Zakgeld 15 jaar

20-11-2019 10:27 238 berichten
Hoeveel zakgeld krijgen jullie 15-jarigen? Mijn bijna 15-jarige krijgt nu 12 euro per maand, maar dat blijkt in de praktijk onvoldoende. Voorheen kreeg ze 6 euro, maar daar deed ze eigenlijk niet zoveel mee. Sinds een tijdje heeft ze vaker activiteiten met vriendinnen, iets eten of drinken, of naar het zwembad. Mijn oudste kreeg vanaf haar 12e € 62,50 zak- en kleedgeld en kwam daar prima mee rond. Daarbij kreeg ze dan ook wel vaak geld of kleding van opa en oma, dus wellicht is mijn beeld wat vertekend. Jongste wil nog geen kleedgeld, dus haar zakgeld is alleen voor activiteiten, cadeautjes voor jarigen, etc.
Ik zie wel in dat 12 euro aan de lage kant is, maar ben er nog niet uit wat dan wel. Telefoontegoed en buskaart krijgt ze van haar vader, dus dat hoeft er niet van.
Alle reacties Link kopieren
Zoon, 17 jaar, 110 euro per maand.
Voor kleding, kapper, zakgeld, uitjes, cadeautjes etc.
Hij heeft een bijbaantje en betaalt nu zelf zijn rijlessen.
pamelacourson schreef:
20-11-2019 11:54
Het ligt er ook nogal aan hoe lang je schooldagen zijn en hoe lang je moet fietsen. Mijn dochter heeft vriendinnen die vaak al om 13:30 uur uit school zijn en 5 minuten later thuis zijn. Mijn dochter moet tot 17:00 uur naar school en moet een uur fietsen. Ze heeft ook redelijk veel slaap nodig, dus gaat om 21:00 uur wel naar bed. Als ze in de tussentijd of in het weekend ook nog moet gaan werken...
Vroeger deed ik ook alleen vakantiewerk op de middelbare school, ik was elke dag om 16:30 thuis en moest ook nog huiswerk maken 's avonds. Werken kan altijd nog.
Daar krijgen ze niets van hoor.
Iedereen werkt hier gewoon erbij en dan sporten ze ook nog gewoon.
Voor een 15 jarige zou ik 50 euro per maand doen. Ik vind de bedragen van het Nibud niet van deze tijd. Voor nu hou ik 1 euro per leeftijdsjaar aan per week.
Cateautje schreef:
20-11-2019 10:38
12 euro, da's 2,70 per week, dat is inderdaad heel erg karig.
Daar zou ik 25 euro van maken.
2.70 per week.. peuter krijgt al 2.50 (omdat hij twee-en-een-half is).
Die van mij krijgen sinds de brugklas 50 euro per maand. Met de mededeling dat dat genoeg was voor elke dag een broodje/drankje op school als ze geen lunch bij zich hadden en dat ik vanaf dat moment geen lunch meer voor ze zou maken. (Maar, dat ze er dus ook iets leuks mee zouden kunnen doen, als ze het níet uitgeven aan de schoolkantine).

Ik vraag ze jaarlijks of ze meer nodig hebben en dat is nooit zo. Ze hoeven er verder niets mee, behalve 3 sinterklaascadeautjes en 3 verjaardagscadeautjes. Het is dus verder vrij te besteden.
20,- per maand voor de 13 jarige hier. Maar ik stop haar ook af en toe nog wel iets toe voor een broodje in de kantine ofzo. Ze koopt zelf kadootjes en make-up, en gebruikt het voor leuke extra dingen.

Maar min of meer verplichte groepsdingen als klassenuitjes of feestje van sport betaal ik nog extra. Anders is ze met 1 verjaardag en een klassenuitje direct blut.
GinnyJones schreef:
22-11-2019 07:57
Voor een 15 jarige zou ik 50 euro per maand doen. Ik vind de bedragen van het Nibud niet van deze tijd. Voor nu hou ik 1 euro per leeftijdsjaar aan per week.

Nibud vind ik een prima leidraad. Opgegroeid in een gezin waar geld niet over de balk gesmeten werd, hebben mijn kinderen altijd genoeg gehad aan de bedragen zoals voorgesteld door Nibud.

Prima om te leren dat geld eindig is.
MarvelousMrsMaisel schreef:
20-11-2019 11:55
Valt me op dat meerdere kinderen mogen kiezen of ze kleedgeld krijgen. Wat is daar de gedachte achter? Jij als ouder bepaalt toch? Lijkt me juist zo'n essentieel iets in je opvoeding om met geld om te leren gaan en plannen.
Hier mag ze ook kiezen. Ik vind het namelijk helemaal niet zo belangrijk, en zij dacht er een hoop mee te winnen. Tot ik het eens ging voorrekenen toen kwam ze erachter dat ze voordeliger uit is als ik het blijf doen. Ik vind hele andere dingen essentieel in mijn opvoeding, kleedgeld staat niet eens in de top 10. Ik vind dat zo overschat. Ik zou namelijk nooit mijn kind in kapotte kleding laten lopen omdat er verkeerd gepland is. Of een leuke trui ontzeggen omdat het kleedgeld op is, dus opvoedkundig heeft dat geen enkele waarde
Andersom schreef:
22-11-2019 08:07
Nibud vind ik een prima leidraad. Opgegroeid in een gezin waar geld niet over de balk gesmeten werd, hebben mijn kinderen altijd genoeg gehad aan de bedragen zoals voorgesteld door Nibud.

Prima om te leren dat geld eindig is.
Ik vind het extreem zuinig. Ik kan mezelf ook absoluut niet redden met de bedragen die normaal gevonden worden. Als je meer te besteden hebt dan het Nibud aangeeft ligt die norm toch totaal anders? Geld is eindig, maar wanneer dat geld eindig is is voor iedereen anders, aangezien iedereen een ander inkomen heeft. En gaan beknibbelen op mijn kinderen terwijl ik zelf wel gewoon makkelijk een nieuwe broek, leuk boek, etentje of lunch koop vind ik raar. Als het geld er niet is is het er niet, logisch. En dan hoef je nog steeds niet tekort te komen, maar ik ga mijn kinderen niet op een veel strakker budget zetten dan mezelf in het kader van opvoeding.
Malinois schreef:
22-11-2019 08:06
20,- per maand voor de 13 jarige hier. Maar ik stop haar ook af en toe nog wel iets toe voor een broodje in de kantine ofzo. Ze koopt zelf kadootjes en make-up, en gebruikt het voor leuke extra dingen.

Maar min of meer verplichte groepsdingen als klassenuitjes of feestje van sport betaal ik nog extra. Anders is ze met 1 verjaardag en een klassenuitje direct blut.
Geen aanval maar jou maar gewoon mijn visie op dit soort dingen in het algemeen.
Toen die van ons naar de brugklas gingen kregen ze extra zakgeld hiervoor en moesten ze leren reserveren. Nooit meer alles opmaken omdat je niet weet wat er nog komt. Zoon van toen zestien moest één keer naar het slotfeest van de vereniging zonder geld. (Want alles opgemaakt en mij nog voorgelogen ook) Limonade en water zijn dan gratis voor kinderen.

Hij zegt nu hij 20 is nog altijd dat hij daar heel veel van geleerd heeft.
De mijne krijgt een tientje per week. Het gaat voornamelijk op aan snoep en snacks en Turkse pizza en kadootjes voor jarigen.
Malinois schreef:
22-11-2019 08:13
Ik vind het extreem zuinig. Ik kan mezelf ook absoluut niet redden met de bedragen die normaal gevonden worden. Als je meer te besteden hebt dan het Nibud aangeeft ligt die norm toch totaal anders? Geld is eindig, maar wanneer dat geld eindig is is voor iedereen anders, aangezien iedereen een ander inkomen heeft. En gaan beknibbelen op mijn kinderen terwijl ik zelf wel gewoon makkelijk een nieuwe broek, leuk boek, etentje of lunch koop vind ik raar. Als het geld er niet is is het er niet, logisch. En dan hoef je nog steeds niet tekort te komen, maar ik ga mijn kinderen niet op een veel strakker budget zetten dan mezelf in het kader van opvoeding.

Inderdaad hadden wij het destijds niet ruim. Ik beknibbelde eerder op mijzelf dan op hen. Toen we het ruimer kregen hadden twee van de drie al een bijbaan.

Toch vind ik het ook gek om als jezelf geld als water hebt je kinderen enorm royaal zakgeld te geven. Zoveel dat ze zodra ze financieel zelfstandig zouden zijn hun levensstandaard enorm naar beneden moeten bijstellen. Dat ze er dan achter komen dat 80 euro voor een T-shirt met korte mouwen dus meer dan een dag werken is.
Andersom schreef:
Geen aanval maar jou maar gewoon mijn visie op dit soort dingen in het algemeen.
Toen die van ons naar de brugklas gingen kregen ze extra zakgeld hiervoor en moesten ze leren reserveren. Nooit meer alles opmaken omdat je niet weet wat er nog komt. Zoon van toen zestien moest één keer naar het slotfeest van de vereniging zonder geld. (Want alles opgemaakt en mij nog voorgelogen ook) Limonade en water zijn dan gratis voor kinderen.

Hij zegt nu hij 20 is nog altijd dat hij daar heel veel van geleerd heeft.
Dat snap ik best, maar ik zou dat nooit doen of kunnen of willen. Ik druk ze dan idd een tientje extra in de hand.

Overigens ben ik zelf ook zo opgevoed, mijn vader had exact dezelfde stijl. Als ik de deur uit liep kreeg ik vaak wat los geld in mijn handen geduwd want ik mocht niet zonder geld naar buiten. En alleen maar bietsen van anderen werd ook nogal afgekeurd. Dat ging wel hand in hand met zelf ook hard moeten werken, als ik geen bijbaantje had ging de geldkraan vrij snel verder dicht.

En ik heb heus prima met geld om leren gaan. Op is op is geen ingewikkeld principe.
GinnyJones schreef:
22-11-2019 08:00
2.70 per week.. peuter krijgt al 2.50 (omdat hij twee-en-een-half is).
Wow, dat vind ik dan weer heel veel voor een peuter. Die van ons kregen 0.50 toen ze twee jaar waren en dat gaat vooralsnog met 0.25 omhoog per verjaardag en in de bovenbouw waarschijnlijk met 0.50 (kijken het per jaar wel) dus mijn peuter van drie krijgt nu 0.75 en zoon van zes krijgt 1.50 in de week. 2.50 per week vind ik op die leeftijd echt veel. Nu weet ik niet wanneer je jouw kind de gelegenheid geeft geld uit te geven en hoeveel er gemiddeld in de spaarpot zit. Onze kinderen hebben altijd heel erg veel geld in hun spaarpot omdat ze - bovenop het zakgeld dat wij ze geven - af en toe "gewoon" geld toegestopt krijgen van opa. En oma geeft met verjaardagen altijd geld voor in de spaarpot (dat wij niet op hun spaarrekening mogen bijstorten) dus eigenlijk mag ik niks zeggen... maar ben wel benieuwd wat jouw reden is. Vraag je peuter wel eens of hij iets mag uitgeven? Mijn oudste doet dat namelijk niet/zelden, jongste wel.
Malinois schreef:
22-11-2019 08:10
Hier mag ze ook kiezen. Ik vind het namelijk helemaal niet zo belangrijk, en zij dacht er een hoop mee te winnen. Tot ik het eens ging voorrekenen toen kwam ze erachter dat ze voordeliger uit is als ik het blijf doen. Ik vind hele andere dingen essentieel in mijn opvoeding, kleedgeld staat niet eens in de top 10. Ik vind dat zo overschat. Ik zou namelijk nooit mijn kind in kapotte kleding laten lopen omdat er verkeerd gepland is. Of een leuke trui ontzeggen omdat het kleedgeld op is, dus opvoedkundig heeft dat geen enkele waarde
Jongste krijgt kleedgeld omdat hij gewoon niet met zijn moeder de stad in wil. Dat kan hij ook prima zelf inderdaad.
Dingen als winterjassen, schoenen of bepaalde kleding voor sport of schoolstage betalen wij.
Malinois schreef:
Chill zeg. Ze zegt toch dat Nibud een leidraad is.
Het is namelijk gewoon een gemiddelde. Als jij meer wil geven doe je dat toch lekker.
Schoolgedoe, sport e.d. betalen wij. Hij vraagt nooit om de nieuwste merkonderbroek, wil geen gympen aan (in de brugklas wilden we merkgympen voor hem kopen, maar "niets zit lekker").

De kapper betaalt hij zelf. Dat is om er een model in te krijgen. Voor de rest houd ik zijn haar een beetje bij aan de zijkanten.

De dansschool is een rib uit mijn lijf, maar als ik dat enthousiaste gezicht zie, na afloop, dan weet ik waarvoor ik het doe.

Zoon is door zijn dyslexie veel tijd kwijt aan school en heeft veel slaap nodig. Die doucht om 20:50 en om 21:10 is het licht uit (letterlijk en figuurlijk). Belachelijke bedtijd voor een 17-jarige, maar hij heeft het nodig. Geen tijd voor een bijbaantje, hierdoor. Dat hoeft voor mij ook niet, als je van 5 euro spaart.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 22-11-2019 09:25
32.41% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Hier kreeg ze als peuter of kleuter geen zakgeld. Dat begon bij 7 of 8 of zo.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
22-11-2019 09:19
Hier kreeg ze als peuter of kleuter geen zakgeld. Dat begon bij 7 of 8 of zo.
Ik ben er bewust eerder mee begonnen omdat ik bij een (achter)nichtje de hele tijd merkte dat ze bij elke gelegenheid (een markt, dierentuin, mee naar een winkel mogen) altijd zeurde. En er dan altijd wel een familielid suste: "Ach oke dan lieverd, je mag een kleinigheidje uitzoeken". Wat dan al gauw om dingen van 5-10 euro ging. Om al dat "ach toe gun die lieverd toch ook wat leuks" tegen iedereen die met prullaria wil strooien, wilde ik dit voor zijn door hen zelf een portemonneetje mee te geven en te zeggen: "Dit zijn bij uitstek de gelegenheden waarover hij zelf over zijn aankopen beslist."

Noem het laf, noem het zwak, nee zeggen tegen kind zou moeten volstaan, maar in deze situaties helpt het eerder als wij tegen familieleden zeggen: "Hierover beslissen ze zelf" dan wanneer wij zeggen "We kopen dit niet" en dat oma, achternicht, tante of oudtantes dan zeggen: "Ach gossie, wat zielig, jullie mogen ook niks he. Kom maar, ik koop het wel voor je, voor die paar euro...."
NYC schreef:
22-11-2019 09:33
Ik ben er bewust eerder mee begonnen omdat ik bij een (achter)nichtje de hele tijd merkte dat ze bij elke gelegenheid (een markt, dierentuin, mee naar een winkel mogen) altijd zeurde. En er dan altijd wel een familielid suste: "Ach oke dan lieverd, je mag een kleinigheidje uitzoeken". Wat dan al gauw om dingen van 5-10 euro ging. Om al dat "ach toe gun die lieverd toch ook wat leuks" tegen iedereen die met prullaria wil strooien, wilde ik dit voor zijn door hen zelf een portemonneetje mee te geven en te zeggen: "Dit zijn bij uitstek de gelegenheden waarover hij zelf over zijn aankopen beslist."

Noem het laf, noem het zwak, nee zeggen tegen kind zou moeten volstaan, maar in deze situaties helpt het eerder als wij tegen familieleden zeggen: "Hierover beslissen ze zelf" dan wanneer wij zeggen "We kopen dit niet" en dat oma, achternicht, tante of oudtantes dan zeggen: "Ach gossie, wat zielig, jullie mogen ook niks he. Kom maar, ik koop het wel voor je, voor die paar euro...."
Maar een kind onder de pak em beet 8 kan dat toch helemaal niet zelf beslissen? Die heeft toch geen benul van de waarde van geld en kan toch helemaal niet de afweging maken of iets hem het geld waard is of niet?
Ik vind het een vreemde manier om volstrekt normaal kindergedrag te tackelen waarbij je véél teveel verantwoordelijkheid bij een 3/4/5/6 jarige neerlegt. Verantwoordelijkheid afschuift wat mij betreft. Een kind dat nog niet eens kan rekenen moet gaan beslissen over zakgeld. 10-4 is een te moeilijke som op die leeftijd maar dan wel moeten bedenken dat bij het uitgeven van 2,95 er minder geld in de spaarpot zit.
Malinois schreef:
22-11-2019 09:35
Maar een kind onder de pak em beet 8 kan dat toch helemaal niet zelf beslissen? Die heeft toch geen benul van de waarde van geld en kan toch helemaal niet de afweging maken of iets hem het geld waard is of niet?
Ik vind het een vreemde manier om volstrekt normaal kindergedrag te tackelen waarbij je véél teveel verantwoordelijkheid bij een 3/4/5/6 jarige neerlegt. Verantwoordelijkheid afschuift wat mij betreft. Een kind dat nog niet eens kan rekenen moet gaan beslissen over zakgeld. 10-4 is een te moeilijke som op die leeftijd maar dan wel moeten bedenken dat bij het uitgeven van 2,95 er minder geld in de spaarpot zit.
Hoezo niet? Een kind dat 5 euro meeneemt weet dat het maximaal 5 euro zal kunnen uitgeven. In 1x of in meerdere keren. Het gaat niet om die spaarpot maar om wat ze meenemen naar de dierentuin of de markt. Ja, ik zou ook kunnen zeggen: jij mag van mij voor maximaal 5 euro op die markt gaan uitgeven en ik betaal. Ik vind dit voor iedereen overzichtelijker.
NYC schreef:
22-11-2019 09:33

Ik vind het prima hoor, maar er komt natuurlijk een dag dat haar geld op zich vanwege een eerder uitje of dat ze iets wil dat duurder is en dan krijg je alsnog dat gezeik van familie.
-Darkside- schreef:
22-11-2019 09:45
Ik vind het prima hoor, maar er komt natuurlijk een dag dat haar geld op zich vanwege een eerder uitje of dat ze iets wil dat duurder is en dan krijg je alsnog dat gezeik van familie.
Tot nu toe helpt het. In elk geval bij onze kinderen. Het neemt de focus ook weg van iets per se moeten hebben. Als mijn kinderen iets niet (meer) kunnen kopen omdat hun geld al op is dan hebben ze het 2 minuten later niet meer over het andere speeltje dat ze op de markt hebben gezien. Ze zijn dan voldaan, want ze hebben al een aankoop gedaan en weten (zien letterlijk) geen centen meer in het portemonneetje. Bij nichtje kon je nog tig kraampjes later horen: "het beeeeeeeeeeertje, wil ieeeeemand dan dat beeeeeeeeertje voor mij kopen?" Dat is ook wat ik wilde voorkomen en het lijkt te werken. Of heb ik gewoon geluk dat ze niet meer zeuren en voldaan zijn met de aankoop? Ze hoeven niet te proberen bij iemand te gaan leuren, dat bedoel ik.
Zoon heeft maar 1x "gezeurd" om een bepaalde knuffel, toen was hij een jaar of zes. Dat was nog niet eens zeuren-zeuren. Hij had een ezel-knuffel gezien, en daar zijn zinnen op gezet, drie weken lang. Nee, hij hoefde geen zakmes. "Ezel". Nee, hij hoefde geen leuk shirt. "Ezel".

Op het vliegveld terug naar huis beseften we dat hij nog helemaal geen souvenirtje had, dus... Mocht hij de liefste ezel uitzoeken. In het toeristenwinkeltje op het vliegveld hadden ze die ook te koop. Hij heeft het beest jarenlang vastgehouden.
:love:
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Misschien dat mijn methode wel echt helemaal niet pedagogisch verantwoord is hoor, maar op welk moment ga ik nu dan eigenlijk de mist in of is het fout of nadelig voor mijn kinderen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven