend vervoer dus wij wachten. Konden we weer terug, want de treinen zouden weer rijden. Dus met de hele groep weer terug, komen we op het station en moesten we nog een half uur wachten maar er kwam weer een trein. En net op het moment dat de trein komt rijdt daar, jawel, een bus het terrein op die dient als vervangend vervoer...
Seriously?
Taralina schreef:
14-11-2019 04:12
Nou denk ik vaak wel in een restaurant: je kunt krijsende kinderen hebben, of stille kinderen met een filmpje. Maargoed, ik ga met mijn kinderen dan ook niet uit eten in een rustig restaurant, hooguit de LaPlace of zo, en ik zet het geluid zo zacht dat alleen zij het net kunnen horen.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven