Vind jij Sinterklaas écht leuk?

13-11-2019 14:02 378 berichten
Oké, ik heb iets op te biechten. Ik heb een hekel aan Sinterklaas en heel de bombarie eromheen.
Ik kijk er echt niet naar uit. Wel naar 6 december, dat die oude Goedheiligman weer vertrekt richting Spanje.

En nee, dat is niet omdat ik zo'n cultuurbarbaar ben of niet van traditie's hou (integendeel!)
Het hele gebeuren en al die bombarie eromheen vind ik gewoon teveel van het goede.
Als het gewoon de intocht was, een paar keer de schoen zetten en pakjesavond vond ik het nog wel prima, maar het hele sinterklaasfeest is zo enorm opgeklopt anno 2019 dat het voor mij (en veel ouders) niet meer leuk is.

Sinds 2001 is daar het sinterklaasjournaal met Dieuwertje Blok. Elk jaar wordt de spanning voor de kinderen flink opgebouwd en gebeurt er wel iets waardoor het hele sinterklaasgebeuren wel eens niet door kan gaan. Dan is de stoomboot weg, dan zijn de pakjes zoek ect. Voor kleine kinderen is het vaak veel te spannend en duurt het gewoon veel te lang. Van de week voor de intocht tot pakjesavond is gewoon heel erg lang voor jonge kinderen.
En elk jaar transformeren mijn kinderen door dit traditionele volksvermaak in hyperactieve en slapeloze gestreste kinderen. Vooral de jongste dan, maar de middelste ook nog.
De kinderen zijn gespannen en dromen er zelfs van. En dan al die talloze door het sinterklaas journaal bepaalde schoen zet momenten, want ja, "op het sinterklaasjournaal hebben ze gezegd dat ik mijn schoen mocht zetten en dat er ook een cadeautje in komt als ik een tekening maak." Wat zeg je daar van?
En wat doe je in de schoen van je kind? Het lijkt rond sinterklaas wel een heuse competitie op het schoolplein. En je wil natuurlijk niet dat jouw kind het moet doen met een mandarijntje en de ander al dure cadeau's in zijn schoen krijgt telkens keer.
En dan nog op school de lootjes trekken en die verdomde surprises knutselen.
Voeg daarbij de onnozele zwarte pietendiscussie en ik kan niet wachten tot het pakjesavond is en pakjesboot 12 weer richting Spanje vaart...

Nu heb ik nooit iets gehad met het hele sinterklaasfeest en heb ik Kerst altijd veel leuker en gezelliger gevonden. Maar de laatste jaren vind ik het sinterklaasfeest gewoon helemaal niks meer. Leuk ja, die hysterische overspannen kinderen die s'nachts niet slapen en daardoor overdag hartstikke moe zijn en een driftbui krijgen...

En nu kan je wel zeggen doe er dan niet zo aan mee, maar er valt niet aan te ontsnappen.
Mijn oudste doet aan lootjes trekken en surprises maken, wat blijkbaar ook een competitie is tussen ouders, en onze jongste is een tijdje geleden 4 jaar geworden en zit nu ook op de kleuterschool. En ja, op school in de klas wordt er naar het sinterklaasjournaal gekeken, ook bij de jongste in de kleuterklas. En onze jongste vind het gewoon veel te spannend en vind nog veel dingen eng en denkt er veel te lang over na.
Maar alle kinderen op school hebben het over het sinterklaasjournaal. Ook klassikaal dus.
De juf had verteld dat Piet s'nachts over het dak loopt en ze vind dat heel erg eng, ook dat iemand s'nachts in ons huis zou kunnen komen.
En ja, de oudste trekt lootjes en je kan het natuurlijk echt niet maken om niet mee te doen met het hele gedoe.

Waarom is het hele sinterklaasfeest zo'n opgeklopte bedoening geworden? Waarom worden kinderen zo opgefokt tot en met?
Waarom moeten er ook al cadeau's in de schoen liggen en niet alleen op pakjesavond? Waarom is het zo'n competitie geworden tussen ouders?
De hele sinterklaastraditie is naar mijn mening weg gegaan toen het sinterklaasjournaal er kwam in 2001. Zo’n landelijk verzonnen, politiek correct verhaal waar iedereen maar in mee moet gaan.
Waarom kunnen we niet weer terug naar gewoon één intocht van Sinterklaas met Pieten, 3 keer je schoen zetten en gewoon één keer pakjesavond met heel veel snoep. Gewoon simpel, zonder hysterisch gedoe. Gewoon één keer zonder dat Sinterklaas overal komt en je overal naar toe moet. (school, werk, sporclub ect.)
Gewoon weer zoals vroeger, we willen toch juist traditie? Zullen we het niet gewoon weer simpel houden? Ik denk dat dat voor veel ouders een zucht van verlichting is en wat meer slaap s'nachts.

Oké, ik moest het gewoon even kwijt en even van me afschrijven. Adem in, adem uit...adem in, adem uit...
Wat vind jij ervan? Wat zijn jouw ervaringen hierover? Deel ze aub.
En wat vind jij leuker? Sinterklaas of Kerst?
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 13-11-2019 14:08
1.68% gewijzigd
mama-inge schreef:
17-11-2019 09:27
Misschien moet je je wat beter in lezen voordat je wat roept
Afbeelding

Het verhaal in dit plaatje is leuk bedacht. Maar klopt historisch gezien totaal niet.
Er is geen bewijs dat Nicolaas van Myra ooit in Spanje is geweest.
Ook niks van slavenschepen met zwarte kinderen in de 4de eeuw. En hij is gewoon gestorven in Myra in Turkije op 6 december.
Iemand bedenkt iets, maakt een plaatje, en mensen delen het en nemen het voor waar aan. En dat terwijl Nicolaas een prominente bisschop was ten tijde van het concilie van Nicaea in 325.
Er worden wel van allerlei krachten en wonderen aan hem toegeschreven en hij is beschermheilige van oa schippers en vissen en ook kinderen, vandaar de latere ontwikkeling tot kindervriend. Maar van dit plaatje? Waarom alles klakkeloos delen en geloven?
Hoe werd Sinterklaas gevierd vóór de Reformatie:

6 december
De feestdag, 6 december, was een vrije dag. Die begon met een mis in de kerk. Soms met processie (plechtige optocht). Dan gingen de gelovigen de kerk uit en trokken ze biddend en zingend rond door de stad. Meestal werd het beeld van de heilige op een draagstel geplaatst en door vier mannen meegedragen. Dat was een hele eer. Soms werd het leven van de heilige in de processie uitgebeeld of nagespeeld. Daarna hadden de mensen vrij. Er waren straatartiesten, kraampjes met spelletjes en lekkernijen. Kortom: ons woord kermis komt daar vandaan: het sloeg niet alleen op de 'kerk-mis', maar ook op de feestelijkheden erna buiten de kerk.
Er zijn geleerden die menen dat daar de oorsprong gezocht moet worden van de intocht van Sinterklaas in de stad.

5 decembermarkt
De dag vóór Sinterklaas, 5 december dus, was er vaak een extra drukke marktdag. Omdat Sinterklaas zo laat in het jaar viel, hield men op zijn feest de laatste marktdag voor de winter. Er waren dus extra veel voorraden aangevoerd: niet alleen warme kleding, maar ook voedsel en snoep, zoals speculaas, taaitaai, marsepein en suikerbeesten. Met het oog op de komende kou moest het voedsel immers extra vet en suikerrijk zijn. De ouders vertelden aan hun kinderen dat Sinterklaas al die voorraden had aangevoerd op zijn schip. In vele Sinterklaasverhalen kwam immers een schip voor, en hij was patroon van de zee- en handelslui.

Spanje
Als kinderen vroegen waar Sinterklaas dat allemaal vandaan had, antwoordden de volwassenen: 'Uit Spanje'. Spanje was indertijd een steenrijk land. Denk maar aan de Spaanse Zilvervloot, die Piet Hein straks zal veroveren. Rijke Spanjaarden hadden in de late middeleeuwen vaak een zwarte, moorse knecht in dienst: Sinterklaas dus ook. We zagen al dat Sinterklaas soms werd afgebeeld met gouden bollen die voor sinaasappelen werden aangezien. Trouwens, hij kwam toch uit... Myra...? Bari...? Die klanken verbasterden tot Madrid: Sint had immers iets met Spanje!

Cadeautjes
De mensen kochten op de markt van 5 december voor elkaar een cadeautje om dat 's avonds in elkaars schoen te doen; daar kon je dan de volgende dag, die vrij was, plezier van hebben! Van die cadeautjes werd gezegd dat Sinterklaas ze eigenlijk in de schoenen deponeerde. Wie stout was geweest kreeg geen cadeautje.

Bisschopsgeld
In de scholen werd op 5 december de braafste leerling van het jaar uitgekozen om een dag lang Sinterklaas te zijn. Op 6 december kreeg hij een lange jurk aan, een mijter op en een staf in de hand. Bovendien kreeg hij een aantal priesters om zich heen. Zij gingen de straat op om voorbijgangers om 'bisschopsgeld' te vragen

Hoe werd Sinterklaas gevierd na de Reformatie (vanaf 1572)

Versobering
De Reformatie was een beweging van gelovigen die protesteerden tegen de manier waarop de Katholieke Kerk van die tijd het geloof preekte. Zij worden dan ook Protestanten genoemd. Maarten Luther († 1546) en Johannes Calvijn († 1564) zijn het meest bekend, maar er waren er veel meer. Zij wilden versobering: God, de Bijbel en het geloof. Dat was voldoende. En alles wat er in de loop der eeuwen omheen was gegroeid: daar wilden zij vanaf. Dus geen beelden in de kerk (beeldenstorm!), geen kaarsjes, geen heiligen, geen processies, geen zegeningen met wijwater, geen aangeklede paus, kardinalen en bisschoppen...

Sinterklaas officieel verboden
Dus ook geen Sinterklaasfeest. Vanaf 1573 was in Delft de overheid officieel Calvinistisch. De pastoors van de Oude en de Nieuwe Kerk werden verjaagd en er kwamen protestantse predikanten. Ook de wetten van de stad werden dus Calvinistisch. Dat betekende dat het traditionele Sinterklaasfeest werd afgeschaft. Zij vonden het een heidens feest. het leidde alleen maar tot bijgeloof ('waangeloof' of 'superstitie'), en 'afgoderij'.

De Sinterklaasmarkt werd verboden. Ook mocht er geen snoep of gebak meer verkocht worden in de vorm van poppen: allemaal bijgeloof en afgodendienst. In de Tien Geboden staat immers dat de gelovigen geen gesneden beelden mogen maken: dus ook niet om op te eten!

"Het bestuur van de stad Delft heeft gemerkt dat op 5 december, de zogenaamde sinterklaasavond, de markt bezet is met veel kramen. Daar worden verschillende goederen verkocht, waarvan men de kleine kinderen wijsmaakt dat Nicolaas die aan hen geeft. Deze zaak is niet alleen in strijd met de goede orde en het gezag, maar het leidt de mensen ook af van de ware godsdienst. Zo krijgen we hier ongeloof en afgoderij. Daarom hebben de schout en de schepenen, samen met de burgemeesters, besloten dat voortaan niemand, inwoner van Delft of afkomstig van buiten, op Nicolaasavond met marktkramen, goederen of artikelen op de markt of elders mag gaan staan. Bovendien wordt verboden om voortaan brood, koek, suikerwerk of andere etenswaren te verkopen of uit te stallen, in de vorm van een afbeelding. Koeken met afbeeldingen worden meteen in beslag genomen. Bekend gemaakt bij het luiden van de grote klok op het Stadhuis op 28 november 1600."

Op 25 november 1607 werd dezelfde verordening nog eens uitgevaardigd. Blijkbaar had die vorige niet erg geholpen...!? In 1618 kwam het stadsbestuur van Tiel met een officieel verbod om thuis de schoen te zetten! Ene Walrich Sieuwerts schreef in de 17e eeuw: "Het is zot en zinloos om de schoenen van de kinderen met allerlei snoeperij en 'slikkerdemik' te vullen. Wat is dit anders dan afgodendienst?"

Jan Steen
In 1626 maakt Jan Steen een schilderij getiteld 'Sinterklaasavond'. Een gezin van vader en moeder, oma en zeven kinderen. Allemaal blij met een cadeautje in de hand. Behalve de oudste zoon; die huilt...
Dus nog steeds Sinterklaasfeest. En dat terwijl het Calvinisme in Holland dan al meer dan vijftig jaar de dienst uitmaakt.

Een strooiende Sint te paard
Uit eigentijdse afbeeldingen blijkt dat men in de 17e eeuw het gebruik kende van een Sint Nicolaas te paard. In ieder geval in Duitsland en Noord-Frankrijk. Hij strooit lekkers en de roe! Tegelijk ziet men hem op de hoge daken met zijn paard, waarbij hij cadeautjes door de schoorsteen gooit. Zo zijn er afbeeldingen uit de 18e eeuw. Halverwege de 19e eeuw zien we ook Pieterman op de afbeeldingen verschijnen.

Sint in Delft
In Delft moeten we wachten tot omstreeks 1900, willen we een Sinterklaas zien verschijnen. Dan is het de behanger en stoffeerder Fritz Dücker van de Boterbrug die aan het stadsbestuur officieel om toestemming vraagt om als Sinterklaas verkleed zijn bestellingen rond te brengen. Waarschijnlijk had hij dat idee dus afgekeken van elders. Het gaat dus nog niet om een intocht zoals wij die nu kennen, maar om een winkelier die bestellingen thuisbezorgt en dat rond 5 december doet, verkleed als Sinterklaas. In het voorbijgaan legde hij ook even een bezoekje af bij de burgemeester en bij de deken van de katholieke kerk. Die speelden het spel graag mee. Dat heeft hij zo'n twintig jaar gedaan.

Intussen bleek dat allerlei winkeliers het idee hadden overgenomen en dat de sinterklazen elkaar danig voor de voeten liepen. Zo kwam het dat de winkeliersvereniging van de Delftse binnenstad een gezamenlijke Sinterklaas organiseerden, die officieel zijn intocht hield in de stad. Precies zoals wij dat nu nog steeds kennen.
LAgirl82 schreef:
17-11-2019 16:39

5 decembermarkt
De dag vóór Sinterklaas, 5 december dus, was er vaak een extra drukke marktdag. Omdat Sinterklaas zo laat in het jaar viel, hield men op zijn feest de laatste marktdag voor de winter. Er waren dus extra veel voorraden aangevoerd: niet alleen warme kleding, maar ook voedsel en snoep, zoals speculaas, taaitaai, marsepein en suikerbeesten. Met het oog op de komende kou moest het voedsel immers extra vet en suikerrijk zijn. De ouders vertelden aan hun kinderen dat Sinterklaas al die voorraden had aangevoerd op zijn schip. In vele Sinterklaasverhalen kwam immers een schip voor, en hij was patroon van de zee- en handelslui.
Ik zal wel een enorme vreetbeer zijn maar hier gaat het wat mij betreft om. :yum:
Bijzonder dat ze vóór de Reformatie al taai taai, speculaas en suikergoed hadden :rofl: Nog wel om de winter door te komen :facepalm:

Nog afgezien van het feit dat welke ontstaansgeschiedenis van Sinterklaas dan ook, niet relevant voor hoe piet nu en hier als blackface beleefd wordt in onze geglobaliseerde wereld.

Jongens, ik pleit toch voor een hogere ouderbijdrage om de kwaliteit van het onderwijs op te krikken hoor :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
17-11-2019 16:01
Er is geen bewijs dat Nicolaas van Myra ooit in Spanje is geweest.
Ook niks van slavenschepen met zwarte kinderen in de 4de eeuw. En hij is gewoon gestorven in Myra in Turkije op 6 december.
Iemand bedenkt iets, maakt een plaatje, en mensen delen het en nemen het voor waar aan. En dat terwijl Nicolaas een prominente bisschop was ten tijde van het concilie van Nicaea in 325.
Er worden wel van allerlei krachten en wonderen aan hem toegeschreven en hij is beschermheilige van oa schippers en vissen en ook kinderen, vandaar de latere ontwikkeling tot kindervriend. Maar van dit plaatje? Waarom alles klakkeloos delen en geloven?
Sint Nicolaas heeft ook weinig met Turkije te maken. In tijd van Sint Nicolaas behoorde geheel Anatolië tot het Romeinse Rijk en spraken de bewoners Grieks. Millennia lang heeft Anatolië tot het Griekse cultuurgebied behoord. De Turken kwamen veel later uit Azië om Anatolië te veroveren en er een Turks rijk te stichten waarbij de oorspronkelijke Griekse bewoners werden verdreven, vermoord of onderworpen.
"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country.“
(George Patton)
Maar waarom is de ontstaansgeschiedenis (los van of dat klopt of juist is) belangrijk? Dat doet er toch niet toe?
NYC schreef:
17-11-2019 18:44
Maar waarom is de ontstaansgeschiedenis (los van of dat klopt of juist is) belangrijk? Dat doet er toch niet toe?

Nee, maar dat plaatje met dat rare verhaaltje erop heb ik ook op FB voorbij zien komen, maar het klopt echt van geen kanten.
Maar mensen geloven het meteen en delen het zonder nadenken...
Toch grappig, je kan tegenwoordig op social media zetten en beweren wat je wil en mensen geloven je en delen het. Nou ja, eerder triest dan grappig in feite.
LAgirl82 schreef:
17-11-2019 18:59
Nee, maar dat plaatje met dat rare verhaaltje erop heb ik ook op FB voorbij zien komen, maar het klopt echt van geen kanten.
Dat snap ik, maar ik bedoel: waarom hecht iemand er waarde aan zodra men alleen al dénkt te weten wat de ontstaansgeschiedenis is. Stel het zou wel volledig kloppen, had het dan meer waarde?
LAgirl82 schreef:
17-11-2019 18:59

Maar je deelt hier vervolgens zelf ook een verhaal dat niet kan kloppen en ook nog eens zonder bronvermelding (dat had dat eerdere plaatje tenminste nog wel).

Beetje pot verwijt de ketel..
Schimmelteentje schreef:
17-11-2019 03:13
Ik vind Sint juist wel heel gezellig altijd. Maar je moet met de kids inderdaad wel uitkijken dat ze niet overal aan meedoen want dan raken ze idd helemaal overprikkeld.
Zo zetten ze bij ons maar 1x per week hun schoen en alle extra feestjes georganiseerd door buurthuizen etc gaan we nooit heen.
Op school zijn er al genoeg activiteiten.
Op de school van mijn dochter wordt trouwens ook niet met dure cadeaus gesmeten. Er mag voor maximaal 5 euro gekocht worden en dat is inclusief de surprisematerialen.
Die surprise maakt mijn dochter zelf, maar ik weet dat er heel wat klasgenootjes zijn van wie de ouders de surprise maken.
Moeten ze lekker zelf weten natuurlijk maar ik vind dat niet bijdragen aan de zelfstandigheid van mijn kind en begin daar dan ook echt niet aan.
Soms zegt ze weleens dat al die anderen veel mooiere surprises hebben omdat de ouders het maken, maar dan vraag ik haar of zij dan vind dat die klasgenoten iets gepresteerd hebben als ze niet eens zelf hun surprise kunnen maken.
Gelukkig vind zij dan zelf ook dat ik daar best een punt mee heb.

Met de familie vieren we het ook met lootjes trekken, gedichten en surprise met cadeautje van max. 15 euro erin.
Het samenzijn, gezelligheid en lachen is voor ons belangrijker dan dure spullen of een wedstrijd.
Eens dat het niet de bedoeling is dat ouders het complete ding knutselen, maar ik vind het wel de taak van ouders om een vinger aan de pols te houden en ervoor te zorgen dat het ontvangende kind een passende surprise krijgt waar iemand zijn best op heeft gedaan. Zo kreeg dochter afgelopen jaar een schoenendoos met wat papier erop geplakt, moest blijkbaar een spelcomputer voorstellen. Mijn dochter heeft geen spelcomputer en houdt niet van gamen, dus het sloeg nergens op en ze was best verdrietig dat iemand er zo weinig energie in steekt terwijl ze zelf zo hard had gewerkt aan die van haar.
Zolang er een cadeautje inzit dat past bij het verlanglijstje, vind ik de surprise echt niet belangrijk. Dus zullen mensen de surprises van mijn kinderen misschien ook suf vinden. Kan ik me niet druk over maken, zij hebben hun best gedaan iets leuks te maken en ik zie niet in waarom ze dagen moeten knutselen aan iets dat na twee dagen in de container gemieterd wordt.
Zit er vaak een verlanglijstje bij het trekken van lootjes? Ik herinner me zelf van vroeger wel dat je je hobby’s opschreef. Ik vond de stoomboten altijd schitterend, blijkt zoiets eigenlijk niet eens heel moeilijk te zijn...
NYC schreef:
17-11-2019 20:25
Zit er vaak een verlanglijstje bij het trekken van lootjes? Ik herinner me zelf van vroeger wel dat je je hobby’s opschreef. Ik vond de stoomboten altijd schitterend, blijkt zoiets eigenlijk niet eens heel moeilijk te zijn...
Bij onze kinderen zit er een verlanglijstje voor het cadeau en de surprise moeten ze zelf bedenken. Ik zie liever een onhandige surprise die een kind zelf geknutseld heeft dan een schitterend kunstwerk van een ouder, maar dat zal desinteresse van mij zijn.
To I feel you! Mijn oudste 2 geloven niet meer en de jongste is nog te klein dus ze zijn niet overspannen, maar ik vind het wel veel gestress. Helpen met de surprises, elke keer de vraag wanneer de schoen weer gezet mag worden, financiële impact want wij doen het met de hele familie en kopen dan ook echt kadootjes voor iedereen pfff en gedichten erbij. Op de avond zelf vind ik het altijd heel leuk, maar die voorbereidingen.... sterkte!!!
ik vind het leuk dat er hier bij de intocht van ons stadje alleen maar de Pieten waren waar hier op dit forum niet over gepraat mag worden.
Blondie456 schreef:
17-11-2019 22:35
ik vind het leuk dat er hier bij de intocht van ons stadje alleen maar de Pieten waren waar hier op dit forum niet over gepraat mag worden.
Wat denk je, ik kom even zuigen op Viva?
Blondie456 schreef:

Gut wat fijn voor je. Geniet er nog maar van, over een paar jaar is het ook in Grubbekutteveen afgelopens :hyper:
Blondie456 schreef:
Ja hier ook. Fijn hè?
mama-inge schreef:
17-11-2019 09:27
Misschien moet je je wat beter in lezen voordat je wat roept
Afbeelding
Schattig wel die naïviteit.
Ook wij genieten ieder jaar. We vieren het steeds minder, omdat het niet echt meer nodig is. We vinden het leuk om op 5 december samen te eten bijvoorbeeld (met mijn ouders).

Dit jaar gaan we brunchen, omdat het voor oma anders niet haalbaar is om lang weg te zijn. Mijn tante haalt oma op om bij mijn ouders te zijn. Wij gaan mee. Mijn tante moet die dag ook werken en als zij weg gaat, gaat mijn oma ook weer naar huis (teruggebracht door mijn ouders of door ons).

Afgesproken is om geen cadeautjes te doen, maar misschien doen mijn vriend en ik iets (echt) kleins voor hen. Omdat het leuk is om te geven. En voor elkaar hebben we nog wel gezegd iets leuks te willen kopen :D Wellicht dat ik ga kijken of ik iets in de schoen kan gooien bij hem, haha, dat zal dan zaterdag worden wanneer hij kan uitslapen.
NYC schreef:
17-11-2019 20:25
Bij ons moesten ze heel veel dingen invullen :
Hobby's, lievelingseten, wat je wens is, je favoriete sport, je idool etc.
En dan daaronder 3 dingen die ze in mochten vullen die ze willen hebben.

Het kind wat wij hebben eet graag Sushi, wij gaan dus een sushi tafeltje maken
Dit is het 2e jaar surprise voor dochter. Vorig jaar zat ze op de bank toe te kijken, dit jaar moet ze meehelpen.
Ik heb moeite met het zogenaamd verplicht kinderen voor liegen m.b.t. Sinterklaas. Vertel toch gewoon dat het een toneelstuk is. Jonge kinderen zijn toch magische denkers, ook een toneelstuk is al mooi en spannend.
Mijn eigen kinderen waren al snel van t geloof af. Jongste gaf met 4 zelf aan, dat het een toneelstuk was. Had het toen nog niet besproken. Sinterklaas werd toen veel leuker. Kinderen van 4 en 6 die een surprise maken voor opa en oma en die weer voor hen, was super.

De kinderen worden helemaal gespannen en gek in de Sinterklaastijd, direct Kerst er achteraan en dan gaan we in januari lekker toetsen... 8 weken onderwijs naar de maan... Zonde!
Feestjes prima, maar het wordt steeds groter en gekker. Per feest hooguit 3 tot 5 dagen aandacht op school, lijkt me genoeg.
Warrique schreef:
29-11-2019 22:27
Ik heb moeite met het zogenaamd verplicht kinderen voor liegen m.b.t. Sinterklaas.

Niemand is dat verplicht hoor. Er staat geen wettelijke vervolging op als je verteld dat het een toneelstukje is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven