Zakgeld 15 jaar

woensdag 20 november 2019 om 10:27
Hoeveel zakgeld krijgen jullie 15-jarigen? Mijn bijna 15-jarige krijgt nu 12 euro per maand, maar dat blijkt in de praktijk onvoldoende. Voorheen kreeg ze 6 euro, maar daar deed ze eigenlijk niet zoveel mee. Sinds een tijdje heeft ze vaker activiteiten met vriendinnen, iets eten of drinken, of naar het zwembad. Mijn oudste kreeg vanaf haar 12e € 62,50 zak- en kleedgeld en kwam daar prima mee rond. Daarbij kreeg ze dan ook wel vaak geld of kleding van opa en oma, dus wellicht is mijn beeld wat vertekend. Jongste wil nog geen kleedgeld, dus haar zakgeld is alleen voor activiteiten, cadeautjes voor jarigen, etc.
Ik zie wel in dat 12 euro aan de lage kant is, maar ben er nog niet uit wat dan wel. Telefoontegoed en buskaart krijgt ze van haar vader, dus dat hoeft er niet van.
Ik zie wel in dat 12 euro aan de lage kant is, maar ben er nog niet uit wat dan wel. Telefoontegoed en buskaart krijgt ze van haar vader, dus dat hoeft er niet van.

woensdag 20 november 2019 om 11:39
Ik kreeg toen 10 gulden per week (vanaf toen ik naar de middelbare ging) zodat ik daar ook eens een blikje cola of een koek kon kopen (men deed eerst niet aan broodjes of soep op mijn middelbare school, dat kwam na lang zeuren van leerlingen die wat anders wilden pas na 3 jaar en nog maar beperkt) in de kantine of naar de bios kon met een vriendinnetje. Vaak spaarde ik het ook op en kocht ik weer een nieuwe cd of iets dergelijks.

woensdag 20 november 2019 om 11:44
Ik kreeg vroeger (mid jaren ‘80) maar 20 gulden per maand. Dat was destijds al erg weinig maar ik werkte minstens 12 uur per week bij AH. Inmiddels is dat eigenlijk al niet meer mogelijk voor de gemiddelde scholier. De eisen aan schoolwerk zijn veel hoger, en winkels bieden je geen vast DOZA-contract meer aan.
woensdag 20 november 2019 om 11:45
Ik zal wel aparte kinderen hebben 
Oudste van 15 krijgt elke week automatisch 2,50 op zijn betaalrekening gestort. Na elke schoolvakantie krijgt hij nog 10 euro om wat op school te kopen. Zijn telefoonabonnement en kleding betaal ik.
Voor verjaardag en sinterklaas/kerst krijgt hij genoeg bioscoopbonnen om een tijd vooruit te kunnen.
Ik hoor hem niet klagen. Hij neemt van huis uit boterhammen, drinken en kitkat/lion oid mee naar school. In de kantine op school koopt hij bijna nooit iets omdat de rij te lang is.
Soms trekt hij wat uit de snoepautomaat of gaan ze bij een tussenuur een kaasbroodje halen bij de Lidl, of naar de mac voor een burger.
Hij heeft een bijbaan als vakkenvuller. Gemiddeld verdient hij rond de 150 - 180 euro per maand. Hij stort uit zichzelf 100 euro elke maand naar zijn spaarrekening. De rest blijft op zijn betaalrekening staan.
Als hij een keer naar de bioscoop gaat en zijn bonnen zijn op dan betaal ik het kaartje en hij wat hij daar uitgeeft.

Oudste van 15 krijgt elke week automatisch 2,50 op zijn betaalrekening gestort. Na elke schoolvakantie krijgt hij nog 10 euro om wat op school te kopen. Zijn telefoonabonnement en kleding betaal ik.
Voor verjaardag en sinterklaas/kerst krijgt hij genoeg bioscoopbonnen om een tijd vooruit te kunnen.
Ik hoor hem niet klagen. Hij neemt van huis uit boterhammen, drinken en kitkat/lion oid mee naar school. In de kantine op school koopt hij bijna nooit iets omdat de rij te lang is.
Soms trekt hij wat uit de snoepautomaat of gaan ze bij een tussenuur een kaasbroodje halen bij de Lidl, of naar de mac voor een burger.
Hij heeft een bijbaan als vakkenvuller. Gemiddeld verdient hij rond de 150 - 180 euro per maand. Hij stort uit zichzelf 100 euro elke maand naar zijn spaarrekening. De rest blijft op zijn betaalrekening staan.
Als hij een keer naar de bioscoop gaat en zijn bonnen zijn op dan betaal ik het kaartje en hij wat hij daar uitgeeft.

woensdag 20 november 2019 om 11:49
Waarom zou dat niet haalbaar zijn? Ik werkte op het gym ook gewoon nog twee avonden bij de AH en soms in de vakanties. En daarnaast nog twee keer sporten 's avonds en een derde keer in het weekend. Als dat niet kan naast school, zit ze te hoog op school. Er is meer in het leven dan school en je moet nog wel naast school leuk kunnen leven. Meer dan twee uur huiswerk maken per dag is niet de bedoeling.MinkeDeWit schreef: ↑20-11-2019 11:44Ik kreeg vroeger (mid jaren ‘80) maar 20 gulden per maand. Dat was destijds al erg weinig maar ik werkte minstens 12 uur per week bij AH. Inmiddels is dat eigenlijk al niet meer mogelijk voor de gemiddelde scholier. De eisen aan schoolwerk zijn veel hoger, en winkels bieden je geen vast DOZA-contract meer aan.
woensdag 20 november 2019 om 11:50
Mijn zoon heeft een 2-12 uur contract bij de supermarkt. Hij moest 2 avonden beschikbaar zijn en 1 dag in het weekend. Met 15 jaar mogen ze in een gewone schoolweek door de week tot 19.00 uur werken. Hij werkt dus twee x van 17.00 tot 19.00. Op zaterdag van 7.00 tot 16.00MinkeDeWit schreef: ↑20-11-2019 11:44Ik kreeg vroeger (mid jaren ‘80) maar 20 gulden per maand. Dat was destijds al erg weinig maar ik werkte minstens 12 uur per week bij AH. Inmiddels is dat eigenlijk al niet meer mogelijk voor de gemiddelde scholier. De eisen aan schoolwerk zijn veel hoger, en winkels bieden je geen vast DOZA-contract meer aan.
In schoolvakanties gelden andere regels.
woensdag 20 november 2019 om 11:52
Mijn 15-jarige krijgt ook 20,= p.m.
En dat geeft hij vooral uit aan snaai/lekkere broodjes in tussenuren bij de supermarkt/kantine.
Hij werkt ook een paar uurtjes in de week en verdient ca. 50,= per maand hiermee. Dat gaat meestal door naar de spaarrekening.
Als hij een uitje heeft, wat zelden voorkomt, betaalt hij dat in de regel ook zelf. Denk aan een keertje Efteling of bios. Maar krijgt van ons dan wel iets extra’s of we doen 50:50.
Verjaardagen worden in zijn groepje nooit gevierd.
Telefoonabonnement wordt door ons betaald. Hij fietst naar school dus geen ov-kosten. Wil geen kleedgeld dus zo af en toe es samen shoppen en dan betaal ik gewoon. Net als kapper en persoonlijke verzorging, hoort bij mijn kosten vind ik. Geen haar op mijn hoofd die kindlief zijn eigen deo laat betalen (tenzij hij er een bus per week doorheen zou jagen maar dat gebeurt niet)..
En dat geeft hij vooral uit aan snaai/lekkere broodjes in tussenuren bij de supermarkt/kantine.
Hij werkt ook een paar uurtjes in de week en verdient ca. 50,= per maand hiermee. Dat gaat meestal door naar de spaarrekening.
Als hij een uitje heeft, wat zelden voorkomt, betaalt hij dat in de regel ook zelf. Denk aan een keertje Efteling of bios. Maar krijgt van ons dan wel iets extra’s of we doen 50:50.
Verjaardagen worden in zijn groepje nooit gevierd.
Telefoonabonnement wordt door ons betaald. Hij fietst naar school dus geen ov-kosten. Wil geen kleedgeld dus zo af en toe es samen shoppen en dan betaal ik gewoon. Net als kapper en persoonlijke verzorging, hoort bij mijn kosten vind ik. Geen haar op mijn hoofd die kindlief zijn eigen deo laat betalen (tenzij hij er een bus per week doorheen zou jagen maar dat gebeurt niet)..
woensdag 20 november 2019 om 11:53
Mijn dochter krijgt 30 euro per maand. Telefoon, kleding ed betaal ik.
Wat ze met dat geld doet, vooral dure koffie en lekkere dingen kopen. Of dingetjes op AliExpress. Ze moet na haar stage wel een bij baantje gaan zoeken. Wil ze niet, maar dan ook geen zakgeld meer. Ik ben geen lopende pin automaat.
Wat ze met dat geld doet, vooral dure koffie en lekkere dingen kopen. Of dingetjes op AliExpress. Ze moet na haar stage wel een bij baantje gaan zoeken. Wil ze niet, maar dan ook geen zakgeld meer. Ik ben geen lopende pin automaat.
woensdag 20 november 2019 om 11:54
Het ligt er ook nogal aan hoe lang je schooldagen zijn en hoe lang je moet fietsen. Mijn dochter heeft vriendinnen die vaak al om 13:30 uur uit school zijn en 5 minuten later thuis zijn. Mijn dochter moet tot 17:00 uur naar school en moet een uur fietsen. Ze heeft ook redelijk veel slaap nodig, dus gaat om 21:00 uur wel naar bed. Als ze in de tussentijd of in het weekend ook nog moet gaan werken...MarvelousMrsMaisel schreef: ↑20-11-2019 11:49Waarom zou dat niet haalbaar zijn? Ik werkte op het gym ook gewoon nog twee avonden bij de AH en soms in de vakanties. En daarnaast nog twee keer sporten 's avonds en een derde keer in het weekend. Als dat niet kan naast school, zit ze te hoog op school. Er is meer in het leven dan school en je moet nog wel naast school leuk kunnen leven. Meer dan twee uur huiswerk maken per dag is niet de bedoeling.
Vroeger deed ik ook alleen vakantiewerk op de middelbare school, ik was elke dag om 16:30 thuis en moest ook nog huiswerk maken 's avonds. Werken kan altijd nog.

woensdag 20 november 2019 om 11:55
12 euro per maand vind ik wel erg weinig voor een 15-jarige.
Wij waren een tijdje terug aan het nadenken en dachten onze zoon van zodra hij naar de middelbare school gaat 25 euro per maand te geven en dat dan per jaar te verhogen. Maar dit staat nog niet vast. Hij is nu 10 jaar en krijgt nog geen vast zakgeld.
Wij waren een tijdje terug aan het nadenken en dachten onze zoon van zodra hij naar de middelbare school gaat 25 euro per maand te geven en dat dan per jaar te verhogen. Maar dit staat nog niet vast. Hij is nu 10 jaar en krijgt nog geen vast zakgeld.

woensdag 20 november 2019 om 11:58
pamelacourson schreef: ↑20-11-2019 11:54Het ligt er ook nogal aan hoe lang je schooldagen zijn en hoe lang je moet fietsen. Mijn dochter heeft vriendinnen die vaak al om 13:30 uur uit school zijn en 5 minuten later thuis zijn. Mijn dochter moet tot 17:00 uur naar school en moet een uur fietsen. Ze heeft ook redelijk veel slaap nodig, dus gaat om 21:00 uur wel naar bed. Als ze in de tussentijd of in het weekend ook nog moet gaan werken...
Vroeger deed ik ook alleen vakantiewerk op de middelbare school, ik was elke dag om 16:30 thuis en moest ook nog huiswerk maken 's avonds. Werken kan altijd nog.
Ik was meestal tussen 16 en 17 uur thuis en ging dan om 19:30 vakkenvullen tot 21:30 ofzo. Huiswerk maken deed ik in de trein, in tussenuren of voor of na het werk. Sporten was ook rond die tijden, alleen dan wat korter. In het weekend werkte ik niet.
Als je kind een uur moet fietsen, hoeft ze verder ook niet te sporten. Heeft ze weer tijd over. Ik vind dat je als ouder ook naar dat uur fietsen zou kunnen kijken en een bus- of treinabonnement kunt afsluiten. Kan ze in die tijd wel gewoon huiswerk maken / leren en qua sport iets leuks doen.
woensdag 20 november 2019 om 12:15
Tja, als een kind veel geld wil hebben om naar de Starbucks en Mac Donalds te kunnen, zal dat inderdaad moeten. Je kunt er ook gewoon voor kiezen om niet zoveel geld uit te geven aan dat soort dingen en dan meer vrije tijd te hebben. Bovendien wonen wij overal verder vandaan en als mijn dochter 's avonds zou werken, zou ze door het donker weer kilometers moeten fietsen of we zouden haar moeten brengen en halen. Het is dus niet altijd zo simpel. En het is echt niet zo dat je later een slecht arbeidsethos hebt omdat je op je 15e geen bijbaantje had. Dat van die bus is ook lekker makkelijk gezegd, als ze eens met de bus gaat moet ze driekwart van de reis staan, dus hoezo huiswerk maken? Bovendien is ze dan nóg later thuis. Nog even en je zegt dat we maar moeten verhuizen zodat mijn dochter een bijbaantje kan hebbenMarvelousMrsMaisel schreef: ↑20-11-2019 11:58Ik was meestal tussen 16 en 17 uur thuis en ging dan om 19:30 vakkenvullen tot 21:30 ofzo. Huiswerk maken deed ik in de trein, in tussenuren of voor of na het werk. Sporten was ook rond die tijden, alleen dan wat korter. In het weekend werkte ik niet.
Als je kind een uur moet fietsen, hoeft ze verder ook niet te sporten. Heeft ze weer tijd over. Ik vind dat je als ouder ook naar dat uur fietsen zou kunnen kijken en een bus- of treinabonnement kunt afsluiten. Kan ze in die tijd wel gewoon huiswerk maken / leren en qua sport iets leuks doen.

Mijn jongste dochter is pas 10, maar gaat heel anders met haar geld om, alles moet op. Vindt zij straks dat ze meer geld nodig heeft, dan zal ze daar inderdaad voor moeten werken en kijken we tegen die tijd hoe dat mogelijk is. Maar gelukkig is dat geen must op die leeftijd.

woensdag 20 november 2019 om 13:04
pamelacourson schreef: ↑20-11-2019 12:15Tja, als een kind veel geld wil hebben om naar de Starbucks en Mac Donalds te kunnen, zal dat inderdaad moeten. Je kunt er ook gewoon voor kiezen om niet zoveel geld uit te geven aan dat soort dingen en dan meer vrije tijd te hebben. Bovendien wonen wij overal verder vandaan en als mijn dochter 's avonds zou werken, zou ze door het donker weer kilometers moeten fietsen of we zouden haar moeten brengen en halen. Het is dus niet altijd zo simpel. En het is echt niet zo dat je later een slecht arbeidsethos hebt omdat je op je 15e geen bijbaantje had. Dat van die bus is ook lekker makkelijk gezegd, als ze eens met de bus gaat moet ze driekwart van de reis staan, dus hoezo huiswerk maken? Bovendien is ze dan nóg later thuis. Nog even en je zegt dat we maar moeten verhuizen zodat mijn dochter een bijbaantje kan hebben![]()
Mijn jongste dochter is pas 10, maar gaat heel anders met haar geld om, alles moet op. Vindt zij straks dat ze meer geld nodig heeft, dan zal ze daar inderdaad voor moeten werken en kijken we tegen die tijd hoe dat mogelijk is. Maar gelukkig is dat geen must op die leeftijd.
Ah, das balen van de bus. Ik moest ook vaak staan in de trein, maar dan ging ik gewoon op de grond zitten. Dat is in de bus wat lastiger.
Maar goed, dan nog zou ze een dag in het weekend (gedeeltelijk) kunnen werken. Niet voor de Starbucks, maar voor een vakantie straks met een vriendin, of een dagje festival, een mooi boek dat ze wil lezen. Zo zou ik het doen bij mijn fictieve kinderen

woensdag 20 november 2019 om 13:13
Ze heeft al zoveel gespaard dat dat niet nodig isMarvelousMrsMaisel schreef: ↑20-11-2019 13:04Ah, das balen van de bus. Ik moest ook vaak staan in de trein, maar dan ging ik gewoon op de grond zitten. Dat is in de bus wat lastiger.
Maar goed, dan nog zou ze een dag in het weekend (gedeeltelijk) kunnen werken. Niet voor de Starbucks, maar voor een vakantie straks met een vriendin, of een dagje festival, een mooi boek dat ze wil lezen. Zo zou ik het doen bij mijn fictieve kinderen.

woensdag 20 november 2019 om 14:12
In plaats van vergelijken met anderen kun je natuurlijk ook uitrekenen hoeveel ze daadwerkelijk nodig heeft.
Ga uit van wat ze er van moet doen.
Wij rekenden alles om naar jaarbedragen en dan terug naar zakgeld per week.
Bijvoorbeeld:
Telefoon 3,-- per maand 12x3=36 36:52=0,70.
Zo ook voor cadeautjes, sparen, printen op school etc.
Al die bedragen opgeteld aangevuld met een bedragje voor af en toe iets in de kantine was hun zakgeld.
Vanaf hun dertiende een folderwijk, en vanaf hun 15e een bijbaan. Ook dat sparen ze van maar ze geven het ook uit aan vermaak en vertier.
Verder krijgen ze altijd vakantiegeld, en een gift met kerst. (Of op een ander moment als wij een meevaller hebben.)
Ga uit van wat ze er van moet doen.
Wij rekenden alles om naar jaarbedragen en dan terug naar zakgeld per week.
Bijvoorbeeld:
Telefoon 3,-- per maand 12x3=36 36:52=0,70.
Zo ook voor cadeautjes, sparen, printen op school etc.
Al die bedragen opgeteld aangevuld met een bedragje voor af en toe iets in de kantine was hun zakgeld.
Vanaf hun dertiende een folderwijk, en vanaf hun 15e een bijbaan. Ook dat sparen ze van maar ze geven het ook uit aan vermaak en vertier.
Verder krijgen ze altijd vakantiegeld, en een gift met kerst. (Of op een ander moment als wij een meevaller hebben.)

woensdag 20 november 2019 om 14:20
MinkeDeWit schreef: ↑20-11-2019 11:44Ik kreeg vroeger (mid jaren ‘80) maar 20 gulden per maand. Dat was destijds al erg weinig maar ik werkte minstens 12 uur per week bij AH. Inmiddels is dat eigenlijk al niet meer mogelijk voor de gemiddelde scholier. De eisen aan schoolwerk zijn veel hoger, en winkels bieden je geen vast DOZA-contract meer aan.
Of het voor jouw kind mogelijk is kan ik niet beoordelen maar gemiddeld werken er heel veel gemiddelde scholieren in een bijbaan. En je krijgt geen vast contract maar vaste dagen en vaste uren zijn echt wel mogelijk. Supermarkten zijn echt veel met bezig met behouden van personeel dan een paar jaar geleden want anders hebben ze heel snel vakkenvullers te kort.

woensdag 20 november 2019 om 14:22
Mac Donalds van zo weinig geld een menu is 7 euro heb je maar 13 euro over rest van de maand. En PlayStation extra’s kosten echt geen 20 euro maar meer.
woensdag 20 november 2019 om 14:25
Pffff jij bent zeker nooit jong geweest? Laat die kinderen lekker genieten, en eigen consumpties meenemen mag niet in de bioscoop.MarvelousMrsMaisel schreef: ↑20-11-2019 11:09Dan nemen ze drinken mee. Dat doe je als je weinig geld hebt. Of je kijkt bij iemand thuis een film. Een avondje uit is geen recht, het is een luxe.
Laat die 15-jarige maar gaan vakkenvullen voor haar geld. En dan 25 euro zakgeld per maand. Want 12 euro is bizar karig.
ik geef mn bek ook maar een douw

woensdag 20 november 2019 om 14:26
MarvelousMrsMaisel schreef: ↑20-11-2019 11:55Valt me op dat meerdere kinderen mogen kiezen of ze kleedgeld krijgen. Wat is daar de gedachte achter? Jij als ouder bepaalt toch? Lijkt me juist zo'n essentieel iets in je opvoeding om met geld om te leren gaan en plannen.
Hier was kleedgeld ook een keuze. Het kind dat dat plannen nog lastig vond begon er later aan.
Ze kregen het hier pas aangeboden zodra ze echt uitgegroeid waren. Beide zoons zijn wel eens in drie maanden uit alles gegroeid dat ze hadden. Dat is best lastig met kleedgeld.

woensdag 20 november 2019 om 14:28
cranberryjuice schreef: ↑20-11-2019 14:22Mac Donalds van zo weinig geld een menu is 7 euro heb je maar 13 euro over rest van de maand. En PlayStation extra’s kosten echt geen 20 euro maar meer.
Tja, dan gaan ze maar niet naar de Mac. Naar de Mac gaan is iets voor heel soms, vind ik dan.

woensdag 20 november 2019 om 14:32
Dan zal hij moeten sparen als hij iets voor de playstation wil kopen. Dat vind ik het doel van zakgeld. Sparen en keuzes maken. Je kan niet alles. Wil je meer geld dan ga je werken.cranberryjuice schreef: ↑20-11-2019 14:22Mac Donalds van zo weinig geld een menu is 7 euro heb je maar 13 euro over rest van de maand. En PlayStation extra’s kosten echt geen 20 euro maar meer.
woensdag 20 november 2019 om 14:42
Jij kreeg 20 en dat was weinig maar je scheept je kind wel af met 12??MinkeDeWit schreef: ↑20-11-2019 11:44Ik kreeg vroeger (mid jaren ‘80) maar 20 gulden per maand. Dat was destijds al erg weinig maar ik werkte minstens 12 uur per week bij AH. Inmiddels is dat eigenlijk al niet meer mogelijk voor de gemiddelde scholier. De eisen aan schoolwerk zijn veel hoger, en winkels bieden je geen vast DOZA-contract meer aan.
Tjonge.
En niet aankomen met euro versus gulden want een broodje koste 2 gulden nu 2 euro.
Btw een beetje patat kost al 3.50

woensdag 20 november 2019 om 14:42
Mijn zoon zou er geen kleding van kopen, daarom krijgt hij (nog) geen kleedgeld, hij is 16.MarvelousMrsMaisel schreef: ↑20-11-2019 11:55Valt me op dat meerdere kinderen mogen kiezen of ze kleedgeld krijgen. Wat is daar de gedachte achter? Jij als ouder bepaalt toch? Lijkt me juist zo'n essentieel iets in je opvoeding om met geld om te leren gaan en plannen.
Dochter (14) vindt het leuker om met mij mee te gaan. Twee keer per jaar gaat ze met een vriendin shoppen in de sale en dan krijgt ze 100 euro mee. Ze komt dan met tassen vol thuis.