Waarom doet mijn moeder dit?

donderdag 14 november 2019 om 00:19

In oktober vertelde mijn dochter op de familieapp dat haar schoonfamilie kerst op tweede kerstdag wilde vieren en of wij dat dan eerste kerstdag konden doen. Ik zei “Meid, je bent lekker op tijd, maar dan weten we dat”.  Verder was er tot vanavond niet meer over gesproken.
Vanavond belde ik mijn moeder. Ze vertelde dat ze aan de zoon van haar partner en zijn vrouw had gevraagd welke kerstdag zij zouden kunnen. Zij kunnen eerste kerstdag niet, dus nu zijn mijn man en ik, mijn broer en partner en mijn andere dochter met gezin welkom op, jawel: tweede kerstdag!
Ik ben hier geïrriteerd over!
Waarom is wat haar stiefzoon en zijn vrouw willen belangrijker dan wat haar kleindochter gevraagd heeft? Zonder mijn dochter en haar vriend zijn we voor mijn gevoel niet compleet en daarbij heeft mijn dochter de kerstviering het eerst ter sprake gebracht.
Ik heb dit tegen mijn moeder gezegd natuurlijk. “Ik vind dit niet oké, want het voelt alsof wat je stiefzoon wil, belangrijker is dan wat je eigen familie wil. Dat lag anders, zei ze, maar hoe? dat kon ze me niet duidelijk maken.
De stampende kleuter in mij wil niet gaan tweede kerstdag. Vooral omdat ik al vaker voor de lieve vrede mijn mond heb gehouden.
Wat vinden jullie hiervan?
                    Vanavond belde ik mijn moeder. Ze vertelde dat ze aan de zoon van haar partner en zijn vrouw had gevraagd welke kerstdag zij zouden kunnen. Zij kunnen eerste kerstdag niet, dus nu zijn mijn man en ik, mijn broer en partner en mijn andere dochter met gezin welkom op, jawel: tweede kerstdag!
Ik ben hier geïrriteerd over!
Waarom is wat haar stiefzoon en zijn vrouw willen belangrijker dan wat haar kleindochter gevraagd heeft? Zonder mijn dochter en haar vriend zijn we voor mijn gevoel niet compleet en daarbij heeft mijn dochter de kerstviering het eerst ter sprake gebracht.
Ik heb dit tegen mijn moeder gezegd natuurlijk. “Ik vind dit niet oké, want het voelt alsof wat je stiefzoon wil, belangrijker is dan wat je eigen familie wil. Dat lag anders, zei ze, maar hoe? dat kon ze me niet duidelijk maken.
De stampende kleuter in mij wil niet gaan tweede kerstdag. Vooral omdat ik al vaker voor de lieve vrede mijn mond heb gehouden.
Wat vinden jullie hiervan?

donderdag 14 november 2019 om 11:57

Ook eens. Je moet je weer compleet opdoffen, een enorme zit, te veel gangen enzo. Wij gaan de dag voor ons tweetjes (2e kerstdag dus) meestal lekker kaasfondueen (oke, moet je van houden, maar wel lekker makkelijk) en films kijken. Onder de eigen boomredbulletje schreef: ↑14-11-2019 11:21Ik vind uit eten met kerst juist geen zak aan. Zijn allemaal vastgestelde menu's en het is een heeeele lange zit. Doe mij maar ala carte op een rustigere avond.

donderdag 14 november 2019 om 12:32

Ja, die suggestie van 1 januari leek mij ook niets toen ik dat las. Ik ben dan ook altijd goed brak en vanaf een uur of 5 ‘s middags ga ik altijd naar alle nieuwjaarsborrels in de stad. Da’s voor mij ook absoluut geen dag om met familie te zitten.Peponi schreef: ↑14-11-2019 11:55Die 1 januari na oud en nieuw naar schoonmoe en eigen ouders (zit 100 km tussen ook nog eens) en dan om 09;30 bij schoonmoe en om 14:00 bij mijn ouders terwijl je zo veel liever even een dagje niks had... de gruwel, Mijn (volwassen) nichtjes voor in de twintig alles onderkotsend nog. Zat je daar met een mega kater. Heeft mijn vader dus afgeschaft. Doen we nu de eerste zaterdag NA 1 januari. iedereen weer helder in het hoofd zonder brak gevoel. Briljante oplossing en een stuk gezelliger

donderdag 14 november 2019 om 12:34

Ik ook, heerlijk, maar vooral jongste puber verveelt zich dan de blubber. Al haar vriendinnen (het is erg gezelligheidsdier) zijn bij oma en wij hebben niks.TsumTsum schreef: ↑14-11-2019 11:09Ik ben altijd blij dat ik altijd ook een dag echt niks heb tenzij ik zelf iets plan.
- Kerstavond met ouders, broer en zijn vriendin.
- 1ste of 2de kerstdag met familie (hoop altijd dat 1ste kerstdag gekozen wordt want dan heb ik nog een dag rust voor ik moet werken.)
- 1 januari Nieuwjaars borrel met familie.
Naar oma vindt ze ook niet veel aan trouwens. Leuk joh, 15 zijn.
Verder nog geen idee van de invulling. Ik neem aan keertje bij mijn ouders eten.
Schoonouders? laat ik van hen afhangen, zijn wat kwakkelig.
en kerstavond All you need kijken, en pak zakdoekjes wegsnotteren

donderdag 14 november 2019 om 12:49

Afgelopen jaren hebben wij het met de familie gevierd en gingen we naar schoonmoeder, schoonvader (gescheiden) en moeder (vader overleden). Dit jaar is alleen moeder daar nog van over. Wat ik hiermee wil zeggen, als je kerst leuk vind met familie dan geniet zolang het nog kan ook al is het niet altijd met iedereen samen. Het gaat toch om de personen en niet de grootte van de groep.Lexie72 schreef: ↑14-11-2019 00:44Ik heb jullie -snelle!- reacties gelezen, bedankt daarvoor.
Wij zijn gewend ieder jaar met iedereen (dus ook stiefzoon en zijn gezin) kerst te vieren. Dat gaat nu dus niet lukken, wat ik jammer vind.
Ik denk dat wat mij steekt, het volgende is: mijn moeder houdt meer rekening met wat haar stiefzoon wil, dan met wat wij willen (en dat zijn dus 4 personen met aanhang).

donderdag 14 november 2019 om 12:59

Ik heb het idee dat iedereen over het essentiële stuk heen leest: "Vooral omdat ik al vaker voor de lieve vrede mijn mond heb gehouden". Misschien dat je moeder dit daarom doet, omdat jij/jullie kant over het algemeen de lieve vrede wil bewaren? Oftewel, omdat het kan? En dat het daarom voor TO zo beladen voelt. 
Hoe dit op mij overkomt is dat normaliter zo'n berichtje in de groeps app "genoeg" is om afspraken/data met elkaar af te stemmen, dat als er niemand bezwaar maakt/aangeeft niet te kunnen, iedereen er van uit gaat dat die datum dan vast staat. En dat je er ook van uit ging dat je moeder toen al aan stiefzoon had gevraagd of die dan óók kunnen. En als stief niet kon, dat daar dan (tijdig) een berichtje over kwam. Oftewel, bij geen tegenbericht kan iedereen en is het een afspraak.
Als er dan weken later pas aan stief wordt gevraagd wanneer die eigenlijk kunnen, dat helaas precies niet aansluit, maar dan toch wordt gedaan (zonder verder overleg of op z'n minst te vrágen of dochter misschien toch nog kan schuiven) wat hun goed uitkomt, tja, dat vind ik wel flauw.
Dat dan juist degene die moeite deed om het met iedereen af te stemmen (door tijdig over de data te beginnen), eind van het liedje degene is die buiten de boot valt.
Geen idee wat er verder allemaal speelt en waarom je al vaker je mond hebt gehouden maar ik kan me voorstellen dat zoiets kan steken.
En hoe wij allemaal wel of geen kerst vieren heeft er geen (kerst)bal mee te maken. En alle suggesties over hoe/waar/wanneer/met wie TO ook kerst zou kunnen vieren snap ik ook de relevantie niet van.
Die stampende kleuter, het wel of niet gaan, daar heb ik niet echt een mening over, dat ligt volledig aan de verhoudingen, wat het zou betekenen als je niet gaat (ruzie?) en of je dat ervoor over hebt.
                    Hoe dit op mij overkomt is dat normaliter zo'n berichtje in de groeps app "genoeg" is om afspraken/data met elkaar af te stemmen, dat als er niemand bezwaar maakt/aangeeft niet te kunnen, iedereen er van uit gaat dat die datum dan vast staat. En dat je er ook van uit ging dat je moeder toen al aan stiefzoon had gevraagd of die dan óók kunnen. En als stief niet kon, dat daar dan (tijdig) een berichtje over kwam. Oftewel, bij geen tegenbericht kan iedereen en is het een afspraak.
Als er dan weken later pas aan stief wordt gevraagd wanneer die eigenlijk kunnen, dat helaas precies niet aansluit, maar dan toch wordt gedaan (zonder verder overleg of op z'n minst te vrágen of dochter misschien toch nog kan schuiven) wat hun goed uitkomt, tja, dat vind ik wel flauw.
Dat dan juist degene die moeite deed om het met iedereen af te stemmen (door tijdig over de data te beginnen), eind van het liedje degene is die buiten de boot valt.
Geen idee wat er verder allemaal speelt en waarom je al vaker je mond hebt gehouden maar ik kan me voorstellen dat zoiets kan steken.
En hoe wij allemaal wel of geen kerst vieren heeft er geen (kerst)bal mee te maken. En alle suggesties over hoe/waar/wanneer/met wie TO ook kerst zou kunnen vieren snap ik ook de relevantie niet van.
Die stampende kleuter, het wel of niet gaan, daar heb ik niet echt een mening over, dat ligt volledig aan de verhoudingen, wat het zou betekenen als je niet gaat (ruzie?) en of je dat ervoor over hebt.

donderdag 14 november 2019 om 14:10

Ik zie het ook zo.Nitflex schreef: ↑14-11-2019 00:29Ik vind het eigenlijk ook een beetje onzin dat ze automatisch naar je dochter moeten schikken omdat zij er zo vroeg mee kwam. Zonder overleg heb jij dat toen min of meer voor de anderen bepaald.
Sommige mensen krijgen roosters en dat soort dingen nou eenmaal later door, of bij andere families start dit gesprek later, vissen die dan meteen achter het net?
Maar evengoed zouden de kinderen van partner ook kunnen redeneren dat ze hun zin niet krijgen als ze voor jullie voorkeursdatum gaan.
Accepteer gewoon dat het, als families groter en complexer worden, gewoon niet elk jaar mogelijk is om allemaal bij elkaar te zijn. Volgend jaar beter. Ik vind het al bijzonder dat de rest, je broer en je andere kinderen met aanhang wél allemaal op 2e kerstdag kunnen. Mag je nog van geluk spreken.
Zou een goed en duidelijk gesprek voeren met de stampende kleuter in jou.

donderdag 14 november 2019 om 14:35

Hier heb je een goed punt (geknipt ivm de lengte). TO, waarom heb je het idee dat je altijd de lieve vrede moet bewaren?Moezewoes schreef: ↑14-11-2019 12:59Ik heb het idee dat iedereen over het essentiële stuk heen leest: "Vooral omdat ik al vaker voor de lieve vrede mijn mond heb gehouden". Misschien dat je moeder dit daarom doet, omdat jij/jullie kant over het algemeen de lieve vrede wil bewaren? Oftewel, omdat het kan? En dat het daarom voor TO zo beladen voelt.
[...]
                                    Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

donderdag 14 november 2019 om 15:41

Moezewoes en dianaf, wat fijn om jullie reacties te lezen. 
Moezewoes, je slaat de spijker op zijn kop. Ik heb vaak het gevoel (gehad) dat door mijn moeder van mij verwacht wordt om met bepaalde dingen de lieve vrede te bewaren of “de wijste te zijn”. Ook ben ik heel erg opgevoed met “... omdat dat nou eenmaal zo hoort”.
Ik merk de laatste maanden dat ik veel woede en verdriet meedraag. Daar ben ik mee aan de slag. Misschien dat de stampende kleuter verdwijnt als ik de woede en het verdriet aanpak, want ik vind dat zelf ook vervelend.
                    Moezewoes, je slaat de spijker op zijn kop. Ik heb vaak het gevoel (gehad) dat door mijn moeder van mij verwacht wordt om met bepaalde dingen de lieve vrede te bewaren of “de wijste te zijn”. Ook ben ik heel erg opgevoed met “... omdat dat nou eenmaal zo hoort”.
Ik merk de laatste maanden dat ik veel woede en verdriet meedraag. Daar ben ik mee aan de slag. Misschien dat de stampende kleuter verdwijnt als ik de woede en het verdriet aanpak, want ik vind dat zelf ook vervelend.

donderdag 14 november 2019 om 16:17

donderdag 14 november 2019 om 16:19

Nou, dan ga je het gesprek toch aan? Je hoeft niet je mond te houden voor de lieve vrede, er is echt niet meteen ruzie als je iemand ergens op aanspreekt.
Niet gaan terwijl je kunt is een beetje flauw.
Overigens krijgt míjn moeder maar weinig mee van wat er in de groepsapp gezegd wordt, als er ten tijde van kleindochter’s bericht verder geen uitgebreid gesprek uit voortvloeide zou ze dat zomaar gemist kunnen hebben. Maar goed, dat is mijn moeder.
Ik ga zelf trouwens in standje negeer als iemand (mijn moeder deed dat vroeger) al in oktober over kerst begint. Daar heb ik een hekel aan, aan zover vooruit plannen, misschien zijn we tegen die tijd wel allemaal vergaan, haha!
                    Niet gaan terwijl je kunt is een beetje flauw.
Overigens krijgt míjn moeder maar weinig mee van wat er in de groepsapp gezegd wordt, als er ten tijde van kleindochter’s bericht verder geen uitgebreid gesprek uit voortvloeide zou ze dat zomaar gemist kunnen hebben. Maar goed, dat is mijn moeder.
Ik ga zelf trouwens in standje negeer als iemand (mijn moeder deed dat vroeger) al in oktober over kerst begint. Daar heb ik een hekel aan, aan zover vooruit plannen, misschien zijn we tegen die tijd wel allemaal vergaan, haha!
                                    anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 14-11-2019 19:24

0.81% gewijzigd

donderdag 14 november 2019 om 18:19

Hier ook een keer een ont-uitnodiging gehad, vanwege samengestelde familie en moeilijke verhoudingen onderling. Sindsdien trekken we heerlijk ons eigen plan met kerst en dat bevalt zo ontzettend goed!Poppy_del_Rio schreef: ↑14-11-2019 09:20Wij zijn door mijn schoonouders ooit een paar dagen voor kerst ont-uitgenodigd, want ze vierden het toch liever alleen met het gezin van mijn zwager. Dus vanuit mijn oogpunt maak je een drama om niets.

donderdag 14 november 2019 om 18:28

mater_matuta schreef: ↑14-11-2019 18:19Hier ook een keer een ont-uitnodiging gehad, vanwege samengestelde familie en moeilijke verhoudingen onderling. Sindsdien trekken we heerlijk ons eigen plan met kerst en dat bevalt zo ontzettend goed!![]()
Hier de schoonfamilie op minimaal contact gezet

donderdag 14 november 2019 om 18:30

Je gedraag je inderdaad als een kleuter, dat gezeik ook altijd over kerst.Lexie72 schreef: ↑14-11-2019 00:44Ik heb jullie -snelle!- reacties gelezen, bedankt daarvoor.
Wij zijn gewend ieder jaar met iedereen (dus ook stiefzoon en zijn gezin) kerst te vieren. Dat gaat nu dus niet lukken, wat ik jammer vind.
Ik denk dat wat mij steekt, het volgende is: mijn moeder houdt meer rekening met wat haar stiefzoon wil, dan met wat wij willen (en dat zijn dus 4 personen met aanhang).

donderdag 14 november 2019 om 19:23

Nee hoor, ik had het gezien. En zij is toch juist niet degene die moeite deed om het met iedereen af te stemmen?Moezewoes schreef: ↑14-11-2019 12:59Ik heb het idee dat iedereen over het essentiële stuk heen leest: "Vooral omdat ik al vaker voor de lieve vrede mijn mond heb gehouden". Misschien dat je moeder dit daarom doet, omdat jij/jullie kant over het algemeen de lieve vrede wil bewaren? Oftewel, omdat het kan? En dat het daarom voor TO zo beladen voelt.

donderdag 14 november 2019 om 20:30

De stampende kleuter verdwijnt sowieso niet wanneer je nu jouw oude zeer gaat projecteren op de kerstdagen. Dat is kinderachtig en oneerlijk, want heel gek is het toch echt niet dat je moeder en stiefvader een van de kinderen voor laat gaan op een van de kleinkinderen. Als je het gevoel hebt dat je altijd het onderspit delft, ga daar dan mee aan de slag. Na de feestdagen. En dan geldt dat je uiteindelijk alleen jezelf kan veranderen, niet je moeder. Dus als je geen zin meer hebt steeds de lieve vrede te bewaren, houd daar dan mee op. Alleen niet door nu een enorm statement te gaan zitten maken over een situatie waarin dat echt niet aan de hand is.Lexie72 schreef: ↑14-11-2019 15:41Moezewoes en dianaf, wat fijn om jullie reacties te lezen.

donderdag 14 november 2019 om 23:09

CherryBlossom- schreef: ↑14-11-2019 18:28Ik irriteer me aan mensen die zeggen: maar wij zijn het zo gewend. Of... we doen dit al jaren.
Mooi, maar nu gaat het ff anders.
![]()
Bedoel je dat kleindochter tegen oma moet zeggen dat oma het nu ff anders moet doen? Dat zij rekening moet houden met een voor haar onbekende familie?
Misschien is het de oma die zich niet meer wil aanpassen aan anderen.
                                    Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.

donderdag 14 november 2019 om 23:32

Waarom vier je dan eerste Kerstdag niet met jou gezin en nodig je jou moeder en stiefvader voor die dag uit? Dan ben je die dag met het eigen gezin compleet en misschien lukt het volgend jaar weer om Kerst met iedereen te vieren. Plus, je bent dan voor je gevoel voor jezelf opgekomen en ik denk dat je daarmee al een stuk boosheid en verdriet weghaalt.

vrijdag 15 november 2019 om 08:14

Lexie72 schreef: ↑14-11-2019 15:41Moezewoes en dianaf, wat fijn om jullie reacties te lezen.
Jakkes, is dit nu waar je op reageert?
Open dan een ander soort topic over de verstoorde relatie met je moeder.
Nu vind ik je nog meer kleuter omdat je er andere dingen bijhaalt als blijkt dat niemand het hier met je eens is.
                                    en me vriend die wilt ook nog wat zegge

vrijdag 15 november 2019 om 09:14

Lexie72 schreef: ↑14-11-2019 15:41Moezewoes en dianaf, wat fijn om jullie reacties te lezen.
Jij hebt vaak het gevoel.....
Dat zegt verder niks over de rest van je familie. Jij moet dat gevoel aanpakken oplossen en bespreekbaard maken.
Vervelend dat je dat gevoel hebt, maar als je daar niemand deelgenoot van maakt kan niemand er wat mee en dat mag je alleen jezelf kwalijk nemen.
                                    jouw leven is een keuze

vrijdag 15 november 2019 om 14:40

Dit.2east schreef: ↑15-11-2019 09:14Jij hebt vaak het gevoel.....
Dat zegt verder niks over de rest van je familie. Jij moet dat gevoel aanpakken oplossen en bespreekbaard maken.
Vervelend dat je dat gevoel hebt, maar als je daar niemand deelgenoot van maakt kan niemand er wat mee en dat mag je alleen jezelf kwalijk nemen.
Wellicht eerst bedenken of je moeder daadwerkelijk die verwachtingen van je heeft (spreekt ze dat letterlijk uit?), of dat je die taak (de lieve-vrede-bewaarder) zelf uit een soort verantwoordelijkheidsgevoel op je neemt?